Iets heel ergsquote:Op zaterdag 26 maart 2005 00:20 schreef R_ON het volgende:
...wat gebeurt er dan met de wereld?
Volgens mij niet, een planeet heeft een vaste omwentelingssnelheid. Ook planeten zonder maan hebben een vaste snelheid. Wel heeft de maan invloed op de richting van de omwenteling, dat betekend dus dat de jaargetijden een beetje in de war raken.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 01:17 schreef Martijn_77 het volgende:
Heeft de maan eigenlijk ook invloed op de omwentelingssnelheid van de aarde?
Zeer zeker, de aantrekkingskracht aarde<==>maan heeft enorm veel invloed op de rotatie snelheid van de aarde. De rotatie snelheid is zelfs meetbaar veranderlijk op het moment dat de maan iets verder in zijn baan van de aarde af staat.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 01:17 schreef Martijn_77 het volgende:
Heeft de maan eigenlijk ook invloed op de omwentelingssnelheid van de aarde?
Ik hoop voor je dat je weet dat dit dikke onzin is wat je hier verkondigtquote:Op zaterdag 26 maart 2005 01:18 schreef MrUber het volgende:
dan krijg je een zwart gat waar we ingezogen worden.. dus verplaatsen we dus word het 100+ graden kouder of warmer
Dan maken we toch gewoon een nieuwe? Eentje zonder gaten.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 02:27 schreef Scat-man het volgende:
Het verdwijnen van de Maan is rampzalig voor de Aarde en alles wat er op leeft.
Ok.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 08:49 schreef Alicey het volgende:
De vraag in de OP is redelijk serieus, dus graag onder deze reactie serieuze reacties.
Dus dat houd in dat de stukken altijd naar de aarde getrokken worden.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 10:36 schreef Tarak het volgende:
De diersoorten die het ontploffen van de maan overleven dan, je krijgt in de eerste plaats toch een zware meteorietinslag van allerlei stukken maan die en masse naar de aarde vallen. De maan bevindt zich immers in het zwaartekrachtveld van de aarde.
quote:Op zaterdag 26 maart 2005 13:59 schreef MrUber het volgende:
Refragmental, Coz
erhm.. nee ik ben eigenlijk bestwel serieus... denk er maar eens overna...
Als de maan weg is dat zit je rond opeens met een lege ronde bol...
Een vacuum, net zoals de rest van het heelal.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 19:34 schreef MrUber het volgende:
tuurlijk wel... normaal zat er vlees van mij... en dan zit er opeens niks... er moet toch iets voor in de plaats komen...
ik dacht toch echt dat de geostationaire baan dichter bij de aarde zat hoorquote:Op zaterdag 26 maart 2005 10:36 schreef Tarak het volgende:
Voortplantingscycli van veel dieren zijn op de maanstand gebaseerd. Daar zal het verdwijnen van de maan ook wel haar invloed op hebben.
De diersoorten die het ontploffen van de maan overleven dan, je krijgt in de eerste plaats toch een zware meteorietinslag van allerlei stukken maan die en masse naar de aarde vallen. De maan bevindt zich immers in het zwaartekrachtveld van de aarde.
Ik geloof niet dat ik dat kan uitrekenenquote:Op zaterdag 26 maart 2005 11:15 schreef SingleCoil het volgende:
Hoeveel geweld zou er nodig zijn om het langzaam uiteenvallen te bewerkstelligen ? Iedereen kan uitrekenen hoeveel energie er vervolgens nodig is om die brokstukken dan ook nog zodanig te versnellen dat ze richting aarde gaan vallen. Ik denk 'nogal veel'
bij een geostationaire baan is de omloopsnelheid van een object gelijk aan de omloopsnelheid van het aardoppervlak. Ik heb geen zin om nu nog uit te rekenen of de hoogte van dat object tov de aarde er iets mee te maken heeftquote:Op zondag 27 maart 2005 00:32 schreef mechatronics het volgende:
[..]
ik dacht toch echt dat de geostationaire baan dichter bij de aarde zat hoor
Dat heeft er niets mee te maken.quote:Op zondag 27 maart 2005 01:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
bij een geostationaire baan is de omloopsnelheid van een object gelijk aan de omloopsnelheid van het aardoppervlak. Ik heb geen zin om nu nog uit te rekenen of de hoogte van dat object tov de aarde er iets mee te maken heeft
dat kan wel kloppen jaquote:Op zondag 27 maart 2005 01:27 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Dat heeft er niets mee te maken.
Centripetale kracht = zwaartekracht
mv2/r = GMm/r2
Dan volgt hieruit de baansnelheid v = wortel (GM/r)
De baansnelheid is ook gelijk aan de omtrek gedeeld door de omlooptijd
v = 2 Pi r / T
Ingevuld:
T2 / r3 = 4 Pi2 / (GM)
Dit is de derde wet van Kepler.
Geostationair wil zeggen dat de satelliet het boven hetzelfde punt blijft hangen. Dus de omloopstijd T = 24 uur. Dan zie je dat de afstand r alleen maar afhangt van de massa van de aarde en gravitatieconstante.
Juiste getallen invullen (T in sec, r in meters enz) levert r is ongeveer 35800 km.
Het is toch Humbucker?quote:Op zondag 27 maart 2005 03:04 schreef SingleCoil het volgende:
Het is toch 'Mick the Prick" ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |