abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26319601
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 22:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Voor een gedeelte misschien. Maar je snapt zelf ook wel dat er zat gebieden zijn die door veel mensen nooit zullen worden begrepen. Hoe hard ze er ook op gaan studeren.
Dat komt omdat die mensen in hun jeugd onvoldoende hersencapaciteit hebben opgebouwd. Die schade is dan op latere leeftijd niet meer in te halen.
pi_26319768
quote:
Op maandag 18 april 2005 12:27 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat komt omdat die mensen in hun jeugd onvoldoende hersencapaciteit hebben opgebouwd. Die schade is dan op latere leeftijd niet meer in te halen.
Mja, ik denk dat het ook een fysieke limiet kent. Je hebt ook kinderen die gedrild worden door hun ouders, maar later gewoon gigantisch verzuipen op het gymnasium. Ga jij toch niet doen ej?
pi_26319813
Ik denk dat child-prodigy Thabit niet meer kan verzuipen.
Tweede op de Wiskunde olympiade was het toch?
  maandag 18 april 2005 @ 12:36:01 #54
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_26319825
quote:
Op maandag 18 april 2005 12:27 schreef thabit het volgende:

[..]

Het opbouwen van hersencapaciteit, is dat iets waar je controle over hebt? Of is dat afhankelijk van de genetische erfenis?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_26319905
quote:
Op maandag 18 april 2005 12:36 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Het opbouwen van hersencapaciteit, is dat iets waar je controle over hebt? Of is dat afhankelijk van de genetische erfenis?
Dat is iets dat je grotendeels zelf doet dmv training. Erfelijkheid heeft hier een minimale invloed op.
pi_26319981
quote:
Op maandag 18 april 2005 12:35 schreef Vitalogy het volgende:
Ik denk dat child-prodigy Thabit niet meer kan verzuipen.
Tweede op de Wiskunde olympiade was het toch?
Zilveren medaille op de internationale (in Nederland eerste prijs gewonnen). Maar dat wil niet zeggen dat je tweede bent geworden. Er zijn een aantal gouden, zilveren en bronzen medailles die worden uitgereikt. Die plak had ik niet gehaald als ik er niet voor had getraind, dat kan ik je verzekeren.

Overigens zegt een olympiade niet alles hoor. Ik ken zat mensen die op de olympiade hoog scoorden maar waar later niets meer van terecht is gekomen als wiskundige.
pi_26319996
quote:
Op maandag 18 april 2005 12:39 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat is iets dat je grotendeels zelf doet dmv training. Erfelijkheid heeft hier een minimale invloed op.
Hoe kom je daar bij dan? Ik denk dat je jezelf zit te vergelijken met het gros, maar da's niet echt een goede vergelijking: jij hebt de hersens en motivatie om goed te zijn in wiskunde, en mensen als jij worden nou eenmaal intelligent geacht.

Ik denk zelf toch echt dat het ook een heel stuk erfelijkheid is. Mn broertje bijvoorbeeld heeft gewoon niet de capaciteiten om naar de Havo te gaan; met veel moeite ploeterd hij door het vmbo. Dat heeft weinig te maken met zijn basisschool, want op de basisschool had hij zijn Cito toch wel aardig gemaakt. En dan komt de motivatie ook nog om de hoek kijken natuurlijk: sommige mensen willen gewoon niet veel leren/weten. En dan zul je ook nooit een bepaalde vorm van intelligentie behalen.
pi_26320018
quote:
Op maandag 18 april 2005 12:42 schreef thabit het volgende:

Overigens zegt een olympiade niet alles hoor.
Het is iig een prestatie van groot formaat.
pi_26320040
quote:
Op maandag 18 april 2005 12:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoe kom je daar bij dan? Ik denk dat je jezelf zit te vergelijken met het gros, maar da's niet echt een goede vergelijking: jij hebt de hersens en motivatie om goed te zijn in wiskunde, en mensen als jij worden nou eenmaal intelligent geacht.
Fout. De hersens heeft iedereen. De motivatie om iets met die hersens te doen heeft bijna niemand.
  maandag 18 april 2005 @ 12:54:35 #60
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_26320249
Good point!
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_26320333
quote:
Op maandag 18 april 2005 12:45 schreef thabit het volgende:

[..]

Fout. De hersens heeft iedereen. De motivatie om iets met die hersens te doen heeft bijna niemand.
Ten dele waar, maar jij stelt het m.i. veel te zwart-wit. Er zijn genoeg mensen die wel willen maar niet kunnen.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_26321628
quote:
Op maandag 18 april 2005 12:58 schreef Maethor het volgende:

[..]

Ten dele waar, maar jij stelt het m.i. veel te zwart-wit. Er zijn genoeg mensen die wel willen maar niet kunnen.
Zoals ik al aangaf komt dat dan doordat ze te laat zijn begonnen.

Je kunt het vergelijken met het leren van een taal. Doe je dat voordat je 6 jaar oud wordt, dan lukt je dat met 2 vingers in de neus. Op latere leeftijd wordt het veel lastiger en zul je nooit het niveau erin bereiken als in je vroege jeugd. Mensen die tweetalig zijn opgevoed kunnen ook op latere leeftijd makkelijker nieuwe talen leren dan mensen die eentalig zijn opgevoed. Dat komt niet doordat ze van nature makkelijker talen leren, maar omdat in de vroege jeugd het taalcentrum van de hersens veel sterker is aangeplant.
pi_26323994
quote:
Op maandag 18 april 2005 13:45 schreef thabit het volgende:
Mensen die tweetalig zijn opgevoed kunnen ook op latere leeftijd makkelijker nieuwe talen leren dan mensen die eentalig zijn opgevoed. Dat komt niet doordat ze van nature makkelijker talen leren, maar omdat in de vroege jeugd het taalcentrum van de hersens veel sterker is aangeplant.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik beheers Nederlands en Engels heel erg goed, omdat ik met heel veel Engels ben opgegroeid (mijn moeder komt niet uit Nederland en sprak/spreekt nog regelmatig Engels en verder keek ik vroeger vaak naar de BBC). Engels was dus nooit een probleem voor mij op school. Echter de talen die ik later op de middelbare school kreeg Frans, Duits en Latijn heb ik nooit weten te beheersen. Ik ben zéér slecht in het aanleren van een nieuwe taal. Alleen omdat ik zo veel in aanraking kwam met Engels op jonge leeftijd beheers ik die taal zo goed, maar dat heeft dus geen enkele invloed gehad op hoe makkelijk ik talen aanleerde op latere leeftijd.
pi_26324226
quote:
Op maandag 18 april 2005 15:22 schreef P-Style het volgende:

[..]

Hier ben ik het niet mee eens. Ik beheers Nederlands en Engels heel erg goed, omdat ik met heel veel Engels ben opgegroeid (mijn moeder komt niet uit Nederland en sprak/spreekt nog regelmatig Engels en verder keek ik vroeger vaak naar de BBC). Engels was dus nooit een probleem voor mij op school. Echter de talen die ik later op de middelbare school kreeg Frans, Duits en Latijn heb ik nooit weten te beheersen. Ik ben zéér slecht in het aanleren van een nieuwe taal. Alleen omdat ik zo veel in aanraking kwam met Engels op jonge leeftijd beheers ik die taal zo goed, maar dat heeft dus geen enkele invloed gehad op hoe makkelijk ik talen aanleerde op latere leeftijd.
Dit heeft meer te maken met de manier waarop talen op de middelbare school worden onderwezen dan met je vermogen om talen te leren. Zou je naar Duitsland of Frankrijk verhuizen, dan leer jij binnen no-time de talen aldaar.
pi_26324590
quote:
Op maandag 18 april 2005 15:32 schreef thabit het volgende:
Dit heeft meer te maken met de manier waarop talen op de middelbare school worden onderwezen dan met je vermogen om talen te leren. Zou je naar Duitsland of Frankrijk verhuizen, dan leer jij binnen no-time de talen aldaar.
Misschien... ik moet toegeven dat ik als bijbaantje op een strandpaviljoen bij een camping werk en dus te maken heb met véél Duitsers. Ik merk dat ik inmiddels eigenlijk wel heel veel en heel makkelijk Duits versta. Veel beter dan toen ik nog Duits kreeg op 't vwo. Echter als ik zelf Duits moet spreken dan ga ik de mist in. Zo merk ik dat je talen op 2 manieren moet beheersen. Het verstaan en het spreken. Ik merk dat je hersensen daar heel anders mee omgaan. Dat zie je overigens ook bij hele kleine kinderen. Terwijl ze nog niet praten, verstaan ze al veel meer dan je door hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')