![]()
![]()
![]()
![]()
quote:
NEW YORK - De legendarische Ford Shelby Cobra GT500 krijgt een opvolger. Op de autotentoonstelling in New York, die later deze week zijn poorten opent, onthult Ford de reïncarnatie van de supersnelle muscle car uit de jaren zestig. Speciaal voor de rappe uitmonstering hebben Ford’s SVT en Caroll Shelby hun krachten gebundeld. De GT500 is één grote spierbal.
Volgend jaar verschijnt hij op de markt, de krachtigste Ford Mustang ooit door Ford gebouwd. ”De nieuwe Mustang is één van de populairste auto’s van de afgelopen jaren,” vertelt Phil Martens, Fords vice president op het gebied van Product Creation. “Het onderstel is vanaf het begin af aan ontwikkeld om als basis te dienen van een high-performance sportwagen van SVT, de Shelby Cobra GT500 is het resultaat.” Caroll Shelby ondersteunde SVT (Special Vehicle Team), de speciale sportafdeling van Ford. Eerder was de legendarische oud-coureur betrokken bij de ontwikkeling van de GT. ”Ik werk alweer enkele jaren met de mannen achter SVT en ik weet dat ze de ballen, het talent en de passie hebben om de meest potente Mustangs ooit te vervaardigen,” vertelt Shelby.
De naam Shelby is voor het eerst te vinden op een Mustang in 1964, toen de oud-coureur werd gevraagd om enkele high performance-versies aan het programma toe te voegen. Ford vond dat de Mustang wel wat extra pit mocht hebben en dat leverde Caroll Shelby. Eerst met de GT-350R, een lichtgewicht, racewagen-geörienteerde bolide, die de Mustang direct op de kaart zette. De straatversie verscheen als GT-350 op de markt en was bekend als ‘rent-a-racer’ sinds verhuurmaatschappij de Mustang als GT-350 H in de vloot opnam. De ultieme Shelby Mustang volgens kenners was destijds de GT-500KR, ook wel aangeduid als ‘King of the Road’ zegt Ford. Dat type had een big block 428-cubic inch ‘Cobra Jet ’V8-motor onder de kap. Daarmee was de GT-500 een van de meest krachtige muscle cars uit die periode.
Van de Shelby Mustang werden tot en met 1970, toen de productie werd beëindigd, 14.559 stuks vervaardigd.
De nieuwste editie Shelby Cobra GT500 is uitgerust met een 5.4 V8 met Supercharger. De krachtbron is goed voor meer dan 450 pk Op het blok staat trots ‘Powered by SVT‘ vermeld. Aan de achtpitter is een handgeschakelde zesbak gekoppeld. Waartoe de topversie in staat is, meldt Ford nog niet. Het betreft een showcar. Pas net voor de marktintroductie zal Ford het ongetwijfeld adembenemende prestatieniveau onthullen.
De GT500 is in ieder geval op zijn taak berekend om het enorme potentieel van de V8-motor op de weg over te brengen. Ondanks dat vanaf de ontwikkelingsstart van de Mustang rekening is gehouden met deze uitmonstering is het onderstel alsnog op verschillende punten aangepast, zoals gemodificeerde schokdempers, veerwegen en stabilisatorstang. De achterwielophanging is opnieuw geconfigureerd, waarvoor de Ford-mensen de nodige kilometers op het circuit hebben afgelegd. Het remsysteem beschikt over een van de grootste remmen die er verkrijgbaar zijn. De schijven voor komen van het gerenommeerde Brembo en zijn geperforeerd. Achter een fractie kleinere exemplaren. De direct zichtbare aanpassingen omvatten een aangepast koetswerk. Het design staat dichter bij dat van het Mustang-studiemodel uit 2003 dan het seriemodel.
De witte striping moet een band scheppen met de Le Mans-activiteiten van Ford, waar Ford zo’n veertig jaar na dato nog altijd apetrots op is, alsmede de racehistorie van de Mustang in de jaren zestig. Over de flanken lopen eveneens strepen, waarin ook weer met een knipoog naar het verleden de aanduiding GT500 is opgenomen. Het prototype is gespoten in de speciale kleur SVT Red. Het front is afwijkend ten opzichte van de Mustang en kenmerkt zich onder andere door een functionele splitter en unieke motorkap met extra luchtgaten. De lichtunits zijn anders vormgegeven en moeten de GT500 een agressievere uitstraling geven. In de onderbumper zijn grotere luchtopeningen opgenomen, die een visuele link moeten leggen met de historische Shelby Mustangs.
Het befaamde logo van de slang vervangt de beroemde Pony op de grille.Aan de achterzijde is een geïntegreerde diffuser aangebracht, alsmede een achterspoiler in de stijl van de klassieke GT500-uitgave. Uiteraard ontbreken de Shelby- en SVT-beeldmerken. Op de bips staat prominent SHELBY vermeld.
Binnenin een combinatie van luxe afwerking met sportieve tinten. De toplaag van het dashboard, deurpanelen, armsteunen, handremhendel en pookknop zijn bekleed met Ebony–zwart leder.
De stoelen, waarop het Cobra-symbool terugkomt, zijn bekleed met leder in SVT-rood.
Bij de Mustang Shelby Cobra GT500 blijft het niet. De sportieve uitmonstering is de eerste van een serie uitzonderlijke Mustangs, die door SVT worden ontwikkeld.
![]()
![]()
vorige topics
http://www.ptaslowchat.tk
[ Bericht 84% gewijzigd door ThaFreak op 10-04-2005 23:53:24 ]