Ok, ik doe dan ook maar even een sitecheck op
http://pc-fr34k.nl.
![]()
De site gaat gewoon over mij, wat info + pics + gastenboek, is meer voor het leuke om te maken dan dat het serieus iets wordt. Ik weet niet hoe lang ik er precies mee bezig ben geweest, ik heb het verdeelt over iets van een maand maar heb er maar een paar uur aan gewerkt in totaal denk ik. Gewoon af en toe paar minutjes scripten enzo. Het idee voor de layout kwam omdat ik me verveelde op school en een layout ging schetsen in m'n map, doe ik wel vbaker heel ruw, en alleen ik zie er dan een layout in, maar begrijp dan ook goed hoe ik het wil, dus ik heb een layout die me wel bevalt. Ik ben thuis, schets hem wat beter uit, wat correcties enzo en start photoshop. Ok, ik maak dus de layout, knip de stukken uit.(niks te slicen, gewoon handmatig
![]()
)Natuurlijk wel na wat aanpassen telkens enzo.
Ok, nu de layout kwa images klaar is moet ik het nog verwerken in een pagina. Ik start edit plus op(Plain text progje met color editing en handige zooi voor luie mensen, zodat je sneller stukken code kan toeovegen die je niet wilt typen
![]()
)en begin wat code te typen. maak een style.css en daar is m'n layout. Wat lorum ipsum erin en klaar.
Ok, leuke layout, maar wat heb ik eraan, ik dus denken: ik reg pc-fr34k.nl en zet er wat informatie op, en ook leuk als speeltuintje voor mij. Ok, ik dus net een hosting gaan zoeken, besef ik me dat ik een hele aardige gozer ken die mij wel wat hosting kan geven. Nu heb ik een toffe server tot mijn beschikking met unlimited banwidth, hdd volle ruimte(moet wel delen met andere gasten maar ik maak het niet snel vol ofzo, meeste is puur tekst en wat kleine plaatjes.)mail kan ik dus ook krijgen tot de hdd vol is. php, mysql, presql en ik kan hem ook gewoon vragen om een plugin voor php ofzo erin te doen. En al dat, plus meer voor 20 euro in het jaar(meer voor de moeite om even het accountje te maken en het domein natuurlijk). Wel strak van die gast dus. Anyway, verder over de site.
Ik dus uploaden en ik wil m'n pagina's al gaan indelen, ik dacht aan een simpel pagina systeem met wat ifjes en elsejes om wat pagina's te includen. Toen bedacht ik me ineens om een klein CMSje te maken. Dus ik doe dat. Maak een table aan en begin te scripten. Nu kan ik dus makkelijk pagina's toevoegen, wijzigen en verwijderen. Ook kan ik instellen of een pagina in het menu komt, of er een wachtwoord op moet en nog wat dingen via een simpel input veldje.
Ok, CMSje gemaakt, nu de pagina's nog, niet zo moeilijk, maar ik besefte me dat ik ook makkelijke pagina's wou met wat ubb, en dat het gastenboek wel php is vanuit de admin dus ook. Ok, ik dus verschillende typen kunnen kiezen, php/html/ubb, html en ubb worden rechtstreeks uit het bestand gehaald met file functies, en dan wat stuff eroverheen met wat regexjes enzo. Ok dat werkt, pagina's gemaakt, 2 foto's gemaakt en klaar. Oja, ook nog een gaetenboek + gastenboek admin gemaakt, kan gelijk mensen bannen en berichten verwijderen
![]()
Toen ik hem net een paar uur voor het publiek open had besefte ik me ineens een paar domme fouten kwa validation.(<center> tags, target attributes enzo)ok, dat eventjes met css gefixt en alles validate nu.
Ik vraag dus wat commentaar op de layout, CMS(kwa wat ik hier heb uitgelegt), en de content(niet veel content maar meer spelling/grammatica fouten).
Eventjes een opsomming van wat ik gebruikt heb: xhtml strict, javascript kleine stukjes, css, en php.
Ik gebruik een mysql db, maar heb ook beschikking tot preSQL, misschien dat ik het nog eens overzet.
Sorry als dit stukje tekst niet helemaal duidelijk is geschreven, ben nogal vertiefd, nog niet geslapen en kan nu ook niet meer slapen omdat ik zo weg moet.
![]()
Dank voor het lezen en reviewen.
ps. de content kan naar rechts verschuiven, dat doet hij hier wel, in ie en ff, maar thuis niet op elke reso en in FF en IE ![]()
Graag eventjes melden of dit werkt of niet, en zo niet op welke reso.