abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_26128489
Hoi,

Ik ehb net een lekkere soep gewokt
en vraag me af hoe je dit het beste kan bewaren,

*Ik neem aan zo snel mogelijk laten afkoelen dus eerst open lucht dan koelkast.
En vervolgens in de vries.

Is dat goed? en zo ja hoe lang kan je de boel in de vriezer bewaren?

greetz,

allsystemshalt
pi_26128538
Af laten koelen, en gelijk de vriezer in.
Niet langer dan 3 maanden. Zou het nog korter doen, maar dacht dat dit het uiterste was.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zondag 10 april 2005 @ 19:02:57 #3
38433 snijder
snijderdotcom
pi_26128576
Gewoon rustig laten afkoelen, hoeft niet persé in de koelkast en in de vriezer gooien. Wel eerst in een bakje doen natuurlijk, anders geeft het zo'n rotzooi.....

3 maanden bewaren moet echt wel lukken, als het niet een vriesvakje is natuurlijk.
Get a life.....Morgen lig je onder de tram
  zondag 10 april 2005 @ 20:24:17 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_26130863
Soep moet je vooral zo snel mogelijk afkoelen! Dus in een bak met koud water met die pan. Paar keer water vervangen. Pas als het goed is afgekoeld in bakjes doen en linea recta in de vriezer.

Als je het wilt gaan eten, liefst een dag van tevoren in de koelkast zetten zodat het kan ontdooien en bij het opwarmen even flink laten doorkoken.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 10 april 2005 @ 22:19:08 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26134038
Die drie maanden geld alleen als je het echt in een vriezer bewaard. In het vriesvakje van je koelkast is ie dus minder lang houdbaar.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 11 april 2005 @ 02:32:03 #6
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26139004
quote:
Op zondag 10 april 2005 20:24 schreef Lienekien het volgende:
Soep moet je vooral zo snel mogelijk afkoelen! Dus in een bak met koud water met die pan. Paar keer water vervangen. Pas als het goed is afgekoeld in bakjes doen en linea recta in de vriezer.

Als je het wilt gaan eten, liefst een dag van tevoren in de koelkast zetten zodat het kan ontdooien en bij het opwarmen even flink laten doorkoken.
Waarom moet dat dan zo strikt?
Ik doe dit nooit met spullen die ik in de diepvries mik en gaat altijd goed, maar ik ben wel erg benieuwd
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_26139071
gerelateerd vraagje , waarom mag je vlees niet opnieuw invriezen ? bederft het dan ofzo
I know it sounds like I'm in denial, but I'm not.
pi_26139084
quote:
Op maandag 11 april 2005 02:43 schreef Bullpit het volgende:
gerelateerd vraagje , waarom mag je vlees niet opnieuw invriezen ? bederft het dan ofzo
Meestal is het vlees was je al gekocht hebt al eerder ingevroren geweest. Sowieso komt er allemaal bacterien bij kijken, per minuut vervoudigt dat aantal zich. Maar er was hierover al een topic geweest geloof ik.
  maandag 11 april 2005 @ 08:33:55 #9
37887 Dauthi
Progressive
pi_26140028
In een weckpot proppen ?:P En die vacuum trekken wil ook wel volgens mij ^^
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  maandag 11 april 2005 @ 10:51:53 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_26142401
quote:
Op maandag 11 april 2005 02:43 schreef Bullpit het volgende:
gerelateerd vraagje , waarom mag je vlees niet opnieuw invriezen ? bederft het dan ofzo
quote:
Waarom mag je vlees dat eenmaal ingevroren is geweest niet opnieuw invriezen?

Er kan bederf en uitdroging optreden.

Bij het ontdooien van vlees komt er vocht vrij. Dit vocht is een zeer rijke voedingsbodem voor bacteriën die op het vlees zitten, of die er via de verpakking, het bord of de lucht opkomen. Deze bacteriën kunnen bij kamertemperatuur goed groeien. Hoewel in het begin de besmetting laag is, zal het aantal bacteriën sterk toenemen tijdens het ontdooien. Hierbij kunnen ook ziekteverwekkende bacteriën zijn. Deze bacteriën zullen bij invriezen niet afsterven. Bij twee keer ontdooien, zal het aantal bacteriën zeer sterk zijn toegenomen, met alle extra risico's op voedselvergiftiging van dien.

Een tweede punt is dat door de waterafscheiding het vlees indroogd. Bij een tweede keer ontdooien gebeurt dat dus nog sterker, wat de kwaliteit van het vlees niet ten goede komt.
Bron
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 11 april 2005 @ 10:54:43 #11
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_26142453
Bij ontdooien idd eerst in den koelkascht, anders krijg je een zut water in je soep
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
  maandag 11 april 2005 @ 10:54:58 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_26142459
quote:
Op maandag 11 april 2005 02:32 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

Waarom moet dat dan zo strikt?
Ik doe dit nooit met spullen die ik in de diepvries mik en gaat altijd goed, maar ik ben wel erg benieuwd
Soep bederft snel. Hoe langer je het laat staan om af te koelen, hoe meer bacteriën erin komen.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 11 april 2005 @ 10:56:09 #13
101630 db70
nooit te jong om te leren
pi_26142483
Ik zou zeggen:
probeer eens wat anders.
schimmelkaas is immers ook niet in de vriezer uitgevonden.
70+ op het internet
  maandag 11 april 2005 @ 10:58:38 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_26142536
quote:
Op maandag 11 april 2005 10:56 schreef db70 het volgende:
Ik zou zeggen:
probeer eens wat anders.
schimmelkaas is immers ook niet in de vriezer uitgevonden.
Ach, een fijne voedselvergiftiging is op zijn tijd ook wel eens leuk.
The love you take is equal to the love you make.
pi_26142814
quote:
Op maandag 11 april 2005 10:54 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Soep bederft snel.
Hoe kom je daar nou weer bij?
Ik heb regelmatig een pan soep gewoon een dag op het fornuis staan. 2e dag even vuurtje er onder en eten maar.

Mensen moeten eens niet doen alsof je direct dood neervalt wanneer iets niet uit een steriele verpakking komt en 3 uur is doorgekookt.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  maandag 11 april 2005 @ 11:13:40 #16
88360 kleinmeiske
Tja, het is een gave ...
pi_26142876
Voordat je de soep in de koelkast zet wel zeker weten dat 'ie helemaal is afgekoeld! Anders de deksel er niet helemaal op doen.
Heb wel eens schuimende kippesoep gehad omdat die niet helemaal koud maar wel afgesloten in de koelkast had gestaan
Het nadeel van in de bergen fietsen: what comes down, must go up!
  maandag 11 april 2005 @ 11:16:34 #17
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_26142940
Mijn moeder had vroeger de pan met soep ook altijd op het fornuis staan tot de volgende dag. Ik leef nu nog.
Zelf zet ik de pan (of kom) wel in de koelkast en eet het dan de volgende dag op. Invriezen vind ik teveel werk.
  maandag 11 april 2005 @ 11:17:19 #18
98634 Lempicka
Back to Life
pi_26142960
Ik ga straks lekker kippesoep maken en dan een grote pan in de koelkast zetten!
"Sex Is Nice And Pleasure Is Good For You"
  maandag 11 april 2005 @ 11:20:07 #19
101630 db70
nooit te jong om te leren
pi_26143015
quote:
Op maandag 11 april 2005 11:11 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou weer bij?
Ik heb regelmatig een pan soep gewoon een dag op het fornuis staan. 2e dag even vuurtje er onder en eten maar.

Mensen moeten eens niet doen alsof je direct dood neervalt wanneer iets niet uit een steriele verpakking komt en 3 uur is doorgekookt.
precies!!!
en af en toe wat dunne kan helemaal niet slecht voor de lijn zijn.
[bijvoorbeeld]
70+ op het internet
  maandag 11 april 2005 @ 11:26:22 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_26143152
quote:
Op maandag 11 april 2005 11:11 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou weer bij?
(...)
Uit de dikke duim. Nou goed?
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 11 april 2005 @ 11:32:45 #21
101630 db70
nooit te jong om te leren
pi_26143294
-Edit- Dat hoort natuurlijk niet in dit topic thuis, probeer het maar in het "leuke-plaatjes-topic"

[ Bericht 85% gewijzigd door BBQ-kip op 11-04-2005 11:50:27 ]
70+ op het internet
pi_26143760
quote:
Op maandag 11 april 2005 11:11 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

Ik heb regelmatig een pan soep gewoon een dag op het fornuis staan. 2e dag even vuurtje er onder en eten maar.
Dat durf ik dus echt niet te doen...
Ik ben niet van het hele steriele, maar dit vind ik persoonlijk eng.
Als er een pan op het fornuis heeft gestaan (de hele dag dus) dan gooi ik het weg!

En mensen die hier lopen te verkondigen dat het vroegah wel kon...
TOEN was er geen verwarming in de keuken... Dus stukken kouder...
Dat is tegenwoordig wel anders, en bacterieen varen wel bij kamertemperatuur.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 11 april 2005 @ 11:53:58 #23
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26143814
Ik laat soep altijd gewoon in de pan afkoelen en eet het de volgende dag straight out of the pan.
En wanneer ik het later wil eten dan doe ik het in de koelkast, eigenlijk nooit in de vriezer.
Dat soep zo enorm snel bedeft geloof ik niet zo eerlijk gezegd.
En dat je geen warme bakjes in de koelkast mag zetten is volgens mij niet zo zeer omdat het dan bederft, maar meer omdat je koelkasttemperatuur dan een paar graden stijgt en dit niet handig is voor de producten die er in liggen.
Ouwe soep gaat schuimen en borrelen, maar die is dan ook echt niet goed meer.

Dat afkoelen en op het gasfornuis laten staan doe ik dus niet als het 30 graden buiten is he maar dat lijkt me logisch.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  maandag 11 april 2005 @ 11:58:21 #24
88360 kleinmeiske
Tja, het is een gave ...
pi_26143901
quote:
Op maandag 11 april 2005 11:53 schreef BBQ-kip het volgende:
Ouwe soep gaat schuimen en borrelen, maar die is dan ook echt niet goed meer.
Bij mij was 't met soep die de dag tevoren was gemaakt ...
Het nadeel van in de bergen fietsen: what comes down, must go up!
  maandag 11 april 2005 @ 12:00:46 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_26143964
Bacteriën gedijen goed bij kamertemperatuur en in vocht. Dus een pan soep bewaren bij kamertemperatuur is een fijne broedplaats voor bacteriën. En ze vermenigvuldigen zich exponentieel, dus reken maar uit.

Als je soep in de koelkast zet om af te koelen, koelt het niet gelijkmatig af. Je kunt dan nog beter de pan soep eerst buiten de koelkast laten afkoelen en deze dan af en toe even doorroeren.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe 'ie zijn eten bewaart. Maar als je er een keer goed ziek van bent geworden, piep je wel anders.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 11 april 2005 @ 12:02:50 #26
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_26144007
Toen ik nog studeerde liet men regelmatig pannetjes met soep staan. Je wilt echt niet weten hoe dat er na een week uit ziet. Suikerspin-achtige schimmeltaferelen tot het deksel aan toe. Brr..
pi_26144041
quote:
Op maandag 11 april 2005 11:11 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou weer bij?
Ik heb regelmatig een pan soep gewoon een dag op het fornuis staan. 2e dag even vuurtje er onder en eten maar.

Mensen moeten eens niet doen alsof je direct dood neervalt wanneer iets niet uit een steriele verpakking komt en 3 uur is doorgekookt.
Ben ik het helemaal mee eens. Je moet wel iets kunnen hebben. Niet dat zielige steriele gedoe en die overdreven angst voor microbes enzo. Wat je daarmee bereikt is dat je wel ziek wordt als je eens tegen een microbe van links of rechts aanloopt. Je bouwt dan toch helemaal geen weerstand op....een deurklink kan dan ineens dodelijk zijn.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  maandag 11 april 2005 @ 12:06:20 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_26144077
quote:
Op maandag 11 april 2005 12:04 schreef wonko het volgende:

[..]

Ben ik het helemaal mee eens. Je moet wel iets kunnen hebben. Niet dat zielige steriele gedoe en die overdreven angst voor microbes enzo. Wat je daarmee bereikt is dat je wel ziek wordt als je eens tegen een microbe van links of rechts aanloopt. Je bouwt dan toch helemaal geen weerstand op....een deurklink kan dan ineens dodelijk zijn.
Ik heb helemaal geen overdreven angst voor microbes en ik word er voldoende aan blootgesteld om een gezonde weerstand opgebouwd te hebben.

Maar om moedwillig bacteriën te gaan kweken om die reden gaat me te ver.
The love you take is equal to the love you make.
pi_26144245
quote:
Op maandag 11 april 2005 12:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik heb helemaal geen overdreven angst voor microbes en ik word er voldoende aan blootgesteld om een gezonde weerstand opgebouwd te hebben.

Maar om moedwillig bacteriën te gaan kweken om die reden gaat me te ver.
Ach, ik eet bijna wekelijks zo een pannetje soep en heb er geen problemen mee. Staat de soep echter twee dagen dan is die bij mij ook weg.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  maandag 11 april 2005 @ 21:06:22 #30
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_26156656
quote:
Op maandag 11 april 2005 12:02 schreef Aventura het volgende:
Toen ik nog studeerde liet men regelmatig pannetjes met soep staan. Je wilt echt niet weten hoe dat er na een week uit ziet. Suikerspin-achtige schimmeltaferelen tot het deksel aan toe. Brr..
Hetzelfde gebeurt met een glas waar je chocolademelk uit gedronken hebt. Of een glas waar je ff een appel in had gelegd. Stomme schimmels! Of een pedaalemmer die sterk naar alcohol ruikt omdat de inhoud (ananas vermoed ik) al aan het gisten was geslagen.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')