quote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:26 schreef -Xerxes- het volgende:
[..]
Dalijk ga je nog huilen dat alle auto- en motorfabrikanten geen auto's en motoren meer moeten maken die harder dan 120 kunnen
Je reactievermogen neemt af omdatje zo ontiegelijk snel gaat. Dan heb je niks aan een adrenalinestootje meer of minder.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:23 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Je reactievermogen neemt eerder toe vanwege de adrenaline en het feit dat je je volledig focust op de weg voor je, alleen de afgelegde weg per seconde is dusdanig dat je niet te veel marge hebt en de tijd om op iets onverwachts te reageren ook .
Nee hoor, daar is de kans gepakt te worden significant kleiner...quote:Daarom blazen verstandige autorijders en motorrijders alleen maar op rustige rechte wegen
quote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:23 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Je reactievermogen neemt eerder toe vanwege de adrenaline en het feit dat je je volledig focust op de weg voor je, alleen de afgelegde weg per seconde is dusdanig dat je niet te veel marge hebt en de tijd om op iets onverwachts te reageren ook . Daarom blazen verstandige autorijders en motorrijders alleen maar op rustige rechte wegen
quote:
Wat leuk leesvoer voor de heren moraalridders...quote:Bij gebrek aan gedetailleerde informatie over verkeersongevallen waarbij motoren betrokken zijn, is er een grootschalig Europees onderzoek uitgevoerd door vijf verschillende landen. Vanuit Nederland werkte TNO samen met onderzoeksbureaus in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië.
In totaal zijn er 921 ongevallen onderzocht. De resultaten zullen worden gebruikt voor een grootschalige voorlichtingscampagne van de RAI vereniging en de KNMV. Deze zal gericht zijn op het stimuleren van de levering van motoren met ABS (en andere elektronische remsystemen), het volgen van gevorderde rijopleidingen en actie tegen het opvoeren van brommers.
De statistieken
In meer dan de helft van de gevallen was niet de motorrijder maar de andere partij schuldig. De hard door de bocht scheurende en onverantwoord inhalende motorrijder wordt door het onderzoek min of meer vrijgesproken, want de meeste ongevallen gebeuren op kruisingen. Vaak buiten de bebouwde kom en met een snelheid van tussen de 30 en 50 kilometer per uur.
De hoofdoorzaak van de ongevallen waarbij de niet-motorrijder schuldig was, was het niet op tijd opmerken van de motorrijder. Motorrijders op motoren met ABS hebben bij dreigende ongelukken meer kans om een ongeval te voorkomen dan motorrijders die rijden zonder ABS.
Goede kleding is helaas nog niet bij alle motorrijders goed ingeburgerd. Enkele keren kwam het voor dat er geen valhelm werd gedragen. Dit leidde dan ook meestal direct tot hoofdletsel.
Ongeveer de helft van de motorrijders uit het onderzoek droegen geen beschermende bovenkleding, meer dan de helft droeg geen beschermende broek en ongeveer een derde had geen handschoenen aan!
Ook het schoeisel is een probleem: ongeveer 15 procent van de motorrijders droeg beschermend schoeisel. De anderen droegen gewone schoenen of werkschoenen. Deze vorm van gemakzucht kan je echter duur komen te staan.
Verschil tussen vrouwen en mannen is er niet. Beiden zijn betrokken bij relatief evenveel ongevallen.
bron
Je reactiesnelheid neemt toe, alleen de afgelegde afstand is zo groot door de snelheid. Dus relatief zal je sneller stilstaan alleen in praktijk zal je er weinig aan hebbenquote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:28 schreef teknomist het volgende:
[..]
Je reactievermogen neemt af omdatje zo ontiegelijk snel gaat. Dan heb je niks aan een adrenalinestootje meer of minder.
[..]
Nee hoor, daar is de kans gepakt te worden significant kleiner...
Reactie van iemand naar aanleiding van dat artikel:quote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:31 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Wat leuk leesvoer voor de heren moraalridders...
->edit<-
enne dames, voor dat daar dalijk weer een rel over ontstaat![]()
Iemand met een beetje verstand van statistische onderzoek weet dat deze conclusies op deze manier waardeloos zijn...quote:Nu denken de heren motorrijders zich weer gestuend door een of vaag onderzoekje.
Ik zie alleen maar een conclusie staan, en een conclusie is pas betrouwbaar als ook het doel, de parameters en alle andere randvoorwaarden van een onderzoek zijn opgegeven.
Waarom is dit onderzoek gehouden? Wie was de opdrachtgever?
Waarop heeft men juist deze 912 ongevallen geselecteerd?
En zolang die gegevens niet meegepupliceerd worden is zo'n onderzoek 100% onbetrouwebaar.
Het is aan de gebruiker om er goed mee om te gaan, maar inderdaad, voor personen als de topicstarter mogen ze aangepaste auto's maken die inderdaad niet harder kunnen. Mocht ie zijn rijbewijs terugkrijgen, uiteraard.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:26 schreef -Xerxes- het volgende:
[..]
Dalijk ga je nog huilen dat alle auto- en motorfabrikanten geen auto's en motoren meer moeten maken die harder dan 120 kunnen
Tja, is dat niet met elk onderzoek? Je moet het met een bepaalde marge nemen... maar dat maakt het niet minder representatief voor de werkelijkheid en is het bullshit om een dergelijk onderzoek als waardeloos te bestempelen...quote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:35 schreef teknomist het volgende:
[..]
Reactie van iemand naar aanleiding van dat artikel:
[..]
Iemand met een beetje verstand van statistische onderzoek weet dat deze conclusies op deze manier waardeloos zijn...
Om je niet compleet te negeren:quote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Kijk!
Iemand die ook snel kon
[afbeelding]
die zijn er al. Hebben een sticker met "45" eropquote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:36 schreef Ali Salami het volgende:
[..]
Het is aan de gebruiker om er goed mee om te gaan, maar inderdaad, voor personen als de topicstarter mogen ze aangepaste auto's maken die inderdaad niet harder kunnen. Mocht ie zijn rijbewijs terugkrijgen, uiteraard.
Mensen als TS zijn daar de grootste wegbereiders voor om de jongens en meisjes in den haag op dat idee te brengen, xerxes..quote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:26 schreef -Xerxes- het volgende:
[..]
Dalijk ga je nog huilen dat alle auto- en motorfabrikanten geen auto's en motoren meer moeten maken die harder dan 120 kunnen
Dan zou je de topicstarter eerst invalide moeten trappen, en zo crimineel ben ik nietquote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:39 schreef stinkie het volgende:
[..]
die zijn er al. Hebben een sticker met "45" erop
80%, 60%, 51%?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:31 schreef PatrickM het volgende:
[..]
De statistieken
In meer dan de helft van de gevallen was niet de motorrijder maar de andere partij schuldig
En jij weet natuurlijk precies wanneer er geen andere weggebruikers zijnquote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:37 schreef KonnieKipke het volgende:
Hardrijden is pas gevaarlijk als er andere weggebruikers zijn. Als de weg leeg is, heb ik er geen enkel bezwaar mee, dat TS zijn motor naar 300 km/u brengt.
Heb je hem weer...... wat wil je nou zeggen met deze foto?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Kijk!
Iemand die ook snel kon
[afbeelding]
Kan TS uitstekend zelf, kwestie van tijd...quote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:40 schreef Ali Salami het volgende:
[..]
Dan zou je de topicstarter eerst invalide moeten trappen, en zo crimineel ben ik niet![]()
Lekker zwart-wit weerquote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:40 schreef SlaadjeBla het volgende:
En als je te hard rijdt, slaat die balans ongetwijfeld weer naar de andere kant om.
Wat wil je nu zeggen?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:33 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Je reactiesnelheid neemt toe, alleen de afgelegde afstand is zo groot door de snelheid. Dus relatief zal je sneller stilstaan alleen in praktijk zal je er weinig aan hebben![]()
Nee hoor, dat is niet met elk onderzoek. Maar hier ontbreekt elke vorm van relevante cijfermatige informatie om dit onderzoek op zijn validiteit te kunnen controleren...quote:Op vrijdag 25 maart 2005 21:39 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Tja, is dat niet met elk onderzoek? Je moet het met een bepaalde marge nemen... maar dat maakt het niet minder representatief voor de werkelijkheid en is het bullshit om een dergelijk onderzoek als waardeloos te bestempelen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |