Maar het is toch zo dat de persoon die een ander een fundamentalistisch atheïst noemt uit gaat van zijn waarheid dat er mogelijk toch een God of iets dergelijks is?quote:Op donderdag 31 maart 2005 18:45 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Hoe krom is een banaan?Volgens exact dezelfde redenering zouden er ook geen fundamentalistische theïsten kunnen bestaan.
Volgens mij betekenen "fundamenteel" en "fundamentalistisch" niet het zelfde.quote:Op donderdag 31 maart 2005 18:57 schreef Alicey het volgende:
Met fundamenteel wordt vooral bedoeld dat iemand diens overtuiging als fundament voor de rest van het leven gebruikt. Er zijn weldegelijk atheisten wiens wereld omver gegooid zou worden wanneer zij iets anders gaan geloven..
Je hebt duidelijk niet door wat fundamentalistisch is...quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:00 schreef Akkersloot het volgende:
Maar het is toch zo dat de persoon die een ander een fundamentalistisch atheïst noemt uit gaat van zijn waarheid dat er mogelijk toch een God of iets dergelijks is?
Deze quote slaat echt nergens opquote:Fundamentlistische theïsten, met name fundamentalistische christenen en fundamentalistische moslims bestaan. Dat zijn immers personen die menen dat iedereen in hun "God" of "Allah" gelooft maar dat de "ongelovigen" daar dan niet voor hebben gekozen ( www.aanneembaarheidsgodsdienst.nl/index.html#tekst6 ).
Het woord is natuurlijk niet zomaar een verbastering van fundamenteel geworden.quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:07 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Volgens mij betekenen "fundamenteel" en "fundamentalistisch" niet het zelfde.
In dat geval zou het niet netjes zijn geweest wanneer iemand op dit forum een ander uit zou maken voor een fundamentele fundamentalistische atheïst.quote:Op donderdag 31 maart 2005 18:59 schreef cyber_rebel het volgende:
Een fundamentele atheist lijkt me iemand die rechten van religieuzen willen beperken of zelfs religie willen verbieden en religieuzen wilen vervolgen.
Waarom heb jij het recht om aan iemand die gewoon nergens in gelooft een etiketje van "fundamentalist" op te plakkenquote:Op donderdag 31 maart 2005 19:09 schreef Haushofer het volgende:
Je redeneert alles vanuit jouw standpunt. Zoals -..._...._.-- zei, je kunt de redenering exact omdraaien. Een fundamentalistische atheist zie ik als een persoon die zijn ongeloof laat stoelen op een zelfde manier van dogma's stellen als een fundamentalistisch gelovige.
Je openingspost klopt gewoon niet. Jij vindt dat bijv. een gelovige van een ander niet mag zeggen dat hij fundamenteel ongelovig is. Ten eerste: waarom mag een anders- of nietgelovige een ander dan wel fundamentalist noemenquote:Op donderdag 31 maart 2005 19:15 schreef Akkersloot het volgende:
Waarom heb jij het recht om aan iemand die gewoon nergens in gelooft een etiketje van "fundamentalist" op te plakken![]()
Nee. Fundamentalisme slaat op de manier van denken. (Als iemand een topic zou openen met een vraag met maar twee mogelijkheden "Jezus was homo" en "Jezus was geen homo" en je laat geen ruimte over voor het feit dat we het gewoon niet kunnen weten is die persoon een fundamentalist. Namelijk iemand die meent dat iedereen in de bijbel gelooft als zijnde een betrouwbare historische bron. Manier van denken dus).quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:07 schreef ChrisJX het volgende:
Fundamentalisme slaat niet op het geloof/de denkbeelden zelf, maar op de manier van uitvoeren.
Link. Verholpen. ( http://www.aanneembaarheidsgodsdienst.nl/index.html#tekst6quote:Deze quote slaat echt nergens op
Of je verdiept je iets verder in de term "fundamentalist".quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:17 schreef Tique het volgende:
Je hebt dus radicale imams, en dat zijn dus fundamentalischtische imams, dus kan je ook fundamentalistische atheïsten hebben.
Zolang jij jouw denkbeelden niet met geweld aan een ander wil opleggen, maakt dat jou nog niet tot een fundamentalist. Want in deze redenatie is zowel iedereen die ofwel gelooft (dus ervan overtuigd is dat God bestaat), ofwel niet gelooft (er zeker van weet dat God niet bestaat, agnosten reken ik dus niet mee) een godsdienstfundamentalist. Dat is de helft van de wereldquote:Op donderdag 31 maart 2005 19:20 schreef Akkersloot het volgende:
Nee. Fundamentalisme slaat op de manier van denken. (Als iemand een topic zou openen met een vraag met maar twee mogelijkheden "Jezus was homo" en "Jezus was geen homo" en je laat geen ruimte over voor het feit dat we het gewoon niet kunnen weten is die persoon een fundamentalist.
Vertel me, waar heb ik het fout geschrevenquote:Op donderdag 31 maart 2005 19:21 schreef Tique het volgende:
ChrisJX, ff een correctie, je bent een atheïst als je niet gelovig bent
Daarquote:Op donderdag 31 maart 2005 19:18 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Je bent een atheïst als je niet in God gelooft. Maar je bent pas een fundamentalistische atheïst als je de wereld met geweld wil 'bekeren'.
Precies. Ongelovig is toch ongelovig ?quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:18 schreef ChrisJX het volgende:
Je openingspost klopt gewoon niet. Jij vindt dat bijv. een gelovige van een ander niet mag zeggen dat hij fundamenteel ongelovig is.
Als iemand in een God gelooft, gelooft die persoon gewoon in een God. Maar.... als die persoon ook nog eens gelooft dat wij andersgelovigen ook in hun God of Allah geloven (en dus hun "profeten") dan is die persoon pas een fundamentalistische christen c.q. fundamentalistische moslim. JIj gelooft toch niet in die God of Allah van hem. Waarom zou hij dan mogen zeggen dat je dan niet voor "god gekozen hebt" of "ondankbaar jegens Allah" gen.quote:Ten eerste: waarom mag een anders- of nietgelovige een ander dan wel fundamentalist noemen![]()
Hoe heet dan een moslim die de wereld alleen maar onder moslim-overheersing ("dar es salaam") wil hebbenquote:Maar je bent pas een fundamentalistische moslim als je de wereld met geweld wilt bekeren, dus van alle denkbeelden wil ontdoen die niet de jouwe zijn.
Gewoon je lieve overleden Oma die je vanuit het hiernamaals helpt. Of een God die totaal niets met de mensenwerk boeken bijbel of koran te maken heeft.quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:28 schreef Tique het volgende:
Daar
God is niet het enige waar mensen ik kunnen geloven he.. Je hebt ook nog Allah, Boedhha etc.
Letterneukerquote:Op donderdag 31 maart 2005 19:28 schreef Tique het volgende:
Daar
God is niet het enige waar mensen ik kunnen geloven he.. Je hebt ook nog Allah, Boedhha etc.
Deze redenatie kan ik niet volgen. Een fundamentalistische moslim gelooft zelf in Allah. Maar hij weet dat andere mensen dat niet doen. Dáárom probeert hij deze mensen te bekeren. Niet door langs te deuren te gaan en een praatje te houden, maar door alle niet-moslims op te blazen, onder dwang te bekeren enz. Oftewel: hij wil de wereld ontdoen van alle niet-moslimelementen. Ofwel je bekeert je, ofwel je gaat doet, maar niet-moslims moeten verdwijnen. Klaar. Als een fundamentalistische moslim zou denken dat iedereen in Allah gelooft hoeft er niets verwijderd te worden, want iedereen is een grote blije familiequote:Op donderdag 31 maart 2005 19:29 schreef Akkersloot het volgende:
Als iemand in een God gelooft, gelooft die persoon gewoon in een God. Maar.... als die persoon ook nog eens gelooft dat wij andersgelovigen ook in hun God of Allah geloven (en dus hun "profeten") dan is die persoon pas een fundamentalistische christen c.q. fundamentalistische moslim. JIj gelooft toch niet in die God of Allah van hem. Waarom zou hij dan mogen zeggen dat je dan niet voor "god gekozen hebt" of "ondankbaar jegens Allah" gen.
Een fundamentalistquote:Hoe heet dan een moslim die de wereld alleen maar onder moslim-overheersing ("dar es salaam") wil hebben![]()
Sorry, ik kon het niet laten, dat is nou zo leuk aan dit forum, dan worden mensen altijd zo lekker geFok!tquote:
Terzijde. Een fundamentalistische christen of dito moslim erkent niet dat een niet-christen of niet-moslim in een andere God zou geloven.quote:
Juist wel! Hij weet dat een ander iets anders gelooft, maar schuift deze denkbeelden als onwaar terzijde. En daarbij wil hij de gehele wereld bekeren.quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:44 schreef Akkersloot het volgende:
Terzijde. Een fundamentalistische christen of dito moslim erkent niet dat een niet-christen of niet-moslim in een andere God zou geloven.
Dit klopt gewoon pertinent niet. Hee Ali, Mohammed B., waar geloof ik in?? Dan zegt hij heus niet: "In Allah", maar "niet in Allah, vieze vuile Christenhond"quote:Vooral fundamentalistische moslims geloven dat alle christenen in hun Allah geloven. (Alle moslims geloven dat alle christenen in hun Allah gelooft, en dat is dan ook een voorbeeld dat het fenomeen fundamentalisme veel breder bestaat waar men tot nu toe erg in heeft).
Lees en huiver. Het gaat er fundamentalistische moslims niet om of je in hun Allah gelooft. Ze geloven immers dat je sowieso al in Allah gelooft. Het gaat er hen alleen om dat je dankbaar voor Allah bent.quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:39 schreef ChrisJX het volgende:
. Als een fundamentalistische moslim zou denken dat iedereen in Allah gelooft hoeft er niets verwijderd te worden, want iedereen is een grote blije familie
Sommigen iddquote:Op donderdag 31 maart 2005 19:54 schreef Oud_student het volgende:
Is een atheist er net zo van overtuigd, dat een gelovige beter nergens in kan geloven ?
En dit heb jij welke fundamentalistische moslim horen zeggen...quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:55 schreef Akkersloot het volgende:
Lees en huiver. Het gaat er fundamentalistische moslims niet om of je in hun Allah gelooft. Ze geloven immers dat je sowieso al in Allah gelooft. Het gaat er hen alleen om dat je dankbaar voor Allah bent.
Fundamentalist zijn gaan er niet om wat je doet maar over wat je denktquote:Op donderdag 31 maart 2005 20:17 schreef ChrisJX het volgende:
Dus iedereen die denkt dat de hele wereld gezellig in Allah gelooft, maar verder lekker z'n tuintje blijft schoffelen is een fundamentele moslim volgens jou? Wat jij wil
Maar het is voor velen wel erg gemakkelijk om dat toch te doen.quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:54 schreef Oud_student het volgende:
Er is geen symetrische situatie tussen een gelovige en een niet gelovige.
Een atheïst baseert zijn ongeloof niet zo zeer ''ergens'' op, hij ziet simpelweg geen redenen om te geloven, daar is gewoon geen aanleiding toe.. Ik definieer atheïsme als ''de afwezigheid van geloof''.quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:09 schreef Haushofer het volgende:
Je redeneert alles vanuit jouw standpunt. Zoals -..._...._.-- zei, je kunt de redenering exact omdraaien. Een fundamentalistische atheist zie ik als een persoon die zijn ongeloof laat stoelen op een zelfde manier van dogma's stellen als een fundamentalistisch gelovige.
Ik geloof stellig dat de paashaas niet bestaat. Ben ik dan ook een fundamentalist ?quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:09 schreef Haushofer het volgende:
Hoe noodzakelijk is het niet bestaan van de paashaas voor je?quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:14 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ik geloof stellig dat de paashaas niet bestaat. Ben ik dan ook een fundamentalist ?
Jahoor. Dan ben je een fundamentalist. Moet ik dit nou serieus nemen?quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:14 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ik geloof stellig dat de paashaas niet bestaat. Ben ik dan ook een fundamentalist ?
Dat doet er niet toe. Ik geloof gewoon niet in de paashaas. Punt uit.quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:16 schreef Alicey het volgende:
Hoe noodzakelijk is het niet bestaan van de paashaas voor je?
Ja. Want wat is nu het verschil tussen de paashaas en God. ?quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:16 schreef Haushofer het volgende:
[Ik geloof niet in de Paashaas. Ben ik dan ook een fundamentalist]
Jahoor. Dan ben je een fundamentalist. Moet ik dit nou serieus nemen?![]()
De paashaas heeft een mandje met chocolade-eitjes en God heeft een boom met verboden vruchten.quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:21 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ja. Want wat is nu het verschil tussen de paashaas en God. ?
Dat vind ik ook, Akkerquote:Op donderdag 31 maart 2005 21:20 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dat doet er niet toe. Ik geloof gewoon niet in de paashaas. Punt uit.
Ik vind dat Godslasteraar het nog allemaal veel beter uit kan leggen![]()
Voor jouw is er geen verschil. En dat betekend dan automatisch dat dat voor iedereen geldt. Natuurlijk.quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:21 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ja. Want wat is nu het verschil tussen de paashaas en God. ?
En terecht. Anders is het gewoon de omkering van bewijslast. "Geloof jij niet dat Godde paashaas bestaat? Bewijs jij dat eens". ]quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:24 schreef Haushofer het volgende:
die legt in principe gewoon de bewijslast neer bij de gelovigen.
Ik wou het net zeggen ja.quote:Maar sommige mensen zijn zo verstokt in hun ongeloof, dat ze geen ruimte over laten voor alternatieven. Dan neig ik wel een beetje naar het idee "fundamentalistisch".
Te verstokt in het idee dat er ook fundamentalistische atheisten moeten zijn. Gewoon van uit de automatische symmetrie te zien Oud Student kan dat ook beter uitleggenquote:Maar misschien vat ik dat woord wel verkeerd op, hoor.
Voor iemand die niet in een God gelooft zijn God en de paashaas het zelfde ja. of hij moet in de paashaas geloven natuurlijk.quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:25 schreef Haushofer het volgende:
Voor jouw is er geen verschil. En dat betekend dan automatisch dat dat voor iedereen geldt. Natuurlijk.![]()
Ik ben dan ook een schaamteloze plagiateur.quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:20 schreef Akkersloot het volgende:
......
Ik vind dat Godslasteraar het nog allemaal veel beter uit kan leggen![]()
Daarom geloofde ik vroeger niet in God maar wel in Sinterklaas, de laatste leverde zowaar kadootjes op. (en marsepein)quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
De paashaas heeft een mandje met chocolade-eitjes en God heeft een boom met verboden vruchten.
Nee hoor.quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:39 schreef Storing het volgende:
De bewijslast ligt als het ware altijd bij degene die de ander wil overtuigen.
Het gaat uiteraard ook om het perspectief waar het fundamentalisme in staat en waar het zich tegen keert.quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:33 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Voor iemand die niet in een God gelooft zijn God en de paashaas het zelfde ja. of hij moet in de paashaas geloven natuurlijk.
Dus de stelling "Ik geloof niet in de paashaas. Ben ik dan ook een fundamentalist" is helemaal zo gek nog niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |