Dat seksuele, dat zegt Beatrijs Smulders dacht ik ook. Misschien dat het voor sommige vrouwen wel opgaat.
Jammer dat haar ziekenhuisbevalling blijkbaar zo vervelend is verlopen, met mensen die vertelden wat ze wanneer moest doen. Bij mij was dat echt niet zo, ze hielden zich grotendeels afzijdig en gingen hooguit aanmoedigen en vertellen dat alles zo goed ging.
Of het risico van thuisbevallen zonder verloskundige (maar met hulp van -ervarings-deskundigen van over de gehele wereld) echt veel groter is dan met verloskundige weet ik niet. In de meeste landen wordt thuisbevallen sowieso al als erg risicovol gezien. Alleen bij spoedproblemen kun je beter wel een verloskundige hebben dan dat je nog reacties van internet moet afwachten.
Hoe schadelijk de lange tijdsduur van de bevalling is weet ik ook niet. Er wordt tegenwoordig wel gezegd dat een bevalling niet langer dan 12 uur moet duren, maar bij een langere bevalling heb je misschien weer wel zoveel tijd tussen de weeen dat je het redelijk ontspannen en pijnloos kunt doen, het geeft iig denk ik aan dat de weeen niet heel sterk zijn. Ik denk dat ze wel een punt heeft dat het geen kwaad kan als je een bevalling niet in een tijdschema perst, dat medisch ingrijpen bij een bevalling die daarvan afwijkt niet meteen noodzakelijk hoeft te zijn. (Voorbeeldje: bij mij duurde de persfase 1,5 uur terwijl daar in het schema 1 uur voor staat. De vk stond dat gewoon toe, andere vk/gyn's gaan dan wel direct ingrijpen met knip/verlostang/vacuumpomp ed. Dat beleid wisselt wel.)
Maar ja, je neemt wel een risico.. en hoe verantwoord je dat tegenover je kind als het wel fout gaat.. want als het onder medische begeleiding fout gaat is het in veel mindere mate je eigen verantwoordelijkheid.
Door het verloskundigentekort worden steeds meer vrouwen verplicht in het ziekenhuis te bevallen, tenzij ze zonder medische hulp willen bevallen. Zoals
deze vrouw, o.a. Dit soort bevallingen komen dus ook in NL wel vaker voor...
[ Bericht 8% gewijzigd door poemojn op 14-04-2005 00:50:06 ]