der hef der 1 deel 2 vot haalt onie
quote:
Jongeren op platteland drinken te veel
Gepubliceerd op donderdag 31 maart 2005
Op het platteland is het aantal keten, hokken, caravans en schuren waar jongeren drinken de afgelopen tien jaar flink toegenomen. Dat blijkt uit een onderzoek van STAP, de Stichting Alcoholpreventie.
Volgens de stichting zijn er nu zo'n 1500 drinkschuren en –keten en deze zijn vrijwel allen op het platteland te vinden. Een zoektocht op internet leert dat de meeste hiervan te vinden zijn in Friesland, Overijssel, de Achterhoek, de omgeving van Eindhoven en de omgeving van Spakenburg.
Tegen de regels
Op de keten is weinig toezicht. Er wordt zonder vergunning drank geschonken aan jongeren van gemiddeld dertien tot drieëntwintig jaar. Volgens de brandweer zijn veel van de keten ook brandgevaarlijk. En er wordt er te veel
gedronken: soms wel een halve krat bier per persoon. De meeste bezoekers vetrekken na afloop van een keetbezoek onder invloed per fiets, brommer of auto.
Duur
Jongeren zijn meer in keten en dergelijke gaan drinken omdat ze de prijzen in de horeca te hoog vinden. In een keet komen in het weekend gemiddeld zo'n twintig jongeren samen. STAP wil nu een onderzoek naar de omvang van het drankgebruik in keten.Ook wil de stichting dat er gecontroleerd gaat worden op de leeftijdsgrens.
Toezicht
In een aantal gemeenten is er discussie over de vraag of de drinkketen- en schuren verboden moeten worden. Veelal onder druk van de plaatselijke horeca die de keten, waar een flesje bier vaak niet meer dan 50 eurocent kost, als oneerlijke concurrentie beschouwt.
Zelf zien de jongeren, èn hun ouders, het probleem niet. Op een website over keten laat een ouder over de keet ‘De Moskeet’ in Berghuizen weten: “ze leren een beetje zelfstandigheid. De boel moet schoongehouden worden, ze leren met geld omgaan en niet zo gauw ruzie maken.” Van enige controle willen de ouders niets weten. "Als ze buiten de rommel maar opruimen".
Websites
Vrijwel elke keet, veelal ingericht met afgedankte banken, een oude stereotoren, en een koelkast, beschikt over een eigen website. Op de gastenboeken hiervan spreken ze af wanneer ze zich verzamelen bij de desbetreffende keet en ze bieden ook plaats voor (sterke) verhalen. Zo laat ene Jarno weten: “Heeey krattemensjes, vandaag met een mega-kater op school, vond het weer een xtje gezellig zoveel te zuipen. Iemand nog gekotst??? Morgen weer allemaal naar de keet dacht ik zo?”
Verder kennen de jongeren de argumenten van de tegenstanders van keten, schuren en caravans en laten op een aantal websites hun reacties horen. “We zijn een groep kameraden die veel van gezelligheid en ouwehoeren houden. Verder is de politie ons denk ook dankbaar want we houden de jongens en meiden van de straat. Ook dragen we een steentje bij aan de plaatselijke horeca. Want vaak wordt daarna nog een bezoek gebracht."
En: 'ik zie keten niet als een horeca onderneming. De meeste keten draaien zonder winstoogmerk. Dus zijn dan ook geen onderneming. Stel je voor dat ik een biertje drink bij de buren. Dan ben ik toch niet strafbaar. Zie een keet maar als een plaats waarin ieder lid om de beurt een beurt een kratje meeneemt."
Bij dit bericht moet je denken van shit dit slaat op mij