abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26166076
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 09:37 schreef ViPeRII het volgende:
En anders zou ik graag eens voorbeelden zien
Je kunt ook naar iets anders compilen dan een exe hoor

Voorbeeld? linux kernel...
pi_26166117
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 10:04 schreef giMoz het volgende:
Toch apart dat niemand hier nog C# als oplossing heeft gegeven:
Allang vermeld onder het motto .Net varianten...
pi_26166223
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 10:45 schreef ViPeRII het volgende:
Juist, maar daar heb je het al!
Het gedeelte om te kunnen booten is Assembler, of zelfs machine taal.
Daarin worden de commando's opgenomen die je daarna in een schil draait.
Precies zoals ik het zeg dus.
Nee absoluut niet zoals je zegt. Assembly is enkel voor de bootloader, 10 hele regels code. Geschreven in assembly omdat het makkelijker is, niet omdat C het niet kan.
  dinsdag 12 april 2005 @ 11:30:38 #79
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_26166964
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 10:35 schreef BdR het volgende:
Ik neem aan dat jij C++ oid aanraadt?
Neuh, ik ben een voorstander van "the right tool for the job", alleen is dat in geen enkel geval iets met 'basic'.

Voor bepaalde projecten werkt C/C++ het best, voor andere kan je beter Java kiezen, voor weer andere ... etc. Ligt een beetje aan wat je aan het maken.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  dinsdag 12 april 2005 @ 11:51:06 #80
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_26167374
Software die echt klein moet zijn (een bootloader bv) en erg low-level dingen doet (wat geheugen heen en weer schuiven, paar poorten uitlezen/schrijven is handig in asm te schijven omdat je dan vrijwel 1 op 1 ziet waar je mee bezig bent. In C kan het echter ook perfect (alleen zit je dan toch steeds de gegenereerde code te bekijken om te kijken of het allemaal nog kleiner kan )
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  dinsdag 12 april 2005 @ 12:36:48 #81
29223 giMoz
M-Power empowered
pi_26168299
Bottomline van het verhaal.
Er is een reden dat er zoveel programmeertalen zijn, simpel weg omdat elke taal voor en nadelen heeft en daarmee meer of minder geschikt is voor een bepaalde taak.

Er is dus niet 1 allesoverheersende programmeertaal waarin je alles moet willen kunnen doen. (!)
Voor elke app die je schrijft zal je de keuze moeten maken welke taal je gebruikt..
Het probleem van virussen spy- en adware is niet de browser maar bevind zich tussen toetsenbord en rugleuning.....
www.zoekopdekaart.nl
pi_26168391
maar als je da moet kiezen is het C...
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 12 april 2005 @ 12:46:46 #83
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_26168501
quote:
Op maandag 11 april 2005 23:14 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

Of juist niet. Assembly is eigenlijk heel erg abstract. Of zelfs eenvoudig. Het aantal instructies en de bij-effecten van elke instructie is vrij beperkt. Vergelijk dat eens met de complexiteit van een taal als C++.
Ja, dat bedoel ik met geavanceerd. weinig overhead en veel functionaliteit
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 12 april 2005 @ 12:47:18 #84
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_26168513
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 01:26 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Assembly is niet geavanceerd swets.
Ow?
Heb je wel eens in assembley geprogrammeerd?
  dinsdag 12 april 2005 @ 12:47:50 #85
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_26168521
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 10:07 schreef giMoz het volgende:
ach kom, programmeertalen zijn eitje, als je er een gezien hebt heb je ze allemaal gezien.
Framework en syntax verschillen wel eens, maar als je het programmeren door hebt is het allemaal eitje.
En trouwens :C# is wel wat makkelijker dan C(++)
Programmeertalen zijn eitje, maar er zinnig gebruik van te maken - da's andere koek.
Ik durf te wedden dat een hoop mensen zich rot zouden lachen als ze bv. jouw C++ code zouden zien.
zzz
  dinsdag 12 april 2005 @ 12:50:15 #86
29223 giMoz
M-Power empowered
pi_26168573
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 12:47 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Programmeertalen zijn eitje, maar er zinnig gebruik van te maken - da's andere koek.
Ik durf te wedden dat een hoop mensen zich rot zouden lachen als ze bv. jouw C++ code zouden zien.
Daarom doe ik ook nooit C++, C# daarentegen
Het probleem van virussen spy- en adware is niet de browser maar bevind zich tussen toetsenbord en rugleuning.....
www.zoekopdekaart.nl
  dinsdag 12 april 2005 @ 12:55:56 #87
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_26168671
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 12:46 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Het is juist weinig functioneel, omdat je alles zelf moet doen. Het maken van software in assembly kost meer tijd dan het maken van dezelfde software in een andere taal. Dit feit is genoeg om aan te geven dat assembly een geavanceerde taal is. (Waar hebben we het eigenlijk over... )
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_26168687
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 12:46 schreef Swetsenegger het volgende:
86 instructies vind ik niet bepaald veel functionaliteit
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 12 april 2005 @ 13:04:53 #89
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_26168869
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 12:56 schreef markvleth het volgende:

[..]

86 instructies vind ik niet bepaald veel functionaliteit
Juist wel, je kan met 86 instructies ALLES doen.
Misschien verschillen we van mening over de definitie. Zullen we het dan een krachtige taal noemen?
(en hoofdpijn taal, maar dat terzijde)

Overigens is het wel 12 jaar geleden dat ik voor het laatst wat in assembley gedaan heb
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 12 april 2005 @ 13:10:01 #90
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_26168995
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 12:55 schreef -erwin- het volgende:

[..]

Het is juist weinig functioneel, omdat je alles zelf moet doen.
Dus veel functionaliteit, namelijk alles. De beperking is de programmeur
quote:
Het maken van software in assembly kost meer tijd dan het maken van dezelfde software in een andere taal.
Dat klopt en met de huidige performance maakt het weinig meer uit. IN de tijd van de homecomputertjes had je geinterpreteerde talen welke de 3,5 Mhz van de je z80 al snel tot het uiterste dreven. Het enige (snelle) alternatief zijn dan gecompilde talen, en eigenlijk was alleen assembley beschikbaar.
quote:
Dit feit is genoeg om aan te geven dat assembly een geavanceerde taal is.
Dat zeg ik
pi_26169038
ja voor mij een paar weken geleden, een bootloader...
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 12 april 2005 @ 13:13:37 #92
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_26169093
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 13:11 schreef markvleth het volgende:
ja voor mij een paar weken geleden, een bootloader...
Interessant...
Deze auto-didacticus ontbreekt het simpelweg aan tijd om een programmeertaal op te pakken helaas.

Zoals gezegd is mijn laatste assembley ervaring 12 jaar geleden op een z80 omgeving. C++ boeken heb ik al liggen thuis, maar te weinig tijd om er wat mee te doen.
Dus veel verder dan een beetje php'en kom ik niet
  dinsdag 12 april 2005 @ 13:30:32 #93
11875 beany
Qui ni fucis est, penis est
pi_26169561
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 10:45 schreef ViPeRII het volgende:
Juist, maar daar heb je het al!
Het gedeelte om te kunnen booten is Assembler, of zelfs machine taal.
Daarin worden de commando's opgenomen die je daarna in een schil draait.
Precies zoals ik het zeg dus.
Je kan de schil wel maken, maar je gaat echt niet zo maar het boot gedeelte maken hoor!
En dus zeker niet in een taal als C oid
[..]
Interessante post is dit...

"is Assembler, of zelfs machine taal" Tja... Ik vraag me af wat je hier mee bedoelt. Assembler wordt vaak aangeduid als machine taal. Maar als jij het in de letterlijke zin van het woord bedoeld: ze hebben het als hex-codes of bits ingevoerd??

Verder: het boot gedeelte is lang niet zo complex of raar als jij denkt. Het stukje assembler wat er aan te pas is gekomen is de bootsector. Die laad vervolgens de OS-loader in. En de OS-loader is gewoon in C geschreven. Niks raars of exotisch. De reden dat de boot-sector in assembler is geschreven is om meer controle te houden over het aantal instructies. Bij C heb je daar niet direct controle over(de compiler genereert uiteindelijk de instructies) en bij assembler heb je daar wel controle over. Waarom is het belangrijk om er controle over te houden? Simpel: de ruimte in de boot-sector is enigsinds beperkt: 512 bytes om precies te zijn!

Voor de TS:

negeer iedereen hier die roept 'java!, c++!, c!, VB!, delphi!' en weet ik veel wat. Ga op zoek op internet naar verschillende talen. En kijk niet alleen naar de talen, maar ook naar de ontwikkeltools die er voor te krijgen zijn. Sommige(of velen) kosten geld(Visual Studio van MS, Delphi/C++ Builder van Borland en zo nog een boel) zijn zelfs erg prijzig. En ontwikkel tools zijn ERG ERG ERG belangrijk. Een goede IDE is het halve werk!!!! Als je alles gratis wilt, is dat een selectie criterium die er voor zorgt dat er gelijk al een boel afvalt! Bedenk dus wat je wilt en hoe je het wilt. En houd er rekening mee: zodra je een taal goed kent, is het redelijk eenvoudig om een andere taal erbij te leren.

succes!
Wees niet kritisch, praat met de menigte mee en val vooral niet op, alleen dan ben je welkom...
pi_26169884
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 12:47 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ow?
Heb je wel eens in assembley geprogrammeerd?
Ja swets.
  dinsdag 12 april 2005 @ 13:53:48 #95
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26170086
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 13:30 schreef beany het volgende:

Simpel: de ruimte in de boot-sector is enigsinds beperkt: 512 bytes om precies te zijn!
Voor je code is de ruimte nog beperkter, omdat de boot-sector ook gegevens over het bestandssysteem of de partitietabel (In het geval van de MBR) bevat.

Voor de TS is het vooral belangrijk om een bepaalde (abstracte) manier van denken aan te leren. Wanneer dat eenmaal lukt, zijn vrijwel alle talen in een relatief korte tijd te leren (De library duurt vaak wat langer, maar die wordt ook voor een groot deel gedeeld door de verschillende talen).
  dinsdag 12 april 2005 @ 14:03:42 #96
91144 SLaMDanCeR
--- teh funny
pi_26170299
quote:
Op maandag 11 april 2005 23:37 schreef Da_Koen het volgende:
Toen ik je reacties las dacht ik aan een kerel van 14 jaar met niet al te veel kennis. Als ik naar je profiel kijk, dan kopt het
note: ik zelf snap er ook geen reet van, maar toch:

Into darkness now fallen, into hatred now grown
Like stillborn child drifting in the silent seas of blood, crushing all his dreams
  dinsdag 12 april 2005 @ 14:07:59 #97
11875 beany
Qui ni fucis est, penis est
pi_26170390
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 13:53 schreef Alicey het volgende:

[..]

Voor je code is de ruimte nog beperkter, omdat de boot-sector ook gegevens over het bestandssysteem of de partitietabel (In het geval van de MBR) bevat.
Het is voor mij al lang geleden dat ik met boot records aan het kloten ben geweest... maar waarom in hemelsnaam gegevens over het bestandssysteem in de boot record verwerken

Boot record moet gewoon een stuk code in het geheugen laden wat ergens op een fixed positie op de schijf te vinden is, en het (E)IP register verwijzen naar het entry point van de ingeladen code. Althans, zo ging het heel vroeger
Wees niet kritisch, praat met de menigte mee en val vooral niet op, alleen dan ben je welkom...
  dinsdag 12 april 2005 @ 14:11:15 #98
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26170454
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 14:07 schreef beany het volgende:

[..]

Het is voor mij al lang geleden dat ik met boot records aan het kloten ben geweest... maar waarom in hemelsnaam gegevens over het bestandssysteem in de boot record verwerken
Vraag het Bill.
quote:
Boot record moet gewoon een stuk code in het geheugen laden wat ergens op een fixed positie op de schijf te vinden is, en het (E)IP register verwijzen naar het entry point van de ingeladen code. Althans, zo ging het heel vroeger
Die methode is voor zover ik weet niet veranderd. Hooguit zijn er wat tussenstappen gekomen in de vorm van boot selectors etc.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 12 april 2005 @ 14:18:31 #99
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_26170609
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 13:44 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Ja swets.

Ga je het nu nog onderbouwen of blijf je bij oneliners met stompzinnige smileys?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 12 april 2005 @ 14:19:47 #100
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_26170643
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 13:30 schreef beany het volgende:
kosten geld(Visual Studio
VS 8 is toevallig gratis te downloaden als beta
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: