Mjaha, dat risico loop je dan.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 19:58 schreef tong80 het volgende:
Moet je ook niet doen, dan ga je hem nog leuk, lief en aardig vinden.
quote:HET ELFTAL DER TELEURSTELLINGEN
In het doel staat ongetwijfeld Gábor Babos. De Hongaar verruilde in de zomer NAC Breda voor Feyenoord, maar toonde zich in de Rotterdamse kuip vervolgens een clowneske grabbelaar in plaats van de betrouwbare ballenpakker die hij in Breda nog was. Zijn zwakke optreden was er de oorzaak van dat er het strafschopgebied van de Kuip vaker dan ooit terrein werd voor rivaliserende prijsschutters. Feyenoord hoopte met hem op het Dudek-scenario. Dat wil zeggen: na enkele jaren doorverkopen aan een grote buitenlandse club. Dit lijkt een utopie geworden. Misschien moet Babos maar eens enkele gekke sprongen oefenen, om zo alsnog in de voetsporen van Dudek te treden.
Achterin is er plaats voor John Heitinga, Ajacied en international. De jeugdige Heitinga had na een redelijk goed EK de wereld aan zijn voeten liggen en zou tijdens deze jaargang weer een stapje richting een Europese topclub doen. Bovendien was hij de gedoodverfde opvolger van Jaap Stam in Oranje. Hij legde zelf de oorzaak bij een te lang verwaarloosde blessure, maar feit is dat Heitinga dit seizoen zelden zijn niveau haalde. Voor zijn compagnon in dit elftal, Ruud Knol van Vitesse gooiden blessures aantoonbaar roet in het eten. Knol was aan het begin van het seizoen aanvoerder van de opmerkelijk opgeleefde Arnhemmers, maar moest de revival van de ooit ten dode opgeschreven club al na enkele duels vanaf de zijlijn bekijken. Weer een seizoen naar de knoppen voor de talentvolle verdediger, juist nu onder de nieuwe bondscoach verdedigers debuteren en doorbreken die niet veel beter zijn dan Knol.
De geďmproviseerde backs in dit selecte gezelschap zijn José Fortes Rodriguez en Michel Kreek. De heetgebakerde Spanjaard kwam wat smeuďge details over het liefdesleven van zijn trainer te weten en confronteerde hem daarmee toen deze hem op de tribune zette. Een gok, die verkeerd uitpakte. De trouwe AZ-soldaat kon vertrekken, om bij degradatieploeg RBC op rancune te trachten het ongelijk van Adriaanse te bewijzen. Slaagde daar niet in. Kreek kwam met hoge verwachtingen uit Griekenland naar Tilburg, maar heeft op die reis vermoedelijk een vloek door enkele Griekse goden opgelopen. Was veel geblesseerd en op de momenten dat hij wel de noppen onder bond om met de stoere kerels mee ten strijde te trekken, bleek hij wel erg traag. Zo traag dat Willem II nooit eens lekker vooruit kon verdedigen. Het coachen van jonge spelers kwam ook nooit van de grond.
Op het driemansmiddenveld neemt Pascal Bosschaart een centrale positie in. Hij maakte een klassieke fout. Bosschaart verruilde een stabiele relatie met een leuke vriendin voor de jarenlange lokroep van zijn knappe buurmeisje. Eenmaal met haar bleek ze eigenlijk te mooi voor hem, waardoor hij nooit lekker in zijn vel zat. Moet komend jaar vechten voor deze relatie of uiteindelijk een stapje terug doen, naar een meisje van mindere schoonheid.
Hij wordt geflankeerd door Arnold Bruggink en Ricardo Sousa. De sympathieke Bruggink ontsnapte vorig jaar aan het stempel van eeuwig talent en supersub, dat hem bij PSV was opgedrukt. In Spanje maakte hij kennis met de vreemde wetten aldaar. Een nieuwe coach kwam en hoefde hem niet, waarna Bruggink uit Mallorca vluchtte en een warm thuis vond in Heerenveen. Een speler met ervaring in een grote competitie, die konden de jonge Friezen best gebruiken. Heerenveen kende een prima seizoen, waarin Bruggink nauwelijks zichtbaar aandeel in had. Een fikse tegenvaller dus. De Portugese artiest Sousa moest de Superboeren van De Graafschap redden in de degradatiestrijd. Het bleek al snel een misrekening om een kunstenaar in te zetten waar soldaten gewenst zijn. Sousa bleek wel erg blessuregevoelig en voegde behalve enkele flarden van klasse zelden wat toe. Voelde zich onbegrepen, als hij trots met een schone broek en na enkele goede passes het veld verliet en geen applaus kreeg. De verkeerde man op de verkeerde plaats dus.
Dat was aanvallende middenvelder Adil Ramzi van AZ lange tijd ook. Zijn oude beschermheer Co Adriaanse haalde Ramzi weg uit een moeilijke situatie in Eindhoven en gaf hem direct het vertrouwen. Ramzi bewees niet dat hij dat waard was en had de pech dat AZ zonder hem ineens als een trein begon te voetballen. Klaagde in de pers dat hij en de andere oud-spelers van Willem II niet gepruimd werden en pakte later in het seizoen nimmer meer de kansen die er wel kwamen.
Wie geen kansen benutte, was Wesley Sonck. De Belgische Ajacied vertrok in de winterstop door de achterdeur uit de Arena. Zelfs toen Zlatan Ibrahimovic verkocht was, kon Sonck nooit definitief een basisplaats afdwingen. Was geen Ajax-voetballer en had niet gekocht mogen worden, maar straalde ook nooit meer echt uit er voor te willen gaan. Sonck was wel met afstand de beste klager uit de hele eredivisie. Klagen deed Michael Mols, de laatste speler uit dit team, nooit. Mols keerde terug bij Utrecht, waar hij een levende legende was. Hoe langer iemand weg is, hoe beter hij in je beleving wordt. Je vergeet de mindere kanten en gaat de goede kanten romantiseren. Logisch dus dat Mols na al die jaren nooit meer tegen de hoge verwachtingen kon opboksen, al was het maar omdat hij inmiddels ook een mindere speler was. Jammer, want enkele flitsen van de oude Mols hadden de liefhebber vast kunnen bekoren.
Een elftal als dit kan natuurlijk maar door één man worden getraind. Het leidt geen twijfel dat de trainer van dit team Ruud Gullit zal zijn. Nadere uitleg is eigenlijk overbodig, hoewel ook Ronald Koeman nog even kandidaat is geweest. Misschien dat beide heren de klus samen moeten klaren, al heeft Koeman in het verleden wel de nodige resultaten behaald. Hij had echter meer moeten presteren met de talentvolle Ajax-selectie.
Volgende week het elftal der verrassingen.
Hij heeft het dit seizoen zo slecht gedaan, dat het zelfs voor zijn doen nog tegenviel.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 18:55 schreef methodmich het volgende:
Die is zo slecht dat ie niet eens meer teleur kan stellen, toch?
Niet van iedere ajacied werd volgens mij zo veel verwacht als Van der Vaart die dit seizoen mogelijk door de mand is gevallen als topvoetballer terwijl er eerder in hem een hele grote werd gezien. Iets wat als een tijdelijke vormcrisis werd gezien, lijkt nu toch een wat definitiever stempel te krijgen.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 19:09 schreef methodmich het volgende:
Was een afweging. Van der Vaart had gekund, maar half Ajax had gekund. Wilde het wel een beetje spreiden, zeg maar. En Bruggink voldeed toch niet echt aan de verwachtingen, dacht ik? Meende Gertjan ook zoiets hebben horen zeggen.
Nee, dat was het ook niet. Hij is niet echt de kers op de taart geweest maar bij vlagen wel nuttig en van belang voor het team.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 19:15 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Bruggink sprak in de VI ook niet echt over een geslaagd seizoen.
Misschien verwachtte jij heel veel van hem. Mijn verwachtingen waren niet enorm gezien zijn PSV-verleden maar ik was en ben wel blij met hem.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 19:15 schreef methodmich het volgende:
Okee. Op mij kwam hij over als teleurstelling, gezien de waarde die je verwacht van hem.
Ik had gehoopt dat ie naar Ajax zou komen, leek me een typische Ajaxspeler.Maar nu bewijst ie toch bij de derde club op rij dat ie niet de echte top is.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 19:22 schreef SCH het volgende:
[..]
Misschien verwachtte jij heel veel van hem. Mijn verwachtingen waren niet enorm gezien zijn PSV-verleden maar ik was en ben wel blij met hem.
quote:HET ELFTAL DER VERRASSINGEN
In het doel van dit team kan eigenlijk maar één man staan. Natuurlijk bedoel ik de Braziliaan Gomes van PSV. Voetbalvolgers waren uiterst sceptisch toen PSV deze man aantrok. In Brazilië worden alleen de jongens die helemaal niet kunnen voetballen keeper, zodat ze toch nog mee mogen doen aan het heilige spel. Een Braziliaans schrijver schreef eens dat reddingen van keepers worden gezien als goddelijke interventies. In dat geval moet Gomes veel hulp van boven hebben gekregen, want na een uiterst aarzelende start werd de als Arabier ogende goalie een betrouwbare schakel in de beste defensie van de eredivisie. Natuurlijk, soms doet hij nog iets geks, maar zijn vele reddingen vergoeden alles. Bleek ook nog eens een uiterst leuk mens.
In de defensie is allereerst plaats voor drie buitenlanders, die dit seizoen aangetrokken werden door Nederlandse clubs en verdedigden op een manier die we hier nauwelijks meer kenden. Ze zijn allen puur gefixeerd op het uitschakelen van de spits en gaan pas daarna eens denken aan opbouwen. Alex van PSV kan zelfs niet eens opbouwen. De log ogende Braziliaan is in balbezit volledig hulpeloos, maar schakelde wel bijna alle eredivisiespitsen uit. Slechts de kwikzilverachtige Arouna Koné wist de matige wendbaarheid van Alex uit te buiten. Verrassend goed dus. Dit gaat ook op voor David Di Tommaso, Franse verdediger van FC Utrecht. Hij deed Patrick Zwaanswijk in rap tempo vergeten en werd in de Domstad zelfs uitgeroepen tot speler van het jaar. De speler liet zien dat een opleiding bij AS Monaco een goede opleiding is, want voetballend kan Di Tommaso ook het nodige brengen. Maar zoals gezegd pas als zijn man is uitgeschakeld. Daniel Majstorovic van FC Twente werd door deze mentaliteit zelfs controversieel. De Zweed gaat de duels keihard aan en schroomt niet zijn opponent te raken. Toch is hij vrijwel altijd fair en heeft hij ontegenzeggelijk een enorme rol gespeeld in het verrassende seizoen van de Tukkers.
De verdediging wordt gecompleteerd door Joris Mathijsen. Deze linksbenige verdediger was bij Willem II aardig, maar zeker geen wekelijkse uitblinker. Co Adriaanse had echter veel vertrouwen in Mathijsen, die snel in de basis kwam en er niet meer uit verdween. Mathijsen was zeker niet foutloos, maar kende zijn beperkingen en speelde daarnaar. Het leverde hem zelfs een basisplaats op in het Nederlands elftal. Zijn blessure was voor AZ dan ook een kleine ramp.
Op het middenveld is de defensieve rol voor de jonge Ajacied Hedwiges Maduro. Hij kwam na de winterstop bij de selectie en schopte het zelfs al tot international. Dat leverde discussievoer op voor de volgers, want op dat moment had Maduro slechts twee duels in het eerste van Ajax in de benen. Wie de atletische en nuchtere verdediger / middenvelder ziet voetballen, begrijpt echter wel waarom het zo snel ging. Doet in veel aan Rijkaard denken.
Ji-Sung Park van PSV heeft dan een aanvallende rol op dit middenveld. De bezige bij uit Zuid-Korea speelde in 2002 een fantastisch wereldkampioenschap in eigen land, maar kon die kwaliteiten bij PSV zelden tonen. Tot dit seizoen, waarin Park grenzeloos vertrouwen kreeg en zich als man met de ijzeren conditie onmisbaar maakte in de Eindhovense kampioensploeg. Manchester United wil het loopwonder nu naar Engeland halen, iets wat een jaar geleden niemand had durven denken. Zoals ook niemand had gedacht dat een halfjaar na zijn transfer naar SC Heerenveen een heuse strijd om de gunsten van Ugur Yildirim zou losbarsten, tussen twee bondscoaches. Yildirim was bij Go Ahead Eagles een bepalende speler, die talloze assists afleverde en ook de nodige goals maakte. Zijn prima trap bleek een aanwinst voor Heerenveen. Speelde lang niet altijd fantastisch, maar 18 assists en enkele welgemikte vrije trappen maakten hem tot fenomeen. Won zelfs een officieus WK vrije trappen schieten. Krul hem als Ugur werd een begrip en Yildirim werd Oranje-international.
Voorin verbaasde de Ivoriaan Salomon Kalou vriend en vijand. Er werd zelfs nog overwogen hem dit jaar bij Excelsior te stallen, maar Gullit zag iets in de dribbelaar. Zeker in de eerste competitiemaanden dartelde Kalou langs hulpeloze verdedigers en bleek hij nog een doelpuntenmaker te zijn ook. Wilde voor Oranje spelen, maar werd teruggefloten door Rita Verdonk. Goed beschouwd is Rita één van de weinigen die Kalou dit seizoen wist af te stoppen. Al net zo komeetachtig verliep de entree van Ryan Babel. De jonge Ajacied was voor slechts enkelen al bekend en een fenomeen, maar werd sinds zijn invalbeurt in Roosendaal in de harten van alle Ajax-aanhangers gesloten. De rest van Nederland volgde snel en ook Babel mocht razendsnel in Oranje debuteren. Met een doelpunt, zoals het talenten van zijn kaliber betaamt. Razendsnel, onberekenbaar en met een goede mentaliteit werd Babel clubtopscorer van Ajax en hoopdrager voor de toekomst.
Tot slot dan de misschien wel grootste verrassing. FC Groningen presenteerde in het najaar een Noor, die ooit bij Manchester United onder contract stond. Erik Nevland kwam naar het Oosterpark, trok een shirt aan en scoorde. Dat bleef hij doen, alsof hij nooit anders gewend was. Ondertussen niet beroerd om hard te werken en bescheiden zijn eigen prestaties te bespreken. Hij had naar eigen zeggen nog wel meer moeten scoren. Dat alles na 16 goals in slechts 20 duels, waarmee hij gemiddeld de beste schutter uit de eredivisie was. Een klein fenomeen!
Als coach van dit team kan je niemand anders dan Guus Hiddink kiezen. Uitleg is eigenlijk overbodig. Aangezien Guus altijd graag met assistenten werkt, zou overwogen kunnen worden om Erwin Koeman, goed presterend bij RKC en een transfer naar Feyenoord afgedwongen, en Rini Coolen, na een aarzelende start bijna Europees voetbal gehaald met Twente, aan de staf toe te voegen. Dank voor de verrassing, heren!
Ugur geen verrassing voor jou?quote:Op maandag 6 juni 2005 15:56 schreef VoreG het volgende:
Goede column MM.
Al ben ik het niet eens met Yildrim
Jawel, maar niet zodanig dat hij hier tussen hoortquote:
Zit ik nu over te denken, maar ik denk dat Yakubu erg goed heeft gespeelt wat ik niet had verwacht en hetzelfde geld voor die Twente gozer euhm.. Kwam van Ajax af, kom even niet op zijn naam.quote:Op maandag 6 juni 2005 19:02 schreef methodmich het volgende:
Okee. Wie had jij op zijn middenveldplekkie willen zien?
Die ja, maar je kan Alex en Maduro er niet uit halen. Beiden erg verrassend. Het is sowieso erg moeilijk om zoiets te kiezen want er waren veel verrassingenquote:Op maandag 6 juni 2005 19:05 schreef methodmich het volgende:
Jason Culina, die stond er oorspronkelijk in bij mij voor Alex. Dan had Maduro achterin gestaan.
Je weet ze inmiddels wel.quote:Op maandag 6 juni 2005 18:59 schreef methodmich het volgende:
Al wat aanvullingen gevonden Vaduz?
Goemsj staat in het hok.quote:Op maandag 6 juni 2005 21:54 schreef SCH het volgende:
Ik vind twee ajacieden wat veel van het goede. Maduro heeft nog weinig laten zien maar voor de rest een aardige lijst. Ricky Kruis had er wel bij gemogen en ik mis een keeper volgens mij. Mag je Brian best voor lenen
Die grabbelaar?quote:Op maandag 6 juni 2005 21:54 schreef SCH het volgende:
Ik vind twee ajacieden wat veel van het goede. Maduro heeft nog weinig laten zien maar voor de rest een aardige lijst. Ricky Kruis had er wel bij gemogen en ik mis een keeper volgens mij. Mag je Brian best voor lenen
Hij maakte toch ook wel wat blunders. Kan wel begrijpen dat hij niet in de column van MM er bij is gezet.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 17:34 schreef SCH het volgende:
[..]Een tweede keeper die het zo goed doet is vrij uitzonderlijk.
Zeker, de tweede seizoenshelft had hij een wat mindere periode. Het was ook meer dat ik hem aan MM aanbood omdat ik er geen keeper in zag staan.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 17:35 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Hij maakte toch ook wel wat blunders. Kan wel begrijpen dat hij niet in de column van MM er bij is gezet.
Gomes?quote:Op dinsdag 7 juni 2005 17:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Zeker, de tweede seizoenshelft had hij een wat mindere periode. Het was ook meer dat ik hem aan MM aanbood omdat ik er geen keeper in zag staan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |