abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 maart 2006 @ 23:12:33 #241
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_36072715
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 19:24 schreef milagro het volgende:

[..]

gaan we hoog sensitief reageren
'k zat maar wat te geinen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_36072840
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 22:32 schreef Mini_rulez het volgende:

Amen.
Om maar eens een andere open deur in te trappen: HSP is net zo'n lulverhaal als dat vrouwen bij definitie sociaal vaardiger zijn dan mannen. Vrouwen zijn *gemiddeld* genomen sociaal vaardiger, maar de *spreiding* in SV is zo groot dat zo'n constatering een totale dooddoener is.
pi_36072882
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 19:24 schreef milagro het volgende:

gaan we hoog sensitief reageren
Smoel houden, teef!

[HSP'er met borderline-neigingen. Zie ook onderschrift ]
pi_36073887
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 23:16 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Om maar eens een andere open deur in te trappen: HSP is net zo'n lulverhaal als dat vrouwen bij definitie sociaal vaardiger zijn dan mannen. Vrouwen zijn *gemiddeld* genomen sociaal vaardiger, maar de *spreiding* in SV is zo groot dat zo'n constatering een totale dooddoener is.
Yep, verschillen tussen vrouwen en tussen mannen onderling zijn vaak veel interessanter dan de globale verschillen tussen mannen en vrouwen. Dat zijn maar gemiddelden, terwijl de werkelijke waarden binnen die groepen vaak verder uiteen lopen dan het gemiddelde tussen mannen en vrouwen.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_36083124
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 15:02 schreef Natalie het volgende:
Esmeralfa, ik hang al 4 jaar op dit forum rond, en dit onderwerp heeft nooit soepel gelopen. Het spijt me dat te zeggen, want ook ik vind het een interessant onderwerp. Maar het is nu eenmaal een beladen onderwerp, en je ziet hoe veel mensen erover denken. Ongeacht of ze er nu kennis van hebben of niet. Naar mijn idee is vooal het laatste leidend in dit soort topics. En probeer er dán maar weer een een serieus topic van te maken zonder vooroordelen. Dat is praktisch onmogelijk.

Houd de eer aan jezelf en sla het profiel erop na om op die manier met mensen te praten erover, maar probeer het niet via dit topic te doen. Je ziet er ervan komt. En ook van je eigen topic.
Het probleem vind ik met dit soort topics is dat ze beginnen met een rijtje van eigenschappen die bij hoge sensitiviteit zouden horen; eigenschappen waar niks mis mee is en dus gewoon rieken naar aanstelleritus wanneer dat als oorzaak van problemen wordt aangemerkt. Wat is het werkelijke probleem? Zo ontvankelijk zijn dat iedere karaktervorming juist mist?
Zouden de grootste criminelen op aarde ook niet hooggevoelig kunnen zijn? Ik denk dus van wel, al is het alleen maar om te kunnen overleven. En dan slaat het rijtje in de OP natuurlijk nergens meer op.
pi_36083273
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 22:20 schreef Mini_rulez het volgende:

Het enige wat te weerleggen valt, is hun idee dat dit een aparte psychische aandoening of iets dergelijks is. Het is namelijk helemaal niet duidelijk dat dit één bepaald syndroom ofzo is, met vaste oorzaken en symptomen. Natuurlijk zijn er mensen die gevoeliger zijn dan anderen, maar ik zie het meer als normale variatie tussen mensen, net zoals je bij alle andere persoonlijkheidstrekken een soort van schaal hebt van mensen die het meer of minder vertonen. Deze mensen vinden het blijkbaar spannend om op een uiterste van die schaal een labeltje te plakken. Nou, leef je uit zou ik zeggen.
Is dit niet het probleem van het bestaansrecht van de psychiatrie uberhaupt?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 16 maart 2006 @ 13:30:57 #247
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_36084405
Waar is de tijd gebleven toen dit nog 'emotioneel labiel' genoemd werd?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_36084632
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 14:15 schreef Girlysprite het volgende:
Hoogsensitief, dat is ook weer iets relatief nieuws in de psychologie. In het kort komt het er op neer dat emotionele impressies veel sterker bij iemand naar binnenkomen, waardoor iemand vlug kan gaan huilen bij films, zwaar onder indruk is van muziek, niet goed tegen druktes kan
Eigenschappen op een rijtje;
- Ze zijn zorgzaam en bewust.
- Ze dromen en fantaseren veel.
- Ze merken veel meer details en nuances op.
- Ze voelen stemmingen en emoties van anderen aan.
- Ze denken over veel dingen na, en bekijken alles van verschillende kanten.
- Ze zijn snel ontroerd door kunst, natuur en een mooie film.
- Ze willen in hun eigen tempo werken.
- Ze houden van stilte en rust.

(http://www.hooggevoelig.nl/)

Ik hoor daar steeds vaker over, maar ik weet het niet hoor. Het klinkt vooral als een aandoening die heel interessant klinkt. Ook als zou het echt bestaan, het zou me niet verbazen als mensen er een beetje sjiek mee gaan lopen doen al hebben ze het niet. Want klink je niet speciaal en uniek als je zegt dat je anderen zo goed aanvoelt, zo fijngevoelig bent, dieper kan genieten van alledaagse dingen?
volgens mij gaat dat echt zo'n aanstellerij ziekte worden.
Het is geen ziekte ik denk dat je wel een beetje gelijk hebt dat het een hype aan het worden is...
my thoughts?!?

De maatschappij draait niet zozeer meer om wie je bent, wat je voelt en wat je beleeft, maar om wat je doet en wat je kunt.. prestatiegericht heet dat geloof ik..
Kinderen daarentegen zijn juist vol van leven, zuigen alle signalen die ze opvangen op en sommige kinderen zijn daar een stuk scherper in dan andere kinderen.. misschien dat dat nu weer erg opvalt tegen het contrast van hoe men is gaan denken dat het hoort...

Op zich vind ik het eerder positief dan negatief klinken en zie ik (vooral dan bij kinderen) ook wel dat er soms iemand tussenuit springt wat dit soort eigenschappen betreft..
Dat het dan weer als een aandoening wordt opgevat is naar mijn idee meer een negatief gevolg van het grote gebrek aan menselijkheid in de maatschappij...
  donderdag 16 maart 2006 @ 13:40:10 #249
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_36084724
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 12:48 schreef fokje het volgende:

Het probleem vind ik met dit soort topics is dat ze beginnen met een rijtje van eigenschappen die bij hoge sensitiviteit zouden horen; eigenschappen waar niks mis mee is en dus gewoon rieken naar aanstelleritus wanneer dat als oorzaak van problemen wordt aangemerkt. Wat is het werkelijke probleem? Zo ontvankelijk zijn dat iedere karaktervorming juist mist?
Dat zit ik dus ook mee. Zo'n rijtje met eigenschappen geeft naar mijn idee een vertekend beeld. Kan me daarom ook goed voorstellen waarom er zo hard op gereageerd wordt.

Het 't idee dat er verschillende 'kampen' zijn op FOK! wat dit onderwerp betreft.
Kamp A, die niet gelooft in zoiets als hoogsensitiviteit en vindt dat iedereen die beweert het te zijn, een mietje is. Sterker nog: het zijn aandachttrekkers, mensen die denken dat ze o zo speciaal zijn en hiermee onder bepaalde dingen uit proberen te komen. 'Ik ben hoogsensitief' en boem: een excuus om je te ontrekken aan je verplichting. Zielige lui, die zogenaamde HSPers.

Kamp B, die het niet direct ontkent dat er zoiets is als hoogsensitiviteit, maar zijn twijfels heeft. Je hebt immers ook hoogbegaafde mensen, dus waarom geen hooggevoelige mensen? Ze kijken het aan, geven hun mening, maar komen niet direct met harde bewoordingen.

En Kamp C, die vermoedt het te zijn of het is, en probeert uit te leggen wat het is en hoe het voelt. Maar hoe leg je zoiets uit op een manier waarop men het op hun juiste waarde schat? Da's makkelijker gezegd dan gedaan. Probeer maar eens iemand ervan te overtuigen dat hij/zij 't verkeerd ziet. Dan moet je van goede huize komen. Natuurlijk wordt hier door A hard op gereageerd. Want zoiets als HSP bestaat gewoon niet, waarop C in de verdediging schiet en B probeert de boel te sussen.

Grofweg gaat het al een jaar of 4 zo. Niet dat het verkeerd is. 't Is alleen jammer.
Laat ik in ieder geval zeggen dat ik nog geen mensen heb ontmoet die er hun profijt mee probeerden te doen.
(Un)masking for the greater good.
pi_36085088
Ik denk dat mensen die zich zelf HSPer noemen echt andere issues hebben, anders plak je jezelf toch niet zo'n label op Het wordt gelijk geassocieerd met narigheid en volgens mij hoeft hoogsensitiviteit an sich echt geen probleem te zijn.

Wanneer je dat wel vindt, liggen daar misschien andere oorzaken aan ten grondslag die je beter kunt aanpakken.
  donderdag 16 maart 2006 @ 13:57:42 #251
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_36085217
Ik dacht altijd dat HSP ers gewoon vreselijke labielo's waren.

De mensen die ik tot nu toe heb getroffen die claimden er last van te hebben, waren ook gewoonweg extreem labiel. Of beter gezegd, emotioneel instabiel.
Ik vind het allemaal prima hoor, maar heb er een broertje dood aan.
Mijn dokter noemt me ook een ADHD-er om mijn kutkarakter van een naam te voorzien

Tomato
Tometo
pi_36085255
Op zich zijn HSP'ers wel wat op het spoor: je kunt misschien beter je karakter omarmen dan ertegen vechten. Als je jezelf labiel noemt, dan maak je er ook narigheid van. Ik zou de jeukterm 'hoog sensitief' maar voor me houden, maar het lijkt me geen onaardige keuze om je 'rijke gevoelsleven' als een bron van iets positiefs te zien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_36085275
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 13:40 schreef Natalie het volgende:

Het 't idee dat er verschillende 'kampen' zijn op FOK! wat dit onderwerp betreft.
Kamp A [...]

Kamp B [...]

En Kamp C [..]
Je vergeet kamp D: 'mensen die weten dat het allemaal wat complexer is en genuanceerder ligt dan de kampen A en C suggereren, zonder dat ze daarmee een van beide partijen 'gelijk' willen geven, want geen van beide partijen heeft namelijk gelijk, en tegelijkertijd hebben ze allebei op punten wel gelijk'.
quote:
Grofweg gaat het al een jaar of 4 zo. Niet dat het verkeerd is. 't Is alleen jammer.
Ach, HSP is een puberding. Op een gegeven moment groei je boven de kwalificaties uit, en dan gaat 't meer om de vraag 'OK, dan ben ik HSP, hoe kan ik dan m'n leven zo inrichten zodat ik zo min mogelijk gezeik heb, en tegelijkertijd m'n ding kan doen'?
pi_36085347
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 13:40 schreef Natalie het volgende:

[..]

Dat zit ik dus ook mee. Zo'n rijtje met eigenschappen geeft naar mijn idee een vertekend beeld. Kan me daarom ook goed voorstellen waarom er zo hard op gereageerd wordt.

Kamp A, die niet gelooft in zoiets als hoogsensitiviteit en vindt dat iedereen die beweert het te zijn, een mietje is. Sterker nog: het zijn aandachttrekkers, mensen die denken dat ze o zo speciaal zijn en hiermee onder bepaalde dingen uit proberen te komen. 'Ik ben hoogsensitief' en boem: een excuus om je te ontrekken aan je verplichting. Zielige lui, die zogenaamde HSPers.
Je schetst het nu wel heel zwart-wit. Kamp A wordt volgens mij gewoon dood moe van al die nieuwe 'aandoeningen'. Niet geloven in hoogsensitiviteit? Volgens mij is er niemand die er aan twijfelt dat de een gevoeliger is dan de ander, maar om dat als een belemmering op je dagelijkse functioneren op te voeren lijkt soms een beetje overtrokken.
pi_36085447
Ik snap die drang van HSPers om het met de rest van de samenleving te delen ook niet zo. Je familie en goede vrienden weten vast wel dat je wat gevoeliger ben dan gemiddeld. Praat er gewoon met hen over en pas je op je werk een beetje aan.
pi_36085606
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 12:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Is dit niet het probleem van het bestaansrecht van de psychiatrie uberhaupt?
Nouja, dat valt ook wel weer mee. Soms is het wel degelijk nuttig om mensen met soortgelijke problemen in één categorie te gooien, zodat je van ervaringen met de ene patiënt dingen kunt leren die een ander kunnen helpen. Maar goed, dat loont volgens mij alleen de moeite bij dingen die ook echt een stoornis genoemd kunnen worden, die dus een duidelijke negatieve invloed op het leven van een patiënt hebben en behandeld moeten worden. Het nadeel van een labeltje is namelijk, zoals al genoemd is, dat mensen zich er ook naar gaan gedragen en hun symptomen daardoor juist erger maken in plaats van er iets aan te doen. Ze gaan hun 'stoornis' te serieus nemen.

Maar goed, ook binnen de wereld van HSP'ers die vinden dat ze iets vreselijks hebben en heel zielig zijn, is er volgens mij wel een soort van aanmoediging om je persoonlijkheid gewoon te accepteren zoals hij is. Ze benadrukken heel erg dat het iets is waar je toch niet vanaf kunt komen, en dat je moet leren om er de goede kanten van in te zien. Dat is dan wel weer goed.
pi_36085795
Ook leuk in deze: een gezelligheidsvereniging voor autisten (bestaat echt)

(da's net zoiets als 'huisdieren voor dierenbeulen')
pi_36085816
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 14:19 schreef joshus_cat het volgende:
Ook leuk in deze: een gezelligheidsvereniging voor autisten (bestaat echt)

(da's net zoiets als 'huisdieren voor dierenbeulen')
Wat een loze opmerking.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_36085837
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 14:20 schreef Biancavia het volgende:

Wat een loze opmerking.
Want?
pi_36085883
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 14:20 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Want?
Ten eerste heeft het niets met HSP te maken en ten tweede zijn er genoeg mensen met een stoornis in het autistisch spectrum die ontzettend gezellig zijn.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_36086432
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 14:22 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ten eerste heeft het niets met HSP te maken en ten tweede zijn er genoeg mensen met een stoornis in het autistisch spectrum die ontzettend gezellig zijn.
De essentie van 'klassiek autisme' is dat het autisten mensen zijn die geen besef hebben van de 't gevoelsleven van andere mensen. Ik vind 't vrij bizar om een vereniging op te richten waarin je dat soort mensen bijelkaarbrengt, 'voor de gezelligheid'. Ik krjig dan toch heel sterk het idee dat er mensen zijn die hun eigen ideeën over hoe mensen hun leven moeten leiden aan het projecteren zijn op andere mensen [=in dit geval autisten].

Daarnaast zie je ook bij HSP wel een neiging tot clubjesvorming, en dat hoeft helemaal geen verbetering te zijn. 't wil nog wel eens gebeuren dat HSP'ers 'van kwaad tot erger' vervallen op het moment dat ze zich aansluiten bij zo'n clubje. 'Oh, is dat soort gedrag ook allemaal HSP...'
pi_36086882
Het is niet zo dat autisten het helemaal niet leuk vinden om tijd door te brengen met andere mensen.
Niet dat je zou verwachten dat ze meer begrip zouden krijgen bij hun mede-autisten, maar dan nog.
Er zijn ook heel wat mensen die maar licht autistisch zijn, dus niet totaal afgesloten van de gevoelens van anderen, en ik kan me best voorstellen dat die mensen behoefte hebben aan interactie met lotgenoten.

Maar goed, ik zie inderdaad ook niet in wat dit met HSP te maken heeft.
  donderdag 16 maart 2006 @ 15:37:06 #263
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_36087925
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 13:59 schreef joshus_cat het volgende:

Ach, HSP is een puberding. Op een gegeven moment groei je boven de kwalificaties uit, en dan gaat 't meer om de vraag 'OK, dan ben ik HSP, hoe kan ik dan m'n leven zo inrichten zodat ik zo min mogelijk gezeik heb, en tegelijkertijd m'n ding kan doen'?
Dat zou mooi zijn idd.
Zijn wie je bent en je eigen ding kunnen doen zonder gezeik.
pi_36087965
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 15:37 schreef Natalie het volgende:

Dat zou mooi zijn idd.
Zijn wie je bent en je eigen ding kunnen doen zonder gezeik.
Gezeik heb je toch wel, hoef je geen HSP voor te zijn
  donderdag 16 maart 2006 @ 15:46:50 #265
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_36088185
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 14:02 schreef _Boo_ het volgende:

Je schetst het nu wel heel zwart-wit. Kamp A wordt volgens mij gewoon dood moe van al die nieuwe 'aandoeningen'. Niet geloven in hoogsensitiviteit? Volgens mij is er niemand die er aan twijfelt dat de een gevoeliger is dan de ander, maar om dat als een belemmering op je dagelijkse functioneren op te voeren lijkt soms een beetje overtrokken.
Wie weet doen sommigen dat ook wel. En kan me voorstellen dat een bepaalde groep daar zó gek van wordt dat ze iets hebben van: Pffffff, niet wéér, hè.
Maar voor de mensen die niet overtrokken reageren en toch een opmerking als bijv 'Je bent emotioneel labiel' voor een kiezen krijgen... Kan me voorstellen dat zoiets niet prettig is.
Da's eigenlijk waarom ik eerder een iemand adviseerde om gewoon niet te posten.
  donderdag 16 maart 2006 @ 15:48:57 #266
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_36088248
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 15:38 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Gezeik heb je toch wel, hoef je geen HSP voor te zijn
Klopt.
pi_36088322
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 14:58 schreef Mini_rulez het volgende:
Maar goed, ik zie inderdaad ook niet in wat dit met HSP te maken heeft.
Ik dacht dat er we er toch wel uit waren dat de hele HSP-discussie een gebed zonder end was.
pi_36088504
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 12:48 schreef fokje het volgende:

[..]

Zouden de grootste criminelen op aarde ook niet hooggevoelig kunnen zijn? Ik denk dus van wel, al is het alleen maar om te kunnen overleven. En dan slaat het rijtje in de OP natuurlijk nergens meer op.
Hai allemaal.
Wilde eigenlijk niet meer meedoen maar toch met het lezen van deze berrichten, en na mijn stomme aktie dacht ik waarom zal ik weg blijven voor mensen,
Deze topic gaat om meningen dus is wat anders.
Ik vind zeker dat wat jij schreef dat criminelen ook hsp kunnen hebben, een rijtje neerzetten houd niet van toepassing dat het klopt.
Dat rijtje is denk ik alleen bedoelt als bepaalde kenmerken die bij mensen eigen kunnen zijn.
Zelf ben ik niet verlegen en ga gewoon in mijn eentje op dingen af.
Ook zie ik het zelf niet als een probleem meer, maar meer het gevoel was ik ook maar niet zo gevoelig. Mezelf verharden heb ik zeker door de jaren heen langzaam gedaan, alleen vind ik dat het beter kan. Maar nu laat ik het vechten los want ook ik moet mezelf maar een acepteren wie, en hoe ik ben.............................
  donderdag 16 maart 2006 @ 15:57:49 #269
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_36088508
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 14:42 schreef joshus_cat het volgende:

Daarnaast zie je ook bij HSP wel een neiging tot clubjesvorming, en dat hoeft helemaal geen verbetering te zijn. 't wil nog wel eens gebeuren dat HSP'ers 'van kwaad tot erger' vervallen op het moment dat ze zich aansluiten bij zo'n clubje. 'Oh, is dat soort gedrag ook allemaal HSP...'
Jazeker. Daar kan ik wel een mogelijke verklaring voor geven. Lees topics als deze eens door en kijk hoeveel mensen hard en kwetsend reageren op users die zeggen hoogsensitief te zijn. Kan me voorstellen dat de laatste zich weinig tot niet geroepen voelt om gezellig te babbelen met de eerste. Ik zou ook net willen praten met iemand die zich zo tegenover mij gedraagd.

't Is niet vreemd dat ze opzoek gaan naar mensen die hen wél (proberen) te begrijpen. Of er in ieder geval voor openstaan om te luisteren zonder meteen met oordelen te komen.

En dat heeft niet alleen betrekking op HSPers. Ik kan me voorstellen dat ook niet-HSPers het beter kunnen vinden met iemand hen op een normale manier benadert.
pi_36088836
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 15:46 schreef Natalie het volgende:

[..]

Wie weet doen sommigen dat ook wel. En kan me voorstellen dat een bepaalde groep daar zó gek van wordt dat ze iets hebben van: Pffffff, niet wéér, hè.
Maar voor de mensen die niet overtrokken reageren en toch een opmerking als bijv 'Je bent emotioneel labiel' voor een kiezen krijgen... Kan me voorstellen dat zoiets niet prettig is.
Da's eigenlijk waarom ik eerder een iemand adviseerde om gewoon niet te posten.
Lieve natalie
Met wat ji schreef is ook zo, weet je het is niet zo dat je, jezelf in mijn geval dan jezelf een naam op je kop wilt plakken.
Niemand in mijn omgeving buiten twee mensen die ik alles wou laten lezen erover, heb ik het verteld. Uit pure schaamte zelf speel ik altijd toneel omdat ik niet wil dat mensen weten wie ik ben.
Je word daardoor bang omdat je anders als een labiel persoon gezien word.
kijk maar in het begin van deze topic tot nu toe,
Maar ik vind het altijd intresant om te weten hoe iedereen met zijn denken omgaat.
Ook vind ik dat mensen die dit onderwerp belachelijk vinden respekt moeten hebben voor de ander,
je kan altijd uit een topic wegblijven.
Dat misschien mensen schrijven op een bepaalde manier, dat zeikerig over kan komen is natuurlijk ook omdat je op de manier hoe je denk ook schrijft.
Ben je gevoelig zou je niet snel kwetsende woorden gebruiken, dat houd natuurlijk niet in dat iemand dat niet kan.
Want geloof me als ik boos word kan er echt wel modder uit mijn mond komen, maar voordaat ik boos word moet ik wel op mijn hard zijn getrapt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')