www.theatercarre.nlquote:Antony and the Johnsons exclusief in Carré
De Amerikaanse zanger Antony is de meest opvallende popmuzikant van dit moment Samen met zijn band the Johnsons, heeft Antony de hele wereld in de ban. De androgyne verschijning van Antony en zijn bijzondere stem maken hem tot een waar fenomeen! Zijn stem gaat van zwaar en donker naar licht en hoog, die zich precies tussen een man en vrouw begeeft. Het is dan ook niet vreemd dat zijn stem vergeleken wordt met die van Nina Simone Hij zingt zijn gevoelige en persoonlijke liedjes met een stem die iedereen doet smelten. Zijn meest recente CD ‘I am a Bird Now’ is al weken favoriet en heeft lovende kritieken gekregen. Na het horen van deze CD is te begrijpen waarom Antony and the Johnsons de grote belofte zijn; ze maken betoverende en meeslepende muziek, rond de bijzondere stem en sfeervolle teksten van Antony. Grote sterren als Lou Reed, Rufus Wainwright en Devendra Banhart werkten aan deze CD mee.
Ja, ik vind het zeker wel. Z'n stem past goed in het nummer (het nummer is ook minder rare CocoRosie-beats, maar meer piano) en het klinkt erg goed.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 18:49 schreef methodmich het volgende:
CocoRosie is al supergoed natuurlijk, benieuwd of Antony ze kan verrijken.
Kaartjes op de bovenste rang kosten 15 euro. Dat is wel te doen. Ik zit er wel aan te denken naartoe te gaan in ieder geval.quote:Op zaterdag 10 september 2005 10:18 schreef SCH het volgende:
Gaat iemand kaartjes voor Carre kopen? Vandaag start de voorverkoop.
Ik twijfel nog - wil wel graag maar vindt het wel heel erg duur en heb geen flauw idee of zijn concerten iets toevoegen aan de cd's.
Dat valt inderdaad nog wel mee.quote:Op zaterdag 10 september 2005 11:07 schreef Tom_Tom- het volgende:
[..]
Kaartjes op de bovenste rang kosten 15 euro. Dat is wel te doen. Ik zit er wel aan te denken naartoe te gaan in ieder geval.
Ik heb hoogtevreesquote:Op zaterdag 10 september 2005 11:07 schreef Tom_Tom- het volgende:
[..]
Kaartjes op de bovenste rang kosten 15 euro. Dat is wel te doen.
Waar ga je naar Suffe Jan?quote:Op zaterdag 10 september 2005 22:08 schreef Tup het volgende:
Ik sla deze keer over en ga naar Sufjan Stevens en Xiu Xiu
Is dat op dezelfde dag? WAnt ik wou ook naar Sufjan en Xiu gaan.quote:Op zaterdag 10 september 2005 22:08 schreef Tup het volgende:
Ik sla deze keer over en ga naar Sufjan Stevens en Xiu Xiu
Suffe Jan: 27 okt. in Paradisoquote:Op zaterdag 10 september 2005 23:30 schreef De-oneven-2 het volgende:
Wanneer? Waar?
Het was een waarlijk magische avond gisteren. Heel, heeel heeeeeeeeeeeel erg mooi....quote:
Toch wel plaat van het jaar eigenlijk. Meest opmerkelijke plaat, die me het meest verrast en geboeid heeft uiteindelijk.quote:Op donderdag 12 mei 2005 19:09 schreef methodmich het volgende:
Plaat van het jaar wordt ie niet, maar ik trek hem nu wel zeer goed DD.
oor.nlquote:NEW YORK AAN DE AMSTEL BIJ ANTONY & THE JOHNSONS (CONCERTVERSLAG) :: 9-12-2005
Na The Strokes op maandag in de Melkweg en nu op donderdag ANTONY & THE JOHNSONS in het prestigieuze Carré kunnen we bescheiden spreken van een weekje New York-aan-de-Amstel.
‘In 2003 was ik hier als backupsinger voor Lou Reed, en van de zestig theaters in Europa was dit toch wel de zaal waarvan ik heimelijk hoopte dat ik nog eens een eigen show kon geven... one day.’ Die dag is dus gekomen. Twee wonderlijke fenomenen van schoonheid komen samen: die inderdaad prachtige zaal, met z’n rood pluche en zijn steil omhoog lopende tribunes, waarvan het applaus klaterend neer kan dalen. En die stem van Antony, hoog, krachtig, trillend, als een ongeschoolde operazanger, die zich – natuurtalent – zonder problemen aan de moeilijkste noten waagt. Beide fenomenen, zaal (uitverkocht) en stem (in grootse vorm), houden elkaar in evenwicht, als twee tegen elkaar aan leunende olifanten.
The Johnsons bestaan uit een drummer (Kindred Parker, hij begeleidde Jeff Buckley in diens nadagen) en bassist, twee gitaristen, een violiste en celliste. Zij vormen een perfect combo voor Antony’s barokke kamermuziek en brengen, samen met Antony’s dragende pianoklanken vanachter de vleugel, een prachtig zaalgeluid voort. Visueel gezien bieden de statige instrumentalisten, die ander half uur lang in opperste concentratie en volgens een moordende discipline musiceren, bovendien het broodnodige tegenwicht voor de nauwelijks van zijn pianokruk af te krijgen zanger.
Het wordt een deftige avond dus, voor een cultureel onderlegd publiek, waartussen we vooraf in de coulissen enkele trafo’s en/of omgebouwde heren/dames hebben kunnen ontwaren. Antony zelf draagt zijn onafscheidelijke Zweedse muiltjes en een mooi zwart baadje, maar doet verder niets aan uiterlijke fratsen, het platdrukken van zijn pruik tussen de nummers daargelaten.
Wat hij ons voorschotelt is pure liedkunst. Er gaat een zindering door de zaal als we aan het begin My Lady Story uit een pianostorm horen oprijzen. We horen juweeltjes als Cripple And The Starfish, For Today I Am A Boy, Man Is The Baby, You Are My Sister, All Is Loneliness (van Moondog), The Guests (van Leonad Cohen), Bird Guhl, I Fell In Love With A Dead Boy en Candy Says (van Lou Reed). Prachtig is – aan het begin - het mantra-eske nieuwe nummer Everything Is New, waarin telkens maar dezelfde woorden worden herhaald, boven een haast Chinees klinkend geluidsdecor. Mooi is ook de gospel van Free At Last (‘Some of these mornings, bright and fair, I thank God I'm free at last, Goin' meet my Jesus’).
Vorm lijkt deze avond iets belangrijker dan inhoud. Hoe prachtig de songs ook klinken, perfect haast, de hartverscheurende emotie waarmee we hem wel eens hebben horen zingen over zijn verlangen tot vrouw-zijn (of gewoon over hoe vreselijk zielig het individu zich zo nu en dan kan voelen) is enigszins op de achtergrond. Erg is het niet; als Antony het telefoonboek zou voorzingen, zouden we er nog door ontroerd raken.
Gaandeweg wordt de sfeer iets joliger. Hij laat het publiek zijn bassist toezingen. Langgerekt en hunkerend: J-e-ff L-a-ngst-o-n. Dan stelt hij voor de naam van iemand uit de zaal te zingen, ‘for 5 euros.’ Een heer op de eerste rij schiet uit zijn stoel en trekt zijn portemonee, een zekere Wim Linsen, wiens naam even later in verbasterde vorm (Finn Linsen) door de stembanden van Antony tot madrigaal wordt geboetseerd. Hilarisch, zoals ook de anekdote over de pianokruk die tijdens een optreden in Engeland onder Antony’s gestalte bezweek. Ter vervanging werden er toen dozen aangerukt, waarop hij moest plaatsnemen. Antony: ‘I said, If you bring me one more box, it better be a coffin.’
Onvergetelijk is aan het eind het samen met het publiek gezongen volksliedje Trust Your Mother. Wij, de zaal, hummen, de mannen laag, de vrouwen hoog, en een a capella zingende Antony dirigeert ons. Vertrouw je moeder, want zij wil voor haar kinderen zorgen, zingt hij. En daarna zegt hij: ‘Ik zing dit nu, omdat mijn vader altijd zei dat ik juist hem moest vertrouwen. Does that make me a witch?’ ‘Yes’, antwoordt hij zichzelf. Op z’n Antony’s: schalks, tutterig, maar ook groots en betoverend. Hij trekt ons deze avond in zijn eigen bizarre wereld, vol troost en smart. En vooral veel warmte en menselijkheid. Een grote lieve broer. De seconde dat hij en The Johnsons van het podium afstappen, mis je hem al. TOM ENGELSHOVEN
Gezien: ANTONY & THE JOHNSONS, CARRÉ, AMSTERDAM (8 DECEMBER 2005)
Ik vond ( en vind ) het jaar 2005 in muzikaal opzicht een excellent jaar.quote:Op vrijdag 9 december 2005 23:10 schreef Tup het volgende:
Plaat van het jaar ...
Dat was inderdaad een erg indrukwekkend moment, het klonk echt fantastisch.quote:Onvergetelijk is aan het eind het samen met het publiek gezongen volksliedje Trust Your Mother. Wij, de zaal, hummen, de mannen laag, de vrouwen hoog, en een a capella zingende Antony dirigeert ons
Wat ik niet snap..ik snap t niet. Ik snap het gewoon echt niet, wat is er nou zo goed aan hen? Ik heb geluisterd, meerdere keren, maar ik snap t niet.quote:Op woensdag 28 december 2005 18:12 schreef DaisyDuke het volgende:
Dit jaar is dat een aantal keer het geval met De Jeugd van Tegenwoordig.
En Kane.quote:Op woensdag 28 december 2005 18:12 schreef DaisyDuke het volgende:
Lijsten als De Moordlijst zijn over het algemeen wel redelijk consistent met die van de critici. Veel interessanter zou het zijn als een commerciële jaarlijst, bijvoorbeeld een Top 40 jaaroverzicht, overeen zou komen met die van de snobs. Dit jaar is dat een aantal keer het geval met De Jeugd van Tegenwoordig.
Bedankt voor de tip!quote:Op woensdag 28 december 2005 20:16 schreef Tup het volgende:
Aanrader: de bootleg For today I am a Boy, met daarop Child of God. Oh my god, de slepende violen van de Tindersticks met zijn hemelse stem....
OMG, dit kun je niet menen.quote:Op donderdag 29 december 2005 23:06 schreef turnpike het volgende:
Hij klinkt een beetje als Bert Visscher....
Nee echt, daar deed het me direct aan denken....quote:
sja..ik dacht eerst aan een mannelijke nina simone...(ik dacht toen ik zn muziek pas leerde kennen dat ik naar een 'zwarte' band zat te luisteren, kwam er pas achter wie het eigenlijk was toen ik ging googlenquote:Op donderdag 29 december 2005 23:06 schreef turnpike het volgende:
Hij klinkt een beetje als Bert Visscher....
Heb je je oren al eens uit laten spuiten?quote:Op zaterdag 31 december 2005 01:58 schreef Tom_Tom- het volgende:
Die Nina Simone-vergelijking kom ik erg vaak tegen in recensies enzo, maar ik hoor het totaaal niet..
Hij is ook fan van haar en noemt der in interviews.quote:Op zaterdag 31 december 2005 10:13 schreef Tranceptor het volgende:
[..]
Heb je je oren al eens uit laten spuiten?![]()
Het lijkt me duidelijk wat de overeenkomst met Nina Simone is, beiden zitten qua bereik ergens tussen een man en vrouw in. De stijl van zingen komt ook overeen.![]()
Dat is sowieso een prachtaflevering van R.A.M. Vooral de indrukwekkende docu over Daniel Johnston is er een die je absoluut gezien moet hebben!quote:Op zaterdag 31 december 2005 12:37 schreef _Floddertje_ het volgende:
Die aflevering van R.A.M. is HIER te bekijken.
Ik heb hem de 1e gekeken op mijn pc, streaming werkt best aardig. Maar wat een prachtige docu, vooral het daniel johnston stuk is echt bijzonder. Daarnaast antony en bird, ook twee hele goede muzikanten en leuke stukjes. En dan die jazz vent, leuke compi, jammer dat ik niks van jazz weet cq snapquote:Op zaterdag 31 december 2005 12:41 schreef DaisyDuke het volgende:
[..]
Dat is sowieso een prachtaflevering van R.A.M. Vooral de indrukwekkende docu over Daniel Johnston is er een die je absoluut gezien moet hebben!
Nee, dat idee kreeg ik ook al. Ik doe het rustig aan met wat coltrane, monk en Blakey, maar nog geen oordelen, daarvoor heb ik het veel te weinig gehoord.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:39 schreef DaisyDuke het volgende:
Ayler is nu ook niet de ideale kennismaking met Jazz. Qua toegankelijkheid dan.
NEEEEE!!!!! NEEE! Wat kutquote:Op donderdag 26 januari 2006 20:50 schreef _Floddertje_ het volgende:
Voor de liefhebbers die de tv-zender ARTE kunnen ontvangen: vanavond worden op die zender van 23.35 - 0.35 uur in het programma Tracks fragmenten uitgezonden van een concert van Antony and the Johnsons in Berlijn.
Wel even zeggen hoe het was!quote:Op vrijdag 27 januari 2006 14:45 schreef Sammy3000 het volgende:
Heb het opgenomen, las het berichtje net op tijd. Dwz Tracks was al begonnen, maar Antony zat volgens mij aan het einde.
Zal dit weekend eens kijken wat het was.
Iemand het gezien??
Hmm, River of Sorrow met Marc almond eigenlijk best wel zwak. Laat Antony zelf maar zingen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:48 schreef Tup het volgende:
Ook alles van Marc Almond wordt erg door hem gewaardeerd... In The Royal Albert Hall zong hij mee met River of Sorrow. Dáár had ik willen zijn.
O bedankt voor de tip, daar ga ik zeker eens naar kijken. Ik vind You are my sister sowieso al het mooiste nummer op I am a bird now. Al zou ik in een live-versie wel die mooie stem van Boy George erbij missen (of ze moeten samen hebben opgetreden...).quote:Op maandag 28 augustus 2006 18:02 schreef wlsandman het volgende:
KICK
op youtube staan nog een aantal mooie live-versies van antony, waaronder You're my sister:
http://www.youtube.com/watch?v=6M7qQedSdKk&mode=related&search=
Echt prachtig![]()
ja, boy george staat er ook bijquote:Op maandag 28 augustus 2006 19:12 schreef _Floddertje_ het volgende:
[..]
O bedankt voor de tip, daar ga ik zeker eens naar kijken. Ik vind You are my sister sowieso al het mooiste nummer op I am a bird now. Al zou ik in een live-versie wel die mooie stem van Boy George erbij missen (of ze moeten samen hebben opgetreden...).
Ik vond hem wel heel maf doen bij het zingen hoor. Maar goed, dat is verder ook niet zo erg.quote:Op zondag 17 december 2006 19:41 schreef _Floddertje_ het volgende:
Maar toen hij begon te zingen schoot ik wel meteen vol. Ik wil hem zo graag eens live horen... Ik vind het wel een mooie documentaire overigens, ondanks dat ik ook graag meer van Antony zou willen zien, maar docu's over dit soort buiten de maatschappij staande mensen vind ik bijna altijd prachtig.
Wat heeft Antony trouwens als hij spreekt een ontzettend zware stem, wat een verschil met als hij zingt!
Heb jij even mazzel: vrijdag 22 december om 16:00 uur bij de NPS op Nederland 2 is de herhaling te zien!quote:
Behalve als je net op tijd bent en een artiest kan zien in een klein zaaltje ipv de HMH of een of andere arenaquote:Op donderdag 25 januari 2007 18:57 schreef methodmich het volgende:
Voor goede en tijdloze muziek ben je nooit te laat!
Een mens kan slechts te laat zijn voor hypes. Vaak is dat achteraf maar goed ook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |