Tot zover begrijp ik hetquote:Op zondag 17 april 2005 23:14 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Laten we als voorbeeld dan een huis nemen :-) Een class is dan de bouwtekening. Met deze bouwtekening kun je dan vele huizen (lees: objecten) bouwen. Dit bouwen noem je instantiėren.
Meestal laten verschillende (complete) visies het kwartje eerder vallen...quote:Dat klopt! Maar ik neem de steek terug. Ik geloof daadwerkelijk dat er mensen zijn die het beter kunnen uitleggen dan ik dat kan.
quote:Op zondag 17 april 2005 22:39 schreef Swetsenegger het volgende:
OO
Oe! de enge o's.
Ik hoor veel over object georienteerd programeren. Het zou je zo veel tijd en code besparen en 'libraries' aan 'usefull' code opleveren welke je in elk nieuw project weer kan gebruiken.... Nou DAT klinkt goed!
enthousiast heb ik diverse tuts over OO PHP doorgeworsteld, maar het blijft me maar ontgaan. Wanneer ik het mensen in 2 zinnen hoor uitleggen lijkt het nog het meest op de good old subroutine (gosub... kennen we hem nog?)... Maar daar heb je de functie al voor, dus het moet MEER zijn.
op phpfreakz stond een 4 pagina's uitleg over classes en objects, met als voorbeeld een auto en kleuren en het kwartje valt maar niet. Waar beter de vraag te stellen dan in het dummie topic. Is er iemand welke een en ander kan verduidelijken?
maak er dan een OOP php topic van...quote:Op zondag 17 april 2005 23:28 schreef Swetsenegger het volgende:
Of zal ik maar een [OO PHP] voor dummies openen omdat dit misschien een beetje te ver gaat voor dit topic?
Ik begrijp dat je het niet begrijptquote:Op zondag 17 april 2005 23:44 schreef mschol het volgende:
[..]
suc6 dan
bij mij is het kwartje ooit gevallen, maar uiteindelijk is ie weer gaan staan
Mjah, moet ik wel mensen hebben welke een tut willen schrijven.quote:maak er dan een OOP php topic van...
URL?quote:Op zondag 17 april 2005 22:39 schreef Swetsenegger het volgende:
OO
op phpfreakz stond een 4 pagina's uitleg over classes en objects, met als voorbeeld een auto en kleuren ......
bedoel je iets alsquote:Op zondag 17 april 2005 22:39 schreef Swetsenegger het volgende:
OO
Oe! de enge o's.
Ik hoor veel over object georienteerd programeren. Het zou je zo veel tijd en code besparen en 'libraries' aan 'usefull' code opleveren welke je in elk nieuw project weer kan gebruiken.... Nou DAT klinkt goed!
enthousiast heb ik diverse tuts over OO PHP doorgeworsteld, maar het blijft me maar ontgaan. Wanneer ik het mensen in 2 zinnen hoor uitleggen lijkt het nog het meest op de good old subroutine (gosub... kennen we hem nog?)... Maar daar heb je de functie al voor, dus het moet MEER zijn.
op phpfreakz stond een 4 pagina's uitleg over classes en objects, met als voorbeeld een auto en kleuren en het kwartje valt maar niet. Waar beter de vraag te stellen dan in het dummie topic. Is er iemand welke een en ander kan verduidelijken?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | class auto { function auto() { // initialisatie $this->kleur = "wit"; $this->merk = "mercedes"; } function set_kleur($kleur="wit") { $this->kleur = $kleur; return 0; } function set_merk($merk="mercedes") { $this->merk = $merk; return 0; } } |
1 2 3 4 5 | $auto1 = new auto; $auto2 = new auto; $auto1->set_merk("Volkswagen"); $auto1->set_kleur("rood"); |
1 2 3 | einz_login [id,username,accesslevel,avatar,sig] einz_topic [id,forum_id,titel,sticky,slot,announcement] einz_reactie [id,plaatstijd,user_id,inhoud] |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 | <?php function get_topics($fid,$pag=1,$aantal=50) { $topic = Array(); $this->Db->query("SELECT t1.id, t1.titel, t1.sticky, t1.slot, t1.announcement, COUNT(DISTINCT(t2.id)) as aantal, MAX(t2.id) as max, MIN(t2.id) as min, MAX(t2.plaatstijd) as maxtijd, t3.username as usermin FROM einz_topic as t1, einz_login as t3, einz_login as t4 JOIN einz_reactie as t2 ON t2.topic_id = t1.id WHERE t1.forum_id=".$fid." AND t3.id = t2.nick_id GROUP BY t1.id ORDER BY t1.announce, t1.sticky, maxtijd DESC LIMIT ".(($pag-1)*$aantal).",".$aantal); $val2 = Array(); while ($val = $this->Db->newRow()) { $val2[] = $val; } foreach ($val2 as $key=>$val) { $t1["id"] = $val["id"]; $t1["titel"] = $val["titel"]; $t1["aantal"] = $val["aantal"]; $t1["maxid"] = $val["max"]; $t1["minid"] = $val["min"]; $t1["slot"] = $val["slot"]; $t1["sticky"] = $val["sticky"]; $t1["announce"] = $val["announce"]; $t1["starter"] = $val["usermin"]; $this->Db->query("SELECT einz_login.username as user,einz_reactie.plaatstijd as lasttijd, UNIX_TIMESTAMP(einz_reactie.plaatstijd) as tijd FROM einz_login,einz_reactie WHERE einz_login.id = einz_reactie.user_id AND einz_reactie.id = ".$val["max"]." LIMIT 1"); if ($val3 = $this->Db->newRow()) { $t1["lastpost"] = $val3["tijd"]; $t1["lasttijd"] = $val3["lasttijd"]; $t1["lastuser"] = $val3["user"]; } $topic[] = $t1; } return $topic; } ?> |
www.phpfreakz.nlquote:
ik ben niet zo'n held op beveiligingsgebied dus als iemand me kan vertellen hoe het beter kanquote:<Limit GET POST PUT DELETE>
order deny,allow
deny from all
</Limit>
Wachtwoorden kun je eventueel ook encrypten met md5(); dit is wat veiliger, omdat een md5-hash onomkeerbaar is, je kunt de passworden dus wel matchen, maar ze kunnen nooit meer teruggerekent worden.quote:Op maandag 18 april 2005 15:23 schreef the_disheaver het volgende:
FF een vraagje, hoe veilig mijn inlog-systeem is. Het antwoord weet ik al: niet heel erg, dus de volgende vraag: hoe kan het beter)
Je logt in, en je naam_id, en wachtwoord wordt opgeslagen in een session-variable. Vervolgens wordt er een php-bestand geinclude, en in dat bestand staan variable, onderandere het wachtwoord. Wanneer de session-variable en het wachtwoord in het bestand gelijk zijn, wordt de rest van de pagina weergegeven, anders een niet-inlog fout.
Grootste lek is de bestand welke ge-include wordt. Want als je het bestand weet, en de variable-naam kun je met include() en print() het wachtwoord zomaar achterhalen.
Hoe kan het beter? Kun je bv in het .htaccess bestand enkel files van een bepaald domein toestaan om het bestand te include'n?
En kun je het wachtwoord coderen? Gevonden, met Crypt()
Dank!
Hey, die site was ik al een tijdje kwijt. Thxquote:Op maandag 18 april 2005 18:29 schreef ikke_ook het volgende:
Je moet geen wachtwoord in je cookie zetten, ook niet encrypt.
Uit een eerder topic gevist: interessant linkje over beveiliging/inloggen
Nou dankzij die pagina weet je dus dat het veel beter kan!quote:Op maandag 18 april 2005 16:57 schreef DionysuZ het volgende:
ik gebruik zelf md5 om het wachtwoord te encrypten. Bij mij staan de inlog wachtwoorden in een database, dubbel md5 gecrypt en als je inlogt krijg je een cookie met je wachtwoord enkel md5 gecrypt. Als mensen je cookie immers achterhalen hebben ze anders ook meteen je wachtwoord. En in mijn geval de hash van het wachtwoord, daarom in de db dubbel. Kan het beter?
Kritische info zoals wachtwoorden en inlognamen kun je beter helemaal buiten de www root houden, indien mogelijk. Een htaccess pw kan in theorie gehacked worden, bijv gesniffed als je geen ssl gebruikt, of gewoon met brute force geraden als je wachtwoord niet veilig genoeg is. De info ligt dan voor het oprapen. Als je een bestand buiten de www root plaatst dan kan de webserver ze niet eens bereiken en zijn ze ook onbereikbaar voor bezoekers. Jij kan de info dan wel bereiken via een ssh verbinding. En als je dan echt secure wil zijn dan maak je de verbinding met een private/public rsa key pair van ten minste 2048 bits grootte, met een 40 tekens lange passphrase.quote:Overigens heb ik de wachtwoorden van de database etc. in een tekst bestand gezet en in een directory gepleurd die ik met een .htaccess file met de volgende inhoud heb beveiligd
[..]
ik ben niet zo'n held op beveiligingsgebied dus als iemand me kan vertellen hoe het beter kan
1 2 3 4 | <Limit GET POST PUT DELETE> order deny,allow deny from all </Limit> |
DIe heb ik nu ook, bedanktquote:Op maandag 18 april 2005 19:35 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Die link had ik Darkomen willen geven als antwoord op z'n vraag.
in het includebestand wordt enkel waardes gegeven aan variables. Dus je krijgt idd niets te zien.quote:DutchBlood:
En ik zie het probleem met het includen niet zo, als je je include bestand gewoon een .php extensie geeft krijgt degene die de filename weet in principe niks te zien, zolang je niks print in je include-bestand dus.
quote:Op maandag 18 april 2005 18:29 schreef ikke_ook het volgende:
Uit een eerder topic gevist: interessant linkje over beveiliging/inloggen
en http://phpclasses.half2.nl/browse/quote:
Wat ik me afvraag, waarom geen usernames in sessies ? Staat ook niks over op die website (over veilig inlog systeem).quote:Op maandag 18 april 2005 20:46 schreef Darkomen het volgende:
[..]
DIe heb ik nu ook, bedankt
en ik zie dat ik het veilig doe, md5, ip opslaan, online status veld, geen pw of username in cookie of sessie
Om dezelfde reden als het password. Het is simpelweg te onderscheppen, en hoe meer info een potentiele hacker eenvoudig kan onderscheppen, des te eenvoudiger de hack wordtquote:Op dinsdag 19 april 2005 10:03 schreef saban het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag, waarom geen usernames in sessies ? Staat ook niks over op die website (over veilig inlog systeem).
Een loginnaam kan de hacker toch wel verkrijgen, via het forum bijvoorbeeld, daarom snap ik de nut er niet van.quote:Op dinsdag 19 april 2005 10:20 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Om dezelfde reden als het password. Het is simpelweg te onderscheppen, en hoe meer info een potentiele hacker eenvoudig kan onderscheppen, des te eenvoudiger de hack wordt
-edit- overigens, voor 1 of ander boerelullen site-tje met een cmsje zal ik me niet zoveel zorgen maken als ik jou was
Waarom?quote:Op dinsdag 19 april 2005 10:24 schreef saban het volgende:
[..]
Een loginnaam kan de hacker toch wel verkrijgen, via het forum bijvoorbeeld, daarom snap ik de nut er niet van.
Welk forum?
[quote]
Website/project waar ik aan werk is geen boerelul site maar een serieuze grote project en ja ik sla usernames op in sessies.
De vraag is waarom niet.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |