abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62222183
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 21:29 schreef mschol het volgende:

[..]

vb kan je redelijk simpel met mysql laten comminiceren
Akkoord maar niet voor een dranklijst en al helemaal niet als je nog nooit VB gebruikt hebt
  woensdag 8 oktober 2008 @ 09:04:16 #127
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_62223789
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 21:29 schreef mschol het volgende:

[..]

vb kan je redelijk simpel met mysql laten comminiceren
Als het toch op 1 PC draait zou ik eerder SQLLite of misschien Firebird gebruiken.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  FOK!fotograaf woensdag 8 oktober 2008 @ 13:37:59 #128
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_62230756
Ik zou dan toch fijn voor vb gaan, en zorgen dat elke wijziging meteen naar disk weggeschreven wordt. Stel je hebt een feestavondje, en een uur voor sluiten crashed je pc. kan je dan nog achterhalen wat iedereen besteld heeft?
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
pi_81647459
Aangezien ik toch weer eens aan de slag moest en als noob weer eens iets niet snap, zelfs niet na veel zoeken vraag ik het maar hier :)

Ik heb de volgende code, die ik wil gebruiken om te controleren of een directory bestaat

MsgBox FolderExists(strStartPath)

in mijn geval [b]C:\Documenten and Settings\Gebruiker\Mijn documenten[/b en die bestaat, echter geeft de MsgBox een false aan terwijl deze true moet zijn?

code?

1
2
    Dim oFile As New Scripting.FileSystemObject
    FileExists = oFile.FolderExists(sFullPath)

anyone?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  donderdag 20 mei 2010 @ 13:46:50 #130
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_81671526
Code werkt.

Is sFullPath wel gevuld?
Wordt wel goed gekoppeld aan de msgbox?
pi_81672229
Idd, ik kwam er achter dat een letter qua functienaam niet goed stond en dus geen true/false (boolean) terug stuurde.. wat kun je toch over foutjes heen kijken zeg
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  donderdag 20 mei 2010 @ 14:15:12 #132
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_81672859
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 14:02 schreef Chandler het volgende:
Idd, ik kwam er achter dat een letter qua functienaam niet goed stond en dus geen true/false (boolean) terug stuurde.. wat kun je toch over foutjes heen kijken zeg
Je gebruikt geen Option Explicit (aan het begin van je code staat in ieder bestand).

Foei
Dat Microsoft het standaard niet aan zet in VB is overigens nog erger.
pi_81673341
Geplaatst!!

Ik ben bezig met een backup programma! zie aanleiding: Backup meerdere folders, simpel batch/programma?

preview:

Mijn code:
1

Heb je eventueel tips? vind vooral het laden van mijn INI bestand nogal omslachtig

[ Bericht 96% gewijzigd door Chandler op 21-05-2010 14:58:53 ]
Like trump...
pi_81673389
-edit-

Ini werkt al

Alles werkt op het maken van directories na... en op een of andere manier kom ik daar niet uit..

Maar ik ga er nu even lekker mee spelen!

[ Bericht 45% gewijzigd door Chandler op 21-05-2010 14:59:49 ]
Like trump...
  vrijdag 21 mei 2010 @ 15:13:16 #135
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_81721775
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 14:26 schreef Chandler het volgende:
-edit-

Ini werkt al

Alles werkt op het maken van directories na... en op een of andere manier kom ik daar niet uit..

Maar ik ga er nu even lekker mee spelen!

zoiets:

Dim obj As New Scripting.FileSystemObject
Dim ofld As Folder
set ofld = obj.GetFolder("c:\temp")
ofld.SubFolders.Add ("test")
pi_81723721
Klopt maar het ging om een diepere structuur

Dat is inmiddels gelukt en heb nu een werkend projectje!

Hier te downloaden in source van visualbasic 6

Lukt al aardig dus

Opties
- Drive noemer mee nemen (gemakkelijk als je vaak dezelfde directories in je roots hebt)
- Ook subdirectories doorlezen?
- Extensies overslaan
- Overschrijven? alleen als deze veranderd / nieuw is.
- 0 bestanden/directories ook kopieren (moet nog inbouwen, deels zeg maar... nu wordt een directory pas aangemaakt als er een bestand naartoe geschreven wordt.)
- Doel drive en path aangeven
- Meerdere bronnen toevoegen aan overzicht
- Meerdere bron lokaties verwijderen in 2 klikken (selecteren, verwijderen)

Statistieken
- Aantal MB's
- Aantal gekopieerde Mb's
- Aantal bestanden
- Aantal gekopieerde bestanden
- Aantal geskipte bestanden
- Aantal fout bestanden (Geskipt) (bv in gebruik, etc)
- Actie

Alleen werk ik nu nog met de copy van filesystemobject en daar wil ik eingelijk iets anders voor, eventueel met een voortgangs balk oid? lol

Maar goed, ik hoor graag comments VB was al weer zo'n 3 jaar geleden.....

[ps] Hier draai ik het nu met zo'n 200K aan bestanden, duurt een beetje erg lang.. maar minder lang dan verwacht.......
Like trump...
pi_81727729
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:53 schreef Chandler het volgende:

Hier te downloaden in source van visualbasic 6
VB6 nog? Je weet dat Microsoft inmiddels van haar .net-versies ook gratis versies van de ontwikkelstudio's uitbrengt? Onder andere Visual Basic .net 2008 is gratis te downloaden: http://www.microsoft.com/exPress/

Deze versies zijn een bijzondere verbetering t.o.v. vb6, onder meer omdat er met .net meer mogelijk is zonder aanroep van extra DLL's maar rechtstreeks vanuit .net. Kan me voorstellen dat je voor dit project niet graag de omschakeling wilt maken (hoewel projecten vaak 1-op-1 geconverteerd kunnen worden), maar het loont de moeite om hier eens naar te kijken voor andere applicaties

Ik merk zelf dat ik sneller werk met 2005 - en nu met 2008 Succes!
pi_81728013
Ja VB6 hoe durf ik hoor ik je nu denken, ach het is voor mij bekender, aangezien ik zelf altijd met QuickBASIC 4.5 heb gwerkt (jaren, jaren jaren geleden! ) en dus simpeler om te begrijpen... En natuurlijk het belangrijkste, het lukt me om er iets mee te bakken! maar goed, wie weet ga ik ooit eens .net proberen... maar dat zal pas na een volgende herinstal worden

Heb je nog tips voor de huidige code?
Like trump...
pi_81741375
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 17:23 schreef Chandler het volgende:
Ja VB6 hoe durf ik hoor ik je nu denken, ach het is voor mij bekender, aangezien ik zelf altijd met QuickBASIC 4.5 heb gwerkt (jaren, jaren jaren geleden! ) en dus simpeler om te begrijpen... En natuurlijk het belangrijkste, het lukt me om er iets mee te bakken! maar goed, wie weet ga ik ooit eens .net proberen... maar dat zal pas na een volgende herinstal worden

Heb je nog tips voor de huidige code?
Het mooie van VB.net is dat de syntax onveranderd is maar dat het op sommige punten eenvoudiger is om - bijvoorbeeld met het bestandsysteem - te werken. Om je een voorbeeld te noemen, in vb.net is er standaard een functie aanwezig om te controleren of een bestand bestaat: System.IO.File.Exists(path as string). Dat scheelt, want dan hoef je filesystemobject niet steeds opnieuw te declareren.

Ook bijvoorbeeld de functie je je gemaakt hebt om de extensie van een bestand te controleren, is in vb.net aanwezig:
1
2
Dim bestandsinformatie As New System.IO.FileInfo("c:\test.txt")
MsgBox(bestandsinformatie.Extension)

In .net is er ook een nieuwe control 'backgroundworker', waarmee je op de achtergrond bepaalde taken kunt uitvoeren (zoals het kopiëren, waardoor het programma niet hangt tenzij je application.DoEvents() gebruikt.

Onder VB6 zou je in elk geval de volgende dingen kunnen aanpassen:
  • Filesystemobject één maal declareren bovenaan de code met een 'private' (i.p.v. dim of Set)
  • Verminder het aantal for-lussen dat je gebruikt, controleer of ze écht noodakelijk zijn. De for-lus die je gebruikt om de extensie te controleren kan je bijvoorbeeld vervangen door een zoek-in-array-functie ("staat ext in verboden lijst?"). for-lussen kunnen namelijk nogal tijdrovend blijken
  • De if-statements zitten soms wat onhandig in elkaar (4 of 5 in elkaar). De meeste kan je ook met handig gebruik van 'andalso', 'orelse', AND en OR operators samenvoegen.

Verder ziet de code er vrij oké uit Antiek, maar oké
  • pi_81763245
    Dan maar weer een kleine update, zelfde bestand.

Aardig wat ifjes verwijderd.
    nu 1 aanroep voor alle fso objecten
    meer gegevens in error string.

En een exe toegevoegd... weet niet of dat handig is maar goed

Gaat nu zeker een stuk sneller, en volgens mij eet het ook minder geheugen..
    Like trump...
    pi_81784686
    Nou geheugen valt dus tegen... 50-80mb erg schommelend... Ook gaan de eerste 10.000 bestanden aardig rap maar daarna gaat het steeds slomer... iemand een idee waardoor dit zou kunnen komen?
    Like trump...
    pi_81784794
    quote:
    Op zondag 23 mei 2010 11:23 schreef Chandler het volgende:
    Nou geheugen valt dus tegen... 50-80mb erg schommelend... Ook gaan de eerste 10.000 bestanden aardig rap maar daarna gaat het steeds slomer... iemand een idee waardoor dit zou kunnen komen?
    "vol" lopen van het geheugen?
    pi_81785240
    hoe bedoel je met vol? het schommelt nu opeens tussen de 20-50mb? bij 44k aan gelezen bestanden
    Like trump...
    pi_81804243
    Hier een filmpje van het geheugen gebruik? snap niet waar het hem in zit..

Anyone?
    Like trump...
    pi_81806330
    ik bedoel: misschien zijn er variablen oid die blijven hangen in het geheugen waardoor hij trager wordt omdat hij meer moet onthouden oid?
    pi_81807534
    Yup, dat was idd het euvel, voor ieder bestand dat na controle op datum geskipt werdt was terug te vinden in de log en dat is met 200k aan bestande niet grappig... nu deze weg gehaalt zit het geheugen gebruik op 5MB en loopt het nu alle bestanden in zo'n 5 minuten langs!!!! ipv een halve dag
    Like trump...
    pi_81843929
    quote:
    Op zaterdag 22 mei 2010 16:23 schreef Chandler het volgende:
    Dan maar weer een kleine update, zelfde bestand.

Aardig wat ifjes verwijderd.
    nu 1 aanroep voor alle fso objecten
    meer gegevens in error string.

En een exe toegevoegd... weet niet of dat handig is maar goed :)

Gaat nu zeker een stuk sneller, en volgens mij eet het ook minder geheugen..
    Leuk om te zien dat het werkt! Je zou i.p.v. "AND" ook "ANDALSO" kunnen gebruiken, dat zal iets in performance schelen. In dit voorbeeld:
    1IF A=B AND C=D then

Wordt de conditie C=D altijd gecontroleerd, ook als A!=B, terwijl als je:
    1IF A=B ANDALSO C=D then

gebruikt, C=D alleen wordt gecontroleerd als A=B. Dat scheelt op het aantal statements en het aantal bestanden wat je doorloopt aardig wat vergelijkingen!
    quote:
    Op zondag 23 mei 2010 22:01 schreef Chandler het volgende:
    Yup, dat was idd het euvel, voor ieder bestand dat na controle op datum geskipt werdt was terug te vinden in de log en dat is met 200k aan bestande niet grappig... nu deze weg gehaalt zit het geheugen gebruik op 5MB en loopt het nu alle bestanden in zo'n 5 minuten langs!!!! ipv een halve dag :D
    Grappig dat dat zo erg scheelt :)
    pi_81857917
    Grappig is idd dat het geheugen dan zo sprint.. waarom? geen idee maar goed.

Zal andalso ook eens proberen
    Like trump...
    pi_90804999
    Ik ben met een studieopdracht bezig. Een simpel programmaatje om een soort orderlijst te maken en daarnaast moet je nog een programma maken om die orderlijst te veranderen. Ik moet dus 2 .exe's maken (kan ms ook anders maar het voorbeeld heeft er ook 2).

Min of meer de enige hint die gegeven werd voor het samen gebruiken van die 2 is dat VB (Express in mijn geval) een Process component in de toolbox heeft. Ik heb echter geen idee hoe en wat verder, als ik zo'n ding in mijn eerste programma toevoeg.

In prog 1 zit een knop Edit orderlist die prog 2 laat opstarten. Ik heb echt geen idee wat voor code ik ongeveer zou moeten gebruiken onder die knop om dat voor elkaar te krijgen. En als ik wel code heb, wat is dan het nut van dat component in mijn project??

Verder is dus het idee dat gegevens uit prog 2 weer verwerkt worden in prog 1. Ook geen idee hoe dat zou moeten (variabelen binnen meerdere forms snap ik wel), of gaat dat min of meer 'automatisch' door juist gebruik van dit onderdeel?

Heb hier al wat zitten kijken http://msdn.microsoft.com(...)nostics.process.aspx maar daar word ik niet heel veel wijzer van vooralsnog.
    pi_90806225
    Je kan met een winAPI die box uitlezen. ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt tho.
    Lambo of Rekt
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')