The Manchurian CandidateZeer goed, erg sterk en ontzettend actueel nu nog, zeker met die malloot Bush aan de leiding in de VS. Einde was ik glad vergeten, en dus was de verassing en spanning des te groter.
Op zich is het even lastig in de film te komen door het hypnose mechanisme, waar ik zelf niet zo in geloof. Maar zodra je dat opzij hebt gezet is het gewoon een geweldig goede film. Acteerprestaties zijn zeer goed, de karakters worden zeer duidelijk neergezet. Vooral Angela Lansbury zet een zeer 'slechte' moeder neer. En voor mij blijft het altijd een plezier Frank Sinatra te zien. (zeer leuk ook is de extra feature op de dvd waarin hij als 70 jarige te zien is, prachtig! Kippenvel!), maar goed de film, nog even iets zeggen over de dialogen die ik echt heel realistisch vond. Zeker het gesprek tussen Leigh en Sinatra in de trein. Eerste gesprekken gaan echt niet altijd zo soepel als films je willen laten geloven en dat wordt hier zeer duidelijk.
MEn hoe goed the Manchurian Candidate dan ook was. Tegen dit meesterwerk kan de film toch niet op. Vooral door de geweldige en vele filmtechnieken die in de film worden toegepast om de situatie nog duidelijker te laten overkomen. Van boven, van beneden, via schaduw, via spiegels, snelle cuts, beelden zonder geluid, voiceover etc etc, echt van alles tovert Lang uit de kast en dat maakt wel indruk. Zeker als je dus bedenkt wanneer deze film is gemaakt. Het verhaal zelf is ook gewoon zeer sterk, en uitgewerkt tot een subliem einde in de rechtzaal, waar Peter Lorre echt de show steelt met z'n pleidoor en door z'n geweldige gezichtsuitdrukkingen die hij tevoorschijn tovert.
De uitwerking van de film is perfect, met het laten zien van alle handelingen die worden uitgevoerd om de dader te vinden, door de politie en door de 'gangsters' en de angstige sfeer die heerst op de straten.
[ Bericht 6% gewijzigd door Hare op 09-04-2005 09:37:43 ]