abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25751575
Ik ben dol op een lekker mals stukje vlees, maar denk liever niet aan de grote bruine of zwart-wit gevlekte koe die dat stukje vlees als bilspier gebruikte. En verhalen over varkens die intelligenter zijn dan honden vind ik reuze interessant, maar associeer ik liever niet met het varkenshaasje of speklapje naast mijn sperziebonen.

Goed voor je dieren zijn is een teken van beschaving en ik vraag me ineens af of mensen over een paar honderd (of duizend?) jaar misschien het opeten van dieren als iets heel erg barbaars gaan zien. Dat ze in geschiedenisboeken (als er nog boeken zijn) lezen dat wij vroeger gewoon allemaal spierweefsel in koelvitrines hadden en dat vervolgens gingen opbakken en opeten en dat men dat dan heel erg walgelijk vindt. Zoals veel mensen nu al walgen van het idee honden of katten op te eten (en dat heel zielig vinden voor die hond of kat, maar nog niet zielig voor het varken of de koe).

Wat denk je, wordt het ooit iets afzichtelijks of blijft de mensheid nog net zoveel vlees naar binnen werken als we nu doen?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 26 maart 2005 @ 09:17:38 #2
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25751624
Ik hoop van niet, ik ben me bewust waar het vandaan komt en het smaakt me er geen haar minder om, voorbeeld, ik ken het lammetje waar het lamskotelet vandaan komt wat we morgen eten, klinkt gruwelijk maar voor mij is het een pluspunt, ik weet hoe het leefde, hoe en wat het at.

heb ik liever dan de anonieme vleesverpakkingen in de supermarkt.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_25751797
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 09:17 schreef Klonk het volgende:
Ik hoop van niet, ik ben me bewust waar het vandaan komt en het smaakt me er geen haar minder om, voorbeeld, ik ken het lammetje waar het lamskotelet vandaan komt wat we morgen eten, klinkt gruwelijk maar voor mij is het een pluspunt, ik weet hoe het leefde, hoe en wat het at.

pi_25751883
Mwa. Toekomst waarschijnlijk opgekweekt vlees. As in. Komt geen dier meer aan te pas?
~Dannon
  zaterdag 26 maart 2005 @ 09:50:19 #5
116148 Kelt
Groene Nationalist
pi_25751897
go Vegan
--sig verwijderd, nokken met dat getroll--
pi_25751901
Planten hebben ook gevoel!
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  zaterdag 26 maart 2005 @ 09:53:52 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_25751930
Ik vind planten eten net zo zielig! Waarom een plantje wel opbakken, en een kippetje niet?
Als ik dat beessie niet zou oppeuzelen, zou-ie nooit geleefd hebben; ik gun het beest dat-ie in de wei stat, of in een klein hokje zit
Vegetariers gebruiken het argument dat vlees meer ruimte kost dan plantjes, dat is natuurlijk waar. Maar als ik mag kiezen: een paar koeien in de wei, of nog veel meer mensen in dit land........ Doe mij die koeien maar, beter dan 50 miljoen mensen!
censuur :O
  Admin zaterdag 26 maart 2005 @ 09:55:34 #8
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_25751948
Nee, want ik geloof niet in een plotselinge beschaafdheid van de mensheid,
DAT zou pas iets nieuws zijn..
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 09:56:37 #9
117510 Liechtenstein
Ik verveel me! Vermaak me!
pi_25751957
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 09:55 schreef yvonne het volgende:
\
Haha, jah inderdaad.
Many people want the government to protect the consumer. A much more urgent problem is to protect the consumer from the government (Milton Friedman).
  zaterdag 26 maart 2005 @ 10:04:39 #10
11682 Moonah
Jolie femme
pi_25752034
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 09:17 schreef Klonk het volgende:
ik ken het lammetje waar het lamskotelet vandaan komt wat we morgen eten, klinkt gruwelijk maar voor mij is het een pluspunt, ik weet hoe het leefde, hoe en wat het at.

Schijnheilig.
Geef mij maar een lamskoteletje van een beestje dat lekker heeft kunnen dartelen in de wei.
Dat 'anonieme vlees' heeft een werkelijk afschuwelijk 'leven' geleden.

Ik denk niet dat het een vooruitgang van de beschaving zou zijn als we überhaupt geen vlees meer eten. Wél als dieren niet meer gefabriceerd en mishandeld worden alvorens we ze consumeren.

Edit:
OEPS!
Excuus!
Verkeerd gelezen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 10:10:06 #11
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25752087
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 10:04 schreef Moonah het volgende:

[..]

Schijnheilig.
Geef mij maar een lamskoteletje van een beestje dat lekker heeft kunnen dartelen in de wei.
Dat 'anonieme vlees' heeft een werkelijk afschuwelijk 'leven' geleden.

Ik denk niet dat het een vooruitgang van de beschaving zou zijn als we überhaupt geen vlees meer eten. Wél als dieren niet meer gefabriceerd en mishandeld worden alvorens we ze consumeren.
lekker kort door de bocht , zie je mij ergens zeggen dat dit lammetje niet door de wei heeft kunen dartelen

speciaal voor jou de aangepaste versie:

ik ken mijn lammetje, het maakte deel uit van een grote kudde die heerlijk heeft kunnen grazen in weilanden en natuurgebieden, het lammetje heeft daar in de 3 1/2 maand een heerlijk leven gehad, heeft sneeuw aan z'n pootjes gehad en heeft in het heerlijke voorjaarszonnetje met al z'n vriendjes en vriendinetjes gespeeld, tot dat ie woensdag geslacht is.

zo, nu tevreden.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 10:10:53 #12
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_25752099
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 09:11 schreef Isabeau het volgende:
Ik ben dol op een lekker mals stukje vlees, maar denk liever niet aan de grote bruine of zwart-wit gevlekte koe die dat stukje vlees als bilspier gebruikte. En verhalen over varkens die intelligenter zijn dan honden vind ik reuze interessant, maar associeer ik liever niet met het varkenshaasje of speklapje naast mijn sperziebonen.

Goed voor je dieren zijn is een teken van beschaving en ik vraag me ineens af of mensen over een paar honderd (of duizend?) jaar misschien het opeten van dieren als iets heel erg barbaars gaan zien. Dat ze in geschiedenisboeken (als er nog boeken zijn) lezen dat wij vroeger gewoon allemaal spierweefsel in koelvitrines hadden en dat vervolgens gingen opbakken en opeten en dat men dat dan heel erg walgelijk vindt. Zoals veel mensen nu al walgen van het idee honden of katten op te eten (en dat heel zielig vinden voor die hond of kat, maar nog niet zielig voor het varken of de koe).

Wat denk je, wordt het ooit iets afzichtelijks of blijft de mensheid nog net zoveel vlees naar binnen werken als we nu doen?
Oorlog wordt ook al eeuwen en eeuwen als iets onbeschaafds gezien.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 10:13:17 #13
11682 Moonah
Jolie femme
pi_25752130
Klonk, ik was nog niet helemaal wakker.
Ik had al geëdit!
  zaterdag 26 maart 2005 @ 10:14:08 #14
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25752143
oeps , ik had tegelijkertijd mijn betoog neergezet
  zaterdag 26 maart 2005 @ 10:16:15 #15
11682 Moonah
Jolie femme
pi_25752174
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 10:14 schreef Klonk het volgende:
oeps , ik had tegelijkertijd mijn betoog neergezet
Maakt niet uit. We zijn het eens!
  zaterdag 26 maart 2005 @ 10:16:46 #16
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25752177
das het belangrijkste
  zaterdag 26 maart 2005 @ 17:26:13 #17
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_25760667
Ik verwacht niet dat het erg snel zal veranderen, zeker niet nu aan alle kanten wordt gestunt in supermarkten met kilo's shoarma voor 3 euro, een kilo kipfilet voor maar 4 euro, enzovoorts.

Je wéét gewoon dat die beesten een absoluut KUTleven hebben gehad.

Om die reden eten mijn vriendin en ik alleen maar vlees van de biologische slager, en zeker niet meer elke dag.

Ja, het kost een stuk meer, maar ik eet met een geruster hart een stukje vlees, als ik weet dat het beest verder een prima leven heeft gehad.

Als meer andere mensen dat ook zouden doen, zou er wellicht wat veranderen, maar vooralsnog geloof ik dat men het voor zichzelf moet oplossen.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_25762987
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 09:55 schreef yvonne het volgende:
Vrees dat je gelijk hebt, we moorden elkaar ook nog dagelijks uit, dus waarom dieren sparen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 30 maart 2005 @ 02:39:05 #19
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_25847866
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 09:11 schreef Isabeau het volgende:
Ik hoop dat de mens uiteindelijk gaat beseffen dat we eens een andere weg moeten in slaan.
Alleen veel hoop heb ik eigenlijk niet. Toch zijn er wel lichte veranderingen. Het aantal vegetariers, veganisten en half bewuste mensen groeid enorm. Maar te langzaam om het binnen korte tijd de overhand te krijgen. Nu nog maar 5 tot 10% van de westerse landen zijn zo.
De vleesvervangers groeit elk jaar enorm. De biologische sector komt langzaam op gang (maar heeft nog wat opstart problemen). Echter is het vlees per jaar gegroeid met een kilo of 3 a 5. Nu eet men gemiddeld 3 tot 4 keer zoveel als nodig.

Maar goed... wat er aan te doen? Ik mag de vleeseters, zuivel gebruikers en ei-eters met een gerust hart enorm egoistisch noemen. En daar kan men weinig inbrengen. Ze zorgen voor een vervuiling, zorgen voor dierenleed, zorgen voor natuurvernietiging, zorgen dat er mensen doodgaan, dat er mensen uitgebuit worden, etc.
In de toekomst zijn we wel genoodzaakt om te minderen met vlees of te stoppen. De landbouwgrond die nodig is voor het vee zal groeien en groeien. En nu gaat al het meeste mais en soja naar het vee. De vlees, melk, vis, etc industrie is zo onefficient. Het vernietigd alleen maar.
Om de koe te voeden moeten we enorm veel water en graan/soja gebruiken om het dier zo te maken dat we een paar kilo eruit krijgen. Voor de kweekvissen moeten we graan en soja gebruiken om die vis zo goed te krijgen. Of er moet zelfs vis gevangen worden speciaal voor die vissen. Hoezo onefficient? De leer uit de koeien moet zo bewerkt worden met chemisch middelen dat het vervuilend is. En ook enorm veel water. Katoen is minder. Hennepkleding/schoenen is zelfs nog beter.

Er zijn zoveel redenen om geen vlees, vis, ei en melk te nemen, dat ik me nu juist meer richt op de andere vraag. Waarom zou je wel vlees enzo consumeren?
Tot nu toe heb ik de volgende antwoorden gekregen die vooral centraal staan:
1- het is lekker
2- het is een gewoonte
3- het is noodzakelijk

Allemaal antwoorden die te weerleggen zijn of gewoon niet valide zijn. Eigenlijk egoistisch.
1) Is lekker bepalend om goed of niet goed te doen? Denk het niet. En 'lekker'. Is dat zo belangrijk?
Er zijn nog genoeg andere dingen lekker die je ook kan eten. Waarom kan men 1 dingetje niet missen?

2) Gewoonten zijn er om te breken. Dat je het niet wilt breken is gewoon egoistisch.

3) Niet zo. Alle voedingskundige bureaus zijn het er wel over eens dat je met een vegetarisch/veganistisch dieet gezond kan leven. Er zijn genoeg studies over geweest.

Maar goed... gaan de mensen nog veranderen? Ik weet het niet. Ik geef even wat voorbeelden.
Na de 2e wereldoorlog en dus de volkerenmoord/holocaust waren de regeringen/landen het eens. Dit mag nooit en dan nooit meer gebeuren. Toch zijn we 60 jaar verder en hoe vaak is het al weer niet gebeurd? Hoe vaak zijn de mensen al niet mensonterend bezig geweest? Dat is niet te tellen op onze handen. Ik noem maar even rwanda, kosovo, sudan. En zelfs in vietnam. En nog steeds gebeurd het in noord-korea. Irak gebeurde het. En we/ze konden ingrijpen in 1990. Maar ja... toen maar even een dealtje gesloten. Ik ben tot de conclusie gekomen. Dat Hitler maar een bekende in de geschiedenis is. Misschien een beetje een soort zwart schaap. We geven hem de schuld (tuurlijk terecht) van iets wat in ons allen schuilt. Bij ons schuilt allemaal een kleine hitler in ons. Hitler pakte zijn menselijk gevoel alleen iets groter aan. Dat heeft dan meer met karakter te maken.
Hitler was niet de eerste en niet de laatste. Ga eens de geschiedenis induiken. Je komt de kruistochten tegen, de vervolgingen vroeger van 'heksen' en 'heidenen', de aboriginals die afgeschoten werden door de engelsen, de amerikanen die de indianen maar netjes wegwerkte (zelfs ziekten verspreidde), de afrikaanse slaven, etnische zuiveringen in rusland/china, en wat van al die volkeren die opeens verdwenen uit de geschiedenis (bijvoorbeeld nadat een ander volk hun had overwonnen etc).

Mensen moeten gaan nadenken. Er zijn kleine groepen mensen die dat doen. Die durfen zich kwetsbaar op te stellen. Die durfen de kritiek te aanvaarden en zelfkritiek te hebben. Die durfen zich te gaan afvragen. Die durfen zich een vraag te stellen. Of aan een ander te stellen.

Mijn stelling op de bovenstaande stelling:

"Dieren eten is de uiting van ons 'Hitler'-gevoel"
pi_25848382
planten hebben ook gevoel!
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_25849156
Hitler was vegetariër
pi_25849902
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 02:39 schreef TechXP het volgende:

[..]
Ik vind dat je overdrijft. Niet de bio-industrie vernietigt de natuur, dat doet de overbevolking waardoor er te weinig ruimte overblijft voor je ecologische footprint. Als mens moet je wel blijven nadenken bij wat je eet. Wat ik dan ook wel weer jammer vind van veganisten is dat ze zo fel tegen genetische modificatie zijn, wat eigenlijk alleen maar een verbeterde fokmethode is. Hebben we eindelijk een manier gevonden om op een hectare een vijfvoudige opbrengst te halen (vijf keer minder natuur belastend), is het weer niet goed. Maar ja, mijn kritiek zal wel weer onterecht zijn, want ik eet vlees.
En weer een stukje onzinnige proza.
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:12:51 #23
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_25849966
De mensheid eet al vlees sinds ze bestaan, dus als ze er nu ineens vanaf zouden stappen lijkt me raar. Maar mischien als vegetarische dingen precies hetzelfde smaken ed dat mensen iig minder vlees eten .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:14:02 #24
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_25849996
Dieren eten doen we al van af het begin dus das menselijk en niet barbaars. De manier waarop ze nu behandeld worden is wel barbaars vindt ik.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:15:11 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25850032
Ik heb zwaar het idee dat veel mensen gewoon niet meer weten dat eten planten en beestjes is. opgegroeit met een overdosis disney is men dan geschokt als ze er achter komen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')