quote:Ik zeg niet dat Zappa slecht is, hij is een geweldige componist, maar ik hou er niet van hoe hij speelt met zijn muziek. Bij Zappa-nummers zit er na elke climax zo'n vreemd xylofoontje en dat is bizar en lachwekkend, maar voor mij verpest dat het nummer. Bovendien zijn er ook serieuze nummers waar het niet gaat over hoe slecht de wereld is.
Op vrijdag 08 maart 2002 15:26 schreef Zander het volgende:[..]
Volstrekt niet mee eens. Een groot deel bestaat inderdaad uit 'grappige' nummertjes, maar Zappa heeft ook enorm veel serieuze instrumentale muziek gemaakt en composities voor orkesten. Hij is een van de weinige grootheden uit de popmuziek die ook door klassiek geschoolde en jazz-muzikanten enigszins serieus genomen wordt, en dat is echt niet omdat het zo'n enorme grappenmaker was...
[..]Valt ook nog wel mee, maar door die stem van Claypool 'klinkt' alles nu eenmaal absurd.
[..]Ik vind van wel. Niet uitsluitend, natuurlijk, maar muziek kan een scala aan emoties inhouden, en daar hoort humor zeker bij. Ik hou juist weer niet van hyperserieuze 'Oh wat is de wereld toch slecht'-muziek, iha. Maar goed, smaken verschillen...
quote:Ja dit is echt jammer.. gelukkig heb ik een paar vrienden die van Jazz houden. Wij zijn dus ook een bandje gestart met de bedoeling jazz te spelen en te schrijven.. En ik moet zeggen dat dit heel aardig gaat.
Op vrijdag 08 maart 2002 16:02 schreef Zander het volgende:[..]
Zeker waar, ik ben een paar jaar geleden ook met jazztheorie en -spelen begonnen, en hoewel ik inmiddels wel aardige chops heb op dat gebied (al zeg ik 't zelf), ken ik maar weinig andere muzikanten die er ook mee bezig zijn. Ik zit toch meer in de locale rock/metal-scene.
quote:Goh.. ehh een bassist?
Op zaterdag 09 maart 2002 09:57 schreef Acathla het volgende:
Nee... (en Marcus Miller is? )
quote:Pauls Bass Matters in Nijmegen.
Op vrijdag 08 maart 2002 18:15 schreef Jimbaka het volgende:
Weet iemand een goede zaak die dit soort dingen doet? Het liefst in het midden van NL..
quote:IK
Op vrijdag 08 maart 2002 18:24 schreef Jimbaka het volgende:
Gaat er eigenlijk nog iemand naar Marcus Miller 13 maart in paradiso?
quote:Kijk hier es.... hebbik me bas ook gekocht...
Op vrijdag 08 maart 2002 18:15 schreef Jimbaka het volgende:
ik heb laatst een Fender Precision op de kop getikt.. HEt is een echte Amerikaanse en ziet er erg goed uit en hij klint fanatastisch.
Alleen is hij een jaartje of 20, iets jonger misschien. De elementen zijn niet helemaal meet wat ze geweest zijn dus die moet ik nog vervangen.
Weet iemand een goede zaak die dit soort dingen doet? Het liefst in het midden van NL..
ik vind bas spelen erg leuk, maar soms is het een beetje "saai", omdat je vaak een beetje hetzelfde loopje aan moet houden
natuurlijk als je echt goed bent kan je er veel meer van maken, als ik zo zou kunnen spelen als Les Claypool (Primus), Chris Squire (Yes) of Mike Visceglia (Suzanne Vega) dan wist ik het wel...
maar ja dat ben ik niet, gitaar is meer mijn instrument. daar kan ik veel beter m'n ei in kwijt.. ofzo
quote:Ik mag graag oefenen met dat slappen
Op vrijdag 08 maart 2002 15:29 schreef Nyles het volgende:
Kan er hier trouwens iemand een beetj "slappen" op z'n bas-gitaar (luister Mudvayne, gebruiken heel "slap") ik hab daar toch aardig wat moeite meej....
Misschien moet ik eens wat nieuw materiaal opnemen...
Het staat iig wel kewl
quote:Het is niet makkelijker, het is een compleet andere techniek. Qua geluid merk je het wel. Luister maar eens naar een Marcus Miller, Stanley Clarke, Les Claypool ofzo.. Allemaal verschillende stijlen en verschillende aanpak van het slappen overigens.
Op donderdag 14 maart 2002 13:53 schreef Acathla het volgende:
Wat is het verschil tussen slappen en "gewoon" bassen? Maakt het veel uit qua klank of is het makkelijker?
quote:Leuk hoor, alleen is het volume behoorlijk zacht. Ik wil meer meer
Op donderdag 14 maart 2002 14:02 schreef SanderThomas het volgende:
Filmpje, kon het niet laten :D
quote:Ja, ik ook
Op zondag 17 maart 2002 13:06 schreef Acathla het volgende:
Ik vind de baslijn van Little Green Bag (George Baker jaja) echt zo ontzettend "lekker" klinken.
't is eigenlijk een beetje een Motown / oude soul-achtig basje, vind ik.
Zelf heb ik wel een bas, maar ik denk dat ik de lat te hoog leg voor mezelf, (en gebrek aan talent) zal dus nooit een dergelijk niveau kunnen halen. Maar er naar luisteren op echt goede hifi-apparatuur vergoedt een hoop
Je hoort die vingers over de frets glijden, je hoort het 'gevoel' dat sommige bassisten in hun muziek leggen.
quote:Zo ongeveer alle baslijntjes van Marillion's Pete Trewavas, technisch gezien alles behalve een geweldige bassist, maar melodieus gezien kan niemand aan hem tippen. Ook z'n werk in Transatlantic is niet te versmaden. Verder zet Geddy Lee heerlijke lijntjes neer in z'n nummers en ook Billy Sheehan kan melodieus uit de hoek komen, met name in Niacin. Even wat favoriete basloopjes op een rij:
Op zondag 17 maart 2002 13:29 schreef Acathla het volgende:
Heeft iemand nog baslijntjes die hij/zij de moeite waard vindt om even te noemen?
Billy Sheehan: Mr. Big - Mr. Big (juist, het gecoverde nummer van de band Mr. Big)
Pete Trewavas: Transatlantic - All of the above (en dan vooral z'n solospotje in de middensectie)
Stu Hamm - Gambale-Hamm-Smith - Track 3 en 6 van hun 1e cd, ben de titels kwijt. En de Moonlight Sonata van Hamm's 1e solo cd. En 'Lone Star' van z'n album The Urge, waar ook geweldig gitaarwerk te horen is van Eric Johnson.
Geddy Lee - YYZ
Er zijn er zoveel... te veel om op te noemen. Als ik naar een concert ga, ga ik altijd zo dicht mogelijk bij de bassist staan. (daar is het ook een stuk rustiger dan bij de gitarist of zanger
)
Stanley Clarke (blues)
Marcus Miller (jazz/fusion/funk)
Geddy Lee (melodische symforock)
Les Claypool (thrashfunk)
Charles Mingus (bebop)
voor metal:
Markus Grosskopf (Helloween)
Steve DiGiorgio (Death, Testament, Iced Earth)
Steve Harris (Iron Maiden)
Derek Blakely (Haji's Kitchen)
ook leuk:
Mordred - The Next Room (leuk album, goed basswerk)
en nog wat anderen
quote:Trewavas doet me altijd heel erg aan Paul McCartney denken
Op zondag 17 maart 2002 13:47 schreef qwerty1973 het volgende:[..]
Zo ongeveer alle baslijntjes van Marillion's Pete Trewavas
...en dat is een compliment
quote:Heeft hij idd wat van weg, zeker in Transatlantic. In Marillion is ie toch iets meer Pete
Op zondag 17 maart 2002 21:50 schreef MuadDib het volgende:[..]
Trewavas doet me altijd heel erg aan Paul McCartney denken
...en dat is een compliment
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |