Ja maar dat uitlokken, komt vaak ook door onvermogen. Niemand verdient het om gepest te worden. Mensen die komen met "Het kind/volwassene" (25% wordt gepest op het werk) lokt het zelf uit" zijn ook kortzichtig, want het is niet zo simpel. Als je anders bent, dan ben je nou eenmaal anders. En je kan wel zeggen "wordt nu hetzelfde, pas je maar aan", maar zo werkt het nietquote:Op woensdag 30 maart 2005 23:39 schreef fayakill het volgende:
[..]
jep, maar dat kun je beter niet te hard hier op FOK roepen want voor je het weet heb je hele hordes borderliners achter je aan.
Omdat ze zelf zijn gepest, kunnen ze nooit van hun leven bevatten hoe iemand pestgedrag onbewust kan "uitlokken". Waarschijnlijk krijgen ze een waas voor hun ogen wanneer het over pesten gaat en zien zichzelf weer terug![]()
Ok, jammer voor je als je vroeger bent gepest, maar probeer het niet later te verwerken door jezelf hoogsensitief (bah vies woord) te noemen. Waarmee je eigenlijk gewoon een veer in je eigen reet stopt en wil zeggen dat je een beter persoon bent dan anderen.
Dan heb je dus echt NIETS geleerd van je traumatische verleden.![]()
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit aangrijpen als een excuus voor het niet goed functioneren, maar het merendeel zal er nuchter onder blijven ...denk ik.quote:Op donderdag 31 maart 2005 08:56 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Omdat mensen dan een excuus hebben om niet te hoeven functioneren.
Dat dit vooral de interpretatie is van omstanders, wordt er niet bij vermeld, zie ik.quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:51 schreef fayakill het volgende:
Vaak hebben deze arme schapen het gevoel dat ze bijzonder zijn en 1 van de weinigen op deze wereld die die eerder beschreven eigenschappen hebben![]()
Ik heb die boeken niet gelezen en ben daar ook minder mee bezig, alhoewel ik soms mijn gedachten daar wel over laat gaan. Maar gaat een hoog EQ niet samen met HSP of grote raakvlakken? En wat is een hoog EQ? Ik heb door omstandigheden een test moeten ondergaan en kwam uit op 129, maar kan hier weinig mee. Ik bedoel, je hoort een getal wat staat voor iets, maar dat is het ... in eerste instantie. De eigenschappen die hier geplaatst zijn voor HSP zijn zeer toepasselijk op mij, dus vandaar die vragen.quote:Op donderdag 31 maart 2005 09:22 schreef Viking84 het volgende:
Een hoog EQ betekent dat je stressbestendig bent, je emoties goed kunt managen en ook de emoties van anderen goed kunt managen (zie Daniel Goleman, de expert op dit gebied). Dat heeft dus niets te maken met verhoogde sensitiviteit, iets wat ik zelf persoonlijk maar aanstellerij vind.
Volgens mij is het gewoon een etiketje voor de meer labiele medemens, maar labiel klinkt zo zielig... ofzo?quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:15 schreef Girlysprite het volgende:
Hoogsensitief, dat is ook weer iets relatief nieuws in de psychologie. In het kort komt het er op neer dat emotionele impressies veel sterker bij iemand naar binnenkomen, waardoor iemand vlug kan gaan huilen bij films, zwaar onder indruk is van muziek, niet goed tegen druktes kan
Eigenschappen op een rijtje;
- Ze zijn zorgzaam en bewust.
- Ze dromen en fantaseren veel.
- Ze merken veel meer details en nuances op.
- Ze voelen stemmingen en emoties van anderen aan.
- Ze denken over veel dingen na, en bekijken alles van verschillende kanten.
- Ze zijn snel ontroerd door kunst, natuur en een mooie film.
- Ze willen in hun eigen tempo werken.
- Ze houden van stilte en rust.
(http://www.hooggevoelig.nl/)
Ik hoor daar steeds vaker over, maar ik weet het niet hoor. Het klinkt vooral als een aandoening die heel interessant klinkt. Ook als zou het echt bestaan, het zou me niet verbazen als mensen er een beetje sjiek mee gaan lopen doen al hebben ze het niet. Want klink je niet speciaal en uniek als je zegt dat je anderen zo goed aanvoelt, zo fijngevoelig bent, dieper kan genieten van alledaagse dingen?
volgens mij gaat dat echt zo'n aanstellerij ziekte worden.
Neen hoor, dat is niet hetzelfde. Je zou eigenlijk wel kunnen zeggen dat een emotioneel ontwikkeld mens het tegenovergestelde is van een hoog sensitief persoon, hoewel er inderdaad op het eerste gezicht raakvlakken lijken te zijn. Het verschil is dat een emotioneel intelligent mens juist heel sterk in zijn schoenen staat en zijn eigen emoties en de emoties van anderen (dmv inlevingsvermogen) uitstekend kan reguleren. Emotionele Intelligentie (EQ) wordt naast IQ steeds belangrijker in de maatschappij. Het is erg vruchtbaar om je eigen emoties te kennen en te weten hoe je die kunt ombuigen in iets positiefs.quote:Op donderdag 31 maart 2005 09:38 schreef PieDobbelJoe het volgende:
[..]
Ik heb die boeken niet gelezen en ben daar ook minder mee bezig, alhoewel ik soms mijn gedachten daar wel over laat gaan. Maar gaat een hoog EQ niet samen met HSP of grote raakvlakken? En wat is een hoog EQ? Ik heb door omstandigheden een test moeten ondergaan en kwam uit op 129, maar kan hier weinig mee. Ik bedoel, je hoort een getal wat staat voor iets, maar dat is het ... in eerste instantie. De eigenschappen die hier geplaatst zijn voor HSP zijn zeer toepasselijk op mij, dus vandaar die vragen.
Hmm, heb net op een link die ergens in dit topic staat de 100 vragen test gedaan en lijkt overeen te komen met wat jij hier schrijft. Ofschoon ik de beschreven eigenschappen zeer toepasselijk vind op mij zelf, haal ik met die test niet meer dan 34 punten en dus een lage score wat HSP betreft.quote:Op donderdag 31 maart 2005 09:52 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Neen hoor, dat is niet hetzelfde. Je zou eigenlijk wel kunnen zeggen dat een emotioneel ontwikkeld mens het tegenovergestelde is van een hoog sensitief persoon, hoewel er inderdaad op het eerste gezicht raakvlakken lijken te zijn.
Je verhaal heeft een kern van waarheid, maar is veel tekort door de bocht. HSP heeft inderdaad helemaal niks te maken met E.Q., tot zover heb je gelijk.quote:Op donderdag 31 maart 2005 09:22 schreef Viking84 het volgende:
Er is een verschil tussen emotionele ontwikkeling en hoog sensitief zijn. Laten we dat even niet door elkaar halen. Een hoog EQ betekent dat je stressbestendig bent, je emoties goed kunt managen en ook de emoties van anderen goed kunt managen (zie Daniel Goleman, de expert op dit gebied). Dat heeft dus niets te maken met verhoogde sensitiviteit, iets wat ik zelf persoonlijk maar aanstellerij vind. Emotionele ontwikkeling daarentegen krijgt steeds meer een plaats in onze consumptiemaatschappij. Mensen beseffen dat een hoog IQ niet direct betekent (maar ook niet direct niet), dat je ook goed met mensen om kunt gaan, dat je goed met tegenslagen om kunt gaan. Hoogsensitieve personen zijn m.i. juist het tegendeel van emotioneel ontwikkelde mensen. Ze trekken zich alles juist te véél aan. En jaja, mensen, ik heb de eerste twee boeken van Elaine Aaron gelezen. Conclusie: verhoogde sensitiviteit vormt voor mensen een excuus om de dagelijkse werkelijkheid te ontduiken. Leer je emoties managen! Daar kom je een stuk verder mee!
Onjuiste redenatie, waarvan de zwakheid ook al blijkt uit 'waarschijnlijk' in je toelichting.quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:39 schreef fayakill het volgende:
Omdat ze zelf zijn gepest, kunnen ze nooit van hun leven bevatten hoe iemand pestgedrag onbewust kan "uitlokken". Waarschijnlijk krijgen ze een waas voor hun ogen wanneer het over pesten gaat en zien zichzelf weer terug![]()
Generalisatie. Niet iedereen die gepest is noemt zichzelf tijdens of na het verwerken hoog sensitief.quote:Ok, jammer voor je als je vroeger bent gepest, maar probeer het niet later te verwerken door jezelf hoogsensitief (bah vies woord) te noemen.
Dit is reeds meerdere malen weerlegd. Anders lees je het topic even.quote:Waarmee je eigenlijk gewoon een veer in je eigen reet stopt en wil zeggen dat je een beter persoon bent dan anderen.
Dus eigenlijk is het goed dat je een trauma overkomt? "je komt er sterker uit dan dat je er in gaat".quote:Dan heb je dus echt NIETS geleerd van je traumatische verleden.![]()
* aansluitquote:Op donderdag 31 maart 2005 09:35 schreef Natalie het volgende:
Dat dit vooral de interpretatie is van omstanders, wordt er niet bij vermeld, zie ik.
Als je toch informatie wilt weergeven, zeg er dan ook direct bij dat die 'arme schapen' zichzelf helemaal niet bijzonder vinden. Dat ze juist vaak niet bij zijn met die gevoelige trekjes. Het zijn dikwijls anderen die het oordeel eraan geven, niet die mensen zelf.
Sus jij jezelf maar lekker in slaap met de gedachte dat je zo fijn sterk en normaal bent. Dat is pas zweven door het leven.quote:Op donderdag 31 maart 2005 06:02 schreef Nembrionic het volgende:
Mijn mening? Het zijn aanstellers die aandacht willen trekken door van de hoogste daken te roepen DÁT ze zo 'hoog sensitief' zijn. Deze mensen zweven door het leven.
Hoeft geen probleem te zijn. Mits je die mensen dan ook de ruimte geeft die ze vragen om te verwerken. Denk aan het controle-pauze verhaal van Aaron.quote:Op donderdag 31 maart 2005 09:22 schreef Viking84 het volgende:
Hoogsensitieve personen zijn m.i. juist het tegendeel van emotioneel ontwikkelde mensen. Ze trekken zich alles juist te véél aan.
Ik vind je conclusie een beetje kort voor twee boeken van samen 500 blz. Verder moet je de boeken denk ik niet zien als een excuus, maar meer als een logica om je eigen eigenschap te bevatten, vb:quote:En jaja, mensen, ik heb de eerste twee boeken van Elaine Aaron gelezen. Conclusie: verhoogde sensitiviteit vormt voor mensen een excuus om de dagelijkse werkelijkheid te ontduiken. Leer je emoties managen! Daar kom je een stuk verder mee!
Normaal doen is niets mis mee hoor, overal een diepere uitleg voor geven vind ik wat dat betreft zweveriger overkomen.quote:Op donderdag 31 maart 2005 11:46 schreef FoeiJongHaai het volgende:
[..]
Sus jij jezelf maar lekker in slaap met de gedachte dat je zo fijn sterk en normaal bent. Dat is pas zweven door het leven.
Het is een reactie op Nembrionic die generaliseert dat alle HSP's het van de daken schreeuwen dat ze HSP zijn en het als excuus gebruiken. (en dat gebruiken om zich van de werkelijkheid te ontrekken door zich te verdoven door dit soort praat). Mochten HSP's dit al doen (immers generalisatie), dan doet hij hetzelfde door fel het tegengestelde te beweren.quote:Op donderdag 31 maart 2005 11:56 schreef Scorpie het volgende:
Normaal doen is niets mis mee hoor, overal een diepere uitleg geven vind ik wat dat betreft zweveriger overkomen.
Wat vind jij van het idee dat men altijd de 'oplossing' bij anddren neerlegt...quote:Op donderdag 31 maart 2005 11:56 schreef FoeiJongHaai het volgende:
Hoeft geen probleem te zijn. Mits je die mensen dan ook de ruimte geeft die ze vragen om te verwerken. Denk aan het controle-pauze verhaal van Aaron.
quote:
Ruimte 'vragen' hoeft niet altijd te betekenen dat anderen erop inleveren.quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:11 schreef RM-rf het volgende:
Wat vind jij van het idee dat men altijd de 'oplossing' bij anddren neerlegt...
Niet zozeer de persoon moet zelf leren om te gaan met zijn 'eigenschappen', maar de omwereld _moet_ zich maar gaan aanpassen aan deze mensen ...
Eens, de oplossing zit ook in jezelf.quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:11 schreef RM-rf het volgende:
Wat vind jij van het idee dat men altijd de 'oplossing' bij anderen neerlegt...
Is dat ook zo?quote:Niet zozeer de persoon moet zelf leren om te gaan met zijn 'eigenschappen', maar de omwereld _moet_ zich maar gaan aanpassen aan deze mensen ...
Dat etiketje plakken ze in de meeste gevallen niet op hun voorhoofd. Persoonlijk hou ik ook niet van hokjes, aangezien daar ook een bepaalde berusting van uit kan gaan (dat je niet meer hoeft te veranderen, je bent nou eenmaal zo). Je zou het ook kunnen zien dat je een aantal hokjes uitsluit voor gebruik, maar dat je nog voldoende bewegingsvrijheid hebt om te switchen tussen verschillende hokjes.quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:17 schreef Scorpie het volgende:
FJH: ik zeg niet dat het aanstellers zijn, maar jezelf zo`n label geven vind ik nogal....raar. Je stopt jezelf imo in een hokje, zo van; dit ben ik.
En als ze zich daar nou prettig bij voelen, en een ander er niet lastig mee vallen?quote:Daarnaast ben ik er heilig van overtuigd dat mensen die maar vaak genoeg tegen zichzelf zeggen dat ze een bepaald iets hebben, in dit geval HSP, ze zich er zo naar gaan gedragen.
No offence tegenover de mensen die het hebben, maar er normaal mee om gaan.
Ze vallen anderen er misschien niet mee lastig, maar als ze zich op die manier gaan gedragen, krijgen ze imo eerder de opvatting "zo ben ik nu eenmaal, leer er maar mee leven", dus wat al eerder werd gezegd, de neiging om de omgeving te laten aanpassen aan hen, ipv een zekere flexibiliteit opbrengen naar anderen toe.quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:28 schreef FoeiJongHaai het volgende:
[..]
Dat etiketje plakken ze in de meeste gevallen niet op hun voorhoofd. Persoonlijk hou ik ook niet van hokjes, aangezien daar ook een bepaalde berusting van uit kan gaan (dat je niet meer hoeft te veranderen, je bent nou eenmaal zo). Je zou het ook kunnen zien dat je een aantal hokjes uitsluit voor gebruik, maar dat je nog voldoende bewegingsvrijheid hebt om te switchen tussen verschillende hokjes.
[..]
En als ze zich daar nou prettig bij voelen, en een ander er niet lastig mee vallen?
En nog één ding, wat is normaal?quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:17 schreef Scorpie het volgende:
No offence tegenover de mensen die het hebben, maar er normaal mee om gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |