abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 maart 2005 @ 17:27:12 #1
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_25760692
Gezien de beroerde gezondheidssituatie van de paus zal het waarschijnlijk niet al te lang meer duren voordat we getuige zullen zijn van de verkiezing van een nieuwe paus. De laatste keer dat dit gebeurde was in 1978 toen Johannes Paulus II tot opvolger van Johannes Paulus 1 gekozen werd. Nog geen anderhalve maand eerder was deze Johannes Paulus 1 (burgernaam Albino Luciano) tot opvolger van Paulus VI verkozen. In die verkiezing was Luciano geen favoriet geweest, maar doordat de kardinalen er niet in slaagden een duidelijke voorkeur uit te spreken kwam hij als een soort compromisfiguur naar voren.

Na zijn aantreden bleek al snel dat Lucianoeen vooruitstrevend beleid nastreefde en dat hij plannen aan het maken was om op te trden tegen corruptieschandalen en bankfraude in en rond het Vaticaan. Hij stond derhalve op het punt om schoon schip te maken en de financiële belangen van tal van mensen te schaden. Toen hij op 28 september 1978 volkomen onverwacht overleed deden dan ook al meteen geruchten de ronde dat Luciano vermoord zou zijn. Het feit dat het Vaticaan weigerde om een lijkschouwing uit te voeren voedde deze geruchten.

zie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paus_Johannes_Paulus_I

Desalniettemin is er nooit bewijs voor deze moord gevonden en ook op internet is er weinig over te vinden. Ik vraag me daarom af of er sites zijn waar dieper op deze materie ingegaan wordt en waar de geruchten over zijn moord bevestigd dan wel ontkracht worden.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  zondag 27 maart 2005 @ 12:03:56 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_25776785
Er is een boek over Als een dief in de nacht (schrijver ontgaat me even), waarin de schrijver onderzoek doet naar de dood van JP I, met medewerking van het Vaticaan, en tot de conclusie komt dat het gewoon een natuurlijke dood was.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 27 maart 2005 @ 13:03:46 #4
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_25777989
quote:
Op zondag 27 maart 2005 12:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Er is een boek over Als een dief in de nacht (schrijver ontgaat me even), waarin de schrijver onderzoek doet naar de dood van JP I, met medewerking van het Vaticaan, en tot de conclusie komt dat het gewoon een natuurlijke dood was.
Precies, met medewerking van het Vaticaan. Dan stond de uitkomst van dat onderzoek al van te voren vast.

Het zou natuurlijk inderdaad een natuurlijke dood geweest kunnen zijn, maar het feit dat het Vaticaan een lijkschouwing weigerde geeft te denken. In één van die artikelen die in de topic gelinkt staan worden tal van complottheorieën besproken. JP 1 (is Balkende dan JP 3 ) zou vermoord zijn door de CIA, zodat zij hun eigen kandidaat tot paus konden laten kiezen. Die theorie lijkt me erg onwaarschijnlijk, want dan zouden ze een maand eerder Wojtila al hebben laten kiezen.

Maar de theorie dat hij vermoord is in opdracht van de curie omdat hij op het punt stond zaken te onthullen die diverse hoge kardinalen en Vaticaanse bankiers de kop zouden kosten acht ik niet geheel onwaarschijnlijk.

Daarnaast is het zeer opmerkelijk dat zijn opvolger voor het eerst sinds 450 jaar (de vorige niet-Italiaanse paus was trouwens een Nederlander: Adrianus Vi) een niet-Italiaan was is ook opmerkelijk. Ik heb me altijd afgevraagd wat daar de reden van geweest is.
  zondag 27 maart 2005 @ 13:16:24 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_25778222
Zie "The Godfather III"
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 27 maart 2005 @ 13:22:53 #6
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_25778371
quote:
Op zondag 27 maart 2005 13:16 schreef SeLang het volgende:
Zie "The Godfather III"
Die heb ik onlangs inderdaad nog eens gezien, waarschijnlijk dat ik daarom in het onderwerp geïnteresseerd raakte. Daar gaat men trouens ook uit van de theorie van het bankschandaal, maar dit lijkt me niet echt de historische bron waar ik naar op zoek ben.
pi_25822063
Ik zag net in een reclame van Discovery een reclame voor een nieuwe serie, genaamd "Conspiracies on Trial". In deze serie wordt ook 'de moord op Paus Johannes Paulus I' behandeld. De serie is te zien vanaf 6 april, telkens om 21:00.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:16:57 #8
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_25843906
Thanks! Lijkt me zeer interessant en ik zal er dan ook zeker naar kijken!
  woensdag 30 maart 2005 @ 09:25:29 #9
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25849112
Renmaestro, ik quote even jou tekst over die nieuwe serie op Discovery in htttp://forum.fok.nl/topic/520243 . Daar verdient het ook zekers een plekje.
(Un)masking for the greater good.
pi_25948337
het beste boek over de vermeende moordop JP1, is dat van de britse investigatie-jourmalist David Yallop. hij verbleef een jaarin het Vaticaan zogezegd voor historisch onderzoek. De Titel "gods wil of mafia", de onverklaarbare doord van johannes paulus 1. Het is verschenen bij uitgerij van gennep en volgens mij nog steeds verkrijgbaar ISBN 9060127366. Het interessante aan dit boek is dat Yallop zegt dat de lezer hem niet moet gelove, maar hij voegt er een aantal voorpellingen aan toe, o.a. over sindona, marcinkus en gelli, die later ook uitgekomen zijn! Marcinkus, door JP 2 nog tot kardinaal bervorderd, kan zelfs het vaticaan niet verlaten, omdat er een italiaans aanhoudingsbevel tegen hem loopt. Het verdachte is tevens dat JP 1 afgeschilderd wordt als een minzaam maar te zwak figuur, maar dat hij tijdens z'n patriarchaat van venetië het tegendeel was.
groeten uit belgië
  zondag 3 april 2005 @ 12:19:11 #11
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_25949925
Ik ben maar een Dan Brown expert op dit gebied, maar is het niet zo dat er nooit lijkschouwingen op pausen (pauzen?) worden gedaan?
  zondag 3 april 2005 @ 12:39:48 #12
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_25950328
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:19 schreef Slarioux het volgende:
Ik ben maar een Dan Brown expert op dit gebied, maar is het niet zo dat er nooit lijkschouwingen op pausen (pauzen?) worden gedaan?
Geen idee, maar om geruchten de kop in te drukken had de kerk dat toen wel moeten doen. op dit moment ligt dat anders omdat iedereen het overlijden van deze paus zag aankomen. Het overlijden van JP I kwam volkomen onverwachts aangezien hij een kerngezonde man was. Natuurlijk kan dat gebeuren, maar juist als het een natuurlijke dood was had lijkschouwing plaats moeten vinden. Nu zullen er altijd speculaties blijven bestaan en dat doet de katholieke kerk geen goed.
  donderdag 7 april 2005 @ 20:21:00 #13
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26055748
Ik heb het boek van Yallop inmiddels grotendeels gelezen en ik denk dat hij een plausibele theorie heeft. Ik zal binnenkort een uitgebreidere review geven, maar in het kort gesteld wilde Luciano te veel vergaande veranderingen doorvoeren die bepaalde mensen hard zouden treffen. De omstandigheden waaronder hij is overleden zijn bovendien nooit volledig opgehelderd en het Vaticaan heeft tegenstrijdige verklaringen afgegeven. Nog opmerkelijker is dat alle veranderingen die Luciano wilde doorvoeren na het aantreden van Wojtila direct in de bureaula verdwenen zijn en nooit doorgevoerd zijn.Desondanks levert Yallop geen hard bewijs, maar hij werpt heel wat vragen op die het Vaticaan nooit beantwoord heeft.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 8 april 2005 @ 14:41:41 #14
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_26072711
In KIJK van mei 2004 stond een artikel over de mysterieuze dood van paus Johannes Paulus I
(heel, heel misschien dat ik volgende week ergens de scanner aan kan sluiten en hem hier kan tonen)
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  vrijdag 8 april 2005 @ 21:07:19 #15
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26082362
Zou leuk zijn als je dat zou willen inscannen, want er zijn vreemde dingen gebeurd in de uren rondom zijn overlijden.
  zondag 10 april 2005 @ 15:19:27 #16
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_26123334
quote:
Op donderdag 7 april 2005 20:21 schreef Plato1980 het volgende:
Ik heb het boek van Yallop inmiddels grotendeels gelezen en ik denk dat hij een plausibele theorie heeft.
Ik heb hem jaren geleden al gelezen, maar ben er maar weer eens in begonnen. Wat Yallop in ieder geval aantoont is dat er vreemde tegenstrijdige verhalen zijn over de dood van JP1.

Zie ook http://www.tldm.org/news3/johnpaulI.htm
quote:
Sister Vicenza
Sister Vicenza found the Holy Father dead at approximately 4:45 a.m. on September 29, 1978 and was forced to keep silent by the Secretariat of State, Cardinal Villot, who imposed a vow of silence upon her to cover-up the whole affair. The secretaries were likewise forbidden to advise anyone of the events without Cardinal Villot's authorization. A trustworthy person conveyed to Fr. Saez personally that Sister Vicenza had said, "But the world must know the truth."
Sister Vicenza gave two conflicting reports concerning the state that she first found Pope John Paul I. According to her breathless words to a group of French priests that same morning, it was "in his bathroom" that she had "found him dead." Yet another report (no doubt arranged by Cardinal Villot), says that Sister Vicenza entered the room and found the Pope sitting up in bed, "with an expression of agony" before he died. This discrepancy is very important: if it was determined that Sister Vicenza found the Holy Father dead in the bathroom, still in his papal robes, this would indicate that Pope John Paul I died shortly after his "toast" with Cardinal Villot the night of September 28, 1978.

Cardinal Villot in the hours following Pope John Paul I's murder
David Yallop reconstructs the actions of Cardinal Villot and paints a very suspicious portrait. It is reported that at 5:00 a.m. Cardinal Villot confirmed the Holy Father's death. The Pope's glasses, slippers, and will disappeared, "none of these items has ever been seen again." Speculation is that there may have been vomit on the slippers, which if examined would identify poison as the cause of death.
Cardinal Villot (or an aide) telephoned the embalmers and a Vatican car was sent to fetch them. Incredibly, the car was at their door at 5:00 a.m.! What ensued in the following hour is still a mystery.
It was not until 6:00 a.m. that Dr. Buzzonati (not Professor Fontana, the head of the Vatican medical service), arrived and confirmed the death, without drawing up a death certificate. Dr. Buzzonati attributed the death to acute myocardial infarction (heart attack).
At about 6:30 a.m. Villot began to inform the cardinals, an hour and a half after the embalmers had arrived! Yallop notes that, for Cardinal Villot, the embalmers took precedence over the cardinals and the head of the Vatican medical service.
By 6 p.m. that evening, the Papal Apartments had been entirely polished and washed. Yallop writes that the secretaries packed up and carried away the Pope's clothes, "including his letters, notes, books and a small handful of personal mementos.... By 6:00 p.m., the entire 19 rooms of the Papal Apartments were totally bereft of anything remotely associated with the Papacy of Luciani."
Villot arranged for the embalming to be performed that evening, a procedure as unusual as it was illegal. Why the rush? It is also reported that during the embalming it was insisted that no blood was to be drained from the body, and neither were any of the organs to be removed. Yallop notes that "a small quantity of blood would of course have been more than sufficient for a forensic scientist to establish the presence of any poisonous substances."
In ieder geval is Yallops boek zeker een aanrader wat mij betreft. Geeft een schokkende kijkje in de keuken van het Vaticaan.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 april 2005 @ 22:58:17 #17
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_26159346
As promised, het artikel uit de Kijk van mei 2004:

In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  dinsdag 12 april 2005 @ 19:57:51 #18
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26178568
Thanks Taraboemdijee! Interessant artikel, komt overeen met het boek van Yallop (waarschijnlijk is het daarvan afgeleid ).

Ik deel overigens de conclusie van Yallop dat het zeker moord was niet, maar er zijn wel aanwijzingen die in die richting wijzen.
  dinsdag 12 april 2005 @ 20:00:45 #19
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_26178630
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 19:57 schreef Plato1980 het volgende:
Thanks Taraboemdijee! Interessant artikel, komt overeen met het boek van Yallop (waarschijnlijk is het daarvan afgeleid ).

Ik deel overigens de conclusie van Yallop dat het zeker moord was niet, maar er zijn wel aanwijzingen die in die richting wijzen.
Yallop De man die in alles moord en complotten ziet. Nou niet direct iemand wiens conclusies ik zou opeten zonder de nodige scheepsladingen zout.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 12 april 2005 @ 20:40:20 #20
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26179566
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 20:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Yallop De man die in alles moord en complotten ziet. Nou niet direct iemand wiens conclusies ik zou opeten zonder de nodige scheepsladingen zout.
Daarom zeg ik dus ook dat zijn conclusie de kort door de bocht gaat. Maar er zijn wel vijf opmerkelijke dingen te zeggen over de dood van Luciano:

1) Er waren mensen die reden hadden om hem te zien verdwijnen.
2) Veranderingen die Luciano wilde doorvoeren zijn na zijn dood nooit tot stand gekomen.
3) Het Vaticaan heeft tegenstrijdige verkalringen over de uren rondom de dood van Luciano afgegeven.
4) Het Vaticaan heeft geweigerd een lijkschouwing uit te voeren.
5) Het lichaam van Luciano werd binnen 18 uur na zijn dood gebalsemd, terwijl dat bij zijn voorganger veel langer duurde.
  donderdag 28 april 2005 @ 16:32:36 #21
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_26573399
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 14:41 schreef TARAraboemdijee het volgende:
In KIJK van mei 2004 stond een artikel over de mysterieuze dood van paus Johannes Paulus I
(heel, heel misschien dat ik volgende week ergens de scanner aan kan sluiten en hem hier kan tonen)
Hee grappig; dat heb ik KIJK voorgesteld omdat ik kort daarvoor ook dat boek van Yallop had gelezen.

Ik geloofde al dat hij vermoord was, maar na het lezen van dat boek was ik overtuigd.

Marcinkus, Gelli, Propaganda Due, Sindona

edit: zelfs als je de theorie niet gelooft is het bijzonder interessant om te zien hoe ver misdadige netwerken reiken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Rio op 28-04-2005 16:37:39 ]
Ik heb al een boek.
  donderdag 5 mei 2005 @ 11:58:47 #22
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_26750148
Was gisteren om negen uur ook in Conspiracies Unveiled op Discovery
Ik heb al een boek.
pi_35340331
quote:
Op zondag 27 maart 2005 12:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb al twintig jaar een boek in de kast staan (en heb dat ook een aantal keren gelezen....) dat de andere kant bekijkt: David Yallop, "Gods wil of Mafia, de onverklaarde dood van Johannes Paulus I"

Aanbevelenswaardig.
Destijds uitgegeven bij Van Gennep Amsterdam isbn 90-6012-593-2
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 februari 2006 @ 23:18:20 #24
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_35349238
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 19:53 schreef longben het volgende:

[..]

Ik heb al twintig jaar een boek in de kast staan (en heb dat ook een aantal keren gelezen....) dat de andere kant bekijkt: David Yallop, "Gods wil of Mafia, de onverklaarde dood van Johannes Paulus I"

Aanbevelenswaardig.
Destijds uitgegeven bij Van Gennep Amsterdam isbn 90-6012-593-2
Als je dit topic een beetje verder had doorgelezen dan had je geweten dat Yallop meerdere malen werd aangehaald.
  woensdag 22 februari 2006 @ 09:57:52 #25
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_35357354
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 23:18 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Als je dit topic een beetje verder had doorgelezen dan had je geweten dat Yallop meerdere malen werd aangehaald.
Overigens is één van de hoofdrolspelers in de mogelijke moord op Johannes Paulus I (althans volgens Yallop) deze week overleden. Paul Marcinkus, een Amerikaanse aatsbisschop bijgenaamd "God's Bankier".

[ Bericht 1% gewijzigd door Plato1980 op 22-02-2006 10:24:58 ]
  woensdag 22 februari 2006 @ 10:15:42 #26
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_35357721
Paul Marcinkus bedoel je?

edit: ipv John Markus?

[ Bericht 21% gewijzigd door Rio op 22-02-2006 10:49:54 ]
Ik heb al een boek.
  woensdag 22 februari 2006 @ 10:24:39 #27