abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26133586
De laatste tijd ben ik me aan het verdiepen in religie, evolutie en ook deze twee in hun onderlinge verband.

Nu is het wel duidelijk dat er heel erg veel religies zijn en alle volkeren hebben wel goden gekend. Waar deze volkeren ook hebben geleefd, los van elkaar of niet, kenden zij vruchtbaarheidsgoden, goden van maan en zon en ga zo maar door.

Ik las dus in een boek ook over de mogelijkheid dat onze zoektocht naar goden en ons geloven daarin een bijkomstigheid van de evolutie zou kunnen zijn en dit klinkt toch wel erg aannemelijk vind ik.

Wat vinden jullie hiervan?!
- God's only excuse is the fact that He doesn't exist -
  zondag 10 april 2005 @ 22:05:18 #2
35189 Troel
scherp en bot
pi_26133641
Nou, ik heb altijd geleerd dat het Christendom en de Islam uit het Jodendom is gegroeid, dus daar kan je ook van spreken als van een evolutie...
(Ook al zit je met een evolutie dat voorgangers uitsterven en het laatste vaak als beter gezien wordt enzo)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26134734
onzin natuurlijk
het is geen "bijkomstigheid", maar wel een gevolg van die evolutie

bijkomstigheid niet : want er zijn teveel mensen die niet geloven, dus daar gaat je theorie, anders zou iedereen het hebben

gevolg wel: we kregen meer hersenen en sommige mensen deden daar slechte zaken mee, anderen nuttige dingen
pi_26134813
quote:
Op zondag 10 april 2005 22:41 schreef 8675309 het volgende:
onzin natuurlijk

want er zijn teveel mensen die niet geloven, dus daar gaat je theorie
Maar was dat vroeger ook al zo, voor ons wetenschappelijke inzicht in de dingen?
Waarom zijn er dan zoveel verschillende religies ontstaan los van elkaar?
  zondag 10 april 2005 @ 22:43:53 #5
61362 gijsbert2002
consumeren is mijn leven
pi_26134826
Er zijn nu wel veel mensen die niet geloven, maar daar is de wetenschap de oorzaak van.
ete
pi_26134832
quote:
Op zondag 10 april 2005 22:41 schreef 8675309 het volgende:
onzin natuurlijk

want er zijn teveel mensen die niet geloven, dus daar gaat je theorie
en het is niet mijn theorie
pi_26134850
Religie is onderdeel van ons mens zijn. Wij mensen zijn onderdeel van de evolutie... daar is je antwoord.
pi_26134882
zie edit

en neen gijsbert, niet geloven is enkel en alleen het gevolg vacn actieve intelligentie
ik ben er 100% van overtuigd dat ik in de middeleeuwen ook niet zou geloven.
ik zeg liever "ik zou het niet weten", dan er een of ander verhaaltje op te kleven
pi_26134975
ik ga een citaat aanhalen:

iemand zei op TV over de dood van de paus : "Aangezien er hier miljoenen mensen naar Rome komen, is dat gewoon een bevestiging dat God bestaat"

euh ...

Dus omdat de meerderheid (of heel veel mensen) iets doen/geloven maakt het correct/waar/echt ?
in de jaren 30 dacht de meerderheid van de Duitsers ook dat het nazisme fun was
pi_26135006
quote:
Op zondag 10 april 2005 22:45 schreef 8675309 het volgende:
zie edit

en neen gijsbert, niet geloven is enkel en alleen het gevolg vacn actieve intelligentie
ik ben er 100% van overtuigd dat ik in de middeleeuwen ook niet zou geloven.
ik zeg liever "ik zou het niet weten", dan er een of ander verhaaltje op te kleven
Dus jij denkt dat zo'n groot gedeelte van de wereldbevolking die gelooft aan jou onder doet in intelligentie?
  zondag 10 april 2005 @ 23:10:56 #11
84309 pooier
bling bling
pi_26135608
religie is gewoon een bijgeloof waar sommige eigenlijk iets te ver in gaan. Alles is al achterhaald maar je hebt altijd een paar "hardnekkige"gelovigen.

Door te bidden krijgen ze kracht en zelfvertrouwen. Net als sommige voetballers bijvoorbeeld eerst zijn linker schoen aantrekt aan daarna zijn rechter of een schietgebedje doet. Dan zit hij lekkerder in zijn vel voor de wedstrijd.

Je ziet ook in arme landen dat daar veel meer gelovigen wonen, simpel omdat we hier er niet veel uit kunnen halen en moderner zijn. Waar moeten wij nog voor bidden? water? brood? wij werken ervoor en lopen gewoon naar de supermarkt. Wij hoeven niet te bidden voor een goed seizoen zodat onze oogst optimaal is. Misschien doen onze old fashion boeren dat nog. Maar die weten ook wel dat het echt niet werkt.
copyright 2006
  maandag 11 april 2005 @ 10:06:57 #12
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26141474
Het zou op zich best kunnen ee-04. Op een gegeven moment konden wij beseffen dat iedereen een keer zal sterven. Misschien is religie daarbij ontstaan als mechanisme om nog steeds bepaalde waarden die van belang zijn voor voortplanting en selectie te kunnen handhaven..
  maandag 11 april 2005 @ 11:19:37 #13
15869 gr8w8
Better by design.
pi_26143004
Ik zie religier eerder een gevolg van het zoeken naar oorzaken (en verklaringen). Dat zit wel ingebakken door evolutie. Nieuwsgierigheid hoort daar ook bij. Het leren vangen van een bal, zorgt dat ej op zoek gaat naar allerlei variabelen totdat je er een vindt die goed lijkt te zijn. Als de bal geen optische versnelling heeft, sta ik op zijn pad, etc etc. Die automatische zoektocht kon je ook doortrekken tot het ontstaan van geloof. Bijgeloof, zie het voorbeeld van de schoen. Als ik eerst mijn linker aandeed, wonnen we.
Welkom bij de V&D der webfora.
  dinsdag 12 april 2005 @ 11:48:34 #14
17928 averty
Retroactief ziener
pi_26167329
Ik zie religie eerder als een gevolg van de menselijke zucht naar antwoorden, en dan liefst de makkelijke en comfortabele.

Er is geen religie die belangrijke ontstaansvragen van mens, aarde, etc niet afdoet met een supernatuurlijk wezen, einde zoektocht.

Daarnaast is er ook geen religie die geen comfortabel vervolg op het huidige ellendige bestaan voorspelt, mits je maar gelooft.

Daarnaast komt het totaal ondoorzichtige van vele religies, veel machthebbers wel erg goed uit. Dan zijn zij tenminste nodig om uit te leggen hoe het dan wel moet. Een oplossing voor een probleem dat er eigenlijk helemaal niet is.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_26167477
quote:
Op zondag 10 april 2005 22:03 schreef ee-04 het volgende:
De laatste tijd ben ik me aan het verdiepen in religie, evolutie en ook deze twee in hun onderlinge verband.

Nu is het wel duidelijk dat er heel erg veel religies zijn en alle volkeren hebben wel goden gekend. Waar deze volkeren ook hebben geleefd, los van elkaar of niet, kenden zij vruchtbaarheidsgoden, goden van maan en zon en ga zo maar door.

Ik las dus in een boek ook over de mogelijkheid dat onze zoektocht naar goden en ons geloven daarin een bijkomstigheid van de evolutie zou kunnen zijn en dit klinkt toch wel erg aannemelijk vind ik.

Wat vinden jullie hiervan?!
Tja, ik zie de zucht naar een geloof wel iets wat in de mens zit ingebakken. Ik zie de evolotie als een bevestiging dat de natuur kan worden beschreven aan de hand van logische patronen. Dat gelovigen dat niet willen inzien, zie ik als afbreuk aan de kijk op de schepping.
  dinsdag 12 april 2005 @ 12:33:04 #16
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_26168208
Religie is iets wat het volk koest houdt
Feyenoord!!! * Barça
  dinsdag 12 april 2005 @ 12:34:57 #17
15869 gr8w8
Better by design.
pi_26168255
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 12:33 schreef Bonobo11 het volgende:
Religie is iets wat het volk koest houdt
Ook de oude heidense geloven? Wodan en Thor?
  dinsdag 12 april 2005 @ 13:49:56 #18
17928 averty
Retroactief ziener
pi_26170000
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 12:34 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

Ook de oude heidense geloven? Wodan en Thor?
Ook dergelijke religies hadden druiden/priesters die de wensen van de goden vertaalden naar wat de mensen moesten geloven.....
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  dinsdag 12 april 2005 @ 14:08:18 #19
15869 gr8w8
Better by design.
pi_26170400
Ook bij het uitvoeren van een regendans?
pi_26192692
Religie heeft in onze evolutie wel degelijk bijgedragen aan het overleven van de mens als soort.

Kijk maar eens naar een paar belangrijke aspecten van religie; het zorgt voor sociale cohesie (een groep heeft immers een grotere overlevingskans dan een individu), het stelt mensen gerust wat weer een positief effect heeft op hun welbevinden (en daardoor weer op de lichamelijke weerstand) . Dat laatste is overigens onlangs bevestigd door een amerikaans onderzoek, waaruit blijkt dat gelovige mensen minder snel last hebben van depressies en zelfs minder vaak ziek zijn.

Is wetenschap eigenlijk niet een nieuwe vorm van de oude geloofssystemen?

-Wetenschap is ten slotte ook een manier om angst voor het onbekende, de dood etcetra te bedwingen, door het te verklaren.
-Wetenschap is ook gebaseerd op de overeenstemming die een kleine groep mensen bereikt over wat waar is en wat niet.
-Wetenschap laat ons ook boven ons zelf uit stijgen en geeft ons een plek in het universum, zoals religie dat ook eeuwen heeft gedaan.

Ik denk dat het voor dit soort discussies over evolutie goed is om voorbij het idee "wetenschap is goed en religie is slecht " (of andersom) te kijken; evolutie heeft namelijk niets te maken met wat de beste eigenschappen zijn, het gaat simpelweg om de selectie van eigenschappen die nut hebben voor het overleven van de soort.

Dus als dom gedrag handig is om te overleven, dan is dat het slimste wat je kunt doen
pi_26192804
quote:
Op woensdag 13 april 2005 12:34 schreef koej het volgende:
Religie heeft in onze evolutie wel degelijk bijgedragen aan het overleven van de mens als soort.

Kijk maar eens naar een paar belangrijke aspecten van religie; het zorgt voor sociale cohesie (een groep heeft immers een grotere overlevingskans dan een individu), het stelt mensen gerust wat weer een positief effect heeft op hun welbevinden (en daardoor weer op de lichamelijke weerstand) . Dat laatste is overigens onlangs bevestigd door een amerikaans onderzoek, waaruit blijkt dat gelovige mensen minder snel last hebben van depressies en zelfs minder vaak ziek zijn.

Is wetenschap eigenlijk niet een nieuwe vorm van de oude geloofssystemen?

-Wetenschap is ten slotte ook een manier om angst voor het onbekende, de dood etcetra te bedwingen, door het te verklaren.
-Wetenschap is ook gebaseerd op de overeenstemming die een kleine groep mensen bereikt over wat waar is en wat niet.
-Wetenschap laat ons ook boven ons zelf uit stijgen en geeft ons een plek in het universum, zoals religie dat ook eeuwen heeft gedaan.

Ik denk dat het voor dit soort discussies over evolutie goed is om voorbij het idee "wetenschap is goed en religie is slecht " (of andersom) te kijken; evolutie heeft namelijk niets te maken met wat de beste eigenschappen zijn, het gaat simpelweg om de selectie van eigenschappen die nut hebben voor het overleven van de soort.

Dus als dom gedrag handig is om te overleven, dan is dat het slimste wat je kunt doen
Ondanks dat religie de overlevingskans van de mens zou kunnen vergroten zijn er in de geschiedenis ook enòrm veel mensen dood gegaan in naam der [betreffende] religie! Maargoed... ook hier kan over wetenschap hetzelfde gezegd worden. Ik denk dat het uiteindelijk allemaal niks uitmaakt.
  woensdag 13 april 2005 @ 12:44:31 #22
15869 gr8w8
Better by design.
pi_26192965
Vraag is dan ook of religie positief is voor de menselijke soort als geheel, of voor een select groepje die dat geloof stuurt.

(Dit topic past ook wel een beetje bij een eerder topic van me wat niet echt liep helaas: Ontstaan van een nieuw geloof. )

[ Bericht 44% gewijzigd door gr8w8 op 13-04-2005 12:49:55 ]
pi_26193117
quote:
Op woensdag 13 april 2005 12:44 schreef gr8w8 het volgende:
Vraag is dan ook of religie positief is voor de menselijke soort als geheel, of voor een select groepje die dat geloof stuurt.
Ik denk dat het antwoord op die vraag wel duidelijk is.
pi_26193437
quote:
Op woensdag 13 april 2005 12:49 schreef P-Style het volgende:

[..]

Ik denk dat het antwoord op die vraag wel duidelijk is.
Oh? Wat is het antwoord dan?
  woensdag 13 april 2005 @ 13:11:37 #25
15869 gr8w8
Better by design.
pi_26193691
Inderdaad. Er zijn zat mensen die volkomen gelukkig zijn, juist door hun geloof. En bovendien kindjes uitpoepen als konijnen, het voortbestaan van de soort gegaranderend. .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')