abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26064307

Ik kon er geen topic over vinden vandaar Noord-Ierland, vaak overgeslagen maar naar mijn mening één van de mooiste plekken van europa om een paar dagen rond te trekken.

Reis informatie

Per vliegtuig

Er zijn meerdere directe- en indirecte verbindingen van en naar Noord-Ierland.

• easyJet (direct)
  • British Airways (via Manchester/Birmingham)

Een andere mogelijkheid is Aerlingus via Dublin.

Per boot

Zover ik weet zijn er geen directe verbindingen van Nederland naar Noord-Ierland/Ierland. In dat geval zijn er enkele indirecte opties via Engeland.

Nederland » Engeland

• Stena Line » Hoek van Holland » Harwich
  • P&O Ferries » Rotterdam » Hull

Engeland » Ierland (Dublin)

• Irish Ferries » Holyhead » Dublin Port
  • P&O Ferries » Holyhead » Dublin Port
  • Hover Speed » Liverpool (Seaforth) » Dublin Port

Vervolgens kun je vanaf Dublin de reis voortzetten richting Noord-Ierland.

Wat extra informatie (wat jullie waarschijnlijk al wisten, maar goed)

• In Noord-Ierland wordt, anders dan in Ierland(!), betaald met Engelse ponden.

• In sommige pubs gelden aparte "gedragsregels". Zo is het soms verboden om petjes, opzichtige sieraden, voetbalshirts of ongepast schoeisel te dragen. Klinkt misschien heel logisch, maar ik noem het toch maar even.

• Het leven in de pubs en andere uitgaansgelegenheden begint aanzienlijk vroeger op de avond dan de gemiddelde Nederlander gewend is. Zo is het niet vreemd om rond 17.00 's middags een stampvolle pub aan te treffen. Houdt hier rekening mee als je wat wilt gaan eten in een pub, omdat sommige keuken al rond 18.00 's avonds sluiten.

• Mocht je een bezoek brengen aan Belfast, ga dan niet midden in een protestantse wijk met een Ierse vlaggen zwaaien, datzelfde gaat op voor het rond wapperen met een Britse vlag in de katholieke wijken, dat vinden ze niet echt leuk.

Maar even serieus, breng zeker een bezoek aan de protestantse/katholieke wijken van Belfast, de muurschilderingen zijn de moeite waard.

Noord-Ierland

Hier wat zelfgemaakte foto' s van Noord-Ierland

Giant' s Causeway

Causeway Coast

Carrick-a-Rede

Belfast

De grenspost tussen de protestantse en katholieke wijk van Belfast

En ergens onderweg tussen Belfast en Dublin

En deze plekken zijn ook aan te raden, al heb ik ze zelf nog niet allemaal bezocht

• Fermanagh Lakelands

• The Mournes

• Portaferry Harbour

• Strangford Lough

• The Glens of Antrim
  • The Sperrins Region

• City of Armagh

• Bushmills distilleerderij (Bushmills Irish Wiskey) (met dank aan 4br4x4s)

[ Bericht 2% gewijzigd door Semiphonic op 08-04-2005 13:58:48 ]
  • pi_26064309
    mooie plaatjes..vrienden van mij hebben er gebackpacked..vonden ze te gek..lekker kastelen bezoeken enzo.. Hoe zit het financieel eigenlijk? Duur land dat Ierland? En net als in GB kroegen dicht om 11 uur?
    underground forever baby
    pi_26064326
    quote:
    Op vrijdag 8 april 2005 04:00 schreef Laton het volgende:
    mooie plaatjes..vrienden van mij hebben er gebackpacked..vonden ze te gek..lekker kastelen bezoeken enzo.. Hoe zit het financieel eigenlijk? Duur land dat Ierland? En net als in GB kroegen dicht om 11 uur?
    Het maakt niet zoveel uit of je in Ierland, Noord-Ierland of ergens anders in het Verenigd Koninkrijk zit, de prijzen zijn ongeveer hetzelfde. Wat je in Engeland moet betalen voor een pint, dat betaal je ook in Noord-Ierland. En de pubs gaan inderdaad "naar Nederlandse standaards" vroeg dicht. Meestal rond 12.00 uur 's avonds en de clubs rond 2.00 uur ’s ochtens (dit is overigens ook in Ierland het geval).
    pi_26064362
    Lijkt me echt drie keer niks. Ik zie allemaal rotsen, mos, water, een weinig indruk makende stukjes stad.

Waarom niet gewoon heel ierland doorreizen? Er valt echt meer te doen naar het zuiden.
    Motto: Eens is ook dit voorbij...
    Red een boom - eet een bever!
      vrijdag 8 april 2005 @ 09:18:07 #5
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_26065493
    Ziet er mooi uit. Belfast fasineert mij ook wel.
    Wat je verteld en op je foto's zie ik trouwens duidelijk stukjes die ik ook zag in Billy Connolly - World Tour of England, Ireland, Wales . Al eens gezien?
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_26065560
    Lijkt me wel een prachtig land, maar als ik een dag door zo'n landschap slenter heb ik het ook wel gehad. Ik lig toch liever aan 1 van de Costa's met een fijn biertje
    -je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
      vrijdag 8 april 2005 @ 09:41:16 #7
    82814 BBQ-kip
    never say no to panda!
    pi_26065933
    Wow dat ziet er echt prachtig uit!
    Mooie foto's (en OP)!
    Teven TVP, want daar wil ik zeker een keetrje heen!
    Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
      vrijdag 8 april 2005 @ 10:28:48 #8
    34839 4br4x4s
    Enjoy the silence
    pi_26066812
    Je vergeet de whiskey!

De Bushmills distilleerderij is wel leuk.
    pi_26069739
    quote:
    Op vrijdag 8 april 2005 04:50 schreef mighty_myte het volgende:
    Lijkt me echt drie keer niks. Ik zie allemaal rotsen, mos, water, een weinig indruk makende stukjes stad.

Waarom niet gewoon heel ierland doorreizen? Er valt echt meer te doen naar het zuiden.
    Je zult verbaast zijn hoeveel er te zien en te doen is in Noord-Ierland voor zo'n klein stukje land. En als je even verder had gelezen dan had je gezien dat er onderaan links stonden naar bezienswaardigheden in alle districten. En uiteraard is er veel meer te zien dan alleen maar rotsen. Maar aangezien er al een centraal topic over Ierland was, vond ik het onnodig dit erbij te vermelden.

En wat Belfast betreft, ik denk niet dat deze geschikt is voor mensen die houden van snelle en flitsende wereldsteden. De sfeer is, net als in de rest van Ierland, vrij relaxed. De mensen zijn vriendelijk en vooral de pubs kunnen erg gezellig zijn. De Ierse cultuur is sowieso erg omvangen door cultuur en folklore. Niet erg geschikt dus als je alleen maar van moderne muziek en strak uitgelijnde architectuur houdt.

OP aangepast.

[ Bericht 4% gewijzigd door Semiphonic op 08-04-2005 13:46:35 ]
      vrijdag 8 april 2005 @ 16:18:04 #10
    44377 Litman
    Live a sunny life!
    pi_26074823
    Als ik aan Noord-Ierland denk, moet ik altijd denken aan die 2 bleke Noord-Ierse jongetjes die 2 weken bij ons in de klas zaten op de lagere school, om bij te komen van het oorlogsgeweld in Belfast. Na die twee weken wilden ze niet meer terug, omdat ze bang waren om dood te gaan. Onze hele klas stond op Schiphol 2 verschrikkelijk huilende jongetjes uit te zwaaien, die ongeveer het vliegtuig in moesten worden gesleurd.

Het is eigenlijk nog maar 20 jaar geleden, dat Engeland zijn eigen burgeroorlog voerde in Noord-Ierland..
    Toen leek Noord-Ierland me de allerergste plaats om te wonen. maar zou er nu wel eens naar toe willen, mede door 'the Big Yin' en zijn hierboven al genoemde serie.

"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
      vrijdag 8 april 2005 @ 16:31:14 #11
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_26075129
    quote:
    Op vrijdag 8 april 2005 16:18 schreef Litman het volgende:
    Als ik aan Noord-Ierland denk, moet ik altijd denken aan die 2 bleke Noord-Ierse jongetjes die 2 weken bij ons in de klas zaten op de lagere school, om bij te komen van het oorlogsgeweld in Belfast. Na die twee weken wilden ze niet meer terug, omdat ze bang waren om dood te gaan. Onze hele klas stond op Schiphol 2 verschrikkelijk huilende jongetjes uit te zwaaien, die ongeveer het vliegtuig in moesten worden gesleurd.
    Jezus Litman, wat vreselijk...
    Ik vind het nog steeds zó moeilijk voor te stellen dat zó dichtbij, zó recent, zúlke dingen hebben plaatsgevonden.

Kan me die beelden nog zo goed herinneren van die ouders die hun kinderen door zo'n vijandige wijk aan het sleuren waren...
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_26075535
    quote:
    Op vrijdag 8 april 2005 16:31 schreef Hik het volgende:

[..]

Jezus Litman, wat vreselijk...
    Ik vind het nog steeds zó moeilijk voor te stellen dat zó dichtbij, zó recent, zúlke dingen hebben plaatsgevonden.

Kan me die beelden nog zo goed herinneren van die ouders die hun kinderen door zo'n vijandige wijk aan het sleuren waren...
    Het is inderdaad niet eens zo lang geleden, maar op dit moment is er weinig meer van te merken. Het Britse leger is niet meer zichtbaar aanwezig en je kunt nu zonder problemen door de protestantse/katholieke wijken lopen. Alleen op feestdagen zoals St. Patrick's day worden de grensposten tussen de wijken bewaakt om ongeregeldheden te voorkomen. Gelukkig is Noord-Ierland meer dan alleen Belfast.
      vrijdag 8 april 2005 @ 16:49:56 #13
    44377 Litman
    Live a sunny life!
    pi_26075609
    quote:
    Op vrijdag 8 april 2005 16:31 schreef Hik het volgende:

Ja, telkens als er gesproken wordt over de 'halve wilden' op de Balkan of in het Midden-Oosten wordt voor het gemak even vergeten, dat nog niet zo lang geleden de Engelsen, Spanjaarden en Portugezen ook aardig 'los' gingen in eigen land..
    quote:
    Ja verschrikkelijk, je hebt ieder jaar tijdens de Oranjemarsen ook allerlei angstige kinderen die verplicht mee moeten marcheren door 'vijandig gebied' omdat hun ouders zonodig een punt moeten maken.

Ik ben een keer in Londen geweest met mijn ouders en mijn moeder heeft zich toen vreselijk opgewonden, dat er zo weinig prullenbakken waren op straat. (rommel op straat gooien zou ze nooit doen). Later hoorden we dat alle prullenbakken weg waren gehaald om aanslagen van de IRA te voorkomen.
    Zo waren wij dus ook slachtoffer van het oorlogsgeweld!

"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
      dinsdag 1 mei 2007 @ 23:15:22 #14
    64381 Achterhoekers_eerst
    Als u alles op een rijtje hebt
    pi_48909580
    quote:
    Op vrijdag 8 april 2005 09:41 schreef BBQ-kip het volgende:
    Wow dat ziet er echt prachtig uit!
    Mooie foto's (en OP)!
    Teven TVP, want daar wil ik zeker een keetrje heen!
    En al een keer geweest??.......mooie OP, redenen om er idd een keer heen te gaan.......
    ....hoedt u voor het domino-effect ! !
    pi_48910348
    Ik heb al jaren het plan om goedkoop naar Belfast te vliegen en dan met m'n tentje langs het noorden te trekken naar Donegal. Grote kans dat het er deze zomer echt van gaat komen. De foto's in de OP zijn in elk geval een aardige stimulans

Ben je ook bij Navan fort/Emain Macha geweest toevallig en was dat wat?
      Moderator maandag 11 maart 2019 @ 06:58:51 #16
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_185533927
    Na de aflevering van Reizen Waes zijn er vast wel mensen geïnteresseerd in een reisje naar Noord-Ierland en Belfast. B-).
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_185556510
    quote:
    14s.gif Op maandag 11 maart 2019 06:58 schreef UIO_AMS het volgende:
    Na de aflevering van Reizen Waes zijn er vast wel mensen geïnteresseerd in een reisje naar Noord-Ierland en Belfast. B-).
    Ik heb inderdaad een ticket gekocht voor 3 nachtjes Belfast. :P Ik was benieuwd of er ook mensen zijn die vanuit Belfast met het ov een dagje hiken langs de Giants Causeway hebben gedaan en wat het mooiste stuk is wat nog enigszins bereikbaar is. Zit te denken aan een afstand van 15-20 km.
    pi_185578852
    Paar jaar geleden een lang weekend Belfast gedaan. Erg indrukwekkende geschiedenis en bizar dat er nu nog een muur staat om protestanten en katholieken uit elkaar te houden. Wij hebben de black cab tour gedaan.

Verder naar de Giant Causeway geweest en langs de Noordkust gereden.

Wat mij betreft zeker een aanrader als je alle voordehand liggende stedentrips al gedaan hebt.
    ^ To je nesmysl ^
    pi_185698671
    Noord-Ierland is zeker een aanrader, hoewel ik toch eerder zou kiezen voor de republiek Ierland.

Belfast vond ik niet alles qua stad.
    Heb zelf ook overnacht in Portrush, prachtig dorpje aan de kust bovenin. Pracht hotel.
    Giants Causeway 2 keer gedaan. Mooi om te doen met de audio tour, gewoon lekker lopen vanaf het bezoekerscentrum en luisteren naar de verhalen. Echt hele leuke legendes die ze er over hebben.
    Je kunt daar echt mooi stuk wandelen en bekijken, indrukwekkend om te zien, je kunt de klif oplopen.

Is echt een must see natuurlijk.

Je hebt ook de rope bridge daar vlakbij. Carrick a rede.
    Hele mooie omgeving, leuk om die brug eens over te gaan hoor. Ben er ook 2 keer geweest, 2e keer de brug niet over.
    Hele mooie kliffen zijn er daar te zien.

Verder heb je brouwerijen natuurlijk. De Titanic center in Belfast. En gewoon de gezelligheid van de Ieren. De pubs. De leuke kleine dorpen.

Vliegen op Belfast weet ik zo niet. Maar met Ryanair vlieg je spotgoedkoop op Dublin.

Maar alsnog zou ik eerder de republiek aanraden (alleen al financieel gezien, goedkoper te verblijven en niet gedoe met de ponden). Is veel mooier qua natuur, de mensen zijn er nog veel meer ''Iers''. Veel gezelliger. Er is meer te zien (maar ja ook groter ofc).
    En je kunt makkelijk even een uitstap maken naar Noord-Ierland. Tenzij je een backpacker bent zou ik er niet snel een week blijven.
    pi_185702398
    quote:
    0s.gif Op maandag 18 maart 2019 19:38 schreef bianconeri het volgende:
    Noord-Ierland is zeker een aanrader, hoewel ik toch eerder zou kiezen voor de republiek Ierland.

Belfast vond ik niet alles qua stad.
    Heb zelf ook overnacht in Portrush, prachtig dorpje aan de kust bovenin. Pracht hotel.
    Giants Causeway 2 keer gedaan. Mooi om te doen met de audio tour, gewoon lekker lopen vanaf het bezoekerscentrum en luisteren naar de verhalen. Echt hele leuke legendes die ze er over hebben.
    Je kunt daar echt mooi stuk wandelen en bekijken, indrukwekkend om te zien, je kunt de klif oplopen.

Is echt een must see natuurlijk.

Je hebt ook de rope bridge daar vlakbij. Carrick a rede.
    Hele mooie omgeving, leuk om die brug eens over te gaan hoor. Ben er ook 2 keer geweest, 2e keer de brug niet over.
    Hele mooie kliffen zijn er daar te zien.

Verder heb je brouwerijen natuurlijk. De Titanic center in Belfast. En gewoon de gezelligheid van de Ieren. De pubs. De leuke kleine dorpen.

Vliegen op Belfast weet ik zo niet. Maar met Ryanair vlieg je spotgoedkoop op Dublin.

Maar alsnog zou ik eerder de republiek aanraden (alleen al financieel gezien, goedkoper te verblijven en niet gedoe met de ponden). Is veel mooier qua natuur, de mensen zijn er nog veel meer ''Iers''. Veel gezelliger. Er is meer te zien (maar ja ook groter ofc).
    En je kunt makkelijk even een uitstap maken naar Noord-Ierland. Tenzij je een backpacker bent zou ik er niet snel een week blijven.
    Je hebt goed mijn vraag gelezen ^O^
    pi_185704150
    quote:
    0s.gif Op maandag 18 maart 2019 21:50 schreef MCH het volgende:

[..]

Je hebt goed mijn vraag gelezen ^O^
    Of het nou oprecht of sarcastisch is, mijn reactie is niet echt een reactie op jou xD
    pi_185704522
    quote:
    0s.gif Op maandag 18 maart 2019 23:06 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Of het nou oprecht of sarcastisch is, mijn reactie is niet echt een reactie op jou xD
    Op wie wel dan.
    pi_185707772
    quote:
    1s.gif Op maandag 18 maart 2019 23:23 schreef MCH het volgende:

[..]

Op wie wel dan.
    Het topic Noord-Ierland wellicht xD.
    De reactie boven mij was ook gewoon een algemene reactie, dus tja.
    Het is ook een algemeen topic.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')