abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25832765
grappig, ik voldoe ook aan allemaal
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:31:56 #77
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_25833195
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 15:25 schreef Natalie het volgende:

[..]

Je zegt het al in je eerste regel: je hebt een sterk karakter.
Iets is alleen een 'last' als jij het als 'last' herkent en ervaart. Zolang jij prettig kunt leven en er geen tot weinig hinder van ondervindt, wat is het probleem dan?
ik heb een sterk karakter in de zin van, dat ik vaak probeer met de rest mee te doen, al heb ik er qua gevoel veel hinder onder. en ik heb er wel last van. ik maak me druk om niets, en voel me enorm vaak aangesproken en gekwetst terwijl ik weet dat het niet hoeft. dat besef dat het niet zo bedoelt is maakt mij sterk van karakter, toch doen bepaalde dingen pijn die mensen zeggen zonder er bedoelingen mee te hebben.en zo gaat het met vrijwel alles. kortom ik heb er wel hinder onder, maar probeer vaak te laten lijken dat er niets aan de hand is (of door beter te weten natuurlijk).
pi_25833409
Ongeveer een op de vijf mensen is hoog sensitief. Het is dus ook niet zo raar dat veel mensen zich herkennen in het beeld dat ervan geschetst wordt. Volgens mij zijn er trouwens ook al superveel topics over!

HSP bestaat natuurlijk al hardstikke lang, maar werd eerder 'overgevoeligheid' genoemd. Men heeft er nu de naam HSPniet aangegeven om mensen een leuk nieuw ziektebeeld te geven. Nee, Hoog sensitief klinkt juist een stuk positiever dan overgevoeligheid. Op deze manier worden steeds meer mensen zich er van bewust dat het niet iets negatiefs is, maar dat je juist je voordeel kan doen uit je hogere mate van gevoeligheid!
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:43:14 #79
8369 speknek
Another day another slay
pi_25833487
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 15:30 schreef kastanova het volgende:
Ach gos, ben je dyslectisch en wil je een half uur langer over de toets doen?
Helaas, zal niet gaan, anders moeten we alle domme lui ook een half uur langer geven.

Zó scheidt je het kaf van het koren; niet door ze telkens maar te knuffelen en speciale regelingen in te voeren.
Totdat degene die er een half uur langer over doet de nieuwe unificatietheorie samenstelt.

Dat gezegd, is de hoogsensitiviteit zoals voorgestaan door de TS natuurlijk de grootste psychologische onzin (voor zover er uberhaupt een serieuze psycholoog z'n naam daaraan ten grabbel gooit) van de laatste jaren. Tien positieve eigenschappen, waarmee je beter bent dan de rest, en tadaa, iedereen is hoogsensitief. Het volgende is inderdaad veel beter om een duidelijk beeld te scheppen:
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 14:57 schreef Mobious het volgende:
Als je de eigenschappen anders verwoord in niet-zweverige bewoording is het gelijk een stuk minder aantrekkelijk om hoog sensitief te zijn.

- Overbezorgd
- Onrealistisch, verkeren in hun eigen wereld
- Kunnen geen overzicht houden op de situatie
- Wikkers en wegers, twijfelaars
- Overemotioneel
- Kunnen niet zich niet vormen in een bepaald ritme
- Kunnen niet tegen drukte
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:44:29 #80
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25833524
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:31 schreef Apekoek het volgende:

ik heb een sterk karakter in de zin van, dat ik vaak probeer met de rest mee te doen, al heb ik er qua gevoel veel hinder onder. en ik heb er wel last van.
Natuurlijk ben ik niet in een positie om je advies te geven, maar ik heb wel een vraagje aan je. Als je door middel van dat 'meedoen met de rest' hier qua gevoel hinder van ondervindt, waarom doe je het dan?
Is het omdat je denkt dat men van je verwacht dat je meedoet en wil je hen niet teleurstellen?

Structureel dingen ondernemen waar je je eigelijk niet prettig bij voelt kan toch niet fijn zijn, lijkt me.
quote:
ik maak me druk om niets, en voel me enorm vaak aangesproken en gekwetst terwijl ik weet dat het niet hoeft. dat besef dat het niet zo bedoelt is maakt mij sterk van karakter
Goed dat je iig weet dat men het niet zo bedoelt!
quote:
toch doen bepaalde dingen pijn die mensen zeggen zonder er bedoelingen mee te hebben.en zo gaat het met vrijwel alles. kortom ik heb er wel hinder onder, maar probeer vaak te laten lijken dat er niets aan de hand is (of door beter te weten natuurlijk).
Als het om kleine dingetjes gaat dan kan ik begrijpen dat je er niets van zegt. Je wilt tenslotte ook niet dat mensen je gaan zien als een 'teer zieltje' ofzo.
Toch, als het om hardere uitspraken gaat is het een idee om wel te laten blijken dat je er niet van gediend bent. Denk dat iedereen dat in zekere mate ook wel doet.

Overigens kom je op me over als iemand die zichzelf best wel goed kent en ook weet waar diens sterke en zwakke punten liggen. Maar dat terzijde.
(Un)masking for the greater good.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 17:17:12 #81
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_25834462
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:44 schreef Natalie het volgende:

[..]

Natuurlijk ben ik niet in een positie om je advies te geven, maar ik heb wel een vraagje aan je. Als je door middel van dat 'meedoen met de rest' hier qua gevoel hinder van ondervindt, waarom doe je het dan?
Is het omdat je denkt dat men van je verwacht dat je meedoet en wil je hen niet teleurstellen?

Structureel dingen ondernemen waar je je eigelijk niet prettig bij voelt kan toch niet fijn zijn, lijkt me.
Een voorbeeld is als vrienden uitgaan. tegenwoordig heb ik een stuk minder zin om (vaak) uit te gaan. Die keren dat ik het plan heb ik dan eigelijk meer zin om rustig aan te relaxen voor de tv of een spelletje spelen oid. Maarja dit doe ik dan eigelijk al redelijk vaak(in bij zijn van vrienden dan ook) en wil dan ook niet weg stoffen op mijn kamer terwijl vrienden in de stad lol hebben. ik weet dan dat ik dan wat sociale gebeurtenissen mis waardoor ik me achter af nog meer klote ga voelen. dus af en toe uitgaan doe ik dan wel ook al heb ik op dat moment niet echt zin.
quote:
[..]

Goed dat je iig weet dat men het niet zo bedoelt!
[..]

Als het om kleine dingetjes gaat dan kan ik begrijpen dat je er niets van zegt. Je wilt tenslotte ook niet dat mensen je gaan zien als een 'teer zieltje' ofzo.
tuurlijk daar sta ik bij stil, dus ik probeer daar dan ook aan te denken
quote:
Toch, als het om hardere uitspraken gaat is het een idee om wel te laten blijken dat je er niet van gediend bent. Denk dat iedereen dat in zekere mate ook wel doet.
dat doe ik naar mijn mening nog wat te weinig, maar ik probeer het op dat moment wel als het net wat te hard aankomt
quote:
Overigens kom je op me over als iemand die zichzelf best wel goed kent en ook weet waar diens sterke en zwakke punten liggen. Maar dat terzijde.
ik denk het ook. maar ondanks dat ik weet wat mijn sterke en zwakke punten zijn, heb ik toch veel hinder onder mijn overgevoeligheid terwijl ik bij mezelf wel degelijk beter weet.
pi_25835200
De test : http://www.hooggevoelig.nl/hsptests/hsptest/index.php

nr. Vraag
1 Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving.

Ja, als iemand loopt te ruften ruik ik dat, dan hoeft ie dat niet in het rond te schreeuwen.

2 Ik word beïnvloed door stemmingen van anderen.
Als iemand nerveus is en een uur lang met zijn balpen zit te klikken dan raak ik geirriteerd, dus in deze beinvloed de stemming van anderen mijnstemming.

3 Ik ben nogal gevoelig voor pijn.
Mannen hebben nou eenmaal een lagere pijngrens dan vrouwen.

4 Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug te trekken op een plek waar ik ongestoord alleen kan zijn.
Ja ik moet ook weleens naar de wc.

5 Ik ben gevoelig voor de effecten van cafeïne.
Zonder caffeine kom ik de dag niet door, dus ik denk van wel.

6 Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes.
apre ski met allemaal zwetende mensen, getverdemme

7 Ik heb een rijke complexe innerlijke belevingswereld.
Ik denk aan meer dan sex en eten

8 Ik voel mij niet op mijn gemak bij harde geluiden.
Ik sta niet graag naast de lopende motor van een rijnaak, dus ja.

9 Ik kan diep ontroerd raken door kunst of muziek.
Net gedumpt, liedje van mij en mijn ex op de radio, dan heb ik het wel even moeilijk. ja

10 Ik ben consciëntieus (wil dingen volgens mijn geweten doen).
Ben nou eenmaal een eerlijke jongen.

11 Ik schrik gemakkelijk.
nee

12 Ik voel me opgejaagd als ik veel moet doen in korte tijd.
Ja en heb stress, maar meestal is dat positief want dan ga ik ook harder werken.

13 Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen tegelijk te laten doen.
nee alles wat af moet, komt af

14 Ik doe erg mijn best te voorkomen dat ik fouten maak of dingen vergeet.
ja, alles wat ik doe is toch wel goed, is niet een goeie instelling.

15 Ik kijk uit principe niet naar geweldadige films of tv-shows.
nee, hou wel van actie

16 Ik voel me ongemakkelijk als er om mij heen veel gebeurt.
Ligt eraan hoeveel effect het op mijheeft. dus nee

17 Veranderingen in mijn leven brengen mij van mijn stuk.
Als je het somber inziet, denk je alleen aan negatieve veranderingen en als je een blije instelling hebt alleen aan positieve. Dus over het algemeen niet denk ik

18 Ik heb een neus voor delicate geuren, smaken, geluiden en geniet daarvan.
ja ik hou van lekker eten, een lekker parfum en mooie muziek.

19 Het vermijden van situaties die me van streek maken heeft bij mij een hoge prioriteit.
nee maar heb het altijd wel in mijn achterhoofd, zal niet zomaar tegen de eerste de beste bodybuilder in de disco zeggen : hey eikel, waar kijk je naar?

20 Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of verlegen gevonden.
ja ik was redelijk verlegen.

21 Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen, weet ik meestal wat er moet
gebeuren om dat te veranderen.
Ja, dan praat ik met die mensen en dan vertellen ze wel wat ze dwars zit.

22 Als ik erge honger heb heeft dat sterke invloed op mijn concentratievermogen of mijn humeur.
ja zonder eten kan ik niet werken, maar dat spreekt vanzelf.

23 Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word gekeken, word ik zo nerveus dat mijn prestaties veel minder zijn dan gewoonlijk.
Ja ik kan wel tegen een beetje concurrentie, nee ik kan er niet tegen als mensen me constant controleren, ze kunnen ook wat nuttigs doen met hun tijd.

en mijn score is: Je hebt 17 punten

Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.

Dat wordt een afspraak met de psycholoog denk ik.

Maar als ik o punten had gehad.
0-7 punten
Je bent waarschijnlijk geen HSP-er. Hoewel dat niet met zekerheid te zeggen is. Want als er bijvoorbeeld twee items heel erg waar zijn voor jou kan het zijn dat je wel hoogsensitief bent.

Dus je kan altijd wel hoogsensitief zijn

Niks zeggende te algemene test.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
pi_25835263
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 14:15 schreef Girlysprite het volgende:
- Ze zijn zorgzaam en bewust.
Zorgzaam begrijp ik nog (al is het nog zo vaag), maar ''bewust''? Dat wil alleen maar zeggen dat ze niet Terry Schiavo zijn. Dit lijkt me een letterlijke vertaling uit een suffe Engelse brochure.
quote:
- Ze dromen en fantaseren veel.
Ach ja.
quote:
- Ze merken veel meer details en nuances op.
Waaraan?
quote:
- Ze voelen stemmingen en emoties van anderen aan.
Je moet wel een volslagen autist zijn wil dit niet in min of meerdere mate voor jou opgaan.
quote:
- Ze denken over veel dingen na, en bekijken alles van verschillende kanten.
Dit is wel zo ontmoedigend algemeen...
quote:
- Ze zijn snel ontroerd door kunst, natuur en een mooie film.
Is ontroering niet een vorm van eenzijdigheid?
quote:
- Ze willen in hun eigen tempo werken.
En als ze nu eens aanvoelen dat andermans humeur dat niet toestaat?
quote:
- Ze houden van stilte en rust.
Aldoor?
pi_25835299
Er worden ook mietjes gekweekt he, moet je nou eens kijken hoe iedereen elkaar behandeld. Zelfs op dit forum, als je zegt wat je denkt riskeer je een ban, dus ga je zeggen wat enkel mag en op een gegeven moment geloof je erin of mainstream je erin.

Ik zag gisteren een docu op discovery. Vroeger heerste het recht van de sterke, wel vaak per stam, groep of gemeenschap. Nu we een gigantische samenleving hebben, hebben de zwakkere het meer voor het zeggen. Versta met zwakkeren, de slimmere maar fysiek zwakkere mensen. Doordat zwakke/slimme mensen dus de kans kregen van bestaanrecht in een groep, vormde zwakke mensen steeds meer samenzweringen tegen de fysiek sterkere. En zo hebben ze langzaam de macht gegrepen.

Die mietjes bestempelen je nu als gestoorde of mentaal ziek als je iemand op z'n bek slaat bij een ruzie. Diezelfde mietjes zetten een psychopaat in het pieter baan centrum om zo'n persoon tot in de topjes te verzorgen.

Diezelfde mietjes klagen steen en been, gewoon omdat ze geen natuurlijk bedreigingen meer hebben zoals ze vroeger nog moesten vrezen voor de fysiek sterkere, dus maken ze nu denkbeeldige gevaren.

Wel is het zo dat er een stuk minder mietjes zouden zijn als ze ("ze" zijn de oppermietjes) eens kappen met rotzooi in het eten te dumpen. Zoals kleurstoffen, aspartaam en nog meer mindcontrolshit.
pi_25835389
Beside, je hebt mietjes die er gebruik van maken vanwege het tekort aan aandacht.

Maar sommigen moet je wel serieus nemen. Als jij van nature 3 x zoveel informatie op een dag opneemt en moet verwerken dan een normaal iemand, dan heb je echt wel zwaar. Die mensen zijn trouwens reuze boeiend om mee te praten. Ze hebben zo'n briljant oog voor detail.

Probeer gewoon een lijn te vinden tussen mietje en iemand die gewoon volledig openstaat voor de wereld maar niet snapt hoe hij/zij zich moet afsluiten.
pi_25835440
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 17:49 schreef Gevederde_Vlerk het volgende:
Ik zag gisteren een docu op discovery.
Dat is wel zo ongeveer het slechtste wat je kunt doen.
quote:
Vroeger heerste het recht van de sterke, wel vaak per stam, groep of gemeenschap.
Waar en wanneer?
quote:
Nu we een gigantische samenleving hebben, hebben de zwakkere het meer voor het zeggen. Versta met zwakkeren, de slimmere maar fysiek zwakkere mensen. Doordat zwakke/slimme mensen dus de kans kregen van bestaanrecht in een groep, vormde zwakke mensen steeds meer samenzweringen tegen de fysiek sterkere. En zo hebben ze langzaam de macht gegrepen.
Werd dit ook in de documentaire geuit of heb je het zelf verzonnen? En als die slimmeren de macht grijpen, zou dit dan niet een teken zijn dat zij juist het sterkste zijn? Kracht is niet alleen maar domme kracht, hoor.
quote:
Die mietjes bestempelen je nu als gestoorde of mentaal ziek als je iemand op z'n bek slaat bij een ruzie. Diezelfde mietjes zetten een psychopaat in het pieter baan centrum om zo'n persoon tot in de topjes te verzorgen.
Wat STAAT hier?
quote:
Diezelfde mietjes klagen steen en been, gewoon omdat ze geen natuurlijk bedreigingen meer hebben zoals ze vroeger nog moesten vrezen voor de fysiek sterkere, dus maken ze nu denkbeeldige gevaren.
Over wie heb je het nu toch? Ben jij ooit als ''gestoord'' bestempeld?
quote:
Wel is het zo dat er een stuk minder mietjes zouden zijn als ze ("ze" zijn de oppermietjes) eens kappen met rotzooi in het eten te dumpen. Zoals kleurstoffen, aspartaam en nog meer mindcontrolshit.
Je maakt een geintje, niet?
pi_25835878
Bijna ieder mens heeft toch gevoel en de een is toch eerder overstuur dan de ander? Ik snap niet waarom het zo verheven wordt door bepaalde kringen.
Net zo iets als "nieuwe tijd" kinderen !
pi_25835905
De vergelijking van een ''hoog-sensitieveling'' met iemand die vanwege gebrek aan begaafdheid geen kernfisicus (sic) kan worden, is overigens niet terecht. Domheid of gebrek aan begaafdheid valt namelijk niet of nauwelijks te verhelpen, terwijl er hiervoor ongetwijfeld wel een therapietje zal bestaan.
pi_25836095
Op dinsdag 29 maart 2005 17:55 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Dat is wel zo ongeveer het slechtste wat je kunt doen.

Waarom?
[..]

Waar en wanneer?

Toen mensen nog in stammen leefde en geen internet hadden.

[..]

Werd dit ook in de documentaire geuit of heb je het zelf verzonnen? En als die slimmeren de macht grijpen, zou dit dan niet een teken zijn dat zij juist het sterkste zijn? Kracht is niet alleen maar domme kracht, hoor.
[..]

Nee, dit is overgenomen uit de docu. Al beoog ik dat punt niet helemaal goed. Het ging erom dat slimmere mensen meestal zwak van kant waren en zo samen gingen spannen om sterke charmatische leiders er onder uit te halen. Zo kreeg je in loop der tijd steeds meer groepen die mee mochten bepalen met de top.

Het probleem onstaat dat als teveel mensen deelnemen aan leiderschap, dat een samenleving verslonst raakt aan bureaukratie, oplichterij en zwendel. Daarop was het antwoord om de macht te houden het volk dom te houden enzovoort.

En daarin werd een parallel getrokken van die zgn conclusie met de werkelijkheid vandaag. Vandaag de dag hebben we mietjes aan het roer die aankomen met vettax en allerlei onzinnige regels. Als ze aan het woord komen, geen sterke woorden maar nietszeggend commentaar. Vandaag de dag ben je als uitkeringstrekker steeds vaker voordeliger uit.

Wat STAAT hier?
[..]

Dyslectisch?

Over wie heb je het nu toch? Ben jij ooit als ''gestoord'' bestempeld?
[..]

Zo vaak. Ik ben ietwat neurotisch van aanleg, waarschijnlijk hoogsensitief. In plaats dat iemand me leerde hoe ermee om kon gaan werd ik alleen maar bestempeld.

We hebben het over mietjes en hoogsensitieve mensen. Veelal zijn het allemaal mietjes, hoogsensitieve mensen willen alleen weten wat ze hebben en hoe ze ermee om moeten gaan zonder dat iemand alweer ADHD roept. Mietjes moeten meteen janken, een uitkering, speciale behandelingen etc etc. (zonder dat het aanslaat)

Je maakt een geintje, niet?

Nee, ik heb collitis ulcerosa en moet dergelijk op voeding letten. Er is meer met aspartaam aan de hand dan je denkt. Vind jij al die toevoeging in het eten dan normaal? Eenmaal aan een speciaal dieet kan echt wonderen doen.

Ik hoor/lees graag jouw kijk op het discussiepunt terzijde.

[ Bericht 20% gewijzigd door Gevederde_Vlerk op 29-03-2005 18:39:18 ]
pi_25836153
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 18:24 schreef Gevederde_Vlerk het volgende:

[..]

Nee, ik heb collitis ulcerosa en moet dergelijk op voeding letten. Er is meer met aspartaam aan de hand dan je denkt. Vind jij al die toevoeging in het eten dan normaal?
Normaal niet, maar ik geloof dat het gewoon zonder scrupules eraan wordt toegevoegd zonder dat er meer achtersteekt. Winst, zeg maar.
pi_25836478
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 17:49 schreef Gevederde_Vlerk het volgende:
Er worden ook mietjes gekweekt he, moet je nou eens kijken hoe iedereen elkaar behandeld. Zelfs op dit forum, als je zegt wat je denkt riskeer je een ban, dus ga je zeggen wat enkel mag en op een gegeven moment geloof je erin of mainstream je erin.

Ik zag gisteren een docu op discovery. Vroeger heerste het recht van de sterke, wel vaak per stam, groep of gemeenschap. Nu we een gigantische samenleving hebben, hebben de zwakkere het meer voor het zeggen. Versta met zwakkeren, de slimmere maar fysiek zwakkere mensen. Doordat zwakke/slimme mensen dus de kans kregen van bestaanrecht in een groep, vormde zwakke mensen steeds meer samenzweringen tegen de fysiek sterkere. En zo hebben ze langzaam de macht gegrepen.

Ja man, power to the mietjes!

tjonge
pi_25842076
Mijn post ging niet zozeer over alle mensen die heel slecht tegen drukte kunnen, veel rust nodig hebben etc (trouwens, dit kan ook wijzen op een psychose, labiliteit of een heel ander scala aan aandoeningen en dergelijke). Als iemand haast paranormaal is in de omgang van anderen, en echt heel erg boven anderen uitsteekt als het aanvoelen van anderen (dus niet; goh je huilt, ben je verdrietig ofzo)...laat hem of haar zichzelf maar hoogsensitief noemen.
Maar ik denk dat zoals de eigenschappen nu vastgelegd zijn iedereen hoogsensitief is. Want iedereen jankt wel eens bij muziek, een heleboel mensen kunnen niet tegen lawaai of tegen massa's...volgens de huidige normen ben je dan al hoogsensitief.
Em dan krijg je dus al die mensen die speciaal willen zijn, of hun kinderen speciaal willen laten zijn, en er dat etiket op plakken.
Zo las ik van een moeder en kindje, waarbij het kind zich moeilijk kon concentreren, vlug kon gaan flippen enzo. Ja dat klinkt als een kind met lichte adhd...neeeeeh het was hoog sensitief! Het kon zijn indrukken niet goed verwerken. Rot toch op zeg
pi_25842224
Goh,is dit nou weer in de mode
Die stomme rotdiagnoses,je kan ze maar beter niet krijgen,word je alleen maar depressief van
pi_25842832
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 22:11 schreef Girlysprite het volgende:
Mijn post ging niet zozeer over alle mensen die heel slecht tegen drukte kunnen, veel rust nodig hebben etc (trouwens, dit kan ook wijzen op een psychose, labiliteit of een heel ander scala aan aandoeningen en dergelijke). Als iemand haast paranormaal is in de omgang van anderen, en echt heel erg boven anderen uitsteekt als het aanvoelen van anderen (dus niet; goh je huilt, ben je verdrietig ofzo)...laat hem of haar zichzelf maar hoogsensitief noemen.
Maar ik denk dat zoals de eigenschappen nu vastgelegd zijn iedereen hoogsensitief is. Want iedereen jankt wel eens bij muziek, een heleboel mensen kunnen niet tegen lawaai of tegen massa's...volgens de huidige normen ben je dan al hoogsensitief.
Em dan krijg je dus al die mensen die speciaal willen zijn, of hun kinderen speciaal willen laten zijn, en er dat etiket op plakken.
Zo las ik van een moeder en kindje, waarbij het kind zich moeilijk kon concentreren, vlug kon gaan flippen enzo. Ja dat klinkt als een kind met lichte adhd...neeeeeh het was hoog sensitief! Het kon zijn indrukken niet goed verwerken. Rot toch op zeg
1. sommige mensen verschillen wel degelijk van elkander, ook qua gevoel en het opnemen van indrukken etc ervan. En HSP, mocht je jezelf hebben ingelezen, is niet alleen af en toe huilen bij een film.

2. maargoed, het is jouw mening wanneer je wel of niet vindt wanneer iemand al dan niet in een hokje past. Maar doe jij nou niet juist precies hetzelfde als waar jij anderen van beticht, namelijk eisen stellen aan en maken van hokjes?

3. ben het met je eens dat er vast ouders zijn die hun kind zo graag bijzonder willen hebben of zien, wat ik overigens niet eens zo vreemd vind (beetje onverstandig misschien soms, gezien er wel degelijk andere dingen aan de hand kunnen zijn), immers je eigen kind lijkt mij altijd het bijzonderst, merk ik nu al aan mijn poes, ik heb gewoon de leukste en liefste poes van iedereen . Maar men kan het ook overdrijven, mee eens. En niet om het overdrijven zelf, maar meer voor het belang van het kind. Een kind wil spelen etc, maar er zijn, naar mijn mening, wel degelijk erg veel gevoelige kinderen, en als zij er baat bij hebben, prima. En luisteren werkt vaak vele malen beter dan schreeuwen, zowel als dat je vindt dat je een bijzonder kind hebt, als dat je vindt dat je kind niet bijzonder is. In beide gevallen zijn volwassen mensen maar vaak genoeg zelf nog zo labiel als de pest.

4. En punt is dat ik het idee heb dat het nu wel (juist) erg wordt opgeblazen. Het spreekwoord: 'slapende honden (telkens) wakker maken'. Sensitieve mensen openen er 1. al amper topics over, 2. schamen zich er zowat voor, en vind je het gek, 3. zullen niet zo hoog van de toren blazen als waarschijnlijk hun minder sensitieve medemensen doen, en 4. rara hoe zal dat nou komen.

5. dat was het eigenlijk wel (voor nu)
pi_25848362
Er wordt zo vaak gezegd: HSP? onzin. Want bij ieder punt wat je opnoemt (bijv: in je eigen tempo werken) wordt er gezegd: "iedereen heeft dat wel eens". Bij de dingen die HSP's er aan doen (bijv. terugtrekken) wordt er gezegd: "iedereen doet dat wel eens".

Dat is nou juist het punt! Als je niet-HSP bent, wil dat niet zeggen dat je ongevoelig bent of deze trekken niet kunt hebben. Iedereen kan die dingen ervaren, en iedereen heeft zijn eigen manieren om er mee op te gaan. HSP's zitten echter aan het uiteinde van het spectrum (iedereen kan zich ongevoelige personen voorstellen, waarom dan geen hoogsensitieven?) en ervaren dat structureel.
  woensdag 30 maart 2005 @ 09:10:07 #96
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25848928
Als ik deze thread lees dan kan ik het gros van de posts kort samenvatten als:

A: HSP is de nieuwe volksziekte die gebruikt wordt als excuus om bepaalde dingen niet te hoeven doen.
B: HSP's zijn zachtgekookte eitjes die dom, zielig en neurotisch zijn en baat hebben bij een paar flinke schoppen.
C: HSP's vinden zichzelf bijzonder of willen als bijzonder/speciaal gezien worden (en wenden daarom vanalles aan)

't Moge duidelijk zijn sensitieven die het op die manier ge/misbruiken en aanwenden om er zelf beter van te worden of een bepaalde positie te verkrijgen, idd wel wat schoppen kunnen gebruiken. En dan vooral omdat ze het voor elkaar krijgen om het beeld dat er van zoiets als sensitiviteit is danig in een negatief daglicht te stellen.

Ieder mens is normaal, laten we dat voorop stellen. De ene is van nature wat kopperiger, de ander wat harder en een derde wat gevoeliger. Dat is de diversiteit die ons mens maakt. Waarom mensen het nodig vinden daar misbruik van te maken door zich in een bepaalde positie trachten te zetten, heb ik nooit begrepen.
(Un)masking for the greater good.
pi_25849285
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 14:19 schreef MeneerGiraffe het volgende:

[..]

Inderdaad. Ouders plakken dit soort etiketjes graag op hun kinderen, zodat ze tenminste de schuld afschuiven van de eventuele slechte opvoeding. Daar bedoel ik dan ook ADHD mee en dat soort gedoe. Dit lijkt me ook meer iets wat mensen graag over zichzelf zeggen om speciaal te lijken, terwijl het gewoon mietjes zijn.
Anders laat je je grote psychologische inzicht even blijken
pi_25850741
Het gaat me niet om mensen die echt aan het uiteinde van het spectrum zitten, oftewel mensen die echt hoogsensitief zijn. Ik geloof wel dat ze bestaan.
Het gaat me er echter om dat ik al veel mensen hoor die dat etiket op zichzelf plakken en ik dan denk 'nee je bent niet echt hoogsensitief, gewoon iets gevoeliger. '

Doordat de eigenschappen zo vaag zijn, past echt iedereen wel in dit hokje. Ja als we al etiketten gaan plakken, dat gebeurt toch wel omdat de naam bestaat, zorg dan dat de omschrijving goed is.
pi_25852554
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Anders laat je je grote psychologische inzicht even blijken
Weleens in de supermarkt rondgelopen of gewoon op straat.
Kinderen van 5 jaar, die hun zin doordrijven, ouders uitschelden en slaan.
En ouders die dat gewoon maar pikken, tegenwoordig is een kind ziek als ie niet precies zo lief is als op tv.
Dan is het wel zo makkelijk om een geesteziekte de schuld te geven ipv je eigen opvoedkundige tekortkomingen.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
  woensdag 30 maart 2005 @ 19:02:23 #100
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_25862107
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 14:59 schreef Natalie het volgende:
* Natalie zucht maar weer eens heel diep bij het zien van zoveel zinloze en 'compleet-de- plank- mis-slaande reacties.

Als men nu gewoon eens kennis opdoet voor men oordeelt dan kwam er misschien ook nog een zinnige reactie uit.
Ik zou niet te hard en gepassioneerd zuchten, voor je het weet krijg je het etiketje 'hoogsensitief' op je hoofd geplakt.

Trouwens hel gek, mijn vrouw is circa 5 dagen per maand ineens heel hoogsensitief. Humeurig, prikkelbaar, geen zin in sex. Mompelt dan iets over schippers in de rode zee, heel wazig allemaal.
Moet ik haar naar een psycholoog sturen?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')