Wat moet ik onderbouwen dan? Ik geef netjes antwoord op je vraag. Valt verder weinig aan te onderbouwen. Ik zal de smileys daarbij achterwege laten ok. Kennelijk stoor jij je daar aan.quote:Op dinsdag 12 april 2005 14:18 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ga je het nu nog onderbouwen of blijf je bij oneliners met stompzinnige smileys?
Nee, je deponeerd een stelling, namelijk dat assembley geen geavanceerde programmeertaal is zonder enige onderbouwing.quote:Op dinsdag 12 april 2005 14:35 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Wat moet ik onderbouwen dan? Ik geef netjes antwoord op je vraag. Valt verder weinig aan te onderbouwen. Ik zal de smileys daarbij achterwege laten ok. Kennelijk stoor jij je daar aan.
Ik ben het half met je eens. De compilers van tegenwoordig zijn zo verdomde slim dat je wel van HELE goede huize moet komen in zelf in assembler daar tegen op te schrijven! Maar 10 jaar geleden gelde dit zeker wel ja! Ik denk dat het vandaag de dag net iets anders ligt. De optimalisaties die compilers tegenwoordig uitvoeren zijn soms gewoon eng(en in een heel enkel geval ook lastigquote:Op dinsdag 12 april 2005 14:55 schreef RiDo78 het volgende:
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe een "demo" op een recent systeem zou draaien. Natuurlijk wel geoptimaliseerd voor de nieuwe processor. Een assemblyprogramma wat zonder echt OS op een AMD64 ofzo draait. Volgens mij is er nog steeds geen enkele compiler in staat om een goed geschreven assemblyprogramma te evenaren.
Ja, dikke lul drie bier.quote:Op dinsdag 12 april 2005 15:21 schreef Flurry het volgende:
Pure handgeschreven assembly kan en is meestal sneller en altijd kleiner dan door een compiler gegenereerde code
Ja ben ik allemaal met je eens.quote:Op dinsdag 12 april 2005 15:22 schreef Vitalogy het volgende:
Nou ja Assembly als taal is weinig geavanceerd omdat het een directe vertaling is van wat de machine levert. De taal doet zelf in principe niets dan tekst vertalen. Er is ook niets abstracts aan wat hier beweerd wordt (zoek het woord eens op in het woordenboek zou ik zeggen). Het wordt ook niet gecompileerd maar geassembleerd (groot verschil). Om bepaalde low-level zaken waar hier mee gepatst wordt te bouwen hoef je ook helemaal niet speciaal naar Assembly toe te gaan, sterker nog in veel gevallen is het beter dat je bij C blijft en afhankelijk van de hardware zelfs Java of C++.
dat zeg ikquote:Op dinsdag 12 april 2005 15:41 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Ja, dikke lul drie bier.
Met de huidige generatie processoren en compilers moet je van goede huize komen om snellere code te schrijven met de hand. de P4 bijvoorbeeld heeft een joekel van een pipeline, een klein foutje die de pipeline invalidate en het kost enorme bakken tijd. Je wilt je instructies zo neergooien dat ie ze zo parallel mogelijk kan uitvoeren (compile-time scheduling) en nog meer van dat soort onzin. Als je dat allemaal met de hand moet doen is dat een ramp.
Kwestie van definitie idd.... Een grote gereedschapskist, waaruit je het juiste stuk gereedschap zoek dat vervolgens het werk voor je doet of een klein kistje waaruit je een heleboel kleine dingetjes moet halen waar je zelf het werk mee moet doen.... het tweede is geavanceerder werk, maar het eerste is geavanceerder gereedschap.quote:Op dinsdag 12 april 2005 15:43 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja ben ik allemaal met je eens.
Maar zoals gezged is Assembley de taal met de minste instructies waar je zo'n beetje het meeste mee kan doen. In die zin geavanceerd. kwestie van definitie.
Tevens heb ik ook gepost dat het enigzins nutteloos is om tegenwoordig nog assembley te gebruiken.
Dus snap ik nog steeds je reply's niet.
De compiler zal sowieso ook flinke stukken assembly code moeten bevatten.quote:Op dinsdag 12 april 2005 15:48 schreef Flurry het volgende:
[..]
dat zeg ik
maar time-critical delen van software worden volgens mij nog steeds wel met de hand in asm gedaan als dat nodig is.
Soms wel, maar dat is < 1/1000 van de code. En zoals hierboven al aangehaald is minder instructies niet altijd beter. Cache misses, pipeline stalls etc zijn veel belangrijker. Maar wat nog belangrijker is, is een goed algoritme voordat je begint te knabbelen aan procentjes performance winst.quote:Op dinsdag 12 april 2005 15:48 schreef Flurry het volgende:
[..]
dat zeg ik
maar time-critical delen van software worden volgens mij nog steeds wel met de hand in asm gedaan als dat nodig is.
Waarom?quote:Op dinsdag 12 april 2005 15:55 schreef Alicey het volgende:
[..]
De compiler zal sowieso ook flinke stukken assembly code moeten bevatten.
quote:Op dinsdag 12 april 2005 15:56 schreef Alicey het volgende:
[..]
Omdat de compiler voor de machine begrijpbare code moet produceren.
quote:Op dinsdag 12 april 2005 15:58 schreef -erwin- het volgende:
[..]Maar dat werkt niet dmv code maar dmv het aan elkaar plakken van stukken text.
die "tekst" heet volgens mij "code"quote:Op dinsdag 12 april 2005 15:58 schreef -erwin- het volgende:
[..]Maar dat werkt niet dmv code maar dmv het aan elkaar plakken van stukken text.
not! complete onzin... gewoon C of C++ die machinecode genereert... je zal in de source van een compiler weinig assembly code tegenkomen...quote:Op dinsdag 12 april 2005 15:55 schreef Alicey het volgende:
[..]
De compiler zal sowieso ook flinke stukken assembly code moeten bevatten.
Je hebt gelijk, een compiler bevat inderdaad machinecode om het genereren te doen (Kant- en klare bytes i.p.v. source zeg maar).quote:Op dinsdag 12 april 2005 16:02 schreef beany het volgende:
[..]
not! complete onzin... gewoon C of C++ die machinecode genereert... je zal in de source van een compiler weinig assembly code tegenkomen...
Een compiler produceert assembly dmv een serie vertaalslagen. En in de laatste vertaalslag zet de logische verbindingen om in stukken tekst die we dan assembly noemen. Het is niet zo dat er grote stukken voorgebakken assembly in de compiler schuilgaan.quote:Op dinsdag 12 april 2005 16:00 schreef Alicey het volgende:
[..]Ik geloof niet dat ik je reactie helemaal begrijp..
Grote stukken lijkt mij niet nee, maar toch is het noodzakelijk.quote:Op dinsdag 12 april 2005 16:05 schreef -erwin- het volgende:
[..]
Een compiler produceert assembly dmv een serie vertaalslagen. En in de laatste vertaalslag zet de logische verbindingen om in stukken tekst die we dan assembly noemen. Het is niet zo dat er grote stukken voorgebakken assembly in de compiler schuilgaan.
Ik ken eigenlijk geen compilers waarvoor dat niet geldt inderdaad.quote:En de compiler zelf is gewoon in de taal geschreven die hij compiled uiteraard.
Ik durf het vreselijk met je oneens te zijn op dit vlak; 't is namelijk een enorm loze statement.quote:Op dinsdag 12 april 2005 15:43 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Tevens heb ik ook gepost dat het enigzins nutteloos is om tegenwoordig nog assembley te gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |