Vanavond, 19.05 - 20.05 uur, Nederland 2, Het Uur van de Wolf (NPS): The Eternal Children In het New York van begin deze eeuw werden ze vrienden, een stel muzikanten dat vooral een gevoel voor spiritualiteit met elkaar deelt. Ze hadden het zelf nooit kunnen vermoeden, daarvoor leek hun muziek te onaangepast, maar nu veroveren Anthony & The Johnsons, CocoRosie en Devendra Banhart langzaam maar zeker de wereld. En dat op hun eigen voorwaarden en op geheel eigen vrijgevochten wijze.
Als centraal vertrekpunt heeft de film van regisseur David Kleijwegt het appartement in Brooklyn van CocoRosie, waar Sierra en Bianca Casady muziek opnemen voor hun nieuwe, volgend jaar te verschijnen cd. De excentrieke zussen zoeken bewust naar de imperfectie: ze werken met gammele cassetterecorders, kinderspeelgoed en overstuurde microfoons, om zo tot unieke muziek te komen.
Devendra Banhart heeft een aantal jaren geleden Brooklyn verlaten. Gek werd hij van het feit dat het enige stukje groen dat hij daar kon vinden zich tussen twee stoeptegels bevond. Inmiddels woont hij aan de westkust van Amerika, maar Devendra Banhart is in eerste plaats reizend muzikant. We treffen hem op tournee door het Verenigd Koninkrijk.
Antony Hegarty heeft onmiskenbaar het meeste succes van de vrienden tot nu toe. De androgyne zanger speelde, een paar maanden nadat hij zich had geopenbaard aan het Nederlandse publiek, met zijn band The Johnsons al in een uitverkocht Carré. Maar hij geeft alle credits aan zijn vrienden, afkomstig van eden jongere generatie, die hem op de juiste weg hebben geholpen.
Ze hebben zich tot doel gesteld mythes van zichzelf te maken. Een mythe, dat was Vashti Bunyan al. In 1970 verscheen haar destijds enige elpee, Diamond Day, met muziek zo breekbaar als ragfijn suikerwerk. Devendra Banhart was een van de vele fans van deze obscure plaat. Mede door zijn toedoen, na vijfendertig jaar geen gitaar meer te hebben aangeraakt, verscheen vorig jaar haar tweede werk: Lookaftering. De eenenzestigjarige Engelse heeft tegelijkertijd zich ontwikkeld tot ‘moeder van de familie’.
Geluidskunstenaar William Basinski is een van de oudste vrienden van Antony. Begin jaren negentig raakte hij gebiologeerd door een performance van Hegarty in de Paramyd Club, waar hij nummers zong tijdens stukken experimenteel theater. Bij Basinski thuis nam Antony demo’s op, en testte hij tijdens avonden nieuwe songs uit op een select gezelschap. Zijn eigen melancholieke tape loop-experimenten hebben een duidelijke connectie met de muziek van CocoRosie: ,,Broken music for broken lives.’’
Uur van de Wolf biedt een ruimhartige inkijk op de kleurrijke wereld van een groep ‘eeuwige kinderen’. Met veel onuitgebrachte muziek, unieke live-footage en zowel krankzinnige als verhelderende interviews.
Regie: David Kleijwegt
Camera: Jacques Laureys
Geluid: Wouter Veldhuis
Montage: Paul Delput
Bron