abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26256015
HQ in de buurt? Hoe bedoel je?
  vrijdag 15 april 2005 @ 20:12:34 #77
61384 Drastix
erhm.. bla
pi_26256111
Een HQ (met generaal of maarschalk) levert een aantal bonussen op bij je troepen in alle aangrenzende provincies. dit geld zowel voor aanvallende troepen als verdedigers.
Belangrijk plus-punt is dat je stack-limit word verdubbeld bij aanvallen waar een HQ in de buurt is. (hij hoeft niet mee aan te vallen om z'n bonussen te geven hij moet alleen aanwezig zijn daarom heb ik verschillende HQ's zonder verdere divisies rondrennen van frontlinie naar frontlinie)

Ik zag trouwens dat je probeert te lannen en dat kan ik van harte aanbevelen
ik heb laatst met roellie80 gespeeld, ik duitsland en hij rusland. Samen een aliantie gevormd en de allies GESLACHT

Je kunt trouwens ook co-op'en, samen 1 land besturen. Je hebt dan evenveel rechten dus enig overleg is handig om tegenstrijdige bevelen te voorkomen maar het is wel een goede manier om het oorlog voeren zo efficient mogelijk te maken.
Dan kan namelijk 1 persoon zich richten op het leger terwijl de ander de luchtmacht en marine beheert bijv.

[ Bericht 23% gewijzigd door Drastix op 15-04-2005 20:19:17 ]
Government does not solve problems, it subsidises them
pi_26256438
Ok ik ben nu helemaal de weg kwijt

Voordat ik de 1e keer begon ging ik op die wiki. site kijken. Snapte er niks van, nu ging ik nog een keer kijken en zag ik van alles over HQ's en doctrines

Ik vind het spel nog moeilijker!
pi_26256540
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 20:28 schreef VoreG het volgende:
Ok ik ben nu helemaal de weg kwijt

Voordat ik de 1e keer begon ging ik op die wiki. site kijken. Snapte er niks van, nu ging ik nog een keer kijken en zag ik van alles over HQ's en doctrines

Ik vind het spel nog moeilijker!
Je hoeft ook niet alles in 1x te leren toch

gewoon maar proberen.. en dan komt alles goed

@drastix: thanx for the screen & verdere input

op het tweakers forum is trouwens ook wel wat info te vinden
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/998216

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2005 20:35:04 ]
  vrijdag 15 april 2005 @ 20:40:33 #80
61384 Drastix
erhm.. bla
pi_26256707
geef de hoop niet meteen op

Het is een ontzettend uitgebreid spel maar niet zo moeilijk dat je alles 100% moet snappen om lekker te kunnen spelen. Ik heb al die relpartijen met duitsland uitgevoerd zonder luchtmacht. (simpelweg omdat ik geen flauw idee had hoe ik ermee moest beginnen )

Als je tegen een specifiek probleem oploopt kun je ff op wiki kijken of hier vragen
Wiki is natuurlijk ook handig als je een tijdje verder gespeeld hebt en eens wat nieuwe kanten van het spel wil gaan bekijken. zo blijft het spel ook langer leuk. Ik ga bij mijn volgende campaign probere om de luchtmacht onder de knie te krijgen nu ik de rest redelijk door heb.
  vrijdag 15 april 2005 @ 20:41:50 #81
61384 Drastix
erhm.. bla
pi_26256728
@roellie i know maar dan moet ik weer thumbs maken om mijn screens te plaatsen... heb ik geen zin in
pi_26256731
Wat zijn doctrines, hoe gebruik je ze? En wat zijn HQ's en hoe gebruik je ze? Maak er maar een mooie post van wat ik ben morgen pas terug .

Bedankt voor alle hulp
pi_26264905
Okee om helemaal duidelijk te zijn, ik ga nu slapen en morgen installeeer ik de boel en is mijn dag gewijd aan Hearts of Iron II
Atje zeggen is adje doen!
pi_26268405
Ik ga met Yugoslavia iets proberen. Kijken of ik de balkan over kan nemen . En gelijk even kijken of ik in het spel iets met HQ's kan vinden, anders ben ik hier zo weer terug te vinden
pi_26270495
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 12:55 schreef VoreG het volgende:
Ik ga met Yugoslavia iets proberen. Kijken of ik de balkan over kan nemen . En gelijk even kijken of ik in het spel iets met HQ's kan vinden, anders ben ik hier zo weer terug te vinden
je kan een HQ bouwen.. een HQ valt onder "Divisie"
ze kosten alleen wel 12IC.. en je hebt er niet veel van nodig
pi_26270543
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 14:13 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

je kan een HQ bouwen.. een HQ valt onder "Divisie"
ze kosten alleen wel 12IC.. en je hebt er niet veel van nodig
Ging best aardig met Yugoslavia. Al snel Bulgarije en Albanië ingenomen. Proberen Italïe een beetje te vriend te houden zodat ze geen land gingen eisen, dat deden ze dus wel en toen was het weer snel over met mij .
pi_26274264
Als je blueprints krijgt wat houdt dat dan in?
pi_26277174
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 16:47 schreef VoreG het volgende:
Als je blueprints krijgt wat houdt dat dan in?
Kun je bepaalde technologieën sneller researchen, hangt af van de blueprints.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_26282236
Een blueprint halveert je research-tijd voor de desbetreffende technologie.. erg handig dus
pi_26283103
Doctrines voor Dummies

Wat zijn doctrines?

Simpel gezegd zijn het strategieen. Een nieuwe doctrine betekend dat je troepen een nieuwe (en betere) opleiding krijgen.

Doctrines heb je in 3 varianten die te vinden zijn in je research-scherm:

Air-Doctrines
Land-Doctrines
Naval-Doctrines

Dit betekend dus dat je voor ieder deel van je strijdkrachten aparte strategieen kunt ontwikkelen.

Een voorbeeld van een Land-doctrine is "Blitzkrieg".
Deze doctrine gaf de duitsers een grote voorsprong in het begin van de oorlog omdat de duitse troepen een hogere organisatie en moraal hadden en daarnaast nogal wat snelheids-bonussen kregen. Andere voordelen zijn het goedkoper worden van bepaalde eenheden zoals tanks en artillerie en nog wat bonussen op dingen als "encirclement-chance" en "breakthrough-chance"

Dit alles betekent dat op het moment dat jij een nieuwe doctrine hebt ontwikkeld dat je troepen ineens veel beter gaan presteren zonder dat je IC kwijt bent aan upgrades w00t

Belangrijke dingen om op te letten bij doctrine-research:

1. research niet te vroeg! (een technologie waar je 3 jaar te vroeg aan begint loopt maar op 10% snelheid en neemt dus jaren lang een research-slot in beslag)

2. Research niet alles tegelijk! (op het moment dat je uit 3 rijtjes doctrines kan kiezen, kies dan 1 rij en maak die eerst af)

3. Research niet onnodig! (als jij geen (bijv.) strategische bommenwerpers bouwt heeft 't ook geen nut om doctrines voor bommenwerpers te gaan ontwikkelen)

4. Kijk goed voor je kiest! (sommige doctrines sluiten andere uit waardoor je die niet meer kan researchen)

Dit was zo'n beetje alles wat ik kan verzinnen
Ik ga nog een verhaaltje over HQ's maken maar nu ff niet, als je begrijpt wat ik bedoel
pi_26283175
Ah ik snap de doctrines

Stom dat ik dat altijd gemeden heb ......

Nu de HQ's .
  zondag 17 april 2005 @ 00:03:53 #92
61384 Drastix
erhm.. bla
pi_26285757
HQ's voor Dummies

Om HQ's goed uit te leggen moet ik het eerst even over 'Transport Capacity' en 'Effective Supply Efficiency' hebben.

Transport Capacity

Transport Capacity (TC) word door het spel beschreven als:
"Vrachtwagens, treinen en rivier-transport-bootjes (kan ff niet op een ander woord komen )
die worden gebruikt om je strijdkrachten te voorzien van brandstof en voorraden.
In feite is je TC direct verbonden met je IC.
Elke IC punt geeft 1.5 TC. Vervolgens kun je dat verbeteren door TC-technologie te researchen
(onder 'Infantry') of door ministers te kiezen die bonussen hebben op TC.

TC verbruik je met:
Leger bevoorrading
Bezette gebieden onderhoud
Strategische Redeployment
Partizanen activiteiten
niet gedeployed materiaal en manschappen

Op het moment dat je TC overbelast is (rechts-boven op je scherm, links van je IC)
krijgen je troepen niet meer op tijd hun voorraden wat me weer brengt bij 'Effective Supply Efficiency'

Effective Supply Efficiency

Effective Supply Efficiency (ESE) geeft aan hoe goed een divisie word bevoorraad.
Als een divisie niet goed word bevoorraad heeft dat verschilende nare effecten:
1. De snelheid kan tot max. 50% verminderd worden
2. Tijdens een gevecht kan een gebrek aan voorraden een skill-5 generaal presteren als een skill-2
3. <100 ESE betekent dat de organisatie minder snel hersteld na een aanval
4. <100 ESE betekent dat upgrades en reinforcements er langer over doen

ESE word berekent aan de hand van je TC en de Infrastructure van de provincie waarin de divisie zich bevind.

HQ's

HQ's hebben 4 nuttige eigenschappen:
1. Een aanval, met een HQ in de buurt, krijgt een dubbele command capacity (kom ik op terug)
2. Alle divisies aanwezig op het slagveld krijgen een attack/defence bonus
3. Er is een grotere kans op 'Combat Events' (Encirclement, Breakthrough, etc)
4. Een HQ levert een bonus op ESE

'Command Capacity' (CC) is het aantal divisies dat effectief bestuurd kan worden door een commandant.
Hier ff de aantallen:
FM - 12 div.
Gen - 9 div.
LT. - 3 div.
MJ. - 1div.

Als je meer divisies toewijst aan een commandant dan hij hebben kan dan krijgt elke divisie extra een penalty
van -75%
!!!!! Ook vervallen dan de traits van de commandant voor alle divisies (bijv. 'Logistics Wizard' of 'Fortress Buster')

Op het moment dat je meerdere groepen in een provincie hebt staan en die provincie word
aangevallen dan worden de CC's van alle commandanten bij elkaar opgeteld. (dus als elk korps geen divisies te veel heeft gaat alls goed)

Als jij zelf daarentegen een aanval uitvoerd met meerdere groepen uit 1 provincie dan geld alleen de CC van de hoogste commandant!
Dit betekent dat als jij met 40 divisies aanvalt uit 1 provincie met een FM in de groep dat 12 divisies op 100% vechten en 28!!! op 25%.
Een HQ in de buurt van de aanval verdubbelt de CC dus kan je nu met 24 divisies op 100% aanvallen

Ik heb het de hele tijd over 'in de buurt' en dat zal ik ff uitleggen.
Een HQ geeft zijn bonussen aan alle groepen in de provincie waarin hij staat maar ook in alle provincies die eraan grenzen!
Ik zal dat ff laten zien:

De HQ in Oppeln geeft zijn bonussen aan de divisies van alle aangegeven provincies.
Die bonus geld ook op het moment dat je gaat aanvallen vanuit 1 van die provincies!
Dat betekent dat de HQ nog steeds even nuttig is als hij achter de frontlinie staat omdat ie niet zo snel is als bijv. tanks.

Het mooiste is als je meerdere HQ's over je linie verspreid zodat zoveel mogelijk korpsen er gemak van hebben.

voorbeeld:

Ik hoop dat het zo weer iets duidelijker is maar als bepaalde dingen nog onduidelijk zijn, (kan maar zo 'k ben tenslotte geen leraar) vraag maar raak

(zo en nou eerst eens een dikke joint vouwen en daarna Hoi2-en )

[ Bericht 1% gewijzigd door Drastix op 17-04-2005 00:10:05 ]
pi_26285842
Bedankt, nu snap ik dat ook weer wat meer . Maar hoe krijg ik die generals? En HQ's waar kan ik die vandaan toveren?
  zondag 17 april 2005 @ 00:11:40 #94
61384 Drastix
erhm.. bla
pi_26285948
hq's bestel je op dezelfde plaats als tanks en infantry en als je een korps selecteerd zie je een foto'tje (links) van de commandant. klik maar eens op die foto
pi_26285976
quote:
Op zondag 17 april 2005 00:11 schreef Drastix het volgende:
hq's bestel je op dezelfde plaats als tanks en infantry en als je een korps selecteerd zie je een foto'tje (links) van de commandant. klik maar eens op die foto
Dat heb ik al eens gedaan, maar bij elke eenheid die ik "bestel" krijg ik een nieuwe generaal?
  zondag 17 april 2005 @ 00:18:22 #96
61384 Drastix
erhm.. bla
pi_26286102
Als je op dat foto'tje klikt kun je hem vervangen of promotie geven. Als je hem wilt vervangen krijg je een lijstje met mogelijke vervangers.

Een nieuwe divisie zal ook automatisch een commandant uit dat lijstje krijgen. Als je veel divisies bouwt (hoeveel verschilt per land) dan kan die lijst leeg raken. als dat gebeurt krijg je automatisch een skill-0 MJ.-General bij elke nieuwe divisie.

Commandanten krijgen Experience en Skill door gevechten en zo kun je dus van MJ's weer LT's maken die weer Gen's kunnen worden enz.
pi_26286145
Promotie geven? Naar wat? Want hogere generaals kunnen meer troepen. Dan promote je ze toch allemaal? .
  zondag 17 april 2005 @ 00:23:05 #98
61384 Drastix
erhm.. bla
pi_26286201
elke promotie kost 1 skill dus als je nog een beetje bekwame commandanten wil hou je je een beetje in
pi_26286240
quote:
Op zondag 17 april 2005 00:23 schreef Drastix het volgende:
elke promotie kost 1 skill dus als je nog een beetje bekwame commandanten wil hou je je een beetje in
Skill?

Maar waarom zou je promoten als ze skills verliezen?
  zondag 17 april 2005 @ 00:28:50 #100
61384 Drastix
erhm.. bla
pi_26286317
omdat je dus op een gegeven moment niet genoeg hogere generaals hebt. dan moet je een lagere promotie geven om toch die grote groep te kunnen maken. Anders heb je op een gegeven moment alleen nog maar enkele divisies rond scheuren. (wat ook betekent dat je tijdens een aanval een CC van 1! kan hebben)

Wat ik ff vergeten was te melden is dat een HQ bestuurt moet worden door een generaal of veldmaarschalk voordat ie zijn bonus geeft
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')