voor zover ik weet.quote:Op zaterdag 16 april 2005 02:44 schreef spooky1234 het volgende:
Vorige zomer deed mijn airco het uitstekend, nu koelt het niet echt super meer, het koelt wel een beetje maar niet meer zo goed als voor de winter.
Mijn vraag is ook een beetje algemeen;
moet je elk jaar je airco laten bijvullen of is dat om de 2 of 3 jaar?
Ook vraag ik me af wat zoiets kost en waar je op moet letten.
Kan je airco gewoon bijvullen of moet je alles laten reinigen en compleet nieuwe vloeistof inzetten?
Alvast bedankt voor de tips en info.
ik heb ooit een stukje leiding lek gehad en dat kostte me totaal 475 euriquote:Op zaterdag 16 april 2005 09:07 schreef spooky1234 het volgende:
ik hoor helemaal geen borrelgeluiden.. en als ik een lekage heb., zou ik dat dan niet ergens aan moeten merken?
Bij wat voor bedrag moet ik tegen de dealer ok zeggen voor dat bijvullen en bij wat voor bedrag moet ik m vertellen dat ie maar lekker iemand anders moet gaan naaien. Ik heb namelijk geen flauw idee.
Borrel en ander geruis hoeft niet kan wel (komt door expansieventiel)quote:Op zaterdag 16 april 2005 09:07 schreef spooky1234 het volgende:
ik hoor helemaal geen borrelgeluiden.. en als ik een lekage heb., zou ik dat dan niet ergens aan moeten merken?
Bij wat voor bedrag moet ik tegen de dealer ok zeggen voor dat bijvullen en bij wat voor bedrag moet ik m vertellen dat ie maar lekker iemand anders moet gaan naaien. Ik heb namelijk geen flauw idee.
Ik wil niet lullig doen maar VW monteert al jaaaren jappen-aircopompen....quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:03 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
nee hoor, dat is Japanse grundigkeit
is toch eigenlijk te gek voor woorden dat we dat soort prijzen maar pikken! Voor die paar warme dagen per jaar.. voor een beetje verkoeling.. voor die paar uurtjes die je in de auto zit! Voor dat geld kan je ook 2 wintersport vakanties houden en daar flink afkoelen!quote:Op woensdag 29 juni 2005 09:07 schreef Hugster het volgende:
bij onze V70 is de compressorkop kapot van de airco o.i.d. en die wordt morgen vervangen voor ¤1000
dure geintjes die airco reparaties
Ik ben toch blij dat ik een airco heb, als we met 4 personen in de auto naar Italie rijden.quote:Op donderdag 30 juni 2005 01:00 schreef spooky1234 het volgende:
[..]
is toch eigenlijk te gek voor woorden dat we dat soort prijzen maar pikken! Voor die paar warme dagen per jaar.. voor een beetje verkoeling.. voor die paar uurtjes die je in de auto zit! Voor dat geld kan je ook 2 wintersport vakanties houden en daar flink afkoelen!Of een slaaf uit india betalen die met een waaier op de passagiersstoel voor je verkoeling zorgt
Als het zo'n blikje voor je radiateur was, zou 'ie het niet lang hebben uitgehouden. Een lek betekent gewoon hardsolderen (koperleidingen) of vervangen (slangen). Die kun je niet dichtkrijgen met een busje lekstopper, anders zou je compressor niet lang uithouden.quote:Op woensdag 29 juni 2005 09:01 schreef koffie54 het volgende:
Ik had het zelfde met mijn auto
een volvo 460 uit 1994
airco deed wel iets maar daar was alles mee gezegt
tot ik een krantje las dat een of andere oto of sam dit gratis controleerde
De mijn scheen wel lek te zijn maar er is niks vervangen ik denk dat een klein lek was en dat ze er iets in gedan hebben dat het heeft afgesloten.
(blikje radiateur stop lek)
Eigenlijk is alle freon schadelijk (behalve butaangas en ammoniak, natuurlijke stoffen die ook in de vrije natuur voorkomen), vooral de oude typen R11 en R12, maar dat is nergens meer te koop (of je moet naar belgië gaan). R22 mag nog wel verkocht worden uit aanwezige voorraad. Al het nieuwe spul is R134a (nog steeds 1300 keer schadelijker voor het milieu dan kooldioxide, vandaar dat alleen STEK-erkende bedrijven aan koelsystemen mogen klooien). Er zijn nog meer typen freon, maar deze worden gebruikt in vriezers en diepkoelingen. Bijna alle (auto)airco's zijn uitgerust met R134a.quote:en bij gevuld dit koste mijn 99 euro
en het was elke euro waard
zo lekker airco zeker voor me dochter die nog erg jong is
En voor de mensen die geintreseerd zijn in en airco zit gas en vloeistof
dit was voor heen volgens mij r143 erg schadelijk voor de ozon laag
quote:de vloeistof stroomt naar de verdamper en hier word het omgezet in gas (door dat de druk veel lager is)
En om van vloeistof naar gas te gaan is warmte nodig deze word uit de omgeving gehaald
en daarom word het kloel
Hier na word het door de compressor aan gezoggen en weer samen gedrukt
dit levert warmte op en dit word gekoelt door een extra radiator bij de motor radiator
De airco radiator staat voor die van de motor (en heel soms is het in 1)
door het samen persen word het gas weer vloeibaar
en begint het op nieuw
zo en nu eerst koffie
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |