Je hebt gelik dat er niets zo klaar is als een klontje en dat het door het OM geleverde bewijs in de Nederlandse rechtstaat niet voldoende is voor een rechter om de verdachte hiervoor te veroordelen.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat is er dan zo klaar als een klontje?
[..]
Waarom moet de rechter daar over na denken? Wat zijn die gevolgen dan?
De rechter moet gewoon beoordelen of iemand strafbare feiten heeft gepleegd en dat is blijkbaar niet het geval. Het is wel vaker dat er mensen vrijkomen waarvan je sterk het vermoeden hebben dat het niet helemaal deugt. Cor Boonstra bv.
Helemaal juist. Op wettelijke gronden. Verder weet elke soepkip in Nederland dat Samir A een terrorrist is.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Volgens de rechtbank dus niet. Er is materiaal gevonden maar dat is niet voldoende - op basis van vermoedens kan de rechtbank niet tot een veroordeling komen
[..]
De rechtbank heeft gezegd dat het niet is aangetoond dat er een terroristische aanslag werd voorbreid dus heeft ze ook geen signaal afgegeven. Dat is toch echt jouw eigen interpretatie hiervan.
Tja, net als dat Cor Boonstra fout zat enz. Zo gaan die dingen soms.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:56 schreef Megumi het volgende:
[..]
Helemaal juist. Op wettelijke gronden. Verder weet elke soepkip in Nederland dat Samir A een terrorrist is.
Jep, maar ik weet dat mijn buurman homo is, terwijl hij het nooit zal zeggen. Bewijs het maar eens.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:56 schreef Megumi het volgende:
[..]
Helemaal juist. Op wettelijke gronden. Verder weet elke soepkip in Nederland dat Samir A een terrorrist is.
Dat was ook fout. "Zo gaan die dingen soms" is een echte dooddoener.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Tja, net als dat Cor Boonstra fout zat enz. Zo gaan die dingen soms.
quote:Op donderdag 7 april 2005 10:02 schreef Megumi het volgende:
Eigenlijk had Samir A nooit voor de rechter mogen komen. Met een beetje goed werkende inlichtingen dienst was deze jongen allang stilletjes verdwenen.
Jij weet hoe zulke dingen gaan bij inlichtingen diensten? Waar baseer je dat op? James bond films?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:02 schreef Megumi het volgende:
Eigenlijk had Samir A nooit voor de rechter mogen komen. Met een beetje goed werkende inlichtingen dienst was deze jongen allang stilletjes verdwenen.
Das niet waar, de rechtbank was ervan overtuigd dat Samir van plan was om misdaden te plegen, er kon alleen niet bewezen worden om welke dat het ging, dus ook een terroristische aanslag kon niet bewezen worden.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Volgens de rechtbank dus niet. Er is materiaal gevonden maar dat is niet voldoende - op basis van vermoedens kan de rechtbank niet tot een veroordeling komen
[..]
De rechtbank heeft gezegd dat het niet is aangetoond dat er een terroristische aanslag werd voorbreid dus heeft ze ook geen signaal afgegeven. Dat is toch echt jouw eigen interpretatie hiervan.
Kijk maar naar de mossad, CIA en de voormalige KGB. Voorbeeld de wetgeving in de VS staat het martelen van mensen niet toe. Dus regelt de CIA het zo dat mensen als Samir A in bijvoorbeeld Pakistan terecht komen. Waar ze wel passend met dit soort tuig weten om te gaan.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:07 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Jij weet hoe zulke dingen gaan bij inlichtingen diensten? Waar baseer je dat op? James bond films?
verschil zit hem in het feit dat Boonstra frauduleus omging met geld en kennis, maar voor de beurger geen gevaar vormt.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Tja, net als dat Cor Boonstra fout zat enz. Zo gaan die dingen soms.
Liever dat dan onder de sharia of in de radioactiviteit van het opgeblazen Borssele.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:28 schreef SCH het volgende:
Dit is de rechtsstaat. Wie dat niet bevalt gaat maar in een politiestaat wonen.
Tuurlijk niet, ben jij zo naief om te veronderstellen dat er niemand 'verdwijnt' of buiten rechtswegen om aan zijn einde komt of inbindt?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:07 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Jij weet hoe zulke dingen gaan bij inlichtingen diensten? Waar baseer je dat op? James bond films?
En jij weet hoe het eraan toegaat bij de mossad, cia en voormail kgb? Wow!!quote:Op donderdag 7 april 2005 10:09 schreef Megumi het volgende:
[..]
Kijk maar naar de mossad, CIA en de voormalige KGB. Voorbeeld de wetgeving in de VS staat het martelen van mensen niet toe. Dus regelt de CIA het zo dat mensen als Samir A in bijvoorbeeld Pakistan terecht komen. Waar ze wel passend met dit soort tuig weten om te gaan.
Idd. Er zijn genoeg voorbeelden dat deze diensten er niet voor terugdeinzen om moordaanslagen te plegen. Zou zeggen google maar eens even.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:14 schreef TheMassive het volgende:
[..]
En jij weet hoe het eraan toegaat bij de mossad, cia en voormail kgb? Wow!!
Ik zou eerder zeggen: waarom wordt het toch zo gigantisch gehyped en gepaniekerd, alsof er geen andere dingen aan de hand zijn. Mijn gevoel van veiligheid wordt vooral aangetast door de manier waarop de politiek nu reageert, en vanuit incidenten ons rechtssysteem wil aanpassen. Ik verwacht van de politiek een evenwichtiger reactie.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:11 schreef Elgigante het volgende:
[..]
verschil zit hem in het feit dat Boonstra frauduleus omging met geld en kennis, maar voor de beurger geen gevaar vormt.
Samir is van een andere orde, maar ik wil je reactie graag horen als blijkt dat Samir achter een aanslag zit op het CS Utrecht waarbij 8 treinen de lucht invliegen in de spits...
Waarom wordt het toch zo gebagetelliseerd?
Laat Maurice de Hond nu maar eens een enquete houden of dit vonnis invloed heeft gehad op ons veiligheidsgevoel en zo ja, hoe...
Trouw.nlquote:AIVD: Samir A. toch terrorist
Rechtbank spreekt verdachte vrij wegens gebrek aan bewijs
door Kustaw Bessems
2005-04-07 - lezersreacties op dit artikel (22)
De inlichtingendienst AIVD blijft erbij dat Samir A. terroristische aanslagen voorbereidt, ook al werd A. hiervan gisteren vrijgesproken.
,,De uitspraak van de rechter verandert onze zienswijze niet'', zegt een woordvoerder van de AIVD. ,,Wij blijven A. beschouwen als een persoon die zich bezighoudt met het voorbereiden van terroristische activiteiten.'' Een inlichtingendienst weegt informatie anders dan een rechter, aldus de woordvoerder. Het kan ook dat de dienst meer gegevens heeft dan politie en justitie.
A.'s aanhouding, afgelopen zomer, was mede aanleiding voor een landelijk terreuralarm. A. had plattegronden in huis van onder andere de Tweede Kamer en de kerncentrale Borssele en in elkaar geknutselde onderdelen voor bommen. De rechtbank is ervan overtuigd dat hij hiermee een misdrijf wilde plegen. Maar welk misdrijf, blijft volgens de rechters onduidelijk. Het is niet bewezen dat A. plannen had voor moord, doodslag of een ontploffing, zoals het openbaar ministerie had gesteld. De gevonden materialen waren bovendien volslagen ondeugdelijk.
Uit de radicaal-islamitische propaganda die bij A. thuis lag, leidt de rechtbank af dat hij een 'meer dan gemiddelde belangstelling heeft voor religieus-extremistisch geweld'. Maar gedachten en intenties zijn niet strafbaar, staat in het vonnis, alleen vergevorderde voorbereidingshandelingen.
Het openbaar ministerie (OM) had zeven jaar cel geëist en ontneming van actief en passief kiesrecht. A. krijgt alleen drie maanden cel wegens verboden wapenbezit. Hij zat al veel langer in voorarrest en kwam gisteren dus meteen vrij. Daarbij raakte hij slaags met journalisten en fotografen die hem opwachtten bij het huis van bewaring in Nieuwegein.
Tijdens het proces in Rotterdam had A. duidelijk gemaakt dat hij niet wenste te worden gefilmd of gefotografeerd. In Nieuwegein probeerden bekenden hem af te schermen met een vuilniszak. A. duwde een cameraman weg en sloeg een fotograaf van de Telegraaf tegen de grond.
Moord is vaak een incident. Net als een roofoverval. Jij vind dat geen probleem dus? Omstandigheden in NL en de wereld veranderen, rechtssystemen gaan daarin meequote:Op donderdag 7 april 2005 10:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik zou eerder zeggen: waarom wordt het toch zo gigantisch gehyped en gepaniekerd, alsof er geen andere dingen aan de hand zijn. Mijn gevoel van veiligheid wordt vooral aangetast door de manier waarop de politiek nu reageert, en vanuit incidenten ons rechtssysteem wil aanpassen. Ik verwacht van de politiek een evenwichtiger reactie.
Doe me eens een linkje, ik zou niet weten waar jij zoal op zoekt.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:16 schreef Megumi het volgende:
[..]
Idd. Er zijn genoeg voorbeelden dat deze diensten er niet voor terugdeinzen om moordaanslagen te plegen. Zou zeggen google maar eens even.
Oh ja op dat laatste is niks tegen. Maar dan weloverwogen en rustig. Van de politiek verwacht ik dat ze reflecteren en er boven staan. En ik vind moorden en overvallen wel degelijk een probleem maar je kunt nou eenmaal niet naar aanleiding van elke gebeurtenis de wetten gaan bijstellen.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:20 schreef stinkie het volgende:
[..]
Moord is vaak een incident. Net als een roofoverval. Jij vind dat geen probleem dus? Omstandigheden in NL en de wereld veranderen, rechtssystemen gaan daarin mee
De PSOE (sociaal-democraten) in Spanje had voor dit soort probleemgevallen een doodseskader dat Baskische terroristen doodschoot. Daarbij zijn trouwens aantoonbaar fouten gemaakt - er is ook een zakenman doodgeschoten die niets met ETA had.quote:,,Wij blijven A. beschouwen als een persoon die zich bezighoudt met het voorbereiden van terroristische activiteiten.'' Een inlichtingendienst weegt informatie anders dan een rechter, aldus de woordvoerder. Het kan ook dat de dienst meer gegevens heeft dan politie en justitie.
Et voila. En alle vingers wijzen naar de rechtspraak.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:27 schreef rroloff het volgende:
[..]
De PSOE (sociaal-democraten) in Spanje had voor dit soort probleemgevallen een doodseskader dat Baskische terroristen doodschoot. Daarbij zijn trouwens aantoonbaar fouten gemaakt - er is ook een zakenman doodgeschoten die niets met ETA had.
Ik weet niet of je een mogelijke terroristische aanslag moet afdoen als iets normaals, waarbij je de vrees daarvoor (en die is terecht) afdoet als hype?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik zou eerder zeggen: waarom wordt het toch zo gigantisch gehyped en gepaniekerd, alsof er geen andere dingen aan de hand zijn. Mijn gevoel van veiligheid wordt vooral aangetast door de manier waarop de politiek nu reageert, en vanuit incidenten ons rechtssysteem wil aanpassen. Ik verwacht van de politiek een evenwichtiger reactie.
Ik zou dat niet per direct aan elkaar willen gelijkkoppelen. Volgens mij is dat verschil er namelijk wel. Patroonhouders, plattegronden van doelen, radicaal Islamitisch materiaal, etc, zijn geen alledaagse gebruiksvoorwerpen en een combinatie van de hoeveelheid en combinatie van deze voorwerpen is een geheel andere dan in het bezit zijn van een spuitbus.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:50 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Dat verschil lijkt er te zijn, maar de jurisprudentie die ontstaat wanneer samir a op redenen van het in bezit hebben van die zaken houdt in dat je inderdaad iedereen die een spuitbus op zak heeft kunt oppakken voor het hebben van de intentie van spuiten van grafitti. Ik weet niet of je dat wilt.
Verder, de kans dat onze grote vriend samir a slechts een rare verzamelhobby heeft is aanwezig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |