quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 19:30 schreef Billy_Mack het volgende:[..]
volgens mij klopt die niet
![]()
er stond dat na die bloedafname het aantal rode bc per mm3 verminderde maar dat er MEER waterresorptie was.... ik heb maar ingevuld dat de osmotische waarde van het bloed toch steeg en dat daarom water werd geresorbeerd.
Ik zat met twee tegenstrijdige gedachten in m'n hoofd.
Ik heb opgeschreven dat door de bloedafname op het moment de bloeddruk afnam. En om dat te reguleren meer ADH werd geproduceerd zodat er meer water resorptie uit de nieren was. Hierdoor stijgt het bloedvolume, stijgt de bloeddruk en wordt de concentratie van rode bloedcellen lager.
Maar volgens mij klopt dat ook niet helemaal.. ik zat eerst te denken aan dat de bloeddruk in eerste instantie zou stijgen omdat er nog steeds evenveel bloed langs de weefsels moest maar dat de bloeddruk nu hoger was vanwege het afgenomen bloed. En om de bloeddruk te reguleren werd er meer ADH geproduceerdr zodat er meer water resorptie uit de nieren was. Hierdoor zou de bloeddruk dalen omdat het volume dan zou toenemen waarna de rode bloedcel concentratie ook weer zou afnemen.
Maar ik weet niet of ik nu die verhoogde bloeddruk zit te verwarren met dat het hart harder gaat pompen
![]()
? En op de eerste manier kon ik die volgorde logischer kwijt.
Naja het zal wel.. ik kan ook nog eens helemaal de verkeerde kant op de nken hier.