abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 april 2005 @ 12:05:28 #1
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_26144059
quote:
Vrouwen eisen vergoeding opvoeding kind

AMSTERDAM - Tien vrouwen eisen maandag voor de rechter in Den Bosch dat de opvoeding van hun kinderen volledig wordt vergoed. Dat meldt het AD. Ze raakten ondanks een nieuwe vorm van anticonceptie toch zwanger.

Het gaat om het middel Implanon. Bij de vrouw wordt onder de huid een staafje ingebracht. Dat scheidt een stof af die moet voorkomen dat de vrouw zwanger raakt.

De vrouwen dagen geneesmiddelenfabrikant Organon voor de rechter en de huisartsen die Implanon voorschreven. De rechter moet uitmaken wie de vergoeding moet betalen: Organon, de huisartsen of samen, zegt de advocaat van de vrouwen, M. de Witte.

In totaal stappen vijftien vrouwen naar de rechter. Tien van hen kregen een baby, vier hadden een abortus en een kreeg een miskraam. Alle vrouwen eisen smartengeld. De tien vrouwen die moeder werden, eisen daarnaast volledige vergoeding van de opvoeding.
Vreemd. Het is toch bekend dat geen enkele vorm van anticonceptie 100% veilig is?

Het wachten is op de eerste op geldbeluste bitch die durex aan klaagt wegens het scheuren van het rubber.

Ik hoop dat de rechter oordeelt dat de man maar op de kachel had moeten mikken, dan was het met een sisser afgelopen.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_26144114
quote:
24 maart 2004 (Oss, Nederland)
Vandaag start een nieuwe fase in de rechtszaak over het anticonceptiestaafje Implanon®. Zowel Organon als 13 huisartsen zijn gedagvaard door 15 vrouwen die een paar jaar geleden zwanger zijn geworden omdat het staafje niet in hun lichaam zat. De rechtbank heeft nu besloten dat de twee zaken gevoegd zullen worden. Dat wil zeggen dat de zaken bij hetzelfde gerecht worden behandeld en dat er in één vonnis tegelijkertijd uitspraak wordt gedaan. Voor Organon heeft dit pas consequenties als de procedure tegen de artsen vertragend gaat werken op de procedure tegen Organon. Als dat gebeurt, zal Organon de rechter vragen de zaken weer los te koppelen. Op dit moment gaat Organon gewoon verder met haar verdediging (de zgn. dupliek).

Het anticonceptiestaafje is sinds september 1999 verkrijgbaar in Nederland. Inmiddels zijn er in Nederland zo’n 18.000 exemplaren verkocht, wereldwijd gebruiken meer dan 1 miljoen vrouwen deze anticonceptiemethode. Veel vrouwen waarderen Implanon als een uitstekende methode die goed bij hen past. Het is één van de meest betrouwbare anticonceptiemethoden.

Vanaf de introductie van Implanon heeft Organon er alles aan gedaan om correct gebruik van het middel te waarborgen. Zo is er instructiemateriaal (uitgebreide bijsluitertekst met tekst en plaatjes, video, cd rom, instructiekaarten, website, etc.) en worden er vaardigheidssessies voor artsen georganiseerd. In de beginperiode van Implanon zijn er helaas een aantal ongewenste zwangerschappen opgetreden als gevolg van een niet - ingebracht staafje. Een aantal vrouwen is zwanger geworden omdat het hormoon dat hen tegen zwangerschap had moeten beschermen, niet in hun lichaam is terechtgekomen. Organon betreurt de ongewenste zwangerschappen van de vrouwen in kwestie ten zeerste en heeft alle begrip voor de moeilijke periode die deze vrouwen (en hun partners) doorgemaakt hebben en wellicht nog steeds doormaken.

Over het algemeen verloopt het inbrengen echter probleemloos. De ongewenste zwangerschappen door niet-ingebrachte Implanons dateren allen van de beginperiode (introductiedatum in Nederland was september 1999). In Nederland zijn in het jaar 2003 meer dan 25% extra Implanons verkocht dan in het jaar daarvoor en zijn er geen zwangerschappen meer geweest in relatie tot Implanon. Vrouwen hebben vertrouwen in deze anticonceptiemethode. Indien Implanon volgens de instructies wordt ingebracht - dat wil zeggen op het juiste moment en op de juiste manier - is er momenteel geen enkele anticonceptiemethode die meer betrouwbaarheid biedt. Het is overigens belangrijk te weten dat geen enkel anticonceptiemiddel 100% betrouwbaarheid geeft.

Implanon is eenvoudig in te brengen. De instructies in de bijsluiter zijn duidelijk en ook de controlemomenten die gevolgd moeten worden staan helder omschreven. Daarnaast organiseert Organon vaardigheidssessies voor artsen, speciaal gericht op het correct plaatsen en verwijderen van Implanon en het juiste moment van plaatsing. De applicator waarmee Implanon wordt ingebracht voldoet aan de hoge eisen waaraan een medisch hulpmiddel moet voldoen. Hij is zo ontworpen dat de vrouw zo weinig mogelijk hinder ondervindt van het inbrengen. Er is gesuggereerd dat de applicator niet goed zou functioneren. Organon bestrijdt dit. Het is een medisch hulpmiddel voor professionals dat niet zomaar beoordeeld kan worden als een consumentenproduct.

Organon heeft een zgn Regional Expert Team ingesteld zodat artsen die Implanon zelf niet willen plaatsen hun patiënte door kunnen verwijzen. De artsen van het Regional Expert Team zijn zeer ervaren in het inbrengen en verwijderen van Implanon.

Wat is Implanon®
Implanon is een staafje van 4 cm lang en 2 mm doorsnede, dat vlak onder de huid aan de binnenkant van de bovenarm wordt geplaatst en drie jaar zorgt voor het voorkomen van zwangerschap. Het bevat het hormoon etonogestrel dat dagelijks in kleine hoeveelheden wordt afgegeven in het bloed.

http://www.organon.nl/news/nieuwe_fase_in_rechtszaak_implanon.asp
Blijkbaar is het toch anders dan jij het stelt, robh.
  maandag 11 april 2005 @ 12:17:38 #3
15285 _oxygen_
Druk Druk Druk
pi_26144330
quote:
Inderdaad.. het scheuren van een condooms is volgens mij heel vaak de fout van de gebruiker.. en in deze zaak was het een verkeerd anticonceptie middel (dus foutje van de fabrikant!
Bizar.. (bit dyslectische)
  maandag 11 april 2005 @ 12:18:32 #4
16625 robh
pi_26144353
quote:
Op maandag 11 april 2005 12:07 schreef Redux het volgende:

http://www.organon.nl/news/nieuwe_fase_in_rechtszaak_implanon.asp
Blijkbaar is het toch anders dan jij het stelt, robh.
Inderdeed, dat verandert de zaak. Jammers, ik had graag anders gezien.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_26144364
Dat artikel wat ik heb gepost is overigens al een jaar oud.
pi_26144371
Precies, ik hoop dat die vrouwen krijgen waar ze recht op hebben, namelijk een flinke schadevergoeding van de huisartsen.
Jesus saves but death prevails.
  maandag 11 april 2005 @ 12:20:31 #7
16625 robh
pi_26144395
quote:
Op maandag 11 april 2005 12:19 schreef Redux het volgende:
Dat artikel wat ik heb gepost is overigens al een jaar oud.
Misschien verandert dat de zaak ook wel weer

Je meot het niet onnodig ingewikkeld maken, Redux. Anywho, we zien het vonnis wel.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_26144419
quote:
Op maandag 11 april 2005 12:20 schreef robh het volgende:

[..]

Misschien verandert dat de zaak ook wel weer

Je meot het niet onnodig ingewikkeld maken, Redux. Anywho, we zien het vonnis wel.
Ondanks dat, het gaat wel om hetzelfde middel.
  maandag 11 april 2005 @ 12:26:05 #9
3542 Gia
User under construction
pi_26144501
De pil kan ook weleens niet goed werken door alcohol gebruik en roken. Weet niet of dat met deze prikpil ook zo is.
Verder hadden die vrouwen ook nog altijd de keuze van abortus. Echter ze hebben er voor gekozen het kind te houden.
Ik vind dat dat feit ze in elk geval medeverantwoordelijk maakt voor het ontstaan van nieuw leven.

Ik zou zeggen dat er een vergoeding mag komen van 50 % van de opvoedingskosten.

Blijft natuurlijk de vraag hoe hoog die opvoedingskosten berekend worden. Gaat het alleen om eten, drinken en kleding of ook om bijdrage in de huisvesting, meubilair, deelname aan sportclubs en culturele schoolreisjes?

Vind persoonlijk 50 000 wel de maximale vergoeding.
pi_26144613
quote:
Op maandag 11 april 2005 12:26 schreef Gia het volgende:
Verder hadden die vrouwen ook nog altijd de keuze van abortus. Echter ze hebben er voor gekozen het kind te houden.
Aborte is niet altijd een keuze hoor.
  † In Memoriam † maandag 11 april 2005 @ 12:44:34 #11
34726 Fratz
Max
pi_26144885
Ik vind het echt belachelijk dat je abortus als een keuze stelt Gia. Ik vind dat een wel heel persoonlijke keuze en het is echt wat anders dan even snel een bezoekje afleggen, er komt wel wat meer bij kijken. Ik vind het trouwens ook raar om de die opvoedingskosten op 100% te zetten. Bij elke handeling zijn er immers risico's. Tevens vind ik het nogal stom van de fabrikant om op het middel 100% werkend te zetten, dat vraagt om problemen.
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
  maandag 11 april 2005 @ 12:45:47 #12
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_26144907
Hadden ze maar hun poepertje moeten gebruiken
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 april 2005 @ 12:50:12 #13
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_26145011
quote:
Op maandag 11 april 2005 12:44 schreef Fratz het volgende:
Tevens vind ik het nogal stom van de fabrikant om op het middel 100% werkend te zetten, dat vraagt om problemen.
Waar haal je dit vandaan ?
pi_26145069
quote:
Op maandag 11 april 2005 12:31 schreef Redux het volgende:

[..]

Aborte is niet altijd een keuze hoor.
Psies. In plaats van dat deze vrouwen erop aangekeken worden dat ze "het probleem" niet weg hebben laten halen...
Het middel is verkeerd aangebracht begrijp ik uit het bericht, dus dan hebben die vrouwen én een keer de verantwoordelijkheid voor anticonceptie op zich genomen, en vervolgens ook nog eens om een (ongepland) kind op te voeden. Daar mag best iets tegenover staan!
Ongepland is niet altijd ongewenst!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 11 april 2005 @ 12:59:24 #15
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_26145174
quote:
Op maandag 11 april 2005 12:53 schreef Mwanatabu het volgende:
Ongepland is niet altijd ongewenst!
Het keuzemoment is natuurlijk geweest na de constatering van de zwangerschap. Abortus was voor allen een optie geweest, maar enigen hebben bewust gekozen om toch een kind op te voeden. (Wellicht met in het achterhoofd een mogelijke schadeloosstelling door organon, je weet nooit waartoe mensen in staat zijn). Dan zullen ze daar ook de kosten van moeten dragen. Dat heeft de consequenties van de keuze aanvaarden.
pi_26145249
quote:
Op maandag 11 april 2005 12:59 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Het keuzemoment is natuurlijk geweest na de constatering van de zwangerschap. Abortus was voor allen een optie geweest, maar enigen hebben bewust gekozen om toch een kind op te voeden. (Wellicht met in het achterhoofd een mogelijke schadeloosstelling door organon, je weet nooit waartoe mensen in staat zijn). Dan zullen ze daar ook de kosten van moeten dragen. Dat heeft de consequenties van de keuze aanvaarden.
Ja en nee. Natuurlijk is het hun keuze. Maar er is aantoonbaar iets foutgegaan met een produkt. Als ik een regenjas koop en hij blijkt lek, dan ga ik er ook mee terug naar de winkel en eis mijn geld terug.
Idee: in plaats van de vrouwen met hun opvoedingskosten, declareren hun zorgverzekeraars het geld terug wat deze vergoed hebben aan dit middel, plus de eruit voortvloeiende kosten (kindje gaat naar de dokter, tandarts etc.)
Ik vond gewoon dat er érgens onkosten vergoed moeten worden. Er is immers een fout gemaakt!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 11 april 2005 @ 13:07:38 #17
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_26145323
quote:
Op maandag 11 april 2005 13:03 schreef Mwanatabu het volgende:
Ja en nee. Natuurlijk is het hun keuze. Maar er is aantoonbaar iets foutgegaan met een produkt. Als ik een regenjas koop en hij blijkt lek, dan ga ik er ook mee terug naar de winkel en eis mijn geld terug.
Idee: in plaats van de vrouwen met hun opvoedingskosten, declareren hun zorgverzekeraars het geld terug wat deze vergoed hebben aan dit middel, plus de eruit voortvloeiende kosten (kindje gaat naar de dokter, tandarts etc.)
Ik vond gewoon dat er érgens onkosten vergoed moeten worden. Er is immers een fout gemaakt!
De kosten voor een abortus zouden wmb vergoed mogen worden. (Is immers het herstellen van de 'fout'). Opvoedingskosten etc declareren vind ik totale onzin. Mensen moeten eens leren dat iedere keus die ze maken consequenties heeft en die accepteren. Ipv altijd en overal de zwarte piet naar een ander toe te schuiven.
  maandag 11 april 2005 @ 13:12:46 #18
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_26145429
Implanon is voor zover ik weet 100% betrouwbaar, maar je moet het staafje wel in het lichaam brengen en niet ernaast!! Alleen het er weer uithalen is soms wat moeilijker.
Misschien moeten (huis)artsen eerder onderkennen dat bepaalde simpele handelingen hen boven de pet gaan. Dr almacht moet bescheidenheid aanleren.
Koranfascisme bedankt Islam
  † In Memoriam † maandag 11 april 2005 @ 13:15:40 #19
34726 Fratz
Max
pi_26145482
quote:
Op maandag 11 april 2005 12:50 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Waar haal je dit vandaan ?
oeps, eroverheen gelezen, er staat bijna 100% werkend..
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
  maandag 11 april 2005 @ 13:19:05 #20
3542 Gia
User under construction
pi_26145553
quote:
Op maandag 11 april 2005 13:12 schreef machteld het volgende:
Implanon is voor zover ik weet 100% betrouwbaar
En er is niets wat de betrouwbaarheid kan beïnvloeden, zoals bij de gewone pil?
Bijvoorbeeld antibiotica.
Als ik antibiotica gebruik, moet ik ermee rekening houden dat de werking van de pil negatief beïnvloed wordt.

Zitten in implanon niet gewoon dezelfde stoffen als in de gewone pil?

Dan zou dat toch ook kunnen.
  maandag 11 april 2005 @ 13:26:44 #21
3542 Gia
User under construction
pi_26145705
Okay, effe gegoogled:

http://www.apotheek.nl/Te(...)m.asp?MedicijnID=773
quote:
Let op: ook de uitsluitend progestageenbevattende middelen zoals de minipil (Cerazette) en de implantatietablet (Implanon) of -capsule (Norplant) worden door rifabutine minder betrouwbaar. Overleg hierover met uw arts of apotheker.
Geldt overigens ook voor het middel rifampicine.
  maandag 11 april 2005 @ 13:31:37 #22
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_26145799
quote:
Op maandag 11 april 2005 13:19 schreef Gia het volgende:

[..]

En er is niets wat de betrouwbaarheid kan beïnvloeden, zoals bij de gewone pil?
Bijvoorbeeld antibiotica.
Als ik antibiotica gebruik, moet ik ermee rekening houden dat de werking van de pil negatief beïnvloed wordt.

Zitten in implanon niet gewoon dezelfde stoffen als in de gewone pil?

Dan zou dat toch ook kunnen.
Ik weet op dit moment niets dat de betrouwbaarheid kan beinvloeden; trombose misschien/soms?
Verder misschien bloedtransfusie?
Niet dezelfde stoffen als in de pil, wel dezelfde soort. (etonogestrel)
Koranfascisme bedankt Islam
  maandag 11 april 2005 @ 13:32:57 #23
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_26145824
BOM-moeders revisited
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  maandag 11 april 2005 @ 13:33:35 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_26145833
't Gaat hier toch niet om beïnvloeding van de betrouwbaarheid? Het staafje was niet geïmplementeerd, geen wonder dat het niet werkte!
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 11 april 2005 @ 13:40:55 #25
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26145988
Belachelijk. Ondankbare hoeren.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')