FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / minimum dikte remschijven voor APK
vladdinsdag 5 april 2005 @ 11:21
Hallo,

Wie kan mij vertellen wat de minimum dikte van remschijven mag zijn om door de APK te komen?
De remschijven (voor) van mijn auto zijn beide aan de binnenkant wat veroest en daarom wil ik ze afdraaien, want volgens mij zijn ze nog vrij goed wat dikte betreft. Maar wil het graag even zeker weten. En kan iemand me ook vertellen hoeveel dit ongeveer gaat kosten? Anders kan ik misschien beter nieuwe kopen, maar ik vind het dat eigenlijk niet meer waard. Gaat er alleen maar om dat de auto weer door de APK komt.
Xtreemdinsdag 5 april 2005 @ 11:22
17 milimeter.
WaSTeiLdinsdag 5 april 2005 @ 11:53
APK test toch niet zozeer op dikte van de remschijf, maar wel op remvermogen?
Een keramische schijf van 10 MM remt waarscijnlijk beter dan een 20 MM stalen remschijf.
Xtreemdinsdag 5 april 2005 @ 11:56
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 11:53 schreef WaSTeiL het volgende:
APK test toch niet zozeer op dikte van de remschijf, maar wel op remvermogen?
Een keramische schijf van 10 MM remt waarscijnlijk beter dan een 20 MM stalen remschijf.
Ongetwijfeld, maar ik mocht de remschijven van 17,2 milimeter laten zitten, omdat ze nét door de apk zouden komen. Remvermogen zal ongetwijfeld ook getest worden..
vladdinsdag 5 april 2005 @ 12:45
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 11:22 schreef Xtreem het volgende:
17 milimeter.
Dank
speedrockdinsdag 5 april 2005 @ 13:11
dikte verschilt per auto.

Maar voor de APK geldt geen minimum dikte aangezien ze niet de wielen eraf halen bij de APK en dus niet kunnen opmeten
_-rally-_dinsdag 5 april 2005 @ 13:23
Wat speedrock zegt: de remmen worden gecontroleerd op werking; alleen bij twijfel wordt er gekeken of de schijven nog goed zijn.

De minimale dikte verschilt per schijf en is o.a. afhankelijk van de constructie.
vladdinsdag 5 april 2005 @ 15:09
ik weet dat ze bij apk kijken naar de vertraging. Maar er is ook een wettelijk vastgesteld minimum waaraan de schijven moeten voldoen. En het ging mij om die dikte.
Herr.Flickdinsdag 5 april 2005 @ 17:08
2meter80
WaSTeiLdinsdag 5 april 2005 @ 17:37
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 17:08 schreef Herr.Flick het volgende:
2meter80
Neehee, dat is de minimale lengte van je piemel voordat je naar de hoeren mag.. je begrijpt er ook helemaal niets van...
allsystemshaltdinsdag 5 april 2005 @ 17:56
is idd afhankelijk van je auto.

Merk/type en vermogen....

een EVO IIV zal iets stevigere remmen hebben dan een 1.6 lancertje
j0rritdinsdag 5 april 2005 @ 18:04
Als ik me niet vergis staat het minimum aangegeven aan de binnenkant van je remschijf gestanst. Als je hem demonteert wordt daar weergegeven hoeveel de remschijf maximaal afgedraaid kan worden bij groefvorming etc. Ook slijtage valt hieronder dus.

..dacht ik..
Furbdinsdag 5 april 2005 @ 18:30
in de boeken van leveranciers van remschijven staat een minimale maat aangegeven. dit verschilt nogal per auto en uitvoering (denk aan enkele of dubbele of geventileerde schijven)
ook bij de keuring moet er vanuit deze opgegeven maat uitgegaan worden
Herr.Flickdinsdag 5 april 2005 @ 23:09
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 17:37 schreef WaSTeiL het volgende:

[..]

Neehee, dat is de minimale lengte van je piemel voordat je naar de hoeren mag.. je begrijpt er ook helemaal niets van...
Ow sry.... ik ben niet zo'n hoerenloper....

ik snap niet dat ze gewoon niet even het merk en type auto kunnen vermelden
Youpwoensdag 6 april 2005 @ 19:05
je schijven mogen op het remoppervlak voor de APK maar 25% geroest zijn... is dit meer >> afkeur...

een remverschil groter dan 30% op de voor of achterwielen >> afkeur

een remverschil van 20-30% op de voor of achterwielen >> testrit maken en kijken of de auto scheef wegtrekt bij het remmen

de handrem moet op beide wielen werken, maakt niet uit hoeveel het remverschil is..

dikte van schijven/blokken/schoenen boeit geen drol