quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:07 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Kan ik ook van provider wisselen met nummerbehoud? Hoe gaat dat in zijn werk?
Dat kan. Ik doe het al jaren en ik heb nooit problemen ermee gehad. Het is wel aan te bevelen om de normale procedure te doorlopen:
1. Nieuw abonnement/prepaid aansluiten/aanschaffen bij een
andere provider (dan Vodafone)
2. Meestal zit er een formulier voor nummerbehoud in het welkomstpakket. Dat vul je in en dat stuur je naar je nieuwe aanbieder. Je hebt drie tijdstippen om het nummer over te laten gaan naar je nieuwe aansluiting:
- zo snel mogelijk (binnen 10 werkdagen): meestal moet je wel een afkoopsom betalen voor de resterende maanden (de opzegtermijn)
- na afloop van je abonnement
- een eigen gekozen datum, maar niet verder dan 4 maanden in de toekomst
3. De nieuwe provider stuurt je meestal een bevestigingsbrief, waarin ook de datum van portering vermeld staat. Er wordt ook vermeld wat je moet doen op de dag zelf: meestal merk je vanzelf dat je met de oude kaart niet meer kunt bellen en dan kun je de simkaarten verwisselen.
4. De nieuwe provider neemt ook contact op met Vodafone en zegt ook je abonnement op!
Niet zelf gaan opzeggen dus!Meestal worden geen kosten voor nummerbehoud berekend, maar bij KPN en Vodafone bestaat de kans dat ze als nieuwe provider dit wel doen, maar dat mag de pret niet drukken: meer dan 9 euro gaat het niet kosten.
Orange heeft de meest prettige voorwaarden, maar bij Telfort, T-Mobile en KPN Prepay (geen Hi Prepay) moet je een keer bellen/sms-en binnen een half jaar/jaar. Als je dat doet, blijft je beltegoed ook geldig en hoef je niet verplicht op te waarderen om je nummer in de lucht te houden.