ik heb een sterk karakter in de zin van, dat ik vaak probeer met de rest mee te doen, al heb ik er qua gevoel veel hinder onder. en ik heb er wel last van. ik maak me druk om niets, en voel me enorm vaak aangesproken en gekwetst terwijl ik weet dat het niet hoeft. dat besef dat het niet zo bedoelt is maakt mij sterk van karakter, toch doen bepaalde dingen pijn die mensen zeggen zonder er bedoelingen mee te hebben.en zo gaat het met vrijwel alles. kortom ik heb er wel hinder onder, maar probeer vaak te laten lijken dat er niets aan de hand is (of door beter te weten natuurlijk).quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:25 schreef Natalie het volgende:
[..]
Je zegt het al in je eerste regel: je hebt een sterk karakter.
Iets is alleen een 'last' als jij het als 'last' herkent en ervaart. Zolang jij prettig kunt leven en er geen tot weinig hinder van ondervindt, wat is het probleem dan?
Totdat degene die er een half uur langer over doet de nieuwe unificatietheorie samenstelt.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:30 schreef kastanova het volgende:
Ach gos, ben je dyslectisch en wil je een half uur langer over de toets doen?
Helaas, zal niet gaan, anders moeten we alle domme lui ook een half uur langer geven.
Zó scheidt je het kaf van het koren; niet door ze telkens maar te knuffelen en speciale regelingen in te voeren.
quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:57 schreef Mobious het volgende:
Als je de eigenschappen anders verwoord in niet-zweverige bewoording is het gelijk een stuk minder aantrekkelijk om hoog sensitief te zijn.
- Overbezorgd
- Onrealistisch, verkeren in hun eigen wereld
- Kunnen geen overzicht houden op de situatie
- Wikkers en wegers, twijfelaars
- Overemotioneel
- Kunnen niet zich niet vormen in een bepaald ritme
- Kunnen niet tegen drukte
Natuurlijk ben ik niet in een positie om je advies te geven, maar ik heb wel een vraagje aan je. Als je door middel van dat 'meedoen met de rest' hier qua gevoel hinder van ondervindt, waarom doe je het dan?quote:Op dinsdag 29 maart 2005 16:31 schreef Apekoek het volgende:
ik heb een sterk karakter in de zin van, dat ik vaak probeer met de rest mee te doen, al heb ik er qua gevoel veel hinder onder. en ik heb er wel last van.
Goed dat je iig weet dat men het niet zo bedoelt!quote:ik maak me druk om niets, en voel me enorm vaak aangesproken en gekwetst terwijl ik weet dat het niet hoeft. dat besef dat het niet zo bedoelt is maakt mij sterk van karakter
Als het om kleine dingetjes gaat dan kan ik begrijpen dat je er niets van zegt. Je wilt tenslotte ook niet dat mensen je gaan zien als een 'teer zieltje' ofzo.quote:toch doen bepaalde dingen pijn die mensen zeggen zonder er bedoelingen mee te hebben.en zo gaat het met vrijwel alles. kortom ik heb er wel hinder onder, maar probeer vaak te laten lijken dat er niets aan de hand is (of door beter te weten natuurlijk).
Een voorbeeld is als vrienden uitgaan. tegenwoordig heb ik een stuk minder zin om (vaak) uit te gaan. Die keren dat ik het plan heb ik dan eigelijk meer zin om rustig aan te relaxen voor de tv of een spelletje spelen oid. Maarja dit doe ik dan eigelijk al redelijk vaak(in bij zijn van vrienden dan ook) en wil dan ook niet weg stoffen op mijn kamer terwijl vrienden in de stad lol hebben. ik weet dan dat ik dan wat sociale gebeurtenissen mis waardoor ik me achter af nog meer klote ga voelen. dus af en toe uitgaan doe ik dan wel ook al heb ik op dat moment niet echt zin.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 16:44 schreef Natalie het volgende:
[..]
Natuurlijk ben ik niet in een positie om je advies te geven, maar ik heb wel een vraagje aan je. Als je door middel van dat 'meedoen met de rest' hier qua gevoel hinder van ondervindt, waarom doe je het dan?
Is het omdat je denkt dat men van je verwacht dat je meedoet en wil je hen niet teleurstellen?
Structureel dingen ondernemen waar je je eigelijk niet prettig bij voelt kan toch niet fijn zijn, lijkt me.
tuurlijk daar sta ik bij stil, dus ik probeer daar dan ook aan te denkenquote:[..]
Goed dat je iig weet dat men het niet zo bedoelt!
[..]
Als het om kleine dingetjes gaat dan kan ik begrijpen dat je er niets van zegt. Je wilt tenslotte ook niet dat mensen je gaan zien als een 'teer zieltje' ofzo.
dat doe ik naar mijn mening nog wat te weinig, maar ik probeer het op dat moment wel als het net wat te hard aankomtquote:Toch, als het om hardere uitspraken gaat is het een idee om wel te laten blijken dat je er niet van gediend bent. Denk dat iedereen dat in zekere mate ook wel doet.
ik denk het ook. maar ondanks dat ik weet wat mijn sterke en zwakke punten zijn, heb ik toch veel hinder onder mijn overgevoeligheid terwijl ik bij mezelf wel degelijk beter weet.quote:Overigens kom je op me over als iemand die zichzelf best wel goed kent en ook weet waar diens sterke en zwakke punten liggen. Maar dat terzijde.
Zorgzaam begrijp ik nog (al is het nog zo vaag), maar ''bewust''? Dat wil alleen maar zeggen dat ze niet Terry Schiavo zijn. Dit lijkt me een letterlijke vertaling uit een suffe Engelse brochure.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:15 schreef Girlysprite het volgende:
- Ze zijn zorgzaam en bewust.
Ach ja.quote:- Ze dromen en fantaseren veel.
Waaraan?quote:- Ze merken veel meer details en nuances op.
Je moet wel een volslagen autist zijn wil dit niet in min of meerdere mate voor jou opgaan.quote:- Ze voelen stemmingen en emoties van anderen aan.
Dit is wel zo ontmoedigend algemeen...quote:- Ze denken over veel dingen na, en bekijken alles van verschillende kanten.
Is ontroering niet een vorm van eenzijdigheid?quote:- Ze zijn snel ontroerd door kunst, natuur en een mooie film.
En als ze nu eens aanvoelen dat andermans humeur dat niet toestaat?quote:- Ze willen in hun eigen tempo werken.
Aldoor?quote:- Ze houden van stilte en rust.
Dat is wel zo ongeveer het slechtste wat je kunt doen.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:49 schreef Gevederde_Vlerk het volgende:
Ik zag gisteren een docu op discovery.
Waar en wanneer?quote:Vroeger heerste het recht van de sterke, wel vaak per stam, groep of gemeenschap.
Werd dit ook in de documentaire geuit of heb je het zelf verzonnen? En als die slimmeren de macht grijpen, zou dit dan niet een teken zijn dat zij juist het sterkste zijn? Kracht is niet alleen maar domme kracht, hoor.quote:Nu we een gigantische samenleving hebben, hebben de zwakkere het meer voor het zeggen. Versta met zwakkeren, de slimmere maar fysiek zwakkere mensen. Doordat zwakke/slimme mensen dus de kans kregen van bestaanrecht in een groep, vormde zwakke mensen steeds meer samenzweringen tegen de fysiek sterkere. En zo hebben ze langzaam de macht gegrepen.
Wat STAAT hier?quote:Die mietjes bestempelen je nu als gestoorde of mentaal ziek als je iemand op z'n bek slaat bij een ruzie. Diezelfde mietjes zetten een psychopaat in het pieter baan centrum om zo'n persoon tot in de topjes te verzorgen.
Over wie heb je het nu toch? Ben jij ooit als ''gestoord'' bestempeld?quote:Diezelfde mietjes klagen steen en been, gewoon omdat ze geen natuurlijk bedreigingen meer hebben zoals ze vroeger nog moesten vrezen voor de fysiek sterkere, dus maken ze nu denkbeeldige gevaren.
Je maakt een geintje, niet?quote:Wel is het zo dat er een stuk minder mietjes zouden zijn als ze ("ze" zijn de oppermietjes) eens kappen met rotzooi in het eten te dumpen. Zoals kleurstoffen, aspartaam en nog meer mindcontrolshit.
Normaal niet, maar ik geloof dat het gewoon zonder scrupules eraan wordt toegevoegd zonder dat er meer achtersteekt. Winst, zeg maar.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 18:24 schreef Gevederde_Vlerk het volgende:
[..]
Nee, ik heb collitis ulcerosa en moet dergelijk op voeding letten. Er is meer met aspartaam aan de hand dan je denkt. Vind jij al die toevoeging in het eten dan normaal?
Ja man, power to the mietjes!quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:49 schreef Gevederde_Vlerk het volgende:
Er worden ook mietjes gekweekt he, moet je nou eens kijken hoe iedereen elkaar behandeld. Zelfs op dit forum, als je zegt wat je denkt riskeer je een ban, dus ga je zeggen wat enkel mag en op een gegeven moment geloof je erin of mainstream je erin.
Ik zag gisteren een docu op discovery. Vroeger heerste het recht van de sterke, wel vaak per stam, groep of gemeenschap. Nu we een gigantische samenleving hebben, hebben de zwakkere het meer voor het zeggen. Versta met zwakkeren, de slimmere maar fysiek zwakkere mensen. Doordat zwakke/slimme mensen dus de kans kregen van bestaanrecht in een groep, vormde zwakke mensen steeds meer samenzweringen tegen de fysiek sterkere. En zo hebben ze langzaam de macht gegrepen.
Die mietjes bestempelen je nu als gestoorde of mentaal ziek als je iemand op z'n bek slaat bij een ruzie. Diezelfde mietjes zetten een psychopaat in het pieter baan centrum om zo'n persoon tot in de topjes te verzorgen.
Diezelfde mietjes klagen steen en been, gewoon omdat ze geen natuurlijk bedreigingen meer hebben zoals ze vroeger nog moesten vrezen voor de fysiek sterkere, dus maken ze nu denkbeeldige gevaren.
Wel is het zo dat er een stuk minder mietjes zouden zijn als ze ("ze" zijn de oppermietjes) eens kappen met rotzooi in het eten te dumpen. Zoals kleurstoffen, aspartaam en nog meer mindcontrolshit.
1. sommige mensen verschillen wel degelijk van elkander, ook qua gevoel en het opnemen van indrukken etc ervan. En HSP, mocht je jezelf hebben ingelezen, is niet alleen af en toe huilen bij een film.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 22:11 schreef Girlysprite het volgende:
Mijn post ging niet zozeer over alle mensen die heel slecht tegen drukte kunnen, veel rust nodig hebben etc (trouwens, dit kan ook wijzen op een psychose, labiliteit of een heel ander scala aan aandoeningen en dergelijke). Als iemand haast paranormaal is in de omgang van anderen, en echt heel erg boven anderen uitsteekt als het aanvoelen van anderen (dus niet; goh je huilt, ben je verdrietig ofzo)...laat hem of haar zichzelf maar hoogsensitief noemen.
Maar ik denk dat zoals de eigenschappen nu vastgelegd zijn iedereen hoogsensitief is. Want iedereen jankt wel eens bij muziek, een heleboel mensen kunnen niet tegen lawaai of tegen massa's...volgens de huidige normen ben je dan al hoogsensitief.
Em dan krijg je dus al die mensen die speciaal willen zijn, of hun kinderen speciaal willen laten zijn, en er dat etiket op plakken.
Zo las ik van een moeder en kindje, waarbij het kind zich moeilijk kon concentreren, vlug kon gaan flippen enzo. Ja dat klinkt als een kind met lichte adhd...neeeeeh het was hoog sensitief! Het kon zijn indrukken niet goed verwerken. Rot toch op zeg![]()
Anders laat je je grote psychologische inzicht even blijkenquote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:19 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Inderdaad. Ouders plakken dit soort etiketjes graag op hun kinderen, zodat ze tenminste de schuld afschuiven van de eventuele slechte opvoeding. Daar bedoel ik dan ook ADHD mee en dat soort gedoe. Dit lijkt me ook meer iets wat mensen graag over zichzelf zeggen om speciaal te lijken, terwijl het gewoon mietjes zijn.
Weleens in de supermarkt rondgelopen of gewoon op straat.quote:Op woensdag 30 maart 2005 09:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Anders laat je je grote psychologische inzicht even blijken
Ik zou niet te hard en gepassioneerd zuchten, voor je het weet krijg je het etiketje 'hoogsensitief' op je hoofd geplakt.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:59 schreef Natalie het volgende:
* Natalie zucht maar weer eens heel diep bij het zien van zoveel zinloze en 'compleet-de- plank- mis-slaande reacties.
Als men nu gewoon eens kennis opdoet voor men oordeelt dan kwam er misschien ook nog een zinnige reactie uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |