De verjaardagskalender van FoppeHet moet veel discipline vergen om als judoka of bokser om je lichaamsgewicht onder een bepaald punt te houden waardoor je in de juiste categorie blijft. Maar dat heeft de sporter tenminste nog zelf in de hand. Aan je leeftijd doe je niet veel. Wil je meedoen aan het WK voor onder 20; blijk je in de maand ervoor 21 te worden….
Merkwaardige uitvinding, al die jongerenteams. Ik kan er in ieder geval geen touw aan vast knopen. Onze Foppe is bondscoach van dat team van onder de 20 maar deze week moet hij plotseling ook naar Finland voor Jong Oranje. Hoeveel Jong Oranjes bestaan er wel niet. Een ander nog jonger Oranje werd tweede tijdens het EK en mag nu naar het WK maar dan moeten die spelers nog wel onder de 17 zijn.
Leeftijd is onverbiddelijk en het kan dan ook niet anders dat Foppe een grote verjaardagskalender op zijn kantoor heeft hangen waar hij regelmatig met angst en beven naar kijkt. Hoe oud is Hedwiges ook alweer en Jeroen is toch pas in december in jarig? Wat een gedoe moet dat zijn om al die jongens met hun leeftijden uit elkaar te houden en dan ook nog eens dwars te worden gezeten door de bondscoach van het grote Oranje. Die heeft er plotseling een hobby van gemaakt om pubers op te stellen en dus weet Foppe regelmatig niet waar hij aan toe is. Voor het grote Oranje geldt geen enkele leeftijdsbeperking. Vreemd eigenlijk, dat je voor meerdere nationale elftallen geselecteerd kan zijn. Stel dat je daarbij nog een lichte beperking hebt, dan kan je ook uitkomen op de Paralympics en de titels aan elkaar rijgen.
Ik vind het maar dapper van Foppe om zich in dat wespennest van Henk Kesler en zijn KNVB te storten. Hem werd in het begin direct duidelijk gemaakt hoe strak het keurslijf is en hij heeft blijkbaar besloten zich daar verder niet al te druk over te maken. Hij laat zich in tegenstelling tot Marco ook niet verleiden zijn clubliefde in de selectie te laten doorklinken en ik heb hem nog geen Ruud Gullit-achtige uitspraken horen doen over de spelers uit zijn team.
Terwijl het niet gemakkelijk moet zijn met zoveel egootjes in je team die ongetwijfeld denken dat de wereld om hen draait. Ach, Foppe hoeft niet meer zonodig maar wil nog wel. Dat zal zijn kracht zijn. En daarom gun ik hem het allerbeste de komende weken. Dat die jonkies van onder de 20 niet ineens jarig blijken te zijn en dat ik hem hier in de Galgenwaard mag toejuichen tijdens de finale. Hup Foppe!!!
http://sc.heerenveen.org - de 1 na laatste