abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25948970
We zullen allemaal voor je bidden dat je mag genezen van je gedeeltelijke homoseksualiteit griepje!

[ Bericht 0% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 03-04-2005 10:31:44 ]
  zondag 3 april 2005 @ 10:27:44 #252
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25949002
quote:
Op zondag 3 april 2005 10:08 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dank je. Gaat vast wel over in een paar daagjes, maar had eik gehoopt dat het juist minder zou worden.
Of niet en dan ga je dood. Voorgaande dient met een overdreven vrolijk ritme gelezen te worden.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  zondag 3 april 2005 @ 10:28:23 #254
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25949003
quote:
Op zondag 3 april 2005 10:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
We zullen allemaal voor je bidden dat je mag genezen van je gedeeltelijke homseksualiteit griepje!
Alleen voor dat laatste hoef je te bidden hoor, dat weggestreepte is al genoeg voor gebeden, en het heeft niet geholpen.
  zondag 3 april 2005 @ 10:28:50 #255
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25949010
quote:
Op zondag 3 april 2005 10:28 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Of niet en dan ga je dood. Voorgaande dient met een overdreven vrolijk ritme gelezen te worden.
Ik beschouw het als een zekerheid dat ik dood ga.
pi_25949038
quote:
Op zondag 3 april 2005 10:28 schreef Alicey het volgende:
Alleen voor dat laatste hoef je te bidden hoor, dat weggestreepte is al genoeg voor gebeden, en het heeft niet geholpen.
De almacht van God blijkt toch redelijk beperkt te zijn. Gister al op het nieuws hoorde ik 'dat de gelovigen niet langer bidden om een wonder, maar om een zachte dood voor de paus'. Wàt een vertrouwen in God!
  zondag 3 april 2005 @ 10:47:16 #257
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25949199
Jij bent zeker atheist, Lupa ?
Goedemorgen overigens, lieve vrienden. Ik heb tot half elf geslapen, toch merk je het wel, die druk is weg he, nu hij eindelijk dood is
Kut voor je A., ziek zijn is nooit leuk, en zeker niet dat ze er dan nog grapjes over gaan maken. Weet jij veel wat de volgende fase van je ziekbed meebrengt, misschien wordt je wel groen, of man, of ga je heel rare liedjes zingen of zo...
Mu!
  zondag 3 april 2005 @ 10:47:24 #258
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25949202
quote:
Op zondag 3 april 2005 10:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

De almacht van God blijkt toch redelijk beperkt te zijn. Gister al op het nieuws hoorde ik 'dat de gelovigen niet langer bidden om een wonder, maar om een zachte dood voor de paus'. Wàt een vertrouwen in God!
God wordt kennelijk steeds minder almachtig.
pi_25949265
quote:
Op zondag 3 april 2005 10:47 schreef SingleCoil het volgende:
Jij bent zeker atheist, Lupa ?
Ik ben inderdaad geen aanhanger van enige vorm van theïsme. Wel geweest.
  zondag 3 april 2005 @ 11:46:00 #260
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25949365
Zo, alle FAQ's overgezet.
  zondag 3 april 2005 @ 11:46:34 #261
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25949377
quote:
Op zondag 3 april 2005 10:47 schreef SingleCoil het volgende:

Kut voor je A., ziek zijn is nooit leuk, en zeker niet dat ze er dan nog grapjes over gaan maken. Weet jij veel wat de volgende fase van je ziekbed meebrengt, misschien wordt je wel groen, of man, of ga je heel rare liedjes zingen of zo...
Man, ik heb al moeite met praten, dus wees niet bang dat ik rare liedjes ga zingen.
  zondag 3 april 2005 @ 11:47:48 #262
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25949398
edit
  zondag 3 april 2005 @ 11:50:14 #263
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25949431
het gaat echt slecht met het forum. Ik kan er telkens niet in, zeker omdat A. al die FAQ's over ging zetten.
Mu!
  zondag 3 april 2005 @ 11:51:11 #264
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25949453
quote:
Op zondag 3 april 2005 10:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik ben inderdaad geen aanhanger van enige vorm van theïsme. Wel geweest.
"Kerk en Dier". Wat heeft je van je geloof afgebracht ?
Mu!
pi_25949464
quote:
Op zondag 3 april 2005 11:51 schreef SingleCoil het volgende:
"Kerk en Dier". Wat heeft je van je geloof afgebracht ?
Gezond verstand.
  zondag 3 april 2005 @ 11:51:56 #266
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25949465
quote:
Op zondag 3 april 2005 11:50 schreef SingleCoil het volgende:
het gaat echt slecht met het forum. Ik kan er telkens niet in, zeker omdat A. al die FAQ's over ging zetten.
Er zijn/waren wat database-problemen inderdaad.. Het lijkt voorlopig weer te werken echter.
  zondag 3 april 2005 @ 12:04:59 #267
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25949668
quote:
Op zondag 3 april 2005 11:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Gezond verstand.
Te kort.
Mu!
pi_25949825
quote:
Op zondag 3 april 2005 11:51 schreef Alicey het volgende:

[..]

Er zijn/waren wat database-problemen inderdaad.. Het lijkt voorlopig weer te werken echter.
Gelukkig werd ik tijdens het efvijfen vermaakt door n leuk scriptje...
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_25949906
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:04 schreef SingleCoil het volgende:
Te kort.
Lees mijn postgeschiedenis...

Ik leef liever met onbeantwoorde vragen dan met antwoorden die onlogisch zijn en op hun beurt duizenden onmogelijke vragen oproepen. Ik ben slecht in het mijzelf voor de gek houden, en religie vraagt van je dat je jezelf voor de gek houdt. Het vraagt van je dat je je ratio uitschakelt, dat je absurditeiten aanvaardt waarvoor geen enkel bewijs bestaat. Het vraagt van je dat je aanvaardt dat het 'goed' is als een god hele volkeren uitmoordt of een vader vraagt zijn kind te doden. Het vraagt van je dat je je menselijke aard ontkent, verloochent. Het vraagt van je dat je oordeelt over andere mensen. Het knecht je met angsten en regels die nergens goed voor zijn en die je niet tot een beter mens maken. Religie is absolutisme en ik wens niet absolutistisch te zijn omdat er geen enkele manier is waarop ik erachter kan komen wat de waarheid is. Ik weet alleen wat mijn waarheid is en mijn waarheid is mij genoeg.
  zondag 3 april 2005 @ 12:24:43 #270
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25950018
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Lees mijn postgeschiedenis...

Ik leef liever met onbeantwoorde vragen ......mijn waarheid is mij genoeg.
Dat begrijp ik, ik denk er in grote lijnen ook wel zo over. Maar dat bedoelde ik eigenlijk niet: wat heeft je van je geloof afgebracht ? Je geloofde op enig moment - net als het overgrote deel van de wereldbevolking geloof ik - dat God bestond enzo, en op een gegeven moment niet meer. Wat heeft daar voor gezorgd dan, was dat een plotselinge conclusie vanwege een bepaalde gebeurtenis, of meer een langlopend proces van steeds minder wordend geloof ?
Mu!
pi_25950218
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:24 schreef SingleCoil het volgende:
Dat begrijp ik, ik denk er in grote lijnen ook wel zo over. Maar dat bedoelde ik eigenlijk niet: wat heeft je van je geloof afgebracht ? Je geloofde op enig moment - net als het overgrote deel van de wereldbevolking geloof ik - dat God bestond enzo, en op een gegeven moment niet meer. Wat heeft daar voor gezorgd dan, was dat een plotselinge conclusie vanwege een bepaalde gebeurtenis, of meer een langlopend proces van steeds minder wordend geloof ?
Mijn grootste probleem met geloof en de voornaamste reden dat ik er vanaf gestapt ben, is het ronduit walgelijke godsbeeld dat in de grote religies naar voren komt. God is zonder uitzondering kleinzielig, wraakzuchtig, wreed en machtsgeil. Dat is een wel erg antropomorf godsbeeld. God heeft blijkbaar zelfs minder hoogstaande ethische normen dan een weldenkend mens. Maar nee, wij begrijpen dat verkeerd met onze nietige hersentjes, alles wat God doet is goed, ook als het in onze ogen in- en inslecht is.

Ik wijs de mogelijkheid dat er een God bestaat niet af (al was het alleen maar omdat ik niet kan bewijzen dat er geen God bestaat), maar ik ben er wel van overtuigd dat een eventuele God in elk geval niet is wat de grote religies zeggen dat hij is. Ik denk zelf niet dat er een God bestaat, maar feitelijk zal het me aan mijn reet roesten. Voor mijn eigen leven maakt het niet uit of er al dan niet een opperwezen is. Als dat opperwezen er is, is hij toch ondefinieerbaar en onkenbaar. En dus nietsbetekenend voor mij als mens.
  zondag 3 april 2005 @ 12:37:16 #272
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25950265
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:24 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Het is niet altijd iets wat plotseling gebeurt. In mijn geval is het ook een gradueel proces geweest, waar je niet exact een keerpunt kunt aangeven.
pi_25950307
Oh, en een kleine toevoeging: ik wil vrij zijn.
  zondag 3 april 2005 @ 12:48:24 #274
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25950517
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Oh, en een kleine toevoeging: ik wil vrij zijn.
Vrij in de zin van zelf kunnen denken?
pi_25950554
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:48 schreef Alicey het volgende:
Vrij in de zin van zelf kunnen denken?
Dat ook, maar ook in de zin van mijn leven kunnen leiden zoals ik denk dat dat goed is, en op een manier waar ik gelukkig van word. Als ik èrgens ongelukkig van word, is het wel het geloof. Pure zelfkwelling.
  zondag 3 april 2005 @ 12:51:39 #276
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25950591
Update : Zo nu en dan spuug ik een bal taai slijm uit die een kleur heeft die het best te typeren valt als een mix tussen groen en bruin. Blijkbaar raak ik dus wat troep kwijt.
  zondag 3 april 2005 @ 12:52:48 #277
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25950618
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat ook, maar ook in de zin van mijn leven kunnen leiden zoals ik denk dat dat goed is, en op een manier waar ik gelukkig van word. Als ik èrgens ongelukkig van word, is het wel het geloof. Pure zelfkwelling.
Hier kan ik mij heel goed in vinden.. Ik denk dat het voor mij ook wel een van de drijfveren is geweest.
pi_25950669
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:51 schreef Alicey het volgende:
Update : Zo nu en dan spuug ik een bal taai slijm uit die een kleur heeft die het best te typeren valt als een mix tussen groen en bruin. Blijkbaar raak ik dus wat troep kwijt.
Moet dat nou?
  zondag 3 april 2005 @ 12:55:54 #279
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25950697
Als ik het goed begrijp wordt je dus op een goede morgen wakker en realiseer je je dat je eigenlijk helemaal niet meer gelooft, en dat dus al die poespas (kerk, bidden enzo) ook maar eens afgelopen moet zijn ? En ga je dan eerst een poosje de beest ui hangen om je achterstand aan goddeloos gedrag in te halen ? Moet een leuke tijd zijn !
Mu!
  zondag 3 april 2005 @ 12:56:32 #280
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25950713
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Moet dat nou?
Sorry, ik dacht ik zal jullie toch even op de hoogte houden.
  zondag 3 april 2005 @ 12:56:52 #281
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25950721
Groen en bruin liggen dicht bij elkaar. Als de bal taai genoeg is kan de poes er leuk mee spelen. Hoeveel ballen heb je al ?
Mu!
pi_25950731
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Mijn grootste probleem met geloof en de voornaamste reden dat ik er vanaf gestapt ben, is het ronduit walgelijke godsbeeld dat in de grote religies naar voren komt. God is zonder uitzondering kleinzielig, wraakzuchtig, wreed en machtsgeil. Dat is een wel erg antropomorf godsbeeld. God heeft blijkbaar zelfs minder hoogstaande ethische normen dan een weldenkend mens. Maar nee, wij begrijpen dat verkeerd met onze nietige hersentjes, alles wat God doet is goed, ook als het in onze ogen in- en inslecht is.

Ik wijs de mogelijkheid dat er een God bestaat niet af (al was het alleen maar omdat ik niet kan bewijzen dat er geen God bestaat), maar ik ben er wel van overtuigd dat een eventuele God in elk geval niet is wat de grote religies zeggen dat hij is. Ik denk zelf niet dat er een God bestaat, maar feitelijk zal het me aan mijn reet roesten. Voor mijn eigen leven maakt het niet uit of er al dan niet een opperwezen is. Als dat opperwezen er is, is hij toch ondefinieerbaar en onkenbaar. En dus nietsbetekenend voor mij als mens.
Religies als culturele manifestaties van een Kracht.
  zondag 3 april 2005 @ 12:57:54 #283
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25950747
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:55 schreef SingleCoil het volgende:
Als ik het goed begrijp wordt je dus op een goede morgen wakker en realiseer je je dat je eigenlijk helemaal niet meer gelooft, en dat dus al die poespas (kerk, bidden enzo) ook maar eens afgelopen moet zijn ?
Meer het besef dat wat je gelooft eigenlijk weinig meer te maken heeft met een grote religie, en dat je door van die grote religie af te stappen, je tevens ontdoet van de keerzijde ervan, terwijl je het goede er van kunt behouden.
quote:
En ga je dan eerst een poosje de beest ui hangen om je achterstand aan goddeloos gedrag in te halen ? Moet een leuke tijd zijn !
Dat valt wel mee hoor, zo'n beest ben ik niet.
pi_25950770
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:55 schreef SingleCoil het volgende:
Als ik het goed begrijp wordt je dus op een goede morgen wakker en realiseer je je dat je eigenlijk helemaal niet meer gelooft, en dat dus al die poespas (kerk, bidden enzo) ook maar eens afgelopen moet zijn ? En ga je dan eerst een poosje de beest ui hangen om je achterstand aan goddeloos gedrag in te halen ? Moet een leuke tijd zijn !
Nou, ik kan niet zeggen dat het zo werkt, nee. Het heeft niks te maken met de beest uit willen hangen, het heeft alles te maken met jezelf willen zijn. Het geloof wil iemand van je maken die je niet bent en ook niet wilt zijn. Dat lukte mij dus niet en op een gegeven moment heb ik het dan ook opgegeven. En dat was een enorme bevrijding.
  zondag 3 april 2005 @ 12:58:54 #285
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25950771
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:56 schreef SingleCoil het volgende:
Groen en bruin liggen dicht bij elkaar. Als de bal taai genoeg is kan de poes er leuk mee spelen. Hoeveel ballen heb je al ?
Een stuk of 5 ballen inmiddels, maar die zijn intussen weggespoeld.
pi_25950800
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:57 schreef Monidique het volgende:
Dat zul je nader uit moeten leggen, want het klinkt als hokuspokus.
pi_25950868
quote:
Op zondag 3 april 2005 13:00 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat zul je nader uit moeten leggen, want het klinkt als hokuspokus.
Nou ja, het lijkt mij vanzelfsprekend dat elke religie een manifestatie is van de cultuur waar het is "ontwikkeld". Het is niet voor niets dat de Islam Arabische kenmerken heeft, het Jodendom joodse en het Christendom Europese. Je opmerking dat de God waar de religieuze teksten over gaan, wreed is, onder andere, is dan ook uit te leggen als een culturele manifestatie, de schil waaronder een Kracht, een God schuilt. Als je daar tenminste in gelooft, uiteraard.
  zondag 3 april 2005 @ 13:05:35 #288
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25950908
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:57 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik zou eerder zeggen: als spirituele sublimatie van een culturele stabiliteitslaag.
Mu!
pi_25951128
quote:
Op zondag 3 april 2005 13:03 schreef Monidique het volgende:
Nou ja, het lijkt mij vanzelfsprekend dat elke religie een manifestatie is van de cultuur waar het is "ontwikkeld". Het is niet voor niets dat de Islam Arabische kenmerken heeft, het Jodendom joodse en het Christendom Europese. Je opmerking dat de God waar de religieuze teksten over gaan, wreed is, onder andere, is dan ook uit te leggen als een culturele manifestatie, de schil waaronder een Kracht, een God schuilt. Als je daar tenminste in gelooft, uiteraard.
Okee, nu snap ik je. Maar de gelovige ziet het godsbeeld uiteraard niet als cultureel bepaald, maar als absoluut... En zegt dus dat wij het toch echt verkeerd zien als we opmerken dat God wel erg wreed lijkt te zijn in het een of andere heilige boek. Niet dat ze het zelf begrijpen (vrijwel elke gelovige die ik ken geeft dat ook toe), maar ze gaan er vanuit dat er een goede verklaring voor is, want God is immers 'algoed'? Gods wreedheid is liefde en zijn wraakzucht is barmhartigheid. Dat maakt de begrippen 'barmhartigheid' en 'liefde' leeg en betekenisloos als we het over God hebben...
  zondag 3 april 2005 @ 13:21:50 #290
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25951232
quote:
Op zondag 3 april 2005 13:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Okee, nu snap ik je. Maar de gelovige ziet het godsbeeld uiteraard niet als cultureel bepaald, maar als absoluut... En zegt dus dat wij het toch echt verkeerd zien als we opmerken dat God wel erg wreed lijkt te zijn in het een of andere heilige boek. Niet dat ze het zelf begrijpen (vrijwel elke gelovige die ik ken geeft dat ook toe), maar ze gaan er vanuit dat er een goede verklaring voor is, want God is immers 'algoed'? Gods wreedheid is liefde en zijn wraakzucht is barmhartigheid. Dat maakt de begrippen 'barmhartigheid' en 'liefde' leeg en betekenisloos als we het over God hebben...
Ach, zo hebben we allemaal zo onze dogma's, fundamentele denkbeelden die je onder geen voorwaarde los wilt laten, hoewel een bewijs ervan ontbreekt. Het is te eenvoudig het geloof te veroordelen omdat er geen bewijs voor is, of omdat je het niet begrijpt, dan zou je toch je 'nieuwe' dogma's ook eens langs diezelfde as moeten bekijken.
Mu!
  zondag 3 april 2005 @ 13:25:50 #291
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25951317
quote:
Op zondag 3 april 2005 13:21 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ach, zo hebben we allemaal zo onze dogma's, fundamentele denkbeelden die je onder geen voorwaarde los wilt laten, hoewel een bewijs ervan ontbreekt.
Redelijk tegenbewijs ontbreekt in de gevallen waar ik vasthoud aan niet-bewezen zaken echter ook.
pi_25951325
quote:
Op zondag 3 april 2005 13:21 schreef SingleCoil het volgende:
Ach, zo hebben we allemaal zo onze dogma's, fundamentele denkbeelden die je onder geen voorwaarde los wilt laten, hoewel een bewijs ervan ontbreekt.
Ik geloof niet dat dat waar is. Dubito ergo sum. Een mens moet overal aan durven twijfelen.
quote:
Het is te eenvoudig het geloof te veroordelen omdat er geen bewijs voor is, of omdat je het niet begrijpt, dan zou je toch je 'nieuwe' dogma's ook eens langs diezelfde as moeten bekijken.
Ik probeer daar ook een gewoonte van te maken. Elke mening, elke vooronderstelling die ik heb is voor aanpassing of vervanging vatbaar, indien daarvoor goede argumenten gevonden worden. Alles wat ik denk, geloof, vind, is niet meer dan een voorlopige aanname, want de waarheid is onvindbaar.
  zondag 3 april 2005 @ 13:29:42 #293
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25951382
quote:
Op zondag 3 april 2005 13:25 schreef Alicey het volgende:

[..]

Redelijk tegenbewijs ontbreekt in de gevallen waar ik vasthoud aan niet-bewezen zaken echter ook.
De dogmaticus zal nooit zijn eigen denkbeelden ter discussie stellen maar altijd een ander vragen het tegendeel te bewijzen, en, bij gebreke daaraan, volharden in zijn eigen, onbewezen standpunt. En jij kunt ook niet bewijzen dat de Paashaas niet bestaat. Een behoorlijk zinloos verhaal dus, die dogma's. Maar kennelijk noodzakelijk. Het gaat er niet om of je dogmatisch bent (dat zijn we allemaal) maar op welke gebieden, daat zit wel nuance in.
Mu!
  zondag 3 april 2005 @ 13:32:31 #294
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25951433
quote:
Op zondag 3 april 2005 13:29 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

De dogmaticus zal nooit zijn eigen denkbeelden ter discussie stellen maar altijd een ander vragen het tegendeel te bewijzen, en, bij gebreke daaraan, volharden in zijn eigen, onbewezen standpunt. En jij kunt ook niet bewijzen dat de Paashaas niet bestaat.
Redelijkerwijs kan ik echter wel vaststellen dat het niet relevant is als de paashaas wel bestaat.
quote:
Een behoorlijk zinloos verhaal dus, die dogma's. Maar kennelijk noodzakelijk. Het gaat er niet om of je dogmatisch bent (dat zijn we allemaal) maar op welke gebieden, daat zit wel nuance in.
Ik kan zo snel geen gebied bedenken. Misschien ben ik wel een dogmatische anti-dogmaticus, zo nu en dan in ieder geval wel.
  zondag 3 april 2005 @ 13:32:49 #295
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25951438
quote:
Op zondag 3 april 2005 13:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat dat waar is. Dubito ergo sum. Een mens moet overal aan durven twijfelen.
Pfff..gelukkig...ik was even bang...
quote:
[..]

Ik probeer daar ook een gewoonte van te maken. Elke mening, elke vooronderstelling die ik heb is voor aanpassing of vervanging vatbaar, indien daarvoor goede argumenten gevonden worden. Alles wat ik denk, geloof, vind, is niet meer dan een voorlopige aanname, want de waarheid is onvindbaar.
Daarbij ontkom je toch niet aan dogma's - of axioma's, dat klinkt wat liever. Maar een ander punt is: hoe erg is dat ? Geen model zonder aannames, bewijsbaar of niet. En zonder model geen bestaan. Het "ergo sum" moet zich ten slotte ook ergens afspelen...
Mu!
pi_25951486
quote:
Op zondag 3 april 2005 13:32 schreef SingleCoil het volgende:
Daarbij ontkom je toch niet aan dogma's - of axioma's, dat klinkt wat liever. Maar een ander punt is: hoe erg is dat ? Geen model zonder aannames, bewijsbaar of niet. En zonder model geen bestaan. Het "ergo sum" moet zich ten slotte ook ergens afspelen...
Natuurlijk doe je voorlopige aannames en dat is ook niet erg. Maar er is wel een zeer fundamenteel verschil met de aannames die een gelovige doet. Die neemt niet alleen aan, die claimt absolute waarheid.
  zondag 3 april 2005 @ 14:01:20 #297
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25951946
quote:
Op zondag 3 april 2005 13:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Natuurlijk doe je voorlopige aannames en dat is ook niet erg. Maar er is wel een zeer fundamenteel verschil met de aannames die een gelovige doet. Die neemt niet alleen aan, die claimt absolute waarheid.
Dat is denk ik een ander verschijnsel. Het gaat dan niet om de dogmatische uitgangspunten maar de mate waarin je andere denkbeelden als bedreigend ervaart, en dus wilt bestrijden. Een van mijn dogma's is dat ik vrij moet zijn om te denken wat ik wil. En daarbij claim ik net zo goed absolute rechten. Een fundamentele waarheid.
Mu!
pi_25952199
quote:
Op zondag 3 april 2005 14:01 schreef SingleCoil het volgende:
Dat is denk ik een ander verschijnsel. Het gaat dan niet om de dogmatische uitgangspunten maar de mate waarin je andere denkbeelden als bedreigend ervaart, en dus wilt bestrijden. Een van mijn dogma's is dat ik vrij moet zijn om te denken wat ik wil. En daarbij claim ik net zo goed absolute rechten. Een fundamentele waarheid.
Je legt die fundamentele waarheid alleen niet aan anderen op en dat doen gelovigen wel. Ze doen er althans pogingen toe. En doen ze dat alleen maar omdat ze andere denkbeelden bedreigend vinden? Volgens mij niet; ze doen het vanuit de arrogante gedachte dat zij de absolute waarheid in pacht hebben.
  zondag 3 april 2005 @ 14:23:50 #299
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25952380
quote:
Op zondag 3 april 2005 14:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Je legt die fundamentele waarheid alleen niet aan anderen op en dat doen gelovigen wel.
hmmm...ik bestrijd diegenen die anderen het recht op deze vrijheid zouden willen ontzeggen. In die zin niet heel anders. Ik eis van iedereen te erkennen dat iedereen vrij is in zijn gedachten, en dat iedere mening toegestaan is
quote:
Ze doen er althans pogingen toe. En doen ze dat alleen maar omdat ze andere denkbeelden bedreigend vinden? Volgens mij niet; ze doen het vanuit de arrogante gedachte dat zij de absolute waarheid in pacht hebben.
'Arrogant' vind ik hier onterecht, als je absoluut gelijk denkt te hebben en het gaat over fundamentele waarden dan wordt daar wel met meer vuur over gesproken dan over, laten we zeggen, een correcte weersvoorspelling (hoewel ik een tante heb die daar ook ruzie over kan krijgen...)
Mu!
  zondag 3 april 2005 @ 14:27:39 #300
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25952446
Een belangrijk ander aspect is natuurlijk dat van hjet gedrag van groepen die zich door een dogma verenigd zien. Want die gedragen zich natuurlijk als iedere andere groep, proberen het voortbestaan van de groep veilig te stellen en zien derhalve afwijkende meningen als gevaar voor die doelstelling. En de groep zal dan wel aanvallend reageren: je mag geen mening verkondigen die het voortbestaan van onze groep, gebaseerd op een dogmatisch denkbeeld, in gevaar brengt. Geloof is ok, gelovigen deugen niet als ze als groep opereren. Ik wantrouw groepen so-wie-so...
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')