abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25874203
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 23:39 schreef fayakill het volgende:

[..]

jep, maar dat kun je beter niet te hard hier op FOK roepen want voor je het weet heb je hele hordes borderliners achter je aan.

Omdat ze zelf zijn gepest, kunnen ze nooit van hun leven bevatten hoe iemand pestgedrag onbewust kan "uitlokken". Waarschijnlijk krijgen ze een waas voor hun ogen wanneer het over pesten gaat en zien zichzelf weer terug

Ok, jammer voor je als je vroeger bent gepest, maar probeer het niet later te verwerken door jezelf hoogsensitief (bah vies woord) te noemen. Waarmee je eigenlijk gewoon een veer in je eigen reet stopt en wil zeggen dat je een beter persoon bent dan anderen.

Dan heb je dus echt NIETS geleerd van je traumatische verleden.
Ja maar dat uitlokken, komt vaak ook door onvermogen. Niemand verdient het om gepest te worden. Mensen die komen met "Het kind/volwassene" (25% wordt gepest op het werk) lokt het zelf uit" zijn ook kortzichtig, want het is niet zo simpel. Als je anders bent, dan ben je nou eenmaal anders. En je kan wel zeggen "wordt nu hetzelfde, pas je maar aan", maar zo werkt het niet
En dat heeft niks met een "beter" of "slechter" mens zijn te maken.
Ik denk definitief niet dat je je dan maar achter je "anders zijn" moet verschuilen, want dat is ook wel weer gemakkelijk.
Ik heb het hier niet specifiek over hoogsensitief zijn.

Ik weet trouwens van verschillende mensen die het als uitleg voor hun "moeilijke" leven hebben gebruikt. Ik ook, maar dat heeft maar een dag geduurd en toen realiseerde ik me dat ik nog dezelfde persoon was en mijn problemen nog net zo groot zijn, toen ben ik maar doorgegaan met leven;)
  donderdag 31 maart 2005 @ 09:22:32 #127
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_25874226
Er is een verschil tussen emotionele ontwikkeling en hoog sensitief zijn. Laten we dat even niet door elkaar halen. Een hoog EQ betekent dat je stressbestendig bent, je emoties goed kunt managen en ook de emoties van anderen goed kunt managen (zie Daniel Goleman, de expert op dit gebied). Dat heeft dus niets te maken met verhoogde sensitiviteit, iets wat ik zelf persoonlijk maar aanstellerij vind. Emotionele ontwikkeling daarentegen krijgt steeds meer een plaats in onze consumptiemaatschappij. Mensen beseffen dat een hoog IQ niet direct betekent (maar ook niet direct niet ), dat je ook goed met mensen om kunt gaan, dat je goed met tegenslagen om kunt gaan. Hoogsensitieve personen zijn m.i. juist het tegendeel van emotioneel ontwikkelde mensen. Ze trekken zich alles juist te véél aan. En jaja, mensen, ik heb de eerste twee boeken van Elaine Aaron gelezen. Conclusie: verhoogde sensitiviteit vormt voor mensen een excuus om de dagelijkse werkelijkheid te ontduiken. Leer je emoties managen! Daar kom je een stuk verder mee!
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 31 maart 2005 @ 09:27:28 #128
118002 PieDobbelJoe
Elk nadeel heeft een voordeel
pi_25874309
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 08:56 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Omdat mensen dan een excuus hebben om niet te hoeven functioneren.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit aangrijpen als een excuus voor het niet goed functioneren, maar het merendeel zal er nuchter onder blijven ...denk ik.
  donderdag 31 maart 2005 @ 09:35:14 #129
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25874423
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 23:51 schreef fayakill het volgende:

Vaak hebben deze arme schapen het gevoel dat ze bijzonder zijn en 1 van de weinigen op deze wereld die die eerder beschreven eigenschappen hebben
Dat dit vooral de interpretatie is van omstanders, wordt er niet bij vermeld, zie ik.
Als je toch informatie wilt weergeven, zeg er dan ook direct bij dat die 'arme schapen' zichzelf helemaal niet bijzonder vinden. Dat ze juist vaak niet bij zijn met die gevoelige trekjes. Het zijn dikwijls anderen die het oordeel eraan geven, niet die mensen zelf.
(Un)masking for the greater good.
  donderdag 31 maart 2005 @ 09:38:55 #130
118002 PieDobbelJoe
pi_25874475
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 09:22 schreef Viking84 het volgende:

Een hoog EQ betekent dat je stressbestendig bent, je emoties goed kunt managen en ook de emoties van anderen goed kunt managen (zie Daniel Goleman, de expert op dit gebied). Dat heeft dus niets te maken met verhoogde sensitiviteit, iets wat ik zelf persoonlijk maar aanstellerij vind.
Ik heb die boeken niet gelezen en ben daar ook minder mee bezig, alhoewel ik soms mijn gedachten daar wel over laat gaan. Maar gaat een hoog EQ niet samen met HSP of grote raakvlakken? En wat is een hoog EQ? Ik heb door omstandigheden een test moeten ondergaan en kwam uit op 129, maar kan hier weinig mee. Ik bedoel, je hoort een getal wat staat voor iets, maar dat is het ... in eerste instantie. De eigenschappen die hier geplaatst zijn voor HSP zijn zeer toepasselijk op mij, dus vandaar die vragen.
pi_25874501
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 14:15 schreef Girlysprite het volgende:
Hoogsensitief, dat is ook weer iets relatief nieuws in de psychologie. In het kort komt het er op neer dat emotionele impressies veel sterker bij iemand naar binnenkomen, waardoor iemand vlug kan gaan huilen bij films, zwaar onder indruk is van muziek, niet goed tegen druktes kan
Eigenschappen op een rijtje;
- Ze zijn zorgzaam en bewust.
- Ze dromen en fantaseren veel.
- Ze merken veel meer details en nuances op.
- Ze voelen stemmingen en emoties van anderen aan.
- Ze denken over veel dingen na, en bekijken alles van verschillende kanten.
- Ze zijn snel ontroerd door kunst, natuur en een mooie film.
- Ze willen in hun eigen tempo werken.
- Ze houden van stilte en rust.

(http://www.hooggevoelig.nl/)

Ik hoor daar steeds vaker over, maar ik weet het niet hoor. Het klinkt vooral als een aandoening die heel interessant klinkt. Ook als zou het echt bestaan, het zou me niet verbazen als mensen er een beetje sjiek mee gaan lopen doen al hebben ze het niet. Want klink je niet speciaal en uniek als je zegt dat je anderen zo goed aanvoelt, zo fijngevoelig bent, dieper kan genieten van alledaagse dingen?
volgens mij gaat dat echt zo'n aanstellerij ziekte worden.
Volgens mij is het gewoon een etiketje voor de meer labiele medemens, maar labiel klinkt zo zielig... ofzo?
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  donderdag 31 maart 2005 @ 09:52:37 #132
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_25874685
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 09:38 schreef PieDobbelJoe het volgende:

[..]

Ik heb die boeken niet gelezen en ben daar ook minder mee bezig, alhoewel ik soms mijn gedachten daar wel over laat gaan. Maar gaat een hoog EQ niet samen met HSP of grote raakvlakken? En wat is een hoog EQ? Ik heb door omstandigheden een test moeten ondergaan en kwam uit op 129, maar kan hier weinig mee. Ik bedoel, je hoort een getal wat staat voor iets, maar dat is het ... in eerste instantie. De eigenschappen die hier geplaatst zijn voor HSP zijn zeer toepasselijk op mij, dus vandaar die vragen.
Neen hoor, dat is niet hetzelfde. Je zou eigenlijk wel kunnen zeggen dat een emotioneel ontwikkeld mens het tegenovergestelde is van een hoog sensitief persoon, hoewel er inderdaad op het eerste gezicht raakvlakken lijken te zijn. Het verschil is dat een emotioneel intelligent mens juist heel sterk in zijn schoenen staat en zijn eigen emoties en de emoties van anderen (dmv inlevingsvermogen) uitstekend kan reguleren. Emotionele Intelligentie (EQ) wordt naast IQ steeds belangrijker in de maatschappij. Het is erg vruchtbaar om je eigen emoties te kennen en te weten hoe je die kunt ombuigen in iets positiefs.
Gevoel en emotie zijn trouwens verschillende dingen. Het gevoel is een innerlijke gewaarwording, terwijl de emotie daar de manifestatie van is die meestal, maar niet noodzakelijk, met elkaar in overeenstemming zijn. Je kunt bijvoorbeeld boos zijn (gevoel), maar je niet boos gedragen (emotie). Voor wie meer wil weten over emotionele intelligentie (helemaal geen soft begrip, maar juist heel relevant!): het boek Emotionele Intelligentie van Daniel Goleman is een bekende publicatie op dit gebied. Golemans inzichten worden ook in het bedrijfsleven toegepast.
(ik heb trouwens een cursus Emotionele Intelligentie & communicatie gevolgd)
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 31 maart 2005 @ 10:38:41 #133
118002 PieDobbelJoe
pi_25875561
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 09:52 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Neen hoor, dat is niet hetzelfde. Je zou eigenlijk wel kunnen zeggen dat een emotioneel ontwikkeld mens het tegenovergestelde is van een hoog sensitief persoon, hoewel er inderdaad op het eerste gezicht raakvlakken lijken te zijn.
Hmm, heb net op een link die ergens in dit topic staat de 100 vragen test gedaan en lijkt overeen te komen met wat jij hier schrijft. Ofschoon ik de beschreven eigenschappen zeer toepasselijk vind op mij zelf, haal ik met die test niet meer dan 34 punten en dus een lage score wat HSP betreft.

Testen hebben op mij normaal gesproken weinig indrukwekkends, toch heeft de EQ test mij in een later stadium wel aan het denken gezet en komen bepaalde aspecten wel bovendrijven. Dan heb je wel zoiets van ...zit wel wat in of ....zie je wel.

het boek over EQ zal ik eens bekijken, als ik hem tegenkom. Maar weet ook, dat wanneer ik zo'n boek doorlees, je ook in je zelf gaat 'spitten'.
  donderdag 31 maart 2005 @ 11:18:31 #134
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25876480
quote:
Er is een verschil tussen emotionele ontwikkeling en hoog sensitief zijn. Laten we dat even niet door elkaar halen. Een hoog EQ betekent dat je stressbestendig bent, je emoties goed kunt managen en ook de emoties van anderen goed kunt managen (zie Daniel Goleman, de expert op dit gebied). Dat heeft dus niets te maken met verhoogde sensitiviteit, iets wat ik zelf persoonlijk maar aanstellerij vind. Emotionele ontwikkeling daarentegen krijgt steeds meer een plaats in onze consumptiemaatschappij. Mensen beseffen dat een hoog IQ niet direct betekent (maar ook niet direct niet ), dat je ook goed met mensen om kunt gaan, dat je goed met tegenslagen om kunt gaan. Hoogsensitieve personen zijn m.i. juist het tegendeel van emotioneel ontwikkelde mensen. Ze trekken zich alles juist te véél aan. En jaja, mensen, ik heb de eerste twee boeken van Elaine Aaron gelezen. Conclusie: verhoogde sensitiviteit vormt voor mensen een excuus om de dagelijkse werkelijkheid te ontduiken. Leer je emoties managen! Daar kom je een stuk verder mee!
Je verhaal heeft een kern van waarheid, maar is veel tekort door de bocht. HSP heeft inderdaad helemaal niks te maken met E.Q., tot zover heb je gelijk.

Er zijn weldegelijk grote verschillen tussen mensen in zintuiglijke waarneming. Sommigen lopen als wezenloze zombies over straat, hebben niks door en slapen overal doorheen. Anderen worden echter voortdurend geprikkeld, meestal negatief, door geluiden, stemmingen etc.

Dit is geen keuze. Dit is niet iets dat je kunt 'managen', maar waar je gewoon mee moet leren leven. Wat je hooguit kunt doen is je zintuigen bedwelmen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_25877073
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 23:39 schreef fayakill het volgende:
Omdat ze zelf zijn gepest, kunnen ze nooit van hun leven bevatten hoe iemand pestgedrag onbewust kan "uitlokken". Waarschijnlijk krijgen ze een waas voor hun ogen wanneer het over pesten gaat en zien zichzelf weer terug
Onjuiste redenatie, waarvan de zwakheid ook al blijkt uit 'waarschijnlijk' in je toelichting.
quote:
Ok, jammer voor je als je vroeger bent gepest, maar probeer het niet later te verwerken door jezelf hoogsensitief (bah vies woord) te noemen.
Generalisatie. Niet iedereen die gepest is noemt zichzelf tijdens of na het verwerken hoog sensitief.
Verder is 'pesten' slechts een van de vele trauma's die van toepassing kunnen zijn. Jezelf hoog sensitief noemen is slechts een van de vele mogelijkheden die er zijn tijdens/na het verwerken.
quote:
Waarmee je eigenlijk gewoon een veer in je eigen reet stopt en wil zeggen dat je een beter persoon bent dan anderen.
Dit is reeds meerdere malen weerlegd. Anders lees je het topic even.
quote:
Dan heb je dus echt NIETS geleerd van je traumatische verleden.
Dus eigenlijk is het goed dat je een trauma overkomt? "je komt er sterker uit dan dat je er in gaat".
Je beschrijft het alsof het een straf is voor slecht gedrag in het verleden. En dat je van die straf moet leren, zodat je het gedrag niet zult herhalen in de toekomst. Ik laat het aan jezelf over om voorbeelden van trauma's te verzinnen waarbij je niet kunt spreken van 'een straf voor slecht gedrag in het verleden' en waarbij er geen 'les' geleerd kan worden.
pi_25877099
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 09:35 schreef Natalie het volgende:

Dat dit vooral de interpretatie is van omstanders, wordt er niet bij vermeld, zie ik.
Als je toch informatie wilt weergeven, zeg er dan ook direct bij dat die 'arme schapen' zichzelf helemaal niet bijzonder vinden. Dat ze juist vaak niet bij zijn met die gevoelige trekjes. Het zijn dikwijls anderen die het oordeel eraan geven, niet die mensen zelf.
* aansluit

Want wat een poeppraat van Fayakill, sorry.
En nu weer traumatisch verleden die er wordt bijgehaald. Alsof er een verband tussen die twee bestaat, het kan of zou kunnen inderdaad. Maar is zeker geen feit en sowieso al helemaal niet onomstotelijk bewezen. Wat een onzin.
pi_25877128
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 06:02 schreef Nembrionic het volgende:
Mijn mening? Het zijn aanstellers die aandacht willen trekken door van de hoogste daken te roepen DÁT ze zo 'hoog sensitief' zijn. Deze mensen zweven door het leven.
Sus jij jezelf maar lekker in slaap met de gedachte dat je zo fijn sterk en normaal bent. Dat is pas zweven door het leven.
pi_25877348
wat een zweverig gepraat hier, allemachtig zeg, overal word een predikaat opgeplakt, etiketje dit, etiketje dat, wat een onzin imo
pi_25877360
quote:
Hoogsensitieve personen zijn m.i. juist het tegendeel van emotioneel ontwikkelde mensen. Ze trekken zich alles juist te véél aan.
Hoeft geen probleem te zijn. Mits je die mensen dan ook de ruimte geeft die ze vragen om te verwerken. Denk aan het controle-pauze verhaal van Aaron.
quote:
En jaja, mensen, ik heb de eerste twee boeken van Elaine Aaron gelezen. Conclusie: verhoogde sensitiviteit vormt voor mensen een excuus om de dagelijkse werkelijkheid te ontduiken. Leer je emoties managen! Daar kom je een stuk verder mee!
Ik vind je conclusie een beetje kort voor twee boeken van samen 500 blz. Verder moet je de boeken denk ik niet zien als een excuus, maar meer als een logica om je eigen eigenschap te bevatten, vb:
"als je overprikkeld bent, moet je tijd voor jezelf nemen." Jij hebt misschien nu al plaatjes in je hoofd van mensen die vrij gaan vragen bij de baas. Persoonlijk denk ik (uit eigen ervaring) aan mensen die een kopje thee zetten om dit op het bankje voor de zaak op te gaan drinken, alleen, in de warme lentezon.

Verder klinkt je verhaal over EQ een beetje als iemand met geloof A die het licht heeft gezien die iemand met geloof B probeert te overtuigen van zijn eigen geloof. Terwijl we allemaal hetzelfde bedoelen.
pi_25877372
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:46 schreef FoeiJongHaai het volgende:

[..]

Sus jij jezelf maar lekker in slaap met de gedachte dat je zo fijn sterk en normaal bent. Dat is pas zweven door het leven.
Normaal doen is niets mis mee hoor, overal een diepere uitleg voor geven vind ik wat dat betreft zweveriger overkomen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2005 12:01:31 ]
pi_25877647
Ja, wat FoenJongHaai zegt.

Daarbij een bedrijf of school ziet je aankomen met: 'he, ik heb even wat ruimte/tijd voor mezelf nodig, morgen neem ik vrij of spijbel ik'. Yeah right. Denk dat ze hetzelfde zullen denken/zeggen als wat hier voornamelijk wordt gezegd. Logisch aan de ene kant en nuchterheid ten top dus. Dus als je zelf (ook) nuchter bent, kan je dat ook wel inschatten. Het één hoeft ook niet zonder het ander te gaan. Dus opgeven, nope doorzetten ten top.

Maar volgens mij ben ik dus misschien ook niet (meer) hoog-sensitief ofzo, weet ik veel.
En je kan het zeker wel omzetten, mee omgaan met etc. Maar ik heb dan ook soms schijt aan hoe en wat mensen van mij denken, dat heb ik hard afgeleerd . It's all in the mind.
pi_25877675
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:56 schreef Scorpie het volgende:
Normaal doen is niets mis mee hoor, overal een diepere uitleg geven vind ik wat dat betreft zweveriger overkomen.
Het is een reactie op Nembrionic die generaliseert dat alle HSP's het van de daken schreeuwen dat ze HSP zijn en het als excuus gebruiken. (en dat gebruiken om zich van de werkelijkheid te ontrekken door zich te verdoven door dit soort praat). Mochten HSP's dit al doen (immers generalisatie), dan doet hij hetzelfde door fel het tegengestelde te beweren.

Ik denk dat er weinig uitgesproken (woordgrap!) HSP's zijn. Dus ze zullen je niet opvallen, en dus in jouw optiek: normaal. Alleen als de eigenschappen dan een keer besproken worden, zijn het meteen aanstellers (afgeleid uit de generalisaties, vooroordelen etc). Als ze al niet zeggen dat ze bijzonder zijn (volgens de generalisaties!, ze zouden het van de daken schreeuwen) dan zeggen anderen wel dat ze normaal moeten doen.

Kijk nou naar dit topic: het is dweilen met de kraan open. Er roepen 50 mensen dat ze zich niet moeten aanstellen en dat het weer een verschijnsel is van de excuuscultuur. Er zijn enkelen die dat beargumenteerd weerleggen en 10 minuten later staan er weer 50 reacties van mensen (die kennelijk het topic niet lezen) en weer dezelfde generalisaties en vooroordelen op tafel gooien.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2005 12:12:46 (zpelvaut) ]
pi_25877684
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:56 schreef FoeiJongHaai het volgende:

Hoeft geen probleem te zijn. Mits je die mensen dan ook de ruimte geeft die ze vragen om te verwerken. Denk aan het controle-pauze verhaal van Aaron.
Wat vind jij van het idee dat men altijd de 'oplossing' bij anddren neerlegt...
Niet zozeer de persoon moet zelf leren om te gaan met zijn 'eigenschappen', maar de omwereld _moet_ zich maar gaan aanpassen aan deze mensen ...

Hoogsensitiviteit komt een beetje over als rolstoelbasketballers die vinden dat de voornaamste reden dat ze niet in de NBA spelen, is dat het trainingscomplex te hoge drempels heeft, en als die maar weggehaald worden, is de eerste rolstoelbasketballer vast in staat om bij de Lakers mee te spelen ...

Alles leuk en aardig, maar dat verhaal heeft wel twee kanten, een hoog-sensitief persoon kan niet altijd maar erop terugvallen dat anderen zich maar moeten aanpassen aan hem, eveneens moeten deze domweg leren hun 'gevoeligheid' zelf te reguleren en controleren.
En niet als 'eeuwig excuusje' te gebruiken als ze weer eens in huilen uitbarsten of ergens bij falen doordat ze zich niet genoeg geconcetreerd hebben en weggedroomd zijn ..
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_25877748
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:56 schreef Scorpie het volgende:

Normaal doen is niets mis mee hoor

Vind ik wel, als je normaal 'probeert' te doen/mee te komen.

En zoals de quote al werd aangehaald: 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'.
Plus daarbij voel ik mezelf maar wat normaal (nu) . En helemaal niet meer anders (soms), terwijl ik toch wel lekker mezelf ben. Goeie trick hé .
pi_25877829
proberen is zowieso fout, normaal doen is gewoon jezelf wezen, en niet theorietjes op jezelf los gaan laten.....das zo 2003, en daar heb je psych`s voor, die dok je een paar honderd euro en die bepalen wel of je HSP bent of niet.

FJH: ik zeg niet dat het aanstellers zijn, maar jezelf zo`n label geven vind ik nogal....raar. Je stopt jezelf imo in een hokje, zo van; dit ben ik.
Daarnaast ben ik er heilig van overtuigd dat mensen die maar vaak genoeg tegen zichzelf zeggen dat ze een bepaald iets hebben, in dit geval HSP, ze zich er zo naar gaan gedragen.
No offence tegenover de mensen die het hebben, maar er normaal mee om gaan.
pi_25877880
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 12:11 schreef RM-rf het volgende:
Wat vind jij van het idee dat men altijd de 'oplossing' bij anddren neerlegt...
Niet zozeer de persoon moet zelf leren om te gaan met zijn 'eigenschappen', maar de omwereld _moet_ zich maar gaan aanpassen aan deze mensen ...
Ruimte 'vragen' hoeft niet altijd te betekenen dat anderen erop inleveren.
Het thee-voorbeeld wat ik noemde zal ik verder uitleggen: dat doe ik in mijn eigen pauze (deed, want ik werk op dit moment niet, nee niet door HSP, maar door studie ). In plaats van dat ik bij de collega's ga zitten in de kantine, loop ik naar buiten. Met de ruimte krijgen bedoel ik dat er dan niet iemand bij de collega's gaat lopen 'trekken' aan je "wat is er? waarom kom je er niet bij zitten? gaat het wel goed met je".
Verder is het precies zoals SweetGirly zegt: we leven allemaal in dezelfde maatschappij en iedereen weet dondersgoed dat een speciale behandeling (als in compensatie of excusen) niet gevraagd zou mogen worden om redenen die anderen daarvoor niet geschikt achten. Dus een dosis nuchterheid doet wonderen.
pi_25877912
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 12:11 schreef RM-rf het volgende:

Wat vind jij van het idee dat men altijd de 'oplossing' bij anderen neerlegt...
Eens, de oplossing zit ook in jezelf.
Maar doen ze dat dan? En is dat ook een feit? Of meer een aanname?
Ik zie dat namelijk niet hoor. Ja, heb mensen ook weleens excuses zien gebruiken, dat als ze bijvoorbeeld suikerziekte hadden en geen zin hadden in iets, zeiden dat een hypo etc hadden. Is dat niet menselijk en doen de meeste mensen dat niet bij tijd en wijle? En volgens mij is dit dus niet representatief voor HSP of iets dergelijks. Maar meer hoe de persoon zelf is. Weer onzin dus in mijn ogen. Sorry.
quote:
Is dat ook zo?
Iedereen zou kunnen weten dat het niet de omgeving is die zich moet aanpassen als zowel zichzelf niet die zich (overmatig) zou moeten aanpassen. Zoals ik al zei, it's all in the mind.
pi_25878046
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 12:17 schreef Scorpie het volgende:
FJH: ik zeg niet dat het aanstellers zijn, maar jezelf zo`n label geven vind ik nogal....raar. Je stopt jezelf imo in een hokje, zo van; dit ben ik.
Dat etiketje plakken ze in de meeste gevallen niet op hun voorhoofd. Persoonlijk hou ik ook niet van hokjes, aangezien daar ook een bepaalde berusting van uit kan gaan (dat je niet meer hoeft te veranderen, je bent nou eenmaal zo). Je zou het ook kunnen zien dat je een aantal hokjes uitsluit voor gebruik, maar dat je nog voldoende bewegingsvrijheid hebt om te switchen tussen verschillende hokjes.
quote:
Daarnaast ben ik er heilig van overtuigd dat mensen die maar vaak genoeg tegen zichzelf zeggen dat ze een bepaald iets hebben, in dit geval HSP, ze zich er zo naar gaan gedragen.
En als ze zich daar nou prettig bij voelen, en een ander er niet lastig mee vallen?
pi_25878101
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 12:28 schreef FoeiJongHaai het volgende:

[..]

Dat etiketje plakken ze in de meeste gevallen niet op hun voorhoofd. Persoonlijk hou ik ook niet van hokjes, aangezien daar ook een bepaalde berusting van uit kan gaan (dat je niet meer hoeft te veranderen, je bent nou eenmaal zo). Je zou het ook kunnen zien dat je een aantal hokjes uitsluit voor gebruik, maar dat je nog voldoende bewegingsvrijheid hebt om te switchen tussen verschillende hokjes.
[..]

En als ze zich daar nou prettig bij voelen, en een ander er niet lastig mee vallen?
Ze vallen anderen er misschien niet mee lastig, maar als ze zich op die manier gaan gedragen, krijgen ze imo eerder de opvatting "zo ben ik nu eenmaal, leer er maar mee leven", dus wat al eerder werd gezegd, de neiging om de omgeving te laten aanpassen aan hen, ipv een zekere flexibiliteit opbrengen naar anderen toe.

Daartoe vind ik mensen die zichzelf niet willen veranderen omwille testjes/theorietjes e.d die ze hebben gedaan sowieso fout; een mens moet ten allen tijde kunnen en willen veranderen, al is het alleen maar om jezelf goed te leren kennen.
pi_25878130
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 12:17 schreef Scorpie het volgende:
En nog één ding, wat is normaal?
En wie bepaalt dat dan? Wat voor de één normaal is, hoeft voor de ander nog niet zo te zijn.
Creeëren van hokjes, die er zelf eerst niet waren, maar nu juist gaan komen .

* dropt een arsenaal aan smileys neer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')