Hoe weet je dat? Als je in je lichaam zit ben je beperkt door je fysieke processen. Althans, de rationele en niet-spirituele mens. Maar bij een bijna-dood-ervaring ga je uit je eigen lichaam en kom je in een fase waarin waarschijnlijk andere zaken gelden, zaken die wij ons niet kunnen voorstellen of die wij niet kunnen verklaren.quote:Op donderdag 14 april 2005 11:03 schreef Alicey het volgende:
Op welkemanier heeft zij als blinde dat onder woorden gebracht, erodome? Ik kan mij namelijk niet echt voorstellen dat een blindevan iets wat hij ziet zal weten dat hij ziet, hij weet immers niet wat zien is...
Dat lijkt me onmogelijk tenzij ze ooit konden zienquote:Op donderdag 14 april 2005 11:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Blinde mensen zien in hun dromen toch ook beelden?
Bron?quote:Op donderdag 14 april 2005 11:27 schreef FuifDuif het volgende:
Maar bij een bijna-dood-ervaring ga je uit je eigen lichaam
Ik zou niet weten waarom eigenlijk... Ze zullen alleen andere beelden zien dan wij.quote:Op donderdag 14 april 2005 11:27 schreef livEliveD het volgende:
Dat lijkt me onmogelijk tenzij ze ooit konden zien
Hehequote:
Ja dat lijkt me zeker apart. Nu heb ik wel gekkere dingen gehoord. Ook over bijna dood ervaringen dus het zou in mijn wereldbeeld zo maar kunnenquote:Op donderdag 14 april 2005 11:30 schreef erodome het volgende:
Dat kunnen zien was dus iets waar die blinde vrouw echt helemaal van ondersteboven was, iets dat ze nog nooit had meegemaakt, dat is toch wel heel verwonderlijk...
Ja, zo kan ik het ook. Maar ik moet eerst met heel Harvard aan komen dragen voordat mijn punt gemaakt mag worden.quote:Op donderdag 14 april 2005 11:30 schreef FuifDuif het volgende:
Ik zei dat in lijn van de gedachte over de bijna-dood-ervaring. Niet dat het feitelijk zo is. Maar veronderstellende dat om mijn punt te maken.
Ja, maar dat was binnen een totaal andere setting. Jij wilde iets bewijzen. Ik wilde mijn overtuiging uitleggen. Ik heb in dit topic nog geen enkele keer beweerd dat bijna dood ervaringen feiten zijn.quote:Op donderdag 14 april 2005 11:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, zo kan ik het ook. Maar ik moet eerst met heel Harvard aan komen dragen voordat mijn punt gemaakt mag worden.![]()
quote:Op donderdag 14 april 2005 12:03 schreef livEliveD het volgende:
Ik hoorde van iemand (die dit of uit een boek had of van iemand IRL had gehoord. Ja ja via via) dat hij een verhaal kende waarbij een man tijdens een bijna dood ervaring in het ziekenhuis door het dak zweefde en daarop 2 schoenen zag liggen. Achteraf is die man het dak op geklommen en het beeld klopte precies. Satellietfoto die je 20 jaar daarvoor hebt gezien en die nu vanuit je onderbewustzijn naar boven borrelt?
Tja... dit zijn maar verhalen waar je wel eens van gehoord kunt hebben, maar uiteindelijk moet je zelf bepalen of je deze verhalen gelooft of niet... Maarja, dat geldt voor héél veel van wat je hoort.quote:Op donderdag 14 april 2005 12:04 schreef FuifDuif het volgende:
Ja livEliveD, er zijn nog veeeeel meer van dat soort verhalen die ook echt zijn gecontroleerd en ze bleken allemaal waar te zijn. Dingen die men zag, die men nooit had kunnen zien op de plaats waar men op dat moment lag.
Mee eens. Maar het zijn ook verslagen van artsen die de patient dan later spraken en tot hun grote verbazing hoorden dat de patient bepaalde dingen in andere ruimten heeft gezien, waar de patient nooit geweest was omdat de patient dood aan het gaan was. Wereldwijd worden dezelfde verschijnselen gevonden. Ik vind het echt heel overtuigend voor mijzelf.quote:Op donderdag 14 april 2005 12:18 schreef P-Style het volgende:
Tja... dit zijn maar verhalen waar je wel eens van gehoord kunt hebben, maar uiteindelijk moet je zelf bepalen of je deze verhalen gelooft of niet... Maarja, dat geldt voor héél veel van wat je hoort.
Maar heb je de originele verslagen van die artsen zelf in kunnen zien, of heb je verhalen gehoord over verslagen van artsen die...quote:Op donderdag 14 april 2005 12:21 schreef FuifDuif het volgende:
Mee eens. Maar het zijn ook verslagen van artsen die de patient dan later spraken en tot hun grote verbazing hoorden dat de patient bepaalde dingen in andere ruimten heeft gezien, waar de patient nooit geweest was omdat de patient dood aan het gaan was. Wereldwijd worden dezelfde verschijnselen gevonden. Ik vind het echt heel overtuigend voor mijzelf.
Ik weet het niet. Het is zo onwerkelijk. Ik denk dat je het eerst zelf mee moet maken om een goed oordeel te kunnen vellen (beeld te krijgen over de waarheid).quote:Op donderdag 14 april 2005 12:21 schreef FuifDuif het volgende:
Mee eens. Maar het zijn ook verslagen van artsen die de patient dan later spraken en tot hun grote verbazing hoorden dat de patient bepaalde dingen in andere ruimten heeft gezien, waar de patient nooit geweest was omdat de patient dood aan het gaan was. Wereldwijd worden dezelfde verschijnselen gevonden. Ik vind het echt heel overtuigend voor mijzelf.
Ja, maar er lopen ook een hoop sensatiezoekers in de wereld rond. Die graag het leven net ietsje Romantischer willen maken dan dat het is ( in hun ogen dan ej) . Dat heeft verder weinig met doorgronden ed te maken.quote:Op donderdag 14 april 2005 13:22 schreef FuifDuif het volgende:
Waarom is het onwerkelijk? Het is toch juist onwerkelijk om te denken dat wij nu al alles hebben doorgrond als mensheid? Er is nog zoveel wat wij niet weten.
Ik heb er een hele tijd geleden een docu over gezien, zal vast op discovery geweest zijn, maar daar kwamen echte onderzoeken over dit onderwerp aan bod, inc. een onderzoek waar mensen kunstmatig dood gemaakt werden tijdelijk...quote:Op donderdag 14 april 2005 12:28 schreef P-Style het volgende:
[..]
Maar heb je de originele verslagen van die artsen zelf in kunnen zien, of heb je verhalen gehoord over verslagen van artsen die...
Tja... op discovery laten ze ook regelmatig docu's zien van mensen die ontvoerd zijn door aliens. Nogmaals het is maar net wat je zelf gelooft en als ze docu's niet enigszins mysterieus maken, dan zouden ze niet uitgezonden worden.quote:Op donderdag 14 april 2005 13:29 schreef erodome het volgende:
Ik heb er een hele tijd geleden een docu over gezien, zal vast op discovery geweest zijn, maar daar kwamen echte onderzoeken over dit onderwerp aan bod, inc. een onderzoek waar mensen kunstmatig dood gemaakt werden tijdelijk...
Dus echt eerste hand ervaringen en die waren redelijk opzienbarend, het kwam erop neer dat ze wel vermoedens hebben waar het door komt, maar dat er dingen zijn die daar dan juist weer niet in zouden passen(zoals die blinde vrouw), kortom, ze weten het gewoon niet en dat zal nog wel even zo blijven...
Inderdaad.quote:Op donderdag 14 april 2005 13:43 schreef erodome het volgende:
Ja, zo kan ik alles wel afdoen als niet betrouwbaar
Goed materiaal voor een discovery-programma dus!quote:...het ging toch wel degelijk om echte wetenschappelijke onderzoeken met toch wel opzienbarende resultaten waardoor zelfs de wetenschappers die echt opzoek waren naar een biologische oorzaak zeiden dat ze die niet zeker konden neerzetten, hun geloven nogsteeds in een biologische oorzaak, maar ze hebben geen enkel sluitend bewijs kunnen vinden ervoor, het is en blijft een raadsel.
Gelukkig is zelfs zoiets als "officiëel wetenschappelijk onderzoek" een subjectief begrip.quote:Op donderdag 14 april 2005 14:03 schreef erodome het volgende:
Ze hadden er opzich een biologische verklaring voor, weet niet presies meer hoe dat zat, maar toen ze gingen testen met mensen bleek dus dat er dingen gebeurde die niet met die biologische verklaring strookte...
En dan heb ik het over officieel wetenschappelijk onderzoek, dit blijkt gewoon iets te zijn dat we niet kunnen bewijzen, we kunnen niet bewijzen dat het een biologische vreklaring heeft, we kunnen niet bewijzen dat het iets is van meer tussen hemel en aarde...
De waarheid is een raadsel...
samengevat: ik weet het niet.quote:Op donderdag 14 april 2005 14:03 schreef erodome het volgende:
Ze hadden er opzich een biologische verklaring voor, weet niet presies meer hoe dat zat, maar toen ze gingen testen met mensen bleek dus dat er dingen gebeurde die niet met die biologische verklaring strookte...
'officieel'. Met certificaat van echtheid enzo...quote:En dan heb ik het over officieel wetenschappelijk onderzoek, dit blijkt gewoon iet te zijn dat we niet kunnen bewijzen, we kunnen niet bewijzen dat het een biologische vreklaring heeft, we kunnen niet bewijzen dat het iets is van meer tussen hemel en aarde..
:quote:.
De waarheid is een raadsel...
Net als wat livelived zegt, andersom geldt hetzelfde. Hoe kun jij iets kortzichtig noemen terwijl jij zelf geen enkel ander feitelijk alternatief hebt. En denk je werkelijk dat die oplossing "lekker makkelijk" is? Nee alles toeschrijven aan de hersentjes, dat is lastig zegquote:Op maandag 18 april 2005 10:33 schreef Flaman het volgende:
Ik vind het altijd kortzichtig van mensen om een 'onverklaard' fenomeen maar gelijk op hogere machten te schuiven, puur omdat ze onwetend zijn en zo'n oplossing lekker makkelijk is.
Er is geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat claimt te kunnen verklaren wat de BDE's zijn. Het zijn alleen maar visies en mogelijke aanwijzingen. Het zijn altijd de consumenten van de onderzoeken (zoals jij) die het zo absoluut interpreteren om een gelijk te halen. En ook al gebeurt er iets in de hersenen bij de BDE's, dat is toch ook begrijpelijk? Dat verklaart toch niets tegen de richting van iets magisch in? Het lijkt mij volkomen logisch dat ook paranormale verschijnselen zich uiten via de hersenen.quote:Op maandag 18 april 2005 10:42 schreef Flaman het volgende:
Ik heb die kennis van testimonials (ik ken een f16 piloot) en ik zag het laatst ook op een aflevering van "Penn&Teller: Bullshit", een programma die onverklaarbare dingen of andere soorten van mythen etc. proberen te verklaren door wetenschap. Mijn conclusie is dus niet kortzichtig maar gebaseerd op echt (wetenschappelijk) onderzoek, dan in plaats van enkel een waarneming (geloven wat je ziet) Hoewel een tunnel met licht gewoon een tunnel met licht is en dat het enige is wat je ziet, de verklaring dat dat door een hogere macht komt is nergens op te baseren omdat je die in een dergelijke ervaring niet ziet.
Maar wat is er paranormaal aan een f16 piloot in een centriguge waar er veel stress op iemand zijn hersenen wordt losgelaten, het zelfde fenomeen voorkomt (tunnel van licht) maar de piloot in no-way bijna dood is of iets dergelijks? Dat is toch fysiek, tastbaar bewijs?quote:Op maandag 18 april 2005 10:57 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Er is geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat claimt te kunnen verklaren wat de BDE's zijn. Het zijn alleen maar visies en mogelijke aanwijzingen. Het zijn altijd de consumenten van de onderzoeken (zoals jij) die het zo absoluut interpreteren om een gelijk te halen. En ook al gebeurt er iets in de hersenen bij de BDE's, dat is toch ook begrijpelijk? Dat verklaart toch niets tegen de richting van iets magisch in? Het lijkt mij volkomen logisch dat ook paranormale verschijnselen zich uiten via de hersenen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |