abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 april 2005 @ 13:14:54 #1
15869 gr8w8
Better by design.
pi_26045989
Wat zijn nou de voorwaarden voor het ontstaan van een nieuw geloof?

Of die nou letterlijk gesticht is of gegroeid uit een reeks tradities, dat maakt niet uit. Ik bedoel hier wel geloof in de zin dat er een God of Goden vereerd worden. Tuurlijk, er zijn een hoop sektes, maar dat zijn geen geloven, zegt mijn boerenverstand me. Misschien kunnen ze wel uitgroeien tot, maar toch. Wat zorgt daar dan voor? Wat maakt het nu? Het aantal volgelingen? Of kun je pas na een twee eeuwen continue aanwezigheid spreken over een geloof in plaats van een substroming of sekte? Is het erkenning door overheden? Wat dan?
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_26046273
Er komt iemand die een aantal dingen samenpakt en zegt dat hij een profeet is, er zijn allerlei mafkezen die dat geloven en tada een nieuw geloof. Maar hoe de grote geloven zijn ontstaan.. ach alles is gebaseerd op het Jodendom
En zij rockten en smookten en trokken op naar Jericho en luisterden metal zoveel ze wilden.
pi_26046303
Ik denk dat het om erkening door de meerderheid gaat, en dat zal alleen gebeuren als je ook een heel groot aantal volgers hebt. Je kunt wel met 200 man gaan roepen dat je een nieuw geloof hebt samen, maar als de media het afschildert als een sekte dan heb je er nog weinig aan.
-
pi_26046698
quote:
Op donderdag 7 april 2005 13:25 schreef ParadiseLost het volgende:
Er komt iemand die een aantal dingen samenpakt en zegt dat hij een profeet is, er zijn allerlei mafkezen die dat geloven en tada een nieuw geloof. Maar hoe de grote geloven zijn ontstaan.. ach alles is gebaseerd op het Jodendom
En het Jodendom is gebasseerd op....?
pi_26047110
De overlevering van God aan de eerste mensen
En zij rockten en smookten en trokken op naar Jericho en luisterden metal zoveel ze wilden.
  donderdag 7 april 2005 @ 14:02:29 #6
15869 gr8w8
Better by design.
pi_26047140
quote:
Op donderdag 7 april 2005 13:45 schreef Haushofer het volgende:

[..]

pcies, overal zit wel wat invan oude gebruiken en geloven. Maar wat maakt het nou een religie dan? Misschien handig als we eerst een redelijk aanvaarde definitie van geloof vinden.
Wikipedia leeft zich ook uit op dit onderwerp trouwens:
quote:
Het begrip religie is zeer moeilijk, zo niet onmogelijk te definiëren. Vele tientallen definities zijn geopperd, maar geen enkele definitie wordt universeel geaccepteerd. Iedereen heeft echter een ideee wat met religie wordt bedoeld.
Kan dus nog leuk worden hier.
  donderdag 7 april 2005 @ 14:02:38 #7
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_26047145
quote:

[..]

Even de Thora lezen, dan weet je het.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  donderdag 7 april 2005 @ 14:04:40 #8
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_26047200
quote:

[..]

Ontstaan:

Een zeer belangrijke figuur in het joodse geloof is de eerste aartsvader Abraham. Hij trok rond 1900 v. Chr. uit Mesopotami met de opdracht een nieuw land te vinden en een nieuw geloof te stichten. Hij besloot zich te vestigen in de vruchtbare strook land tussen de Eufraat en de Nijl. Hier stichtte hij de eerste monothestisch godsdienst. Uniek aan de nieuwe godsdienst was het feit dat deze het aanbidden van beelden afwees en dat een verbond met een almachtige god centraal stond. Abraham en zijn nakomelingen zouden aan bepaalde verplichtingen voldoen in ruil voor de bescherming van God en 'bezit' van het land (Israel) waar ze nu woonden. De Tien Geboden die door God aan Mozes werden opgedragen vormen de basis van het verbond tussen God en het Joodse volk. Deze Geboden vormen de gedragscode waaraan elke Jood zich dient te houden.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  donderdag 7 april 2005 @ 14:13:05 #9
15869 gr8w8
Better by design.
pi_26047418
Door alle vele overeenkomsten met andere oergeloven en mythen valt daar dus over te twisten, maar dat terzijde. Wat maakt het Jodendom dan tot geloof en niet sekte? Wat is de voedingsbodem in dit geval geweest en valt dat door te trekken naar een universele basis voor een geloof?

Of zoiets, als ik het zou weten zou ik het niet vragen he. Misschien even per geloof een overzichtje? Monotheïstische of meer, maar ook oude natuurgeloven niet te vergeten.
pi_26047609
Dan hebben we eerst een definitie van sekte en geloof nodig
  donderdag 7 april 2005 @ 14:26:00 #11
15869 gr8w8
Better by design.
pi_26047763
Doe 's een gooi dan?

Wiki ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte , nog erg onvolledig) :
Een sekte is een groep mensen die, voornamelijk uit begeerte naar zuiverheid en met verabsolutering van een deelwaarheid, de solidaritiet met het grote geheel van de groep verbreekt, en die deze breuk niet meer als smart ervaart.
of:
een afwijkende groep binnen een groter geheel.

De bron van de eerste, ene Boerwinkel, zegt dan ook nog als kenmerken:
# De neiging tot perfectionisme
# De neiging tot isolatie
# De neiging tot anticipatie op de toekomst
# De neiging tot verabsolutering van een deelwaarheid
# De neiging tot ressentimen

Maar in die definitie kun je dus geen sekte hebben zonder geloof...
pi_26048233
quote:
Op donderdag 7 april 2005 13:14 schreef gr8w8 het volgende:
Wat zijn nou de voorwaarden voor het ontstaan van een nieuw geloof?

Of die nou letterlijk gesticht is of gegroeid uit een reeks tradities, dat maakt niet uit. Ik bedoel hier wel geloof in de zin dat er een God of Goden vereerd worden. Tuurlijk, er zijn een hoop sektes, maar dat zijn geen geloven, zegt mijn boerenverstand me. Misschien kunnen ze wel uitgroeien tot, maar toch. Wat zorgt daar dan voor? Wat maakt het nu? Het aantal volgelingen? Of kun je pas na een twee eeuwen continue aanwezigheid spreken over een geloof in plaats van een substroming of sekte? Is het erkenning door overheden? Wat dan?
Het Christendom is toch echt voortgekomen uit een sekte hoor... Ik denk dat het een kwestie is van invloedrijke mensen die zich met zo´n groep sekte leden inlaat, kortom, omstandigheden. onder andere dan.
pi_26049458
Bij het afsplitsen van de protestanten van de Katholieken is toch ook een nieuw geloof ontstaan?
pi_26049838
Nee dat is geen geloof, maar een stroming binnen het christendom, ik zal in mijn godsdienstboek kijken (genaamd kerken, sekten en stromingen) en een definitie plaatsen van stroming en sekte.
pi_26121278
Het moet zo onwaarschijnlijk mogelijk zijn, dan geloven mensen het meteen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')