abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26149938
Hearts of Iron 2 is een realtime-strategy game die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Als je denkt dat het gekozen thema uitgemolken is, dan zit je er dik naast. Ontwikkelaar Paradox Entertainment komt met een originele en enorm uitgebreide game waar je weken zoet mee zult zijn!

Politiek
Hearts of Iron 2 volgt in theorie de belangrijkste gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog gewoon na. Roosevelt wordt gekozen als president van de Verenigde Staten, Duitsland annexeert Oostenrijk, dat soort dingen. Maar als jij met een land als Duitsland speelt is het weer anders. In die situatie kun je daadwerkelijk de geschiedenis in grote lijnen veranderen door Oostenrijk bijvoorbeeld niet te annexeren.
Ook kleinere landen krijgen hiermee te maken. Zo had ik met Nederland eens de kwestie over fascisme en het verbieden ervan. Als je voor of tegen zo'n besluit stemt heeft dat weer invloed op je politieke klimaat en voor je het weet ben je van een democratie in een dictatuur veranderd. Je kunt je politieke klimaat elk jaar een klein beetje bijstellen met een paar statistiekjes en elke verandering heeft weer grote gevolgen. Het kan zo zijn dat je productiviteit versneld wordt, maar ondertussen wordt het maken van legers duurder....

Economie
Naast politiek is economie ook enorm belangrijk. Gelukkig werkt dit veel makkelijker dan in andere strategygames. Je hebt boven in het scherm een aantal symbolen voor grondstoffen staan: energie, geld, olie, staal, mankracht, schaarse goederen en gewone goederen. Laatstgenoemde zijn producten voor in de winkels in je land en bevoorrading van je legers.
In je provincies kun je verschillende dingen bouwen. Je kunt vliegvelden aanleggen, radarstations bouwen, maar de prioriteit in het begin is om je economie te laten stijgen. Je zult dus industriegebouwen uit de grond moeten stampen en de infrastructuur moeten verbeteren. Een land als Nederland heeft het wat makkelijker hiermee, want in die tijd waren wij al ontwikkeld. Maar als je naar de koloniën van Nederland gaat kijken, zoals Indonesïe, dan ligt er een hoop werk in het verschiet. Meteen in het begin van de game word je geconfronteerd met dit soort situaties: ga ik ontwikkelen of ga ik legers uit de grond stampen? En als je ergens te lang mee wacht kan dat een fatale fout en dus game over betekenen....

Technologie
Onderzoek is altijd belangrijk in strategygames, zo ook in Hearts of Iron 2. Je kunt talloze takken onderzoeken: infanterie, cavalerie, lichte tanks, zware tanks, tactische bommenwerpers, tactieken voor je land-, lucht- en zeemacht, verbetering van industrie: er is abnormaal veel mogelijk!
Aangezien het onmogelijk is alles te onderzoeken moet je ook hier weer keuzes maken die kunnen leiden tot je ondergang, of juist niet. Een technologie onderzoeken vraagt om bepaalde eisen. Je hebt als land bedrijven die je kunt inhuren om iets te onderzoeken. Nederland heeft onder meer Fokker, DAF en Shell. Elk bedrijf heeft een skill tussen de één en de tien punten en een technologie heeft ook een waarde tussen die getallen in. Daarnaast staan er symbolen bij de bedrijven om te zien voor welke onderzoeken ze geselecteerd kunnen worden. Je zou dus een bedrijf kunnen inhuren die naast een laag skill-level geen gelijkende symbolen heeft met de technologie, maar dat vertraagt het researchproces zo enorm dat het niet de moeite waard is. Op die manier blijft onderzoek ook beperkt tot het soort bedrijven dat je tot de beschikking hebt.
Een klein land als Nederland kan maximaal twee technologieën tegelijk onderzoeken, terwijl grotere landen als de Verenigde Staten maximaal vijf technologieën kunnen onderzoeken.

Voor een leek in de RTS-wereld zal de game te moeilijk zijn. Fans van strategygames zullen zeker genieten van dit spel. Ik raad dan ook aan eerst de demo te proberen om te kijken of het spel je ligt, het is namelijk nogal een aparte insteek qua gameplay.

Hearts of Iron 2 gaat diep in op de geschiedenis rond de periode '36-'47. Elk detail uit die tijd is in het spel verwerkt, dus je kunt er ook nog veel van opsteken. En als je spelen tegen de computer zat bent ga je online spelen in de originele multiplayermode. Dit is niet zomaar een strategygame, dit spel laat alle andere games die de titel 'strategy' dragen blozen van schaamte.

Links
  • De volledige Fok! Review
  • HOI WiKi - erg nuttige site met bergen informatie
  • pi_26150193
    Klinkt goed
    pi_26150465
    Ik heb het spel nu zelf een aantal keren van begin tot eind gespeeld ('36-'48).
    In het begin is de besturing even wennen en er komt een boel op je af waarvan je niet weet wat je ermee aanmoet, maar zoals elk spel heb je dat na verloop van tijd onder de knie.

Ik heb met Rusland en Duitsland al regelmatig europa op de knieen gekregen, en ik kan je dit ook aanraden wanneer je dit spel wil leren:
    je hebt de mogelijkheid om met 174 verschillende landen te spelen, kies voor een groot land. Hierdoor kan je veel makkelijker de controle houden en je kan op een overtuigende manier de oorlog verklaren

Ik ben momenteel bezig met een campagne als Nederland, en dit is een stuk lastiger. Ons kleine kikkerlandje had toen geen leger en het is verdomd lastig om dit te veranderen.
    Er gaan jaren overheen voordat een land een beetje productiecapaciteit heeft voor het bouwen van een leger. Het in stand houden van een leger kost ook nog eens flink wat geld/supplies enz.
    Als Nederland zijnde heb je een klein voordeel; en dat zijn de "rare materials" welke je importeerd uit Indonesie (destijds onze colonie) welke weer goed te verkopen zijn op de wereld markt voor nuttigere dingen zoals olie of energie.

Ik ben momenteel en Juli 1942 en zit in oorlog met de duitsers, ik ben lid van de "allies" met natuurlijk Frankrijk, Engeland en een zooitje andere kansloze landen (kansloos qua leger dan wel te verstaan).

Ik ben nog niet hard aangevallen door onze ooster-buren (op wat kleine veldslagen na) en heb nog steeds alle Nederlandse provinties in handen. Duidsland is op dit moment meer bezig met Rusland, wat mij een beetje ruite gaf om een jaar geleden Belgie te annexeren

Ik ga rustig verder en ooit krijg in Nederland nog als wereldmacht!
    pi_26164517
    Erg realistisch dus?
    pi_26166163
    quote:
    Op dinsdag 12 april 2005 09:25 schreef Burbo het volgende:
    Erg realistisch dus?
    eigenlijk wel ja, maar je hebt wel een ruime mogelijkheid om dingen naar je hand te zetten.
    Het spel wat ik nu speel met nederland gaat op dit moment goed, maar het heeft me wel zo'n 5 pogingen gekost om de duitsters begin '40 uit nederland te houden.

realistisch gezien is het een beetje onmogelijk dat nederland de invasie ontloopt in mei 1940,
    maar na een aantal pogingen en een beetje geluk dat rusland de oorlog al heeft verklaard aan duidsland maakt het mogelijk dat er geen 100+ divisie's op nederland komen walsen. Ze moeten zich immers verdedigen tegen talloze T-34 en gemotoriseerde russische infanterie divisies
    pi_26166243
    Ultimate risk Lijkt me vette game
    Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
    pi_26166258
    Ah en ik lees dat die maar 30 euro kost. Thumbs up
    pi_26167138
    Hieronder een aantal screenies...
    verheug je maar niet op grafische glorie, die is er namelijk niet.

pi_26167246
    Om van te smullen, volgens mij kan ik hier urennn achter elkaar mee doorspelen
    pi_26167433
    Lijkt me een erg gave game

TVP
      dinsdag 12 april 2005 @ 15:50:33 #11
    101274 Burbo
    Ajax dus.
    pi_26172831
    Ik heb 'm gehaald, hij is nu aan 't installeren
    pi_26172915
    quote:
    Op dinsdag 12 april 2005 15:50 schreef Burbo het volgende:
    Ik heb 'm gehaald, hij is nu aan 't installeren
    tip:

DOE DE TUTORIALS!

de interface/besturing is echt wennen.. vooral het deploy-en van legers
    pi_26172966
    Ik heb geen eens tijd em te halen
    pi_26173080
    Hier ga ik aan beginnen als ik WoW zat ben, ziet er erg goed uit.
    Let's drop some acid and go to a titty bar.
      dinsdag 12 april 2005 @ 20:50:25 #15
    61384 Drastix
    erhm.. bla
    pi_26179831
    Met de no-time-limit patch kun je ook doorspelen na 1948 en de hele wereld veroveren.
    Ook kan je dan de start-datum vervroegen (desnoods tot het jaar 1100 ) om jezelf ff wat beter
    voor te bereiden op de oorlogsjaren.

Dit spel is zo gedetailleerd dat ik steed weer nieuwe geintjes ontdek! Zwaar verslavend!!

[ Bericht 1% gewijzigd door Drastix op 12-04-2005 22:47:23 (typo :)) ]
    Government does not solve problems, it subsidises them
    pi_26183276
    Mijn Nederland anno mei 1943

pi_26187806
    Vet
    Ik heb nu inmiddels alle tutorials gedaan en ben begonnen met de eerste campaign, maar nu heb ik Groot-Brittannië gekozen. Maar toen wou ik België maar eens binnenvallen, bleek dat ik ze niet de oorlog kon verklaren, hetzelfde geldt bij alle andere landen. Hoe zit dat dan?
    pi_26188203
    quote:
    Op woensdag 13 april 2005 07:50 schreef Burbo het volgende:
    Vet
    Ik heb nu inmiddels alle tutorials gedaan en ben begonnen met de eerste campaign, maar nu heb ik Groot-Brittannië gekozen. Maar toen wou ik België maar eens binnenvallen, bleek dat ik ze niet de oorlog kon verklaren, hetzelfde geldt bij alle andere landen. Hoe zit dat dan?
    Als UK zijnde ben je het hoofd van de allies. In princiepe zou jij de oorlog aan belgie kunnen verklaren..
    Belgie is immers geen lid van de alliantie.

Als de optie "declare war" niet gebruikt kan worden dan moet je even kijken naar je politieke status.
    ben je als land te democratisch dan kan je niet de oorlog verklaren.
    Je mag 1x per jaar 1 van die schuifjes 1 stapje verschuiven. dus ga van democratic naar authotitarian
    pi_26188298
    quote:
    Op woensdag 13 april 2005 08:50 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Als UK zijnde ben je het hoofd van de allies. In princiepe zou jij de oorlog aan belgie kunnen verklaren..
    Belgie is immers geen lid van de alliantie.

Als de optie "declare war" niet gebruikt kan worden dan moet je even kijken naar je politieke status.
    ben je als land te democratisch dan kan je niet de oorlog verklaren.
    Je mag 1x per jaar 1 van die schuifjes 1 stapje verschuiven. dus ga van democratic naar authotitarian
    Aha, dank je
    Ik ben nu inmiddels Duitsland, en heb Nederland veroverd Nu eens kijken wat de volgende stap is die ik ga ondernemen...
    pi_26188373
    quote:
    Op woensdag 13 april 2005 08:59 schreef Burbo het volgende:

[..]

Aha, dank je
    Ik ben nu inmiddels Duitsland, en heb Nederland veroverd Nu eens kijken wat de volgende stap is die ik ga ondernemen...
    Goed bezig
    duitsland is altijd leuk om mee te spelen
    het duitse leger is al vanaf het begin erg sterk.. niet alleen in aantallen, maar de organisatie is goed, de generaals zijn goed, enz.
    pi_26189524
    quote:
    Op dinsdag 12 april 2005 22:50 schreef Roellie80 het volgende:
    Mijn Nederland anno mei 1943

[afbeelding]
    kwijl, ik moét dit spel ook hebben.
    pi_26189748
    Echt een tof spel . Als klein land is het zo moeilijk om oorlog te voeren , op den duur heb je geen mankracht meer om je verliezen mee aan te vullen. Ik, Nederland, en mijn broer, België vielen Duitsland binnen in 1939. We kregen steun van Frankrijk, heel Scandinavië en Engeland. Maar dat hielp niet echt . We kwamen tot aan Berlijn, toen waren we teveel verzwakt. Nu vechten we voor ons leven in eigen land, maar ik bezit nog enkele 'koloniën', waaronder Berlijn .
    Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
    pi_26191107
    quote:
    Op woensdag 13 april 2005 10:33 schreef Steeven het volgende:
    Echt een tof spel . Als klein land is het zo moeilijk om oorlog te voeren , op den duur heb je geen mankracht meer om je verliezen mee aan te vullen. Ik, Nederland, en mijn broer, België vielen Duitsland binnen in 1939. We kregen steun van Frankrijk, heel Scandinavië en Engeland. Maar dat hielp niet echt . We kwamen tot aan Berlijn, toen waren we teveel verzwakt. Nu vechten we voor ons leven in eigen land, maar ik bezit nog enkele 'koloniën', waaronder Berlijn .
    Ik heb ook samen met een vriend nederland-belgie gespeeld.
    ging ook niet helemaal goed.. wat je zegt, manpower is een probleem.
    maar als je berlijn hebt dan heb je ook een berg recourses gekregen!

Ik speel nu dus single player NL, en zit ook zonder manpower, maar dat gaat wel weer beter worden.. voor zover ik weet krijg je meer door naar "Hawk Lobby" te gaan
    En anders is het ff wachten totdat japan gesloopt is door de allies en dan gewoon de tijd hard laten draaien tot ik weer 100 manpower heb ofzo..

zouden er nog meer dingen zijn om je manpower te vergroten?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-04-2005 11:34:28 ]
    pi_26191143
    quote:
    Op woensdag 13 april 2005 11:33 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Ik heb ook samen met een vriend nederland-belgie gespeeld.
    ging ook niet helemaal goed.. wat je zegt, manpower is een probleem.
    maar als je berlijn hebt dan heb je ook een berg recourses gekregen!

Ik speel nu dus single player NL, en zit ook zonder manpower, maar dat gaat wel weer beter worden.. voor zover ik weet krijg je meer door naar "Hawk Lobby" te gaan
    En anders is het ff wachten totdat japan gesloopt is door de allies en dan gewoon de tijd hard laten draaien tot ik weer 100 manpoer heb ofzo..

zouden er nog meer dingen zijn om je manpower te vergroten?
    Jazeker. Je kunt ook industriële research doen die je manpower vergroot. Maar de sleutel is toch echt meer gebied bezetten. Voor de grap zou je eens met de SU moeten spelen, daar krijg je de manpower niet eens op .
    Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
    pi_26191457
    quote:
    Op woensdag 13 april 2005 11:34 schreef Steeven het volgende:

[..]

Jazeker. Je kunt ook industriële research doen die je manpower vergroot. Maar de sleutel is toch echt meer gebied bezetten. Voor de grap zou je eens met de SU moeten spelen, daar krijg je de manpower niet eens op .
    ja klopt, maar die indutriele research heb je rond 1940 wel afgerond. maar als nederland zijnde heb je een manpower growth van 0.16 .. en dan kan ik nog 2 stapjes naar "hawk lobby" wat dan weer de manpower vergroot van +6 tot max +10.

Met rusland heb ik al eens azie ge-annexeerd en dan begin je al met een manpower van 1500 (+1.60) ofzo.. krijg je nooit op
    In dat potje kon ik op een gegeven moment trouwens niet verder omdat m'n olie wel helemaal op was. dat was een van de eerst potjes die ik speelde. Ik had toen meer als 500 gemotoriseerde divisies door azie rond-crossen

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 13-04-2005 11:50:36 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')