HQ's voor Dummies ![]()
Om HQ's goed uit te leggen moet ik het eerst even over 'Transport Capacity' en 'Effective Supply Efficiency' hebben.
Transport CapacityTransport Capacity (TC) word door het spel beschreven als:
"Vrachtwagens, treinen en rivier-transport-bootjes (kan ff niet op een ander woord komen
![]()
)
die worden gebruikt om je strijdkrachten te voorzien van brandstof en voorraden.
In feite is je TC direct verbonden met je IC.
Elke IC punt geeft 1.5 TC. Vervolgens kun je dat verbeteren door TC-technologie te researchen
(onder 'Infantry') of door ministers te kiezen die bonussen hebben op TC.
TC verbruik je met:
Leger bevoorrading
Bezette gebieden onderhoud
Strategische Redeployment
Partizanen activiteiten
niet gedeployed materiaal en manschappenOp het moment dat je TC overbelast is (rechts-boven op je scherm, links van je IC)
krijgen je troepen niet meer op tijd hun voorraden wat me weer brengt bij 'Effective Supply Efficiency'
Effective Supply EfficiencyEffective Supply Efficiency (ESE) geeft aan hoe goed een divisie word bevoorraad.
Als een divisie niet goed word bevoorraad heeft dat verschilende nare effecten:
1. De snelheid kan tot max. 50% verminderd worden
2. Tijdens een gevecht kan een gebrek aan voorraden een skill-5 generaal presteren als een skill-2
3. <100 ESE betekent dat de organisatie minder snel hersteld na een aanval
4. <100 ESE betekent dat upgrades en reinforcements er langer over doenESE word berekent aan de hand van je TC en de Infrastructure van de provincie waarin de divisie zich bevind.
HQ's HQ's hebben 4 nuttige eigenschappen:
1. Een aanval, met een HQ in de buurt, krijgt een dubbele command capacity (kom ik op terug)
2. Alle divisies aanwezig op het slagveld krijgen een attack/defence bonus
3. Er is een grotere kans op 'Combat Events' (Encirclement, Breakthrough, etc)
4. Een HQ levert een bonus op ESE'Command Capacity' (CC) is het aantal divisies dat effectief bestuurd kan worden door een commandant.
Hier ff de aantallen:
FM - 12 div.
Gen - 9 div.
LT. - 3 div.
MJ. - 1div.Als je meer divisies toewijst aan een commandant dan hij hebben kan dan krijgt elke divisie extra
een penalty
van -75% !!!!! Ook vervallen dan de traits van de commandant voor
alle divisies (bijv. 'Logistics Wizard' of 'Fortress Buster')
Op het moment dat je meerdere groepen in een provincie hebt staan en die provincie word
aangevallen dan worden de CC's van alle commandanten bij elkaar opgeteld. (dus als elk korps geen divisies te veel heeft gaat alls goed)
Als jij zelf daarentegen een aanval uitvoerd met meerdere groepen uit 1 provincie dan geld alleen de CC van de hoogste commandant!
Dit betekent dat als jij met 40 divisies aanvalt uit 1 provincie met een FM in de groep dat 12 divisies op 100% vechten en 28!!! op 25%.
Een HQ in de buurt van de aanval verdubbelt de CC dus kan je nu met 24 divisies op 100% aanvallen
![]()
Ik heb het de hele tijd over 'in de buurt' en dat zal ik ff uitleggen.
Een HQ geeft zijn bonussen aan alle groepen in de provincie waarin hij staat maar
ook in alle provincies die eraan grenzen!
![]()
Ik zal dat ff laten zien:
![]()
De HQ in Oppeln geeft zijn bonussen aan de divisies van alle aangegeven provincies.
Die bonus geld ook op het moment dat je gaat aanvallen vanuit 1 van die provincies!
![]()
Dat betekent dat de HQ nog steeds even nuttig is als hij achter de frontlinie staat omdat ie niet zo snel is als bijv. tanks.
Het mooiste is als je meerdere HQ's over je linie verspreid zodat zoveel mogelijk korpsen er gemak van hebben.
voorbeeld:
![]()
Ik hoop dat het zo weer iets duidelijker is maar als bepaalde dingen nog onduidelijk zijn, (kan maar zo
![]()
'k ben tenslotte geen leraar) vraag maar raak
(zo en nou eerst eens een dikke joint vouwen en daarna Hoi2-en
![]()
)
[ Bericht 1% gewijzigd door Drastix op 17-04-2005 00:10:05 ]