Alleen wel jammer dat het niet mogelijk is voor de regering om voor bedrijven te bepalen hoeveel hun bestuurders verdienen. Zijn er misschien andere manieren om deze christelijke bestuurders aan te pakken?quote:Premier Balkenende wil dat de 'exorbitante zelfverrijking' van bestuurders in zorg, onderwijs en energiebedrijven wordt aangepakt met 'alle mogelijkheden' die er zijn.
De minister-president vindt de hoge salarissen en bonussen van bestuurders in de publieke sector 'funest' voor het draagvlak in de samenleving. Het morele appèl dat partijvoorzitter Van Bijsterveldt dit weekend deed, steunt hij voluit.
Tijdens een spreekbeurt in Franeker zei Balkenende gisteravond over de topsalarissen: ,,Ik wil veel uitleggen, maar dat niet. Waar publiek geld aan de orde is, kan en mag dit niet voorkomen. Niet door ambtenaren, niet in de zorg of het onderwijs, niet bij energiebedrijven. Waar ik offers van de samenleving vraag, wil ik de mensen ook recht in de ogen kunnen kijken.''
Er zijn volgens de premier mogelijkheden genoeg om de salarissen aan te pakken. Zo kunnen er op voorhand maxima worden gesteld aan de directiesalarissen, als er een vacature moet worden opgevuld. Verder kunnen de bonussen fiscaal worden aangepakt. Maar ook de diverse regionale overheden -als eigenaar of aandeelhouder- kunnen de bestuurders van onderwijs, zorg en energiebedrijven aanpakken. Balkenende wil dat ,,alle mogelijkheden'' worden onderzocht. ,,Het kan niet bij mooie woorden blijven'', benadrukte hij.
Het aanpakken van de topsalarissen is volgens de CDA-premier een van de drie prioriteiten van zijn partij de komende tijd. Op nummer één staat ,,blijven opkomen voor de echt zwakken: ouderen zonder aanvullend pensioen en chronisch zieken''. Een tweede plaats ruimt hij in voor ,,meer aandacht voor de inkomens van gezinnen met kinderen die één tot anderhalf inkomen hebben''.
Het kabinet nam vorige week een voorlopig besluit over de bestedingen voor 2006, met de daaraan gekoppelde koopkrachtplaatjes. AOW-ers zonder aanvullend pensioen gaan er volgens berekeningen van het ministerie van SZW volgend jaar 0,7 procent (alleenstaand) en 0,8 procent (echtpaar) op vooruit. Een modale kostwinner krijgt 0,2 procent meer te besteden en tweeverdieners met anderhalf modaal inkomen 0,3 procent. Kostwinners die twee keer modaal (ongeveer 60000 euro) verdienen gaan er 5,6 procent op vooruit, terwijl alleenstaanden met een uitkering er netto niets bij krijgen.
Probleem opgelost? Al zou een overheid natuurlijk geen aandelen moeten bezitten, tis puur een verhulling dat iets nog genationaliseerd is.quote:(..)Maar ook de diverse regionale overheden -als eigenaar of aandeelhouder- kunnen de bestuurders van onderwijs, zorg en energiebedrijven aanpakken.(..)
Jaquote:Op dinsdag 12 april 2005 10:41 schreef CANARIS het volgende:
waarom moeten bedrijven worden aangepakt? Spelen die een maatschappelijke rol ?
De aandeelhouders (zijn de eigenaren) kunnen zelf bepalen hoeveel hun benoemde directeur mag verdienen. Als de aandeelhouders het hoge salaris goedkeuren is er niks aan de hand, tenzij het zoals bij Essent en Nuon bedrijven zijn die van de overheid zijn. Dan zou een salaris gelijk aan dat van de Minister-President het maximale moeten zijn.quote:Op dinsdag 12 april 2005 10:27 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Alleen wel jammer dat het niet mogelijk is voor de regering om voor bedrijven te bepalen hoeveel hun bestuurders verdienen. Zijn er misschien andere manieren om deze christelijke bestuurders aan te pakken?
Volgens mij heb je hier iets niet helemaal begrepen.quote:Op dinsdag 12 april 2005 10:27 schreef JanPoedel het volgende:
Zijn er misschien andere manieren om deze christelijke bestuurders aan te pakken?
Ja belachelijk dat die gasten 15 uur per dag werken en daar gemiddeld een ton (guldens) per jaar mee verdienen.quote:Op dinsdag 12 april 2005 12:25 schreef Harry_Sack het volgende:
Eigenlijk zou dat ministerssalaris dan ook eens onder de loep genomen moeten worden
Ja dat spelen ze.quote:Op dinsdag 12 april 2005 10:41 schreef CANARIS het volgende:
waar slaat de titel op?
waarom moeten bedrijven worden aangepakt? Spelen die een maatschappelijke rol ?
Onze premier verdient een schijntje als leider der ambtenaren en eindverantwoordelijke. Ook de ministers verdienen imo niet te veel, wel mag de wachtregeling ed aangescherpt worden, want die stamt uit de tijd van de VOC.quote:Op dinsdag 12 april 2005 12:25 schreef Harry_Sack het volgende:
Eigenlijk zou dat ministerssalaris dan ook eens onder de loep genomen moeten worden
Hij heeft een prima salaris hoor, het is maar waarmee je het vergelijkt.quote:Op dinsdag 12 april 2005 12:43 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Onze premier verdient een schijntje als leider der ambtenaren en eindverantwoordelijke.
Tuurlijk, alleen de christelijke bestuurders aanpakken want die zijn het ergste. Allemachtig, wat een jaloersheid straalt hier vanaf.quote:Op dinsdag 12 april 2005 10:27 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Alleen wel jammer dat het niet mogelijk is voor de regering om voor bedrijven te bepalen hoeveel hun bestuurders verdienen. Zijn er misschien andere manieren om deze christelijke bestuurders aan te pakken?
Joehoe. TT is inmiddels veranderd.quote:Op dinsdag 12 april 2005 12:46 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Tuurlijk, alleen de christelijke bestuurders aanpakken want die zijn het ergste. Allemachtig, wat een jaloersheid straalt hier vanaf.
Had maar ook een vak geleerd Poedeltje.
tuurlijk is 120.000 per jaar een mooi salaris, maar als ik zie wat de taken zijn die binnen zijn verantwoordelijkheid liggen etc en als een ziekenhuisdirecteur het dubbele verdient wat schijnbaar 'een marktconform salaris' is heb ik mijn twijfels.quote:Op dinsdag 12 april 2005 12:44 schreef SCH het volgende:
[..]
Hij heeft een prima salaris hoor, het is maar waarmee je het vergelijkt.
Hij mag van mij ook wel wat meer verdienen maar ik vind die andere salarissen vooral nogal hoog.quote:Op dinsdag 12 april 2005 12:51 schreef Elgigante het volgende:
[..]
tuurlijk is 120.000 per jaar een mooi salaris, maar als ik zie wat de taken zijn die binnen zijn verantwoordelijkheid liggen etc en als een ziekenhuisdirecteur het dubbele verdient wat schijnbaar 'een marktconform salaris' is heb ik mijn twijfels.
Een premier mag van mij best 5 ton verdienen of in elk geval de grootste verdiener zijn van iedereen die door jou en mij betaald wordt.
Ik vind het vreemd dat een bedrijf dat jaarlijks de klachten toptien stevig bezet haar bestuurder van een bonus kan voorzien waar je een Rolls Royce van kunt kopen.quote:Op dinsdag 12 april 2005 12:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Hij mag van mij ook wel wat meer verdienen maar ik vind die andere salarissen vooral nogal hoog.
Dat is ook knap.quote:Op dinsdag 12 april 2005 12:58 schreef Harry_Sack het volgende:
Toch knap van diezelfde werknemers die 15 uur per dag werken, dat ze er nog belangrijke nevenfuncties op na kunnen blijven houden. Zoals penningmeester van de NCRV ofzoiets.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |