quote:
Om maar eens een andere open deur in te trappen: HSP is net zo'n lulverhaal als dat vrouwen bij definitie sociaal vaardiger zijn dan mannen. Vrouwen zijn *gemiddeld* genomen sociaal vaardiger, maar de *spreiding* in SV is zo groot dat zo'n constatering een totale dooddoener is.quote:
Yep, verschillen tussen vrouwen en tussen mannen onderling zijn vaak veel interessanter dan de globale verschillen tussen mannen en vrouwen. Dat zijn maar gemiddelden, terwijl de werkelijke waarden binnen die groepen vaak verder uiteen lopen dan het gemiddelde tussen mannen en vrouwen.quote:Op woensdag 15 maart 2006 23:16 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Om maar eens een andere open deur in te trappen: HSP is net zo'n lulverhaal als dat vrouwen bij definitie sociaal vaardiger zijn dan mannen. Vrouwen zijn *gemiddeld* genomen sociaal vaardiger, maar de *spreiding* in SV is zo groot dat zo'n constatering een totale dooddoener is.
Het probleem vind ik met dit soort topics is dat ze beginnen met een rijtje van eigenschappen die bij hoge sensitiviteit zouden horen; eigenschappen waar niks mis mee is en dus gewoon rieken naar aanstelleritus wanneer dat als oorzaak van problemen wordt aangemerkt. Wat is het werkelijke probleem? Zo ontvankelijk zijn dat iedere karaktervorming juist mist?quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:02 schreef Natalie het volgende:
Esmeralfa, ik hang al 4 jaar op dit forum rond, en dit onderwerp heeft nooit soepel gelopen. Het spijt me dat te zeggen, want ook ik vind het een interessant onderwerp. Maar het is nu eenmaal een beladen onderwerp, en je ziet hoe veel mensen erover denken. Ongeacht of ze er nu kennis van hebben of niet. Naar mijn idee is vooal het laatste leidend in dit soort topics. En probeer er dán maar weer een een serieus topic van te maken zonder vooroordelen. Dat is praktisch onmogelijk.
Houd de eer aan jezelf en sla het profiel erop na om op die manier met mensen te praten erover, maar probeer het niet via dit topic te doen. Je ziet er ervan komt. En ook van je eigen topic.
Is dit niet het probleem van het bestaansrecht van de psychiatrie uberhaupt?quote:Op woensdag 15 maart 2006 22:20 schreef Mini_rulez het volgende:
Het enige wat te weerleggen valt, is hun idee dat dit een aparte psychische aandoening of iets dergelijks is. Het is namelijk helemaal niet duidelijk dat dit één bepaald syndroom ofzo is, met vaste oorzaken en symptomen. Natuurlijk zijn er mensen die gevoeliger zijn dan anderen, maar ik zie het meer als normale variatie tussen mensen, net zoals je bij alle andere persoonlijkheidstrekken een soort van schaal hebt van mensen die het meer of minder vertonen. Deze mensen vinden het blijkbaar spannend om op een uiterste van die schaal een labeltje te plakken. Nou, leef je uit zou ik zeggen.
Het is geen ziektequote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:15 schreef Girlysprite het volgende:
Hoogsensitief, dat is ook weer iets relatief nieuws in de psychologie. In het kort komt het er op neer dat emotionele impressies veel sterker bij iemand naar binnenkomen, waardoor iemand vlug kan gaan huilen bij films, zwaar onder indruk is van muziek, niet goed tegen druktes kan
Eigenschappen op een rijtje;
- Ze zijn zorgzaam en bewust.
- Ze dromen en fantaseren veel.
- Ze merken veel meer details en nuances op.
- Ze voelen stemmingen en emoties van anderen aan.
- Ze denken over veel dingen na, en bekijken alles van verschillende kanten.
- Ze zijn snel ontroerd door kunst, natuur en een mooie film.
- Ze willen in hun eigen tempo werken.
- Ze houden van stilte en rust.
(http://www.hooggevoelig.nl/)
Ik hoor daar steeds vaker over, maar ik weet het niet hoor. Het klinkt vooral als een aandoening die heel interessant klinkt. Ook als zou het echt bestaan, het zou me niet verbazen als mensen er een beetje sjiek mee gaan lopen doen al hebben ze het niet. Want klink je niet speciaal en uniek als je zegt dat je anderen zo goed aanvoelt, zo fijngevoelig bent, dieper kan genieten van alledaagse dingen?
volgens mij gaat dat echt zo'n aanstellerij ziekte worden.
Dat zit ik dus ook mee. Zo'n rijtje met eigenschappen geeft naar mijn idee een vertekend beeld. Kan me daarom ook goed voorstellen waarom er zo hard op gereageerd wordt.quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:48 schreef fokje het volgende:
Het probleem vind ik met dit soort topics is dat ze beginnen met een rijtje van eigenschappen die bij hoge sensitiviteit zouden horen; eigenschappen waar niks mis mee is en dus gewoon rieken naar aanstelleritus wanneer dat als oorzaak van problemen wordt aangemerkt. Wat is het werkelijke probleem? Zo ontvankelijk zijn dat iedere karaktervorming juist mist?
Je vergeet kamp D: 'mensen die weten dat het allemaal wat complexer is en genuanceerder ligt dan de kampen A en C suggereren, zonder dat ze daarmee een van beide partijen 'gelijk' willen geven, want geen van beide partijen heeft namelijk gelijk, en tegelijkertijd hebben ze allebei op punten wel gelijk'.quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:40 schreef Natalie het volgende:
Het 't idee dat er verschillende 'kampen' zijn op FOK! wat dit onderwerp betreft.
Kamp A [...]
Kamp B [...]
En Kamp C [..]
Ach, HSP is een puberding.quote:Grofweg gaat het al een jaar of 4 zo. Niet dat het verkeerd is. 't Is alleen jammer.
Je schetst het nu wel heel zwart-wit. Kamp A wordt volgens mij gewoon dood moe van al die nieuwe 'aandoeningen'. Niet geloven in hoogsensitiviteit? Volgens mij is er niemand die er aan twijfelt dat de een gevoeliger is dan de ander, maar om dat als een belemmering op je dagelijkse functioneren op te voeren lijkt soms een beetje overtrokken.quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:40 schreef Natalie het volgende:
[..]
Dat zit ik dus ook mee. Zo'n rijtje met eigenschappen geeft naar mijn idee een vertekend beeld. Kan me daarom ook goed voorstellen waarom er zo hard op gereageerd wordt.
Het 't idee dat er verschillende 'kampen' zijn op FOK! wat dit onderwerp betreft.
Kamp A, die niet gelooft in zoiets als hoogsensitiviteit en vindt dat iedereen die beweert het te zijn, een mietje is. Sterker nog: het zijn aandachttrekkers, mensen die denken dat ze o zo speciaal zijn en hiermee onder bepaalde dingen uit proberen te komen. 'Ik ben hoogsensitief' en boem: een excuus om je te ontrekken aan je verplichting. Zielige lui, die zogenaamde HSPers.
Nouja, dat valt ook wel weer mee. Soms is het wel degelijk nuttig om mensen met soortgelijke problemen in één categorie te gooien, zodat je van ervaringen met de ene patiënt dingen kunt leren die een ander kunnen helpen. Maar goed, dat loont volgens mij alleen de moeite bij dingen die ook echt een stoornis genoemd kunnen worden, die dus een duidelijke negatieve invloed op het leven van een patiënt hebben en behandeld moeten worden. Het nadeel van een labeltje is namelijk, zoals al genoemd is, dat mensen zich er ook naar gaan gedragen en hun symptomen daardoor juist erger maken in plaats van er iets aan te doen. Ze gaan hun 'stoornis' te serieus nemen.quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is dit niet het probleem van het bestaansrecht van de psychiatrie uberhaupt?
Wat een loze opmerking.quote:Op donderdag 16 maart 2006 14:19 schreef joshus_cat het volgende:
Ook leuk in deze: een gezelligheidsvereniging voor autisten (bestaat echt)![]()
(da's net zoiets als 'huisdieren voor dierenbeulen')
Ten eerste heeft het niets met HSP te maken en ten tweede zijn er genoeg mensen met een stoornis in het autistisch spectrum die ontzettend gezellig zijn.quote:
De essentie van 'klassiek autisme' is dat het autisten mensen zijn die geen besef hebben van de 't gevoelsleven van andere mensen. Ik vind 't vrij bizar om een vereniging op te richten waarin je dat soort mensen bijelkaarbrengt, 'voor de gezelligheid'. Ik krjig dan toch heel sterk het idee dat er mensen zijn die hun eigen ideeën over hoe mensen hun leven moeten leiden aan het projecteren zijn op andere mensen [=in dit geval autisten].quote:Op donderdag 16 maart 2006 14:22 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ten eerste heeft het niets met HSP te maken en ten tweede zijn er genoeg mensen met een stoornis in het autistisch spectrum die ontzettend gezellig zijn.
Dat zou mooi zijn idd.quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:59 schreef joshus_cat het volgende:
Ach, HSP is een puberding.Op een gegeven moment groei je boven de kwalificaties uit, en dan gaat 't meer om de vraag 'OK, dan ben ik HSP, hoe kan ik dan m'n leven zo inrichten zodat ik zo min mogelijk gezeik heb, en tegelijkertijd m'n ding kan doen'?
Gezeik heb je toch wel, hoef je geen HSP voor te zijnquote:Op donderdag 16 maart 2006 15:37 schreef Natalie het volgende:
Dat zou mooi zijn idd.
Zijn wie je bent en je eigen ding kunnen doen zonder gezeik.
Wie weet doen sommigen dat ook wel. En kan me voorstellen dat een bepaalde groep daar zó gek van wordt dat ze iets hebben van: Pffffff, niet wéér, hè.quote:Op donderdag 16 maart 2006 14:02 schreef _Boo_ het volgende:
Je schetst het nu wel heel zwart-wit. Kamp A wordt volgens mij gewoon dood moe van al die nieuwe 'aandoeningen'. Niet geloven in hoogsensitiviteit? Volgens mij is er niemand die er aan twijfelt dat de een gevoeliger is dan de ander, maar om dat als een belemmering op je dagelijkse functioneren op te voeren lijkt soms een beetje overtrokken.
Klopt.quote:Op donderdag 16 maart 2006 15:38 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Gezeik heb je toch wel, hoef je geen HSP voor te zijn![]()
Ik dacht dat er we er toch wel uit waren dat de hele HSP-discussie een gebed zonder end was.quote:Op donderdag 16 maart 2006 14:58 schreef Mini_rulez het volgende:
Maar goed, ik zie inderdaad ook niet in wat dit met HSP te maken heeft.
Hai allemaal.quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:48 schreef fokje het volgende:
[..]
Het probleem vind ik met dit soort topics is dat ze beginnen met een rijtje van eigenschappen die bij hoge sensitiviteit zouden horen; eigenschappen waar niks mis mee is en dus gewoon rieken naar aanstelleritus wanneer dat als oorzaak van problemen wordt aangemerkt. Wat is het werkelijke probleem? Zo ontvankelijk zijn dat iedere karaktervorming juist mist?
Zouden de grootste criminelen op aarde ook niet hooggevoelig kunnen zijn? Ik denk dus van wel, al is het alleen maar om te kunnen overleven. En dan slaat het rijtje in de OP natuurlijk nergens meer op.
Jazeker. Daar kan ik wel een mogelijke verklaring voor geven. Lees topics als deze eens door en kijk hoeveel mensen hard en kwetsend reageren op users die zeggen hoogsensitief te zijn. Kan me voorstellen dat de laatste zich weinig tot niet geroepen voelt om gezellig te babbelen met de eerste. Ik zou ook net willen praten met iemand die zich zo tegenover mij gedraagd.quote:Op donderdag 16 maart 2006 14:42 schreef joshus_cat het volgende:
Daarnaast zie je ook bij HSP wel een neiging tot clubjesvorming, en dat hoeft helemaal geen verbetering te zijn. 't wil nog wel eens gebeuren dat HSP'ers 'van kwaad tot erger' vervallen op het moment dat ze zich aansluiten bij zo'n clubje. 'Oh, is dat soort gedrag ook allemaal HSP...'
Lieve nataliequote:Op donderdag 16 maart 2006 15:46 schreef Natalie het volgende:
[..]
Wie weet doen sommigen dat ook wel. En kan me voorstellen dat een bepaalde groep daar zó gek van wordt dat ze iets hebben van: Pffffff, niet wéér, hè.
Maar voor de mensen die niet overtrokken reageren en toch een opmerking als bijv 'Je bent emotioneel labiel' voor een kiezen krijgen... Kan me voorstellen dat zoiets niet prettig is.
Da's eigenlijk waarom ik eerder een iemand adviseerde om gewoon niet te posten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |