quote:[b]Op vrijdag 15 april 2005 07:41
Misschien zou je ook kunnen zeggen dat Walsch met zichzelf praat. Is ieder zelf God?
quote:[De dichter Willem] Kloos zag zichzelf als een God in het diepst van zijn gedachten: "En toch, zo eindloos smacht ik soms om rond Uw dierbre leden de arm te slaan, En, luid uitsnikkende, met al mijn gloed En trots en kalme glorie te vergaan Op uwe lippen in een wilde vloed Van kussen, waar 'k niet langer woorden vond."
Als ik begrjip wat je bedoelt is dat op zich een leuke redenatie. De mijne zou echter zijn dat zo'n god buiten maar ook binnen onze logica en voorstellingsvermogen ligt. Logischerwijs kan een jong kind jou niet begrijpen als je spreekt over de wetten van de thermodinamica, maar een lach of een knuffel is communiceren op hetzelfde begrijpbare level. Zo kan ook een eventuele god, zoals wij die nu definieren, zich in onze logica en voorstellingsvermogen verplaatsen.quote:Op vrijdag 15 april 2005 05:43 schreef gnomaat het volgende:
Die boeken hebben mijn kijk op God als op zichzelfstaande almachtige/alwetende entiteit niet veranderd, daar geloof ik nog steeds absoluut niet in. En ik geloof ook dat mensen die daar wel in geloven en menen allerlei eigenschappen van hem te kennen of uitspraken over hem te kunnen doen (zoals wat Hij wil of goed vindt) zich ernstig vergissen, omdat zo'n god per definitie buiten onze logica en voorstellingsvermogen ligt.
Ja exact, zo ervaar ik het boek ook grotendeels. Ook aangezien uitgaanspunten evenredig staan op onze huidige wetenschappen vind ik het daarnaast ook niet onaannemelijk dat er een god zou bestaan. Als ik je tekst zo lees lijkt het me dat je wel aardig objectief bent, vind je het onlogisch dat er een god zou kunnen bestaan?quote:Op vrijdag 15 april 2005 05:43 schreef gnomaat het volgende:
Daarentegen ben ik het met de onderliggende gedachtengang van NDW (of van God, zoals hij het stelt) wél eens, ik vind het waardevolle inzichten die wat mij betreft compleet los van eventuele god(inn)en staan. Ik als heidense ketter kan die uitgangspunten net zo goed beleven en uitdragen.
Ja het feit dat we onze eigen wereld scheppen maakt ons volgens dat boek tot god. We zijn zogezegd vergeten wie we zijn (goden, kroost van, het lichaam, enz..) en op het moment dat we herinneren wie we zijn, weten we niet alleen, maar zijn we ook, omdat we hebben ervaring hoe het is om niet te zijn(weten) wie we (kunnen) zijn. Dat is eigenlijk 1 van de/het meeste belangrijke boodschap/inzicht die het boek je brengt.quote:Op vrijdag 15 april 2005 05:43 schreef gnomaat het volgende:
Opvattingen over God zijn puur persoonlijk, iedereen geeft daar een andere definitie aan. Dit laat NDW ook een beetje doorschemeren (jij bent ook God). En ik heb zelf best bepaalde ideeën over wat ik eventueel "god" zou kunnen noemen, waar ik wel in geloof. Maar de vraag of God bestaat is op zichzelf eigenlijk onzinnig.
Mee eens, een meer logisch beeld van een eventuele god.quote:Op vrijdag 15 april 2005 07:41 schreef Alicey het volgende:
Het eerste boek heb ik gelezen. Of ik de andere 2 nog ga lezen, weet ik niet. Als er een God is, lijkt het mij in ieder geval aannemelijker dat het er een is zoals Walsch hem beschrijft in plaats van zoals de bijbel.
Misschien zou je ook kunnen zeggen dat Walsch met zichzelf praat. Is ieder zelf God?
Nu heb ik deze boeken niet gelezen, maar deze quotes van JJasperO doen mij heel erg denken aan het gnostische Thomas-evangelie. Zou het kunnen dat de schrijver hier enigzins zijn inspiratie heeft gevonden? Niet dat dat voor de strekking van zijn betoog uitmaakt natuurlijk, maar de overeenkomsten zijn zo in het oog springend dat ik het me afvroeg.quote:Op vrijdag 15 april 2005 12:00 schreef JJasperO het volgende:
Ja het feit dat we onze eigen wereld scheppen maakt ons volgens dat boek tot god. We zijn zogezegd vergeten wie we zijn (goden, kroost van, het lichaam, enz..) en op het moment dat we herinneren wie we zijn, weten we niet alleen, maar zijn we ook, omdat we hebben ervaring hoe het is om niet te zijn(weten) wie we (kunnen) zijn. Dat is eigenlijk 1 van de/het meeste belangrijke boodschap/inzicht die het boek je brengt.
De vraag of god bestaat is inderdaad onzinnig als je weet wat je zelf kunt, ik denk echter dat het zinnig kan zijn als je nog niet weet wat je kan. (en natuurlijk geloven mensen ook uit angst, of zijn ze bij de opvoeding geindoctrineerd)
[..]
Mee eens, een meer logisch beeld van een eventuele god.
Tja, hijzelf zou zeggen dat ie inderdaad met zichzelf praat (zijn eigen gedachten), maar dat die gedachten zijn geinspireerd door god, beetje het profeten-idee.
Wat ik bijzonder vind aan deze voorstellingen is dat hier niet wordt geschreven in oude verhalen van getuigen of profeten die in deze tijd niet meer tot de verbeelding spreken en op honderden verschillende manieren kunnen worden geinterpreteerd, maar dat hier dus duidelijke vragen met duidelijke antwoorden staan beschreven.
Als die Walsch een verhitte verbeelding heeft en de wereld 'een oor aannaait', bewust, dan wel onbewust, dan is deze man bijzonder intelligent denk ik zo.
Best jammer ja. Ik heb het boek als christen gelezen, en vond het eigenlijk best wel complementair. Maargoed, ik had dan ook een afwijkende visie.quote:Op zondag 17 april 2005 17:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
MIjn beste vriend was ooit helemaal weg van deze boeken. Hij raadde ze aan iedereen aan. Nu is hij christen en denkt hij dat Walsch een instrument van de duivel is. Zo ongeveer.
Ik laat (en liet) me eigenlijk niet snel afschrikken door dat soort indrukken.. Daarmee zou ik vinden dat ik mijn eigen referentiekader beperk.quote:Op zondag 17 april 2005 17:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Heb de boeken zelf niet gelezen. Ze maken op mij een New Age-achtige indruk en dat schrikt me af.
Ik denk dat dit wel waar is. Het vertelt niet zo veel nieuws, hoewel ik toch wel "nieuwe" gedachten ben tegengekomen.quote:En ik heb het idee dat ik alles wat erin staat ook wel zelf zou kunnen verzinnen... Vooroordelen, kweetet.
Ik moet toch bepaalde selectiecriteria hanteren m.b.t. het lezen van boeken. De lijst van 'te lezen boeken' is nu al meterslang.quote:Op zondag 17 april 2005 17:42 schreef Alicey het volgende:
Ik laat (en liet) me eigenlijk niet snel afschrikken door dat soort indrukken.. Daarmee zou ik vinden dat ik mijn eigen referentiekader beperk.
Dat heb ik ook, maar ik moet gewoon eens een boek bestellen en gaan lezen.quote:Op zondag 17 april 2005 17:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik moet toch bepaalde selectiecriteria hanteren m.b.t. het lezen van boeken. De lijst van 'te lezen boeken' is nu al meterslang.
Dat heb ik ook, maar in de hoek van levensbeschouwing heb ik toch wel een vrij brede interesse.quote:Zo zou ik ook niet gauw een boek over vliegvissen gaan lezen, daar het me in de verste verte niet interesseert. Maar om nou te zeggen dat ik mezelf daardoor beperk.
Ik vrees dat ik er in deze levensfase even genoeg van heb.quote:Op zondag 17 april 2005 17:52 schreef Alicey het volgende:
Dat heb ik ook, maar in de hoek van levensbeschouwing heb ik toch wel een vrij brede interesse.
Is dat eigenlijk ook niet min of meer een poging om tot een TOE te komen?quote:Op zondag 17 april 2005 17:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wat ik trouwens wel interessant vind, is filosoferen over wat 'god' zou kunnen zijn, zeg maar zoals de oude Griekse filosofen deden; de Onbewogen Beweger enzo. Da's leuk, maar puur als entertainment voor de geest.
Een TOE?quote:Op zondag 17 april 2005 18:13 schreef Alicey het volgende:
Is dat eigenlijk ook niet min of meer een poging om tot een TOE te komen?
Als je bedacht hebt hoe god zou kunnen zijn, heb je toch nog geen verklaring voor 'alles'? Dan weet je namelijk nog steeds niet waarom mannen het leuk vinden om tijdens een gesprek fluimen richting grond te lanceren.quote:Op zondag 17 april 2005 19:06 schreef Alicey het volgende:
Een Theory of Everything. Een verklaring voor alles.
Daar zit ook wel weer wat in, tenzij je weet waarom God dat doet. Ik zou er haast een topic over openen.quote:Op zondag 17 april 2005 19:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Als je bedacht hebt hoe god zou kunnen zijn, heb je toch nog geen verklaring voor 'alles'? Dan weet je namelijk nog steeds niet waarom mannen het leuk vinden om tijdens een gesprek fluimen richting grond te lanceren.
Over die fluimen of over de TOE?quote:Op zondag 17 april 2005 19:12 schreef Alicey het volgende:
Daar zit ook wel weer wat in, tenzij je weet waarom God dat doet. Ik zou er haast een topic over openen.
Waarom mannen dat leuk vinden, waarom God dat zo verzonnen heeft en/of doet, etc.quote:Op zondag 17 april 2005 19:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Over die fluimen of over de TOE?
Oh okee. Dan weet ik nog wel een paar raadsels der mensheid.quote:Op zondag 17 april 2005 19:15 schreef Alicey het volgende:
Waarom mannen dat leuk vinden, waarom God dat zo verzonnen heeft en/of doet, etc.
Een algemeen Waarom-topic?quote:Op zondag 17 april 2005 19:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Oh okee. Dan weet ik nog wel een paar raadsels der mensheid.
Naar de SC.quote:Op zondag 17 april 2005 19:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Niet eens zo'n slecht idee, toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |