abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25993147
Nog daargelaten dat er 'rucksichlos' vanuit gegaan wordt dat misbruik altijd een zeer ernstig trauma met zich brengt, hetgeen ik bestrijd. Het kan, maar het hoeft niet.
Love me, Hate me.
Mijn doel hier is vrienden krijgen.
  dinsdag 5 april 2005 @ 09:08:11 #202
3542 Gia
User under construction
pi_25993378
quote:
Op maandag 4 april 2005 17:23 schreef RM-rf het volgende:

In het geval uit de startpost lijkt daar weinig direkte aanleiding toe te zijn, kan er inderdaad aangenomen worden dat de sexuele relatie met de 13-jarige jongen niet geheel onder dwang was,
Misbruik is altijd fout, of het nou wel of niet onder dwang gebeurde.
Wat deze kinderen hier later onder te lijden hebben, kun je nu nog niet zeggen.
Jongens van 13 zijn nog nauwelijks met sex en sexualiteit bezig. Ze beginnen een beetje gevoelens te krijgen wat dat betreft.
In het geval van deze jongens kan ik me voorstellen dat ze binnen nu en een jaar, misschien 2 jaar, behoorlijk in de knoop kunnen raken, door wat hen is overkomen.

Die man heeft misbruik van hen gemaakt. Het zijn minderjarige kinderen die de gevolgen niet overzien en het misschien wel allemaal heel spannend en speciaal vinden. Maar over het leed in de toekomst kun je nu nog niets weten.
Het feit dat het min of meer vrijwillig gebeurde doet er dan ook niet toe. Je mag gewoon never nooit niet aan kinderen komen.
pi_25995269
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 09:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat deze kinderen hier later onder te lijden hebben, kun je nu nog niet zeggen.
Jongens van 13 zijn nog nauwelijks met sex en sexualiteit bezig. Ze beginnen een beetje gevoelens te krijgen wat dat betreft.
In het geval van deze jongens kan ik me voorstellen dat ze binnen nu en een jaar, misschien 2 jaar, behoorlijk in de knoop kunnen raken, door wat hen is overkomen.

Die man heeft misbruik van hen gemaakt. Het zijn minderjarige kinderen die de gevolgen niet overzien en het misschien wel allemaal heel spannend en speciaal vinden. Maar over het leed in de toekomst kun je nu nog niets weten.
Het feit dat het min of meer vrijwillig gebeurde doet er dan ook niet toe. Je mag gewoon never nooit niet aan kinderen komen.
Nou, 13 jarigen zijn toch echt WEL met sex bezig Gia,
maar een sexuele ervaring op die leeftijd kan enorm beslissend zijn voor de rest van je (sexuele) leven denk ik.
En die man heeft waarschijnlijk misbruik gemaakt van zijn positie en dat vind ik erg fout.
Maar ik ben niet kundig genoeg om over de duur van een eventuele straf mijn oordeel te geven, wel vind ik het een zwaar delict en dient zwaar bestraft te worden (maar wat is zwaar in NL?)
Yeah baby Yeah!
  dinsdag 5 april 2005 @ 12:01:48 #204
33189 RM-rf
1/998001
pi_25996696
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 09:08 schreef Gia het volgende:

Ja, dat ben ik geheel met je eens, ik vind ook zeker dat het terecht is dat deze man veroordeeld geworden is...
waar de discussie nu al de hele tijd op terugkomt is de vraag of de strafmaat 'terecht' is ..
velen beweren dat het overduidelijk is dat er hier nog zwaarder gestraft moet worden ...

Ikzelf heb daar echter sterke twijfels bij, de anderhalf jaar gevangenisstraf waar deze man nu toe veroordeeld geworden is, lijkt me ook goed mogelijk een juiste ...

Besef je goed dat je niet kindermisbruik tot een algemeen cliche kunt maken, iedere zaak heeft zijn eigen specifieke eigenschappen, juist omstandigheden die juist in zo'n zaak spelen ...

Het is hier overduidelijk dat de man op 13-jarige jongens viel, 3 13-jarige jongens zijn door hem misbruikt, 1 jongen had hij anderhalf jaar een relatie mee, met twee anderen en het 8-jarige zusje van een van de jongens had hij onzedelijke contacten tijdens een zeiltocht waarna hij ook ging oppassen bij de 13 -jarige jongen en zijn 7-jarige zusje en daar met hen sexuele speeltjes speelde.

Natuurlijk, het meest maatgevend voor de strafmaat is het 7-jarige meisje, maar ook hier is de vorm van sexueel contact in het bericht niet gespecificeerd, mocht de man bij dat meisje penetratie hebben gepleegd, zou de strafmaat tegen de 8 jaar liggen...
Echter, ik ga er, gezien de strafmaat vanuit dat dat niet het geval is geweest, mogelijk _kan_ het zo zijn dat dit meisje hooguit aanwezig is geweest bij de onzedelijke handelingen die de man met haar 13-jarige broertje gepleegd heeft, zonder verder hier direkt deel vanuit te hebben gemaakt ...

Overigens, die aanwezigheid zelf is natuurlijk ook al hoogstwaarschijnlijk schadelijk voor het meisje geweest, en zeker een vorm van misbruik, maar geen vorm die werkelijk aanleiding geeft tot langere bestraffing dan anderhalf jaar ...

Het is onzinnig om sexueel misbruik tot een definitieve grootheid te maken, die altijd tot de allerhoogste bestraffing moet leiden en ook altijd tot enorme trauma's leidt ... feitelijk ontken je darmee de mogelijkheid dat mensen zulke ervaring goed verwerken..
Het verwerken van trauma's is vaak ook een kwestie van zaken in relatie te zien, en soms ook dingen lager inschatten, zaken minder schadelijk vinden, want ze zijn te verwerken ...

Iemand die beweert dat sexuel misbruik ten allen tijde tot zware trauma's leidt, en de daders toch vooral met de doodstraf, of lijfstraffen bestraft dienen te worden .. schept daarmee en self-fullfilling propecy.
immers, een latere verwerking van dat trauma wordt bijna onmogelijk gemaakt, want dat zou dan al snel een ontkenning zijn van de 'grootheid' van het drama.

Natuurlijk, sexueel misbruik leidt vrijwel altijd tot trauma's, en het is goed dat er wetten zijn die sexueel contact van volwassenen met kinderen verbieden en mogelijk maken te bestraffen, domweg omdat dat zo'n groot risico heeft ..
maar het is _niet_ zo dat de schade altijd van een 'onmetelijk' niveau is, er zijn zeer verschillende vormen van zulk sexueel misbruik, die onderling verschillend bestraft moeten worden...
Van absoluut zwaar misbruik, penetratie onder dwang of waarbij de dader het slachtoffer enorm manipuleert door deze angst aan te praten ... en daarentegen ook sexueel misbruik waarbij kinderen betrokken zijn die hierin zelf ook wel degelijk deels meegaan, niet dat dat een 'goedkeuring' zou moeten zijn, maar het makt het wel aannemlijk dat de strafmaat daarvan lager wordt.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 5 april 2005 @ 12:49:07 #205
3542 Gia
User under construction
pi_25997909
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 12:01 schreef RM-rf het volgende:

Van absoluut zwaar misbruik, penetratie onder dwang of waarbij de dader het slachtoffer enorm manipuleert door deze angst aan te praten ... en daarentegen ook sexueel misbruik waarbij kinderen betrokken zijn die hierin zelf ook wel degelijk deels meegaan, niet dat dat een 'goedkeuring' zou moeten zijn, maar het makt het wel aannemlijk dat de strafmaat daarvan lager wordt.
Manipuleren hoeft niet per se gelijk te staan aan angst aanpraten. Manipuleren kan ook door heel lief te zijn voor zo'n jongen, hem het gevoel te geven dat hij speciaal is en dat hij de dader een groot plezier doet. Door te zeggen dat hij hier veel van leert, dat hij er later veel plezier aan zal ondervinden en door te zeggen dat het niet erg is, maar juist heel fijn. Hij zal er verder bij zeggen dat het kind vooral niets moet zeggen tegen de ouders, omdat die niet willen dat hun kind zich met dit soort zaken bezighoudt. Ze zullen hem verbieden om nog met hem (dader) om te gaan en dan kunnen ze die spelletjes niet meer spelen en dat zou toch jammer zijn.

Er is dan geen dwang en zo'n kind kan er in mee gaan, niet beseffend dat die man iets doet wat niet hoort. Daar komt het kind pas later achter en ook dan krijgt hij er pas problemen mee. Zelfs als niemand er van weet en niemand tegen hem zegt dat het fout was wat die man deed.
Je kunt nu gewoon nog niet weten wat de gevolgen zijn voor deze kinderen.

Ik vind het daarom ook fout om strafvermindering te geven, alleen omdat de kinderen vrijwillig hebben meegedaan en omdat er geen sprake was van angst aanjagen. De man heeft ze er wel toe overgehaald. De kinderen hebben niet het initiatief genomen.
  dinsdag 5 april 2005 @ 13:06:45 #206
33189 RM-rf
1/998001
pi_25998290
ja, manipuleren kan op heel veel manieren....
maar als een 13-jarige jongen kennelijk met sexspelletjes wordt 'overgehaald' tot sexuele handelingen, is er wel een verschil tussen dat en het dwingen tot sexuele handelingen onder pure fysieke dwang ...

oftewel, er kan een verschillende strafmaat worden toegepast voor zulke gevallen.
Er bestaat essentieel geen 'algemene strafmaat' waarbij iedere vorm van sexueel verkeer met jongeren dezelfde straf krijgt opgelegd ..

natuurlijk in bepaalde religieuze strafsystemen, als de sharia werkt men daar liever wel mee, eigenlijk ook omdat men in relgieuze staten de eigen verantwoordelijk van de mens, zowel dader als slachtoffer ontkent... dus is het mogelijk om iedere 'misdaad' tot een algemeen prototype te maken, waartegen maar één straf mogelijk is
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')