Maar was dat vroeger ook al zo, voor ons wetenschappelijke inzicht in de dingen?quote:Op zondag 10 april 2005 22:41 schreef 8675309 het volgende:
onzin natuurlijk
want er zijn teveel mensen die niet geloven, dus daar gaat je theorie
en het is niet mijn theoriequote:Op zondag 10 april 2005 22:41 schreef 8675309 het volgende:
onzin natuurlijk
want er zijn teveel mensen die niet geloven, dus daar gaat je theorie
Dus jij denkt dat zo'n groot gedeelte van de wereldbevolking die gelooft aan jou onder doet in intelligentie?quote:Op zondag 10 april 2005 22:45 schreef 8675309 het volgende:
zie edit
en neen gijsbert, niet geloven is enkel en alleen het gevolg vacn actieve intelligentie
ik ben er 100% van overtuigd dat ik in de middeleeuwen ook niet zou geloven.
ik zeg liever "ik zou het niet weten", dan er een of ander verhaaltje op te kleven
Tja, ik zie de zucht naar een geloof wel iets wat in de mens zit ingebakken. Ik zie de evolotie als een bevestiging dat de natuur kan worden beschreven aan de hand van logische patronen. Dat gelovigen dat niet willen inzien, zie ik als afbreuk aan de kijk op de schepping.quote:Op zondag 10 april 2005 22:03 schreef ee-04 het volgende:
De laatste tijd ben ik me aan het verdiepen in religie, evolutie en ook deze twee in hun onderlinge verband.
Nu is het wel duidelijk dat er heel erg veel religies zijn en alle volkeren hebben wel goden gekend. Waar deze volkeren ook hebben geleefd, los van elkaar of niet, kenden zij vruchtbaarheidsgoden, goden van maan en zon en ga zo maar door.
Ik las dus in een boek ook over de mogelijkheid dat onze zoektocht naar goden en ons geloven daarin een bijkomstigheid van de evolutie zou kunnen zijn en dit klinkt toch wel erg aannemelijk vind ik.
Wat vinden jullie hiervan?!
Ook de oude heidense geloven? Wodan en Thor?quote:Op dinsdag 12 april 2005 12:33 schreef Bonobo11 het volgende:
Religie is iets wat het volk koest houdt![]()
Ook dergelijke religies hadden druiden/priesters die de wensen van de goden vertaalden naar wat de mensen moesten geloven.....quote:Op dinsdag 12 april 2005 12:34 schreef gr8w8 het volgende:
[..]
Ook de oude heidense geloven? Wodan en Thor?
Ondanks dat religie de overlevingskans van de mens zou kunnen vergroten zijn er in de geschiedenis ook enòrm veel mensen dood gegaan in naam der [betreffende] religie! Maargoed... ook hier kan over wetenschap hetzelfde gezegd worden. Ik denk dat het uiteindelijk allemaal niks uitmaakt.quote:Op woensdag 13 april 2005 12:34 schreef koej het volgende:
Religie heeft in onze evolutie wel degelijk bijgedragen aan het overleven van de mens als soort.
Kijk maar eens naar een paar belangrijke aspecten van religie; het zorgt voor sociale cohesie (een groep heeft immers een grotere overlevingskans dan een individu), het stelt mensen gerust wat weer een positief effect heeft op hun welbevinden (en daardoor weer op de lichamelijke weerstand) . Dat laatste is overigens onlangs bevestigd door een amerikaans onderzoek, waaruit blijkt dat gelovige mensen minder snel last hebben van depressies en zelfs minder vaak ziek zijn.
Is wetenschap eigenlijk niet een nieuwe vorm van de oude geloofssystemen?
-Wetenschap is ten slotte ook een manier om angst voor het onbekende, de dood etcetra te bedwingen, door het te verklaren.
-Wetenschap is ook gebaseerd op de overeenstemming die een kleine groep mensen bereikt over wat waar is en wat niet.
-Wetenschap laat ons ook boven ons zelf uit stijgen en geeft ons een plek in het universum, zoals religie dat ook eeuwen heeft gedaan.
Ik denk dat het voor dit soort discussies over evolutie goed is om voorbij het idee "wetenschap is goed en religie is slecht " (of andersom) te kijken; evolutie heeft namelijk niets te maken met wat de beste eigenschappen zijn, het gaat simpelweg om de selectie van eigenschappen die nut hebben voor het overleven van de soort.
Dus als dom gedrag handig is om te overleven, dan is dat het slimste wat je kunt doen![]()
Ik denk dat het antwoord op die vraag wel duidelijk is.quote:Op woensdag 13 april 2005 12:44 schreef gr8w8 het volgende:
Vraag is dan ook of religie positief is voor de menselijke soort als geheel, of voor een select groepje die dat geloof stuurt.
Oh? Wat is het antwoord dan?quote:Op woensdag 13 april 2005 12:49 schreef P-Style het volgende:
[..]
Ik denk dat het antwoord op die vraag wel duidelijk is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |