Het gaat er niet om of men wel of geen bommen plant maar over hun denkwijzes. De Man zegt dat de koran niet democratisch is en Bin Laden zegt dat de koran niet democratisch is. Daarmee is toch nog niet gezegd dat beiden de zelfde denkwijze hebben.quote:Op maandag 28 maart 2005 16:18 schreef k3vil het volgende:
Nou en, ik ben ook voor een dictatuur, mij zie je toch ook niet bommen planten?
Dank je. Maar de aanhalingstekens zijn echt belangrijk. Want het is natuurlijk geen uitspraak van mij maar alleen een uitspraak waar ik op reageer.quote:Op maandag 28 maart 2005 16:32 schreef Alicey het volgende:
TT aangepast op verzoek.
Dat is simpelweg onmogelijk, godsdienstvrijheid en scheiding van kerk en staat zijn alleen relevant omdat er godsdiensten zijn.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 10:51 schreef Hallulama het volgende:
Laten we alsjeblieft stoppen met focussen op de Islam, op de Koran, etc., en beginnen met focussen op godsdienstvrijheid en scheiding van kerk en staat, zonder termen als Islam of Koran in de mond te nemen, je dekt daar toch immers alles mee wat je wilt dekken?
Dan hoef je dus niet meer specifiek een bepaalde stroming te noemen, en het psychologische effect daarvan zal significant zijn.
Bovendien brengt deze aanpak de nodige rust in de tent.
Hang on, ik zeg niet dat je niet over godsdiensten moet praten, ik zeg: neem niet specifieke godsdiensten onder de loep, maar houd het op een algemeen verhaal over godsdiensten.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 12:13 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Dat is simpelweg onmogelijk, godsdienstvrijheid en scheiding van kerk en staat zijn alleen relevant omdat er godsdiensten zijn.
Wil je discussieren over godsdienstvrijheid en scheiding van kerk en staat kom je onherroepelijk te spreken over godsdiensten en de elementen in die godsdiensten die tegengesteld zijn aan deze grondwetten.
Ik zou werkelijk niet weten hoe dat zou moeten, en eigenlijk ook niet waarom je dat zou willen.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 12:22 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Hang on, ik zeg niet dat je niet over godsdiensten moet praten, ik zeg: neem niet specifieke godsdiensten onder de loep, maar houd het op een algemeen verhaal over godsdiensten.
Verder is het helemaal niet nodig om elementen uit bepaalde godsdiensten te noemen die in strijd zijn met de grondwet, we kunnen "scheiding van kerk en staat" toch ook op andere manieren rechtvaardigen, alsmede vrijheid?
Ja maar het is de bedoeling te beledigen, vandaar de woorden Islamofiel, je weet wel, om het met pedofilie te verbinden.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 13:33 schreef Hallulama het volgende:
Luister nou, het is prachtig dat al die informatie bestaat, maar we hoeven helemaal niet zo diep te duiken om tot het besef te komen dat scheiding van kerk en staat misschien wel zo slim is, immers, als religie iets is dat iedereen voor zichzelf zou moeten kunnen uitvogelen, hoe kan je dan ooit een land waarin vele mensen met vele verschillende religies leven aan *één* van die religies koppelen?
Voila, ik heb woorden als Islam, Christendom, Jodendom, etc. niet gebruikt, slechts het woord religie, en het punt is duidelijk, lijkt me.
Die scheiding is inderdaad door de aanwezigheid van verschillende goddiensten een praktische noodzaak.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 13:33 schreef Hallulama het volgende:
Luister nou, het is prachtig dat al die informatie bestaat, maar we hoeven helemaal niet zo diep te duiken om tot het besef te komen dat scheiding van kerk en staat misschien wel zo slim is, immers, als religie iets is dat iedereen voor zichzelf zou moeten kunnen uitvogelen, hoe kan je dan ooit een land waarin vele mensen met vele verschillende religies leven aan *één* van die religies koppelen?
Voila, ik heb woorden als Islam, Christendom, Jodendom, etc. niet gebruikt, slechts het woord religie, en het punt is duidelijk, lijkt me.
Lever dan kritiek op het irrationele, en niet op de religie zelf. Het gaat immers niet om de religie, het gaat om het irrationele, waar het ook vandaan mag komen.quote:We kunnen wel allemaal heel fijn onze eigen particuliere religie aanhangen maar als al die religies hun aanhangers richting het irrationalisme leiden en uitleveren aan de tovenaars gaat onze maatschappij alsnog ten gronde.
quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:11 schreef Alicey het volgende:
Het woord islamofiel is inderdaad bedoeld om de boel op scherp te zetten is mijn indruk. Met islamofiel bedoelt Akkersloot iemand die niet net zo fel tegen de Islam is als hijzelf. Best aardig wat mensen dus.
En natuurlijk geen onderscheid kunnen maken tussen het constateren dat de koran anti-democratisch is (islam-critici) en het anti-democratische van de koran propageren (Bin Laden).quote:Akkersloot schreef
Je hebt mensen die pro-islam zijn maar er zelf niet in geloven. "De vergelding voor hen die God en Zijn Boodschapper bestrijden en verderf brengen in het land is dat ze gedood moeten worden" "zelfverdediging" noemen is er een voorbeeld van".
Alleen gaan dergelijke dogma's als "islam-critici denken het zelfde als Bin Laden" alleen op als zonodig de islam verdedigt moet worden.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 10:51 schreef Hallulama het volgende:
Laten we alsjeblieft stoppen met focussen op de Islam, op de Koran, etc., en beginnen met focussen op godsdienstvrijheid en scheiding van kerk en staat, zonder termen als Islam of Koran in de mond te nemen, je dekt daar toch immers alles mee wat je wilt dekken?
Dan hoef je dus niet meer specifiek een bepaalde stroming te noemen, en het psychologische effect daarvan zal significant zijn.
Bovendien brengt deze aanpak de nodige rust in de tent.
Zou dat dan tot minder irritatie leiden danquote:Op dinsdag 29 maart 2005 16:08 schreef Hallulama het volgende:
Lever dan kritiek op het irrationele,
Is het bewust terugdringen van religies en daarmee het aantasten van enkele zgn. verlichte verworvenheden dan wel een goede voedingsbodem voor rationalisme, wetenschap en kunsten? Ik vraag me sterk af welke middelen proportioneel zijn in dit geval, en in hoeverre het middel niet even erg is als de kwaal.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:58 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
(...) Zelf gebruik ik altijd de beeldspraak van een ouderwetse weegschaal met zo'n wijzer die van links naar rechts kan uitwijken. Stel je voor dat die wijzer in het midden staat en zowel naar links als naar rechts kan uitwijken.
Links is een cultuur die een vruchtbare voedingsbodem biedt voor rationalisme, wetenschap en kunsten en daarmee een voedingsbodem biedt voor een welvarende rechtvaardige maatschappij. Rechts is een cultuur van stagnatie, irrationalisme, en tovenaars. Een cultuur die tot barbarisme en armoede leidt
Religie beschouw ik als een kracht die de wijzer naar rechts trekt.
(...)
Ik denk dan meer aan beter onderwijs. Leer kinderen wat feiten zijn en theorieën, laat ze kennis maken met de falsificatie methode van Popper, leer ze de evolutie net zoals je kinderen leert over ons zonnestelsel, feiten zijn feiten. Leer ze ook de evolutie-theorie en het onderscheid tussen de evolutie-theorie en de evolutie. Bv aan de hand van het resistent worden van virussen en bacterieën tegen de door de mens gemaakte medicijnen, dat is een serieus probleem, mensen die hun medicijnen-kuur niet afmaken etc. Twee vliegen in één klap.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:53 schreef Reya het volgende:
[..]
Is het bewust terugdringen van religies en daarmee het aantasten van enkele zgn. verlichte verworvenheden dan wel een goede voedingsbodem voor rationalisme, wetenschap en kunsten? Ik vraag me sterk af welke middelen proportioneel zijn in dit geval, en in hoeverre het middel niet even erg is als de kwaal.
Ik ben niet in het geheel voor de afschaffing van bijzonder onderwijs, maar ik kan me voor een groot deel wel vinden in wat je bepleit. Niettemin moet er op elke school ruimte zijn voor godsdienstonderwijs, maar niet verplicht, en ook niet in één stroming. Je zou juist moeten kunnen kiezen tussen verscheidene stromingen, bijvoorbeeld ook humanisme of iets wat totaal niet met geloof te maken heeft. Daarnaast zou er een algemeen gedeelte van onderwijs moeten komen dat voor iedereen gelijk is. Ik zie het niet als de taak van de overheid om mensen in de richting van het atheïsme te drukken, maar wel om een degelijke, algemene soort van onderwijs aan te bieden. Daarnaast moet je kinderen (en feitelijk dus hun ouders, maar dat is altijd zo bij kinderen) de keuze laten om onderwijs in hun eigen godsdienstrichting te volgen, maar dan wel buiten het algemene - neutrale - gedeelte. Eventueel zou je aan het algemene gedeelte ook nog een vak als levensbeschouwing kunnen toevoegen, om kinderen in aanraking te laten komen met andere geloven en meerdere dimensies aan de kijk op leven te geven.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 22:31 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik denk dan meer aan beter onderwijs. Leer kinderen wat feiten zijn en theorieën, laat ze kennis maken met de falsificatie methode van Popper, leer ze de evolutie net zoals je kinderen leert over ons zonnestelsel, feiten zijn feiten. Leer ze ook de evolutie-theorie en het onderscheid tussen de evolutie-theorie en de evolutie. Bv aan de hand van het resistent worden van virussen en bacterieën tegen de door de mens gemaakte medicijnen, dat is een serieus probleem, mensen die hun medicijnen-kuur niet afmaken etc. Twee vliegen in één klap.
Maar vooral !!! niet laten intimideren door vuurspuwende gelovigen/fundamentalisten, dat is meestal maar een klein groepje die geweldig veel herrie kunnen maken. Ik weet niet hoe de praktijk op de scholen is en in hoeverre de evolutie en theorie onderwezen worden maar dat zal in de biologielessen een centrale rol moeten innemen. Dat doet het in de wetenschap namelijk ook.
Vergelijk het verzet van die vuurspuwende gelovigen met het verzet tegen onderwijs over de holocaust op sommige scholen, dat is niet acceptabel. Niet laten intimideren.
En dat bijzonder onderwijs moet eruit, geloof doen mensen maar thuis maar niet op school, dat is gewoon slecht onderwijs.
Op zich kan ik me daar wel in vinden maar wie kiest welk soort godsdienst aan het kind onderwezen wordt, dat zullen meestal de ouders zijn zoals je zelf ook al aangeeft, dat kunnen ze dan ook wel in hun eigen tijd organiseren. Anderzijds kun je zo een oogje in het zeil houden wat er zoal onderwezen wordtquote:Op woensdag 30 maart 2005 09:28 schreef Reya het volgende:
[..]
...........Niettemin moet er op elke school ruimte zijn voor godsdienstonderwijs, maar niet verplicht, en ook niet in één stroming. Je zou juist moeten kunnen kiezen tussen verscheidene stromingen, bijvoorbeeld ook humanisme of iets wat totaal niet met geloof te maken heeft.
Het is ook niet de taak van de overheid om mensen in de richting van religie te drukken. Daarbij is er een kwalitatief verschil tussen atheïsme en religie, van religie klopt geen donder, maak onderwijs dan neutraalquote:Daarnaast zou er een algemeen gedeelte van onderwijs moeten komen dat voor iedereen gelijk is. Ik zie het niet als de taak van de overheid om mensen in de richting van het atheïsme te drukken
Daar kan ik me wel in vinden maar alleen als er godsdienst onderwijs wordt gegeven, dus het onderwijs niet strikt neutraal is, maar waarom zou je kinderen iets over religie leren, heb nooit de indruk gehad dat kinderen daar nou zo in geïnteresseerd zijn. En veel bijdragen aan de ontwikkeling van een kind doet het ook niet, in tegendeel, het zijn meestal die religies die van alles uitsluiten en taboe verklaren, religie vernauwt de blik.quote:................Eventueel zou je aan het algemene gedeelte ook nog een vak als levensbeschouwing kunnen toevoegen, om kinderen in aanraking te laten komen met andere geloven en meerdere dimensies aan de kijk op leven te geven.
Blijft leuk je ondertitel "anti-islam is extreem-rechts".quote:Op vrijdag 1 april 2005 15:09 schreef BansheeBoy het volgende:
edit
quote:Je kan alles van me zeggen, maar dat wat jij nu zegt"(Bansheeboy is extreem-rechts") ben ik absoluut niet Ik ben notabene zelf Moslim !
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |