Wij hebben in 2002 een contract getekend voor drie laptop te leasen voor 36 maanden. Het gaat om 350 euro per maand. Echter, na een jaar moesten we inkrimpen en hebben we Dell verzocht de contracten te ontbinden. Dat kon alleen door een flinke afkoopsom te betalen.
Ik heb niet meer betaald en toen ontstond er een betalingsachterstand van 3000 euro. Ik heb vervolgens weer een bedrag gestort om het iets in te lopen en gevraagd of ik het af kon kopen in een keer. Dat kon inderdaad, als ik eenmaal het achterstalllige bedrag had betaald waren de laptops van ons.
Echter, toen ik verzocht om een bewijs van die afspraak bleek dat het helemaal niet zo is. De contracten blijven gewoon doorlopen tot het einde van de contractsdatum.
Er is bovendien veel verwarring omdat Dell /CITgebruik maakt van een extern bureau dat de inningen doet en de laptops ophaalt bij wanbetaling. Zij gaan niet over de contracten.
Er staat nu 3600 euro open die ik minstens moet betalen. Ik moet 5500 betalen om alles af te kopen. Zou ik het contract door laten lopen dan komt het totaalbedrag op 5200 euro.
![]()
Ik vind het echt doodzonde, want twee laptops zijn stuk en we gebruiken er eigenlijk nog maar een. Ze zijn bovendien bij Dell allang afgeschreven. Daarbij komt dat ik niet zo even 5500 kan ophoesten. Voor datzelfde geld kan ik heel wat betere dingen aanschaffen!
Nu heb ik dus een aantal dingen voorgesteld.
- ofwel zij laten de laptops ophalen en ik betaal niet, ze beginnen dan een gerechtelijke procedure om het geld alsnog te krijgen. Op die manier kan ik tijd kopen, want het is waarschijnlijk dat ik moet betalen. Een ander punt is dat ik me afvraag in welke zin dit een wurgcontract is en de rechter daar iets aan kan doen.
- ofwel ik betaal een deel van de achterstand (2300) en de laptops zijn dan van mij. (Daar gaan ze dus niet mee akkoord)
- ofwel ik laat de laptops ophalen, ik betaal duizend euro en er komt geen rechtszaak. (Daar gaan ze waarschijnlijk ook niet mee akkoord)
Ik heb nu bericht gehad van dat bedrijfje dat ik een beslissing moet nemen of ik de laptops laat ophalen, desnoods doen ze dat met een deurwaarder en politie, of dat ik de achterstand betaal, of dat ik het afkoop.
Als ik die laptops laat ophalen, en ik betaal niet, komt er dan een gerechtelijke procedure of kunnen ze direct een deurwaarder inschakelen om het bedrag te innen? Hoeveel kans maak ik om ana te tonen dat het een wurgcontract is? Wie heeft er ervaring met Dell op deze manier?