abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26079064
Flauwe TT hè. Maar goed:
quote:
Kabinet wil minder bureaucratie in onderwijs en zorg
DEN HAAG - Het kabinet wil het aantal regels verminderen waaraan leraren, artsen en andere dienstverleners zich moeten houden. Ook moet er een eenvoudiger systeem van toezicht komen voor de instellingen op het gebied van onderwijs, zorg, welzijn, arbeid en wonen.

Dat stelde het kabinet vrijdag in een reactie op een rapport dat de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in november had gepubliceerd. Die stelde daarin vast dat door de vele regels en verplichtingen om te rapporteren, een enorme bureaucratie in instellingen is ontstaan.

Het kabinet zal alle regels kritisch tegen het licht houden en vervolgens overbodige regels schrappen. Ook komen er minder toezichthouders. Het kabinet wijst erop dat ook de regering en het parlement terughoudend moeten zijn met het invoeren van verdere regelgeving, toezicht en verantwoordingsplichten in de dienstverlenende sectoren.

Het kabinet zal de Tweede Kamer binnenkort voorstellen hoe een en ander kan worden uitgevoerd.
http://www.telegraaf.nl/b(...)derwijs_en_zorg.html
Het is toch wel iets dat door Geert Wilders ook is genoemd als punt, het vereenvoudigen van regelgeving. Ik zie er grote voordelen in:
- transparantie, strekking en doel worden duidelijker
- efficiëntie, makkelijker uitvoerbaar waardoor minder mankracht nodig, dat kan bezuiniging opleveren
- rechtvaardiger beleid, door het oerwoud van regeltjes zijn er erg veel mensen die er misbruik van kunnen maken, door vereenvoudiging zal dat moeilijker worden.

Als je bijvoorbeeld in Utrecht door het AMC loopt valt bijvoorbeeld op dat de administratieve afdeling groter is dan de behandelafdeling. Ik dacht dat de bedoeling van een ziekenhuis het behandelen van patiënten was, en niet het aan het werk houden van een legertje admeurs en beleidsvormers.
Dit is dan zomaar een voorbeeld, maar zo zijn er zoveel te bedenken. Ik denk bijvoorbeeld aan gemeenten, waar ook door vereenvoudigde regelgeving en uitvoering een hoop valt te bezuinigen. Hèhè, eindelijk laat de regering eens zien dat bezuinigen het drukken van kosten is, en niet het wederom verhogen van diverse belastingen.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
pi_26079115
Je bedoelt dat Wilders zijn ideeen gejat had van de WRR, het kabinet komt met deze voorstellen op basis van een advies van de WRR wat in November klaar was.
quote:
DEN HAAG - Het kabinet wil het aantal regels verminderen waaraan leraren, artsen en andere dienstverleners zich moeten houden. Ook moet er een eenvoudiger systeem van toezicht komen voor de instellingen op het gebied van onderwijs, zorg, welzijn, arbeid en wonen.

Dat stelde het kabinet vrijdag in een reactie op een rapport dat de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in november had gepubliceerd. Die stelde daarin vast dat door de vele regels en verplichtingen om te rapporteren, een enorme bureaucratie in instellingen is ontstaan.

Het kabinet zal alle regels kritisch tegen het licht houden en vervolgens overbodige regels schrappen. Ook komen er minder toezichthouders. Het kabinet wijst erop dat ook de regering en het parlement terughoudend moeten zijn met het invoeren van verdere regelgeving, toezicht en verantwoordingsplichten in de dienstverlenende sectoren.

Het kabinet zal de Tweede Kamer binnenkort voorstellen hoe een en ander kan worden uitgevoerd.

[ Bericht 46% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2005 19:13:07 ]
pi_26079146
Dat werd tijd. Als ze er nu ook nog echt iets mee doen is helemaal mooi.
pi_26079190
Nou nou, die ideeën bestonden al langer hoor, ook de SP wilt dit al heel lang (allang voordat er zoveel ophef rondom Wilder was).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 8 april 2005 @ 19:14:41 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_26079204
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 19:11 schreef Tijger_m het volgende:
Je bedoelt dat Wilders zijn ideeen gejat had van de WRR, het kabinet komt met deze voorstellen op basis van een advies van de WRR wat in November klaar was.
Nee, nee. Wanneer leer je het nu eens? Wilders is de ziener, de Messias en alles wat Hij zegt, is Openbaring en de Ultieme Waarheid. Hij heeft Zijn gedachten zelf gedacht en als die toevallig overeenkomen met plannen die al veel eerder zijn bedacht door anderen, hebben die deze plannen van Hem gepikt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_26079212
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 19:11 schreef Tijger_m het volgende:
Hij had al veel eerder dingen uitgesproken hoor, bijvoorbeeld in de rotterdamse speech. Verder valt één en ander natuurlijk wel te verklaren uit de gemeenschappelijke achtergrond van een deel van het kabinet en Geert, de VVD waar Geert lid van was. Er zullen altijd raakvlakken blijven bestaan.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_26079240
Komt niet van Wilders af hoor maar dit heeft de commissie geelhoed begin jaren 80 al bedacht. net als minder ambtenaren enzo, is sindsdien ook altijd beleid geweest maar nooit gelukt .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_26079289
Maar goed, wie nu het feitelijke orakel is doet er effe niet toe. Laten we kijken naar deze plannen.
Ik stem Wilders. U ook?
  vrijdag 8 april 2005 @ 19:19:09 #9
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_26079342
Tsja vermindering van regels is nauwelijks origineel te noemen. Dat idee bestaat al zo lang er bureaucratie is.
Af en toe een snoei in de regels is wel een goede zaak. Als het maar niet op zijn wilders gebeurt (voor iedere nieuwe regel 2 regels verwijderen)
pi_26079512
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 19:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Nee, nee. Wanneer leer je het nu eens? Wilders is de ziener, de Messias en alles wat Hij zegt, is Openbaring en de Ultieme Waarheid. Hij heeft Zijn gedachten zelf gedacht en als die toevallig overeenkomen met plannen die al veel eerder zijn bedacht door anderen, hebben die deze plannen van Hem gepikt.
My bad, dear Havelock
pi_26079546
Ik denk dat het onmogelijk is alleen maar nieuwe punten aan te brengen die nog nooit zijn geopperd.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_26079549
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 19:15 schreef du_ke het volgende:
Komt niet van Wilders af hoor maar dit heeft de commissie geelhoed begin jaren 80 al bedacht. net als minder ambtenaren enzo, is sindsdien ook altijd beleid geweest maar nooit gelukt .
Ik ben dus best wel benieuwd of het dan nu wel gaat lukken. Het komt mij voor dat de samenleving er klaar voor is. Men baalt over het algemeen van contact met de overheid, vaak omdat er een berg papier aan te pas komt. In een grijs verleden heb ik eens een ww-uitkering aangevraagd, 24 pagina's invullen met open deuren is niet leuk. En iedere open deur is het gevolg van een regeltje.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_26079573
Ik sta altijd kritisch tegenover regels schrappen, ze zijn niet voor niks ooit ingesteld. Maar als regels echt nutteloos zijn moet je ze gewoon overboord kieperen, dat zullen er nog genoeg zijn lijkt me.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 8 april 2005 @ 19:29:28 #14
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_26079604
Het lijkt me sterk dat Wilber zijn laatste oortje nu al zou hebben versnoept. Dat kan toch niet ?
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_26079657
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 19:27 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Ik ben dus best wel benieuwd of het dan nu wel gaat lukken. Het komt mij voor dat de samenleving er klaar voor is. Men baalt over het algemeen van contact met de overheid, vaak omdat er een berg papier aan te pas komt. In een grijs verleden heb ik eens een ww-uitkering aangevraagd, 24 pagina's invullen met open deuren is niet leuk. En iedere open deur is het gevolg van een regeltje.
Het zou mooi zijn maar blijkt helaas keer op keer onmogelijk.

Net als grote projecten binnen een kostengrens houden. Hele mooie voornemens maar in de praktijk niet uitvoerbaar hoogstens beheersbaar te maken.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_26079986
Er wordt al sinds bureaucratie bestaat om minder bureaucratie geroepen, dat was dus al ver voordat Wilders het levenslicht zag
pi_26080170
Wat Wilders hierover zegt:
quote:
Dat de Nederlandse overheid haar verantwoordelijkheden zo heeft verwaarloosd, is het directe gevolg van een veranderde taakopvatting. De overheid is zich met steeds meer zaken gaan bemoeien en is steeds hogere belastingen gaan heffen om al deze taken uit te voeren. De belastingdruk is inmiddels zo hoog dat iedere werkende pas in juni ophoudt met voor de overheid te werken. Ook de lokale lasten lopen de spuigaten uit. De gemiddelde Nederlandse burger wordt geconfronteerd met een falende overheid waaraan hij wel een steeds groter gedeelte van zijn salaris moet betalen.

Een omvangrijk en gedetailleerd uitgewerkt stelsel van uitkeringen, subsidies en voorzieningen heeft veel burgers afhankelijk gemaakt van een overheid die als een moedertje waakt over haar kinderen die bij het minste of geringste ‘zwak' of ‘behoeftig' werden verklaard. Die taakstelling heeft een enorme bureaucratie in het leven geroepen, en de afhankelijkheid die het wekte heeft tot gemakzucht en inactiviteit geleid.

Mijn sociaal-economische programma bestaat uit een zichzelf versterkende trits van het afstoten van onnodige overheidstaken, bureaucratie en regulering. Daarmee worden enerzijds belastingverlaging mogelijk gemaakt en anderzijds banen geschapen. Dit zorgt voor een positief ondernemingsklimaat. De economie kan dan sterk groeien en daar wordt iedereen beter van. Om een eind te maken aan het misbruik dat hand in hand gaat met de te royale Nederlandse verzorgingsstaat, bepleit ik de invoering van een basisstelsel. We kunnen daardoor onze solidariteit concentreren op de groep die het echt nodig heeft.

Ik weet natuurlijk dat er mensen zijn die echt ziek zijn of echt geen werk kunnen vinden. De overheid moet hun een gedegen sociaal vangnet bieden, altijd en overal. Juist door de toegang tot de sociale zekerheid voor niet-werkwilligen verder te beperken, en fraude en oneigenlijk gebruik van uitkeringen hard aan te pakken, ontstaat er ruimte voor solidariteit met de echt kwetsbaren. Voor hen wil ik knokken.

Bovendien zorgt een groter aantal werkenden voor een groter draagvlak voor het ouderdomspensioen AOW. De manier waarop de generatie van de wederopbouw in veel verpleeghuizen wordt behandeld is ronduit schandalig en een fatsoenlijk land onwaardig. Ik schaam mij daarvoor. De problemen in de verpleeghuizen zijn niet alleen een gevolg van organisatorische problemen maar ook van vele bezuinigingen en een toenemende werkdruk én onderwaardering van hardwerkend verplegend personeel. Dat is onacceptabel in een beschaafde samenleving. Daarvoor zal structureel extra geld vrij worden gemaakt moeten worden. Ik ben daartoe met veel overtuiging bereid. Een samenleving die ouderen geen leefbaar en menswaardig bestaan biedt, is geen knip voor de neus waard.
Ik ben nog niet gewaar geworden of het kabinet hetzelfde uitgangspunt heeft, maar deze zienswijze komt op mij erg logisch over.
Wat ik niet sterk vind is dat hier mensen beweren dat het toch wel niet mogelijk zal zijn. Waarom dan niet?
Ik stem Wilders. U ook?
pi_26080581
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 19:26 schreef sizzler het volgende:
Ik denk dat het onmogelijk is alleen maar nieuwe punten aan te brengen die nog nooit zijn geopperd.
Precies, daarom is het ook zo goedkoop dat sommigen voortdurend doen of ze het wiel hebben uitgevonden. Zoals nu bij Wilders dat zgn. zijn ideeen zijn gepikt en Herben roept het voortdurend over Fortuyn. Pure armoede.

Misschien kan er een wat inhoudelijker topictitel komen over bureaucratie zodat we het daarover kunnen hebben.
pi_26081143
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 20:03 schreef SCH het volgende:

[..]

Precies, daarom is het ook zo goedkoop dat sommigen voortdurend doen of ze het wiel hebben uitgevonden. Zoals nu bij Wilders dat zgn. zijn ideeen zijn gepikt en Herben roept het voortdurend over Fortuyn. Pure armoede.

Misschien kan er een wat inhoudelijker topictitel komen over bureaucratie zodat we het daarover kunnen hebben.
Lees de eerste twee woorden van de OP.
Ik stem Wilders. U ook?
  vrijdag 8 april 2005 @ 20:25:14 #20
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_26081220
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 19:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee, nee. Wanneer leer je het nu eens? Wilders is de ziener, de Messias en alles wat Hij zegt, is Openbaring en de Ultieme Waarheid.
Het gaat toch niet over Jan Marijnissen?
pi_26081240
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 20:22 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Lees de eerste twee woorden van de OP.
Die kloppen, daarom is een andere titel beter - ik weet dat jij het liefst in iedere zin Wilders noemt
  vrijdag 8 april 2005 @ 20:28:53 #22
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_26081317
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 20:03 schreef SCH het volgende:

[..]

Wat inhoudelijker
  maandag 11 april 2005 @ 13:24:56 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_26145666
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 19:27 schreef speedfreak1 het volgende:

In een grijs verleden heb ik eens een ww-uitkering aangevraagd, 24 pagina's invullen met open deuren is niet leuk. En iedere open deur is het gevolg van een regeltje.
Voor jou waren het misschien open deuren, maar zou dat voor iedereen gelden? Stel dat er mensen een uitkering krijgen omdat een bepaalde "open deur"-vraag niet gevraagd is, terwijl ze er objectief gezien eigenlijk geen recht op hebben. Dan wordt De Geus weer bedolven onder de Kamervragen "hoe dat in Godsnaam mogelijk was?"

Ik denk dat de uitkering die de minste bureaucratie veroorzaakt, nog altijd de AOW is. Daar hoef je normaliter volgens mij weinig meer voor te doen dan je bankrekeningnummer door te geven aan de uitkerende instantie als je 65 wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')