abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25887795
quote:
al·le·go·rie (de ~ (v.), ~ën)
1 symbolische voorstelling van een idee of een ander abstract begrip in de kunst
Wat zeggen kunstwerken en wat stellen ze voor? Heeft de kunstenaar er een boodschap in verborgen? Schilders putten uit een buitengewoon uitgebreid repetoire van symbolen, maar vaak is de sleutel voor de interpretatie van hun werk verloren gegaan. Die symbolen zijn wezelijke onderdelen van het kunstwerk. Slechts wanneer we ze herkennen zijn we in staat de betekenis van de voorstellingen te begrijpen.
(uit Symbolen en Allegorieen)

Als je aan allegorieen of symboliek denkt dan denk je misschien dat dat alleen in oude schilderijen voorkomt, maar dat is niet zo. Bijvoorbeeld dit werk van Chagall (de titel zegt het eigenlijk al):

De tijd is een oeverloze rivier (1930-1939)

• De gevleugelde vis is een symbool van Christus die aan de wereld ontstijgt.
  • De klok staat voor de menselijke lotsbestemming.
  • De rivier staat o.a. voor de wegstromende tijd.
  • Het verliefde paartje verbeelt de 'bevruchtende kracht' van het water.

Het kan ook wel wat concreter:

Pieter Bruegel - Nederlandse spreekwoorden

Er zijn ongeveer 100 spreekwoorden verwerkt in dit schilderij.

En nog een voorbeeld van een Allegorie:

Allegorie met Venus en Amor - Agnolo Bronzino

• De duif staat al eeuwen voor de liefde
  • De krijsende figuur staat waarschijnlijk voo jaloezie of wanhoop
  • De maskers staan voor bedrog/schijnheiligheid
  • Venus, de liefde, is de centrale figuur, en het centrale thema.
  • De man met de baard is 'Tijd'. Vijand van de frisse/jonge liefde
  • Het jongetje met de krullen staat voor de zotte/vrolijke kant van de liefde

Kortom een allegorie van de liefde.

Dit topic lijkt mij wel leuk, en leerzaam, en een mooie mogelijkheid om wat met je kennis te patsen. En er kunnen natuurlijk niet genoeg 'Raad de/je...' topics zijn!

Laten beginnen met het raden van deze:

• Aldus.
    pi_25888168
    Allegorie van de onregelmatige stoelgang, eind zeventiende eeuw.
    pi_25888453
    Waar twee vechten om een been ...
    toch wel handig als je titel en maker vermeldt ... zo dreigt het te ontaarden in een tweede BdT
    pi_25888951
    Mjah de titel verraad de allegorie ...

Schiderij is van eind 16e eeuw Gellius.

De meneer is het midden is Hercules!
    Aldus.
    pi_25891640
    heeft het iets te maken met het kleurgebruik in de kleding?

sorry, maar ik kan hier de allegorie - nog - niet in vinden...
      donderdag 31 maart 2005 @ 21:53:41 #6
    62129 De-oneven-2
    Wir sind so leicht...
    pi_25891826
    Meneer in het midden wil meneer rechts behoeden voor het kwaad dat lijkt te schuilen in mevrouw...

Tvp, dus.
    ...dass wir fliegen.
    pi_25891835
    Waarschijnlijk wel, ik weet het alleen niet zeker. Het gaat vooral om de keuze tussen de twee vrouwen ... (reactie op Suus-chan).

Het is vrouw(en) vs. man DO!
    Aldus.
    pi_25891993
    quote:
    Op donderdag 31 maart 2005 21:53 schreef Z het volgende:
    Waarschijnlijk wel, ik weet het alleen niet zeker. Het gaat vooral om de keuze tussen de twee vrouwen ... (reactie op Suus-chan).

ja, nu je t zo stelt, inderdaad...
    pi_25892055
    Do = De-oneven-2 .

En ook nog een vrouw tegen vrouw bedenk ik me nu.
    Aldus.
      donderdag 31 maart 2005 @ 22:03:30 #10
    62129 De-oneven-2
    Wir sind so leicht...
    pi_25892072
    quote:
    Op donderdag 31 maart 2005 21:53 schreef Z het volgende:
    Waar bemoeit die Hercules zich dan mee, .
    ...dass wir fliegen.
    pi_25892095
    Heeft gajus dan niet een beetje gelijk? er is dan wel geen derde die er mee heen gaat... maar het zijn wel 'twee die vechten om een been'
    pi_25892148
    quote:
    Op donderdag 31 maart 2005 22:04 schreef Suus-chan het volgende:
    Heeft gajus dan niet een beetje gelijk? er is dan wel geen derde die er mee heen gaat... maar het zijn wel 'twee die vechten om een been'
    Een beetje wel, maar vooraln om de keus van Hercules.
    Aldus.
    pi_25901054
    Al tijd voor een nieuwe?

De titel geef ik er toch maar niet bij; anders wordt het wel heel makkelijk opzoeken. Maar waarschijnlijk is de schilder toch niet zo moeilijk te raden...
    pi_25901150
    De mijne is nog niet geraden, maar misschien een beetje te lastig, want er zijn wat weinig aanknopingspunten. In tegestelling tot die van BTM.

Ik laat de mijne tot vanavond staan, en daarna kunnen verder met die van BTM.
    Aldus.
    pi_25901510
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 10:48 schreef Z het volgende:
    De mijne is nog niet geraden, maar misschien een beetje te lastig, want er zijn wat weinig aanknopingspunten.
    Ik ken het schilderij zelf niet, maar dit moet van een Venetiaanse schilder zijn - niet Titiaan zelf, maar wel iemand uit dezelfde kring. Hercules moet kiezen tussen... eh, Trouw en Ontrouw?
    pi_25901749
    Trouw en ontrouw, deugd en ondeugd allemaal 1 pot nat

Ik reken het goed; 'Allegory of Virtue and Vice' geschilderd door Paolo Veronese. Het preciese verhaal moet ik jullie even schuldig blijven, dat weet ik niet uit m'n hoofd.

Verder met die van BTM.

ik ga me er later even in verdiepen
    Aldus.
    pi_25903722
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 10:44 schreef BTM het volgende:
    Al tijd voor een nieuwe?

[afbeelding]
    De titel geef ik er toch maar niet bij; anders wordt het wel heel makkelijk opzoeken. Maar waarschijnlijk is de schilder toch niet zo moeilijk te raden...
    Die dame ter linkerzijde lijkt zo weggelopen uit het schilderij "de geboorte van Venus". Ik neem aan dat beide schilderijen door dezelfde meester zijn geconcipieerd, door Sandro Botticelli dus.
    pi_25903785
    Zoals ik al zei: niet zo moeilijk te raden, die schilder...

nou die allegorie nog.
    pi_25903809
    Maar wat doet ze met die slang om haar lichaam. De slang staat vaak voor wedergeboorte iig. Het zou ook Eva kunnen zijn natuurlijk, en dan wijst ze naar God? En er what's de deal met al dat getrek en gepiel aan haar ...?
    Aldus.
      vrijdag 1 april 2005 @ 12:52:39 #20
    15967 Frollo
    You know I am a righteous man
    pi_25903991
    Die vrouw links zal inderdaad Eva zijn die naar de appel reikt, terwijl een duistere figuur handenwrijvend staat toe te kijken. Het groepje helemaal rechts is denk ik een koning die zich van alles laat influisteren.
    Het middelste groepje snap ik nog niet helemaal, maar zou het al met al misschien een waarschuwing kunnen zijn tegen slechte raadgevers?
    pi_25903994
    Allegorische gedachte: de naakte waarheid ligt op straat.
    pi_25904017
    Da's geen slang, maar een streng van heur haar waarmee ze d'r schaamte bedekt; als je de grote versie van het plaatje bekijkt is het net te zien (hoewel ik toegeef dat het nogal onduidelijk is). Haar naaktheid is belangrijk - ze is geen Bijbelse figuur. Wat dat gepriegel met kapsels betekent weet ik eigenlijk ook niet...
    pi_25904044
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 12:52 schreef Gajus het volgende:
    Allegorische gedachte: de naakte waarheid ligt op straat.
    De Naakte Waarheid: da's één!
    pi_25904074
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 12:52 schreef Frollo het volgende:
    Het middelste groepje snap ik nog niet helemaal, maar zou het al met al misschien een waarschuwing kunnen zijn tegen slechte raadgevers?
    Dat komt al erg dicht bij de kern.
    pi_25904203
    Heur haar

Heeft vroomheid er ook iets mee te maken?
    Aldus.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')