ik weet hier niet veel van maar dit moet me denken aan biologie..quote:Op woensdag 13 april 2005 15:27 schreef Alicey het volgende:
Naar aanleiding van de 4e pagina van de topic : ICT girl
Ter discussie staat o.a. de vraag of bepaalde manieren van denken (Zoals in het geval van die topic logisch/abstract) genetisch zijn bepaald, of dat deze zijn aan te leren.
Ik neig er zelf naar te denken dat bepaalde manieren van denken aan te leren zijn. In eerste instantie door bepaalde causaliteit die voor die manier van denken geldt te ontdekken, en vervolgens zelf nieuwe verbanden te leggen volgens die manier van denken.
Iemand die meer over dit onderwerp afweet, en misschien ook weet over wetenschappelijk onderzoek en/of iets soortgelijks?
Dat verband zie ik niet helemaal.. Waarom zou er per se iets van nature moeten komen om een manier van denken exceptioneel te kunnen ontwikkelen? Misschien is het bij de ene mens wel veel natuur, en een klein stukje "self-made", en bij een andere mens weer weinig natuur, en veel "self-made"?quote:Op woensdag 13 april 2005 15:39 schreef Vitalogy het volgende:
Ik ben het er wel mee eens dat een bepaalde manier van denken aan te leren is. Zeker, dat is wat mij betreft het punt niet. Maar we hebben het nu over een bepaalde beroepsgroep kiezen en dan lijkt me dat je toch moet exceleren in die denkwijze. Oftewel, dan zou het toch enigszins van nature moeten komen.
Ik heb hier ernstige twijfels over. Maar misschien ligt dit specifiek aan de vrouwen waar ik mee omgaan. De vrouwen in dit subforum vertonen over het algemeen ook geen zwakheden in logica. Heb je bronnen die deze bewering ondersteunen?quote:Ik sta daarom zeer sceptisch tegenover vrouwelijke programmeurs. Vrouwen zijn sowieso van nature niet sterk in logica.
De hersenen werken op een verschillende manier. Toch is hier ook veel nuance, en zitten er hier vaak tussen 2 vrouwen of 2 mannen meer verschillen dan tussen de middenmoot mannen en vrouwen. Bij de meeste beroepen zijn toch verschillende capaciteiten nodig. Met alleen zuiver logisch/abstract denken kom je er in de ICT ook niet, er zit meer omheen.quote:Dat ligt niet aan hun, dat is simpelweg een oorzaak van de genetische opbouw. Vrouwelijke hersenen werken op een andere manier dan mannelijke met als oorzaak dat mannen van nature beter zijn in bepaalde beroepsgroepen en andersom.
Hoe minder talent hoe harder men moet werken. Om een bepaald niveau te halen moet men van nature toch enig talent bezitten.quote:Op woensdag 13 april 2005 15:47 schreef Alicey het volgende:
Dat verband zie ik niet helemaal.. Waarom zou er per se iets van nature moeten komen om een manier van denken exceptioneel te kunnen ontwikkelen? Misschien is het bij de ene mens wel veel natuur, en een klein stukje "self-made", en bij een andere mens weer weinig natuur, en veel "self-made"?
Ik ga nu niet googlen naar bronnen die aantonen dat vrouwen zelden exceleren in de beta vakken.quote:Ik heb hier ernstige twijfels over. Maar misschien ligt dit specifiek aan de vrouwen waar ik mee omgaan. De vrouwen in dit subforum vertonen over het algemeen ook geen zwakheden in logica. Heb je bronnen die deze bewering ondersteunen?
Aanleren is iets anders dan evolueren. Bovendien wie zegt dat we anders denken? We hebben nu andere objecten, maar in grote lijnen zullen veel dingen nog hetzelfde zijn. Lees mijn vorige bijdrage maar.quote:Op woensdag 13 april 2005 15:43 schreef achtbaan het volgende:
als denken niet aan te leren valt, dan zouden we nu nog steeds hetzelfde denken als ons ouders, voorouders,......,
Ik vraag mij af of hier sprake van is. Talent is over het algemeen iets wat je ontwikkelt. Ik denk dat je wel gemotiveerd moet zijn als je op professioneel niveau wilt presteren.quote:Op woensdag 13 april 2005 15:58 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Hoe minder talent hoe harder men moet werken. Om een bepaald niveau te halen moet men van nature toch enig talent bezitten.
Dat zijn ook gevallen waarbij manieren van denken minder van belang zijn.quote:Tenzij de beroepsgroep bestaat uit dom werk en / of een groot percentage luie mensen. Dan kan je natuurlijk altijd meer dan gemiddeld worden door enkel hard te werken.
Wanneer je wel gaat Googlen, kijk dan vooral ook naar hoe het is in China en Rusland.quote:Ik ga nu niet googlen naar bronnen die aantonen dat vrouwen zelden exceleren in de beta vakken.
http://download.citogroep(...)rt_PISA_2003_NLD.pdfquote:
Een heel klein verschil dus.quote:Op woensdag 13 april 2005 17:02 schreef Vitalogy het volgende:
Op welke pagina staat dat?
Ik kan nl alleen maar statistieken vinden die mijn punt juist bevestigen?
Zie verschil jongens en meisjes bij probleem oplossen, natuurwetenschappen, wiskunde.
Dus je punt is dat vrouwen over het algemeen slechter presteren in de exacte vakken.quote:
Er blijkt dus niet veel verschil te zijn, hetgeen anders is dan je zelf betoogt. Je betoogt zelf namelijk dat de significantie van de verschillen erg groot is.quote:Op woensdag 13 april 2005 17:11 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Dus je punt is dat vrouwen over het algemeen slechter presteren in de exacte vakken.
Niet veel, maar wel consistent slechter?
Ik ben geneigd om ook in die richting te denken, al vraag ik mij af of domheid een direct verband houdt met luiheid.. Wel denk ik ook dat wat Lemmeb naar voren brengt wel klopt. Het is een samenspel van capaciteit en wat je er mee doet..quote:Op woensdag 13 april 2005 17:13 schreef thabit het volgende:
Ik denk dat het aan te leren is. Door veel met abstract denken bezig te zijn groeit dat gebied in de hersenen automatisch en ook de verschillende verbindingen daartussen. Domheid is dus niets meer dan geestelijke luiheid.
Capaciteit kun je creeren.quote:Op woensdag 13 april 2005 17:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik ben geneigd om ook in die richting te denken, al vraag ik mij af of domheid een direct verband houdt met luiheid.. Wel denk ik ook dat wat Lemmeb naar voren brengt wel klopt. Het is een samenspel van capaciteit en wat je er mee doet..
Dat van die sport is onzin. Weleens op het voetbalveld rondgekeken wat daar voor cumulatieve intelligentie rondlooptquote:Op woensdag 13 april 2005 16:11 schreef Oud_student het volgende:
Vaak zie je dat intelligente mensen ook gezond zijn en goed in sport (gemiddeld gesproken)
Dergelijke wonderkinderen beheersen alleen het schaken. Ze gaan op hun bek bij andere abstracties, tenzij ze van zichzelf heel erg intelligent zijn.quote:Op woensdag 13 april 2005 17:19 schreef thabit het volgende:
Topschakers bijvoorbeeld zijn allemaal mensen die in hun vroege jeugd op hoog niveau training hebben gehad en sindsdien er uren per dag mee bezig zijn geweest. Het is niet zo dat iemand "van nature" goed kan schaken. Wonderkinderen worden gecreeerd, niet geboren.
Ik betoog dat wanneer je niet het talent hebt voor een bepaalde beroepsgroep je niet die kant op moet gaan. Als ik maar een gemiddeld niveau haal in de Engelse taal zal ik niet proberen een tolk of vertaler te worden (naar bleek uit een ander topic een terechte keuze). Er is dan duidelijk niet een meer dan gemiddelde interesse of talent voor die richting.quote:Op woensdag 13 april 2005 17:15 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er blijkt dus niet veel verschil te zijn, hetgeen anders is dan je zelf betoogt. Je betoogt zelf namelijk dat de significantie van de verschillen erg groot is.
Evolutionair kun je ook inzien dat "nature" nauwelijks speelt bij intelligentie. Vrouwen selecteren mannen immers geenszins op intelligentie, extreme genialiteit verlaagt je kansen juist. Dit wijst erop dat onderlinge intelligentieverschillen tussen mensen vrijwel uitsluitend "nurture" zijn.quote:Op woensdag 13 april 2005 17:44 schreef P-Style het volgende:
Het eeuwenoude nature vs nurture verhaal.
Het mooie aan het (buitenproportionele) menselijk brein is dat je het dankzij z'n grootte heel veel kanten op kan sturen. Ik denk dus ook dat nurture hier een grotere rol speelt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |