Waar zeg ik dat ze slachtoffers zijn? Begrijpend lezen is niet je sterkste kant, merk ik. Slachtoffers hebben het in hun eigen hand hoe ze reageren op een groepje hangjongeren, het is hun eigen keus om bibberend naar de grond kijkend Hoog Catharijne over te rennen, logisch dat je een paar scheldwoorden achter je aan krijgt. Dan praat ik het nog niet goed wat dat stelletje pubers daar doet? Ik probeer eerder het proces wat gaande is bloot te stellen, zodat mensen de volgende keer normaal en zelfverzekerd rondlopen, en het niet meer gebeurt.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:05 schreef JanKort het volgende:
[..]
Ik ben niet bang, dom is inderdaad een beter woord, ik heb schijt aan ze. Toch zie ik wat er in mijn buurt gebeurt, mijn mening is ook hard veranderd de laatste jaren. Jullie zijn de nsbers zelf, zeggen dat de slachtoffers dader zijn en zo die knkr..#$%^verder hun slachtofferrol aan praten, trek die geitenwollensokken nou is uit, brand die jeudhonkplannen af en wees eens goed voor de maatschappij door wat te doen, ipv deze boelsjit.
Ja kijk:quote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:07 schreef desaparacido het volgende:
De vraag die je jezelf moet stellen: Zijn hangjongeren met een grote bek een reeël gevaar.
Loop je reeël gevaar om in een ziekenhuis te belanden als je door HC loopt? Nee.
Het enige gevaar wat je loopt is uitgescholden te worden, omdat die gasten zien dat je een bang, grijs muisje bent of je juist voordoet als een stoere bikkol. Je angst en je reactie op deze angst maakt jezelf tot slachtoffer van een paar treurige pubers die geen betere hobby weten dan mensen lastig te vallen.
Het is dus de schuld van het slachtoffer?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:12 schreef desaparacido het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat ze slachtoffers zijn? Begrijpend lezen is niet je sterkste kant, merk ik. Slachtoffers hebben het in hun eigen hand hoe ze reageren op een groepje hangjongeren, het is hun eigen keus om bibberend naar de grond kijkend Hoog Catharijne over te rennen, logisch dat je een paar scheldwoorden achter je aan krijgt. Dan praat ik het nog niet goed wat dat stelletje pubers daar doet? Ik probeer eerder het proces wat gaande is bloot te stellen, zodat mensen de volgende keer normaal en zelfverzekerd rondlopen, en het niet meer gebeurt.
En ik hoef mijn geitenwollensokken niet uit te trekken, ze zitten precies goed en ze zijn nog lekker warm ook.
Het punt wat je probeert te maken is wel erg slecht. Misschien dat je te lang in een dergelijke omgeving hebt gewoond of zo, maar zelfs de omstandigheden die jij omschrijft zijn verre van normaal.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:07 schreef desaparacido het volgende:
Ik woon in Rotterdam, Phat Lip, in het Oude Noorden. Ook nogal een ghetto als je het zo wilt stellen.
Mijn vriend heeft een hele tijd in Spangen gewoond, ik heb me daar behoorlijk vaak opgehouden. Spangen is, in tegenstelling tot Hoog Catharijne, een gebied met échte criminaliteit. Er bestaat daar best een grote kans op berovingen e.d.. Toch is me ook daar niks overkomen. Ik loop zelfverzekerd over straat alsof ik daar hoor, en val dus gewoon niet op.
De vraag die je jezelf moet stellen: Zijn hangjongeren met een grote bek een reeël gevaar.
Loop je reeël gevaar om in een ziekenhuis te belanden als je door HC loopt? Nee.
Het enige gevaar wat je loopt is uitgescholden te worden, omdat die gasten zien dat je een bang, grijs muisje bent of je juist voordoet als een stoere bikkol. Je angst en je reactie op deze angst maakt jezelf tot slachtoffer van een paar treurige pubers die geen betere hobby weten dan mensen lastig te vallen.
Ik zeg nergens dat die gasten dat mogen doen, ik probeer alleen duidelijk te maken dat jij ook veel zelf in je eigen handen hebt. En dan word ik hier een geitenwollensok genoemd?quote:Ik probeer eerder het proces wat gaande is bloot te stellen, zodat mensen de volgende keer normaal en zelfverzekerd rondlopen, en het niet meer gebeurt.
Ja precies: Dus wat je zegt is dat als mensen worden bedreigd en uitgescholden dat dat dus eigenlijk hun eigen schuld is. Moeten ze zich maar anders gedragen.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:33 schreef desaparacido het volgende:
Knarf: lees
[..]
Ik zeg nergens dat die gasten dat mogen doen, ik probeer alleen duidelijk te maken dat jij ook veel zelf in je eigen handen hebt. En dan word ik hier een geitenwollensok genoemd?
Ik accepteer dat gedrag niet. Het is ook rot om lastig gevallen te worden. Ik geef alleen aan wat je wel en wat je niet moet doen om het te ontwijken.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:14 schreef Abe_Lenstra het volgende:
[..]
Ja kijk:
Dat jij dat gedrag blijkbaar accepteert is hartstikke leuk voor je. Maar vind je het zelf niet een klein beetje egocentrisch om van iedereen maar te verwachten dat ze hetzelfde doen? Ik kan me voorstellen dat sommige mensen het niet leuk vinden om door een groep marokaanse teringlijers te worden uitgescholden voor kankerhoer als je met je kind loopt te winkelen.
Jij vind het niet erg natuurlijk maar de wereld bestaat uit meer mensen dan desaparacido alleen.
Dus het gebeurt niet? Je generaliseert wel ernstig!quote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:37 schreef Alicey het volgende:
Ik ben het toch wel met desaparacido eens. Ik zie er klein en absoluut niet gevaarlijk uit (en ben het in de regel ook niet), maar heb toch nooit last met hanggroepjongeren of ander geteisem.
Vriend, dat lees jij er zelf in. Ik zeg, dat je er iets aan kan doen om het te voorkomen. Ik zeg helemaal nergens dat als je dat niet doet, dat het dan maar je eigen schuld is.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:36 schreef Abe_Lenstra het volgende:
[..]
Ja precies: Dus wat je zegt is dat als mensen worden bedreigd en uitgescholden dat dat dus eigenlijk hun eigen schuld is. Moeten ze zich maar anders gedragen.![]()
Valt me mee dat je niet zegt: Dan ga je toch lekker ergens anders winkelen.
Beter lezen, JanKort. Ik stel dat je eigen instelling er heel veel mee te maken heeft. Ik ben niet bang voor die lui, kennelijk ben ik dan niet interessant genoeg voor ze om lastig te vallen.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:40 schreef JanKort het volgende:
[..]
Dus het gebeurt niet? Je generaliseert wel ernstig!
Maar waarom alles zo zwart wit zien? Ik ben eerder een zwak schaap dan erg stoer. Mocht het ook zo zijn dat zo'n figuur me lastigvalt, zou ik waarschijnlijk niet eens weten wat ik er mee moet. Die figuren hebben echter wel iets beters te doen, met elkaar praten, grappen en dollen bijvoorbeeld. Ik heb geen reden om bang voor ze te zijn, en kennelijk val ik op die manier ook niet op ofzo.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:38 schreef JanKort het volgende:
Je kun took niet verwachten dat iedereen zeer zelfverzekerd is, dat mag je niet verwachten, mensen gedragen zich veelal naar hun ervaringen, gevoel en dergelijke. En net zoals het zwakke schaap wordt sfgeslacht door de wolven, zo gata het in Utreg ook. Een zwak schaap gaat zich ook niet ineens topfit opstellen, dat gaat niet.
Maar het heeft ook wel veel met beeldvorming te maken. Veel mensen die nog nooit savonds in Hoog Catharijne zijn geweest weten toch te vertellen hoe gevaarlijk het daar is en hoe onveilig ze zich daar voelen. Natuurlijk kan ik me er alles bij voorstellen dat mensen zich daar niet prettig voelen maar het zijn ook beelden die een soort eigen dynamiek krijgen.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:38 schreef JanKort het volgende:
Je kun took niet verwachten dat iedereen zeer zelfverzekerd is, dat mag je niet verwachten, mensen gedragen zich veelal naar hun ervaringen, gevoel en dergelijke. En net zoals het zwakke schaap wordt sfgeslacht door de wolven, zo gata het in Utreg ook. Een zwak schaap gaat zich ook niet ineens topfit opstellen, dat gaat niet.
Mijn indruk is dat je bedreigingen en uitschelden juist wel accepteerd. Zolang ze mensen niet de "hersenen door de hele straat spletteren" is er geen probleem volgens jou.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:38 schreef desaparacido het volgende:
[..]
Ik accepteer dat gedrag niet.
....
Een ander punt wat ik probeer te maken is dat verbaal lastig gevallen worden NIET gelijk staat aan reeël fysiek gevaar lopen. Ik vind dat persoonlijk een groot verschil, ik wordt liever kankerhoer genoemd dan dat mijn hersenen door de hele straat spletteren.
Dat verwacht ik ook niet. Waar lees jij dat nou weer inquote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:38 schreef JanKort het volgende:
Grappig, want laat ik dat nou allemaal net zijn.quote:Zonde, het zou andersom moeten zijn, de stoere bikkols die wat liever zouden moeten worden, wat toleranter enzo en zeker wat respectvoller en helemaal meer hun verantwoordelijkheid nemen..
Wacht, dus iets niet accepteren, maar nog iets anders veel erger vinden staat volgens jou gelijk aan het eerste toch wel accepteren?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:45 schreef Abe_Lenstra het volgende:
[..]
Mijn indruk is dat je bedreigingen en uitschelden juist wel accepteerd. Zolang ze mensen niet de "hersenen door de hele straat spletteren" is er geen probleem volgens jou.
Misschien heeeeel intolerant maar ik vind het niet leuk om mijn hersenen door de hele straat te zien spletteren maar (ja heel schandalig, ik weet het) ook uitgescholden worden voor Kankerhoer vind ik niet acceptabel. Maar goed, ik ben natuurlijk ook een racist.
En wat doe jij als je dat ziet? Help je dat meisje? Of ben je zo 'slim' om gauw stoicijns door te stappen?quote:Ik zie het zelf zo vaak gebeuren, meisje is bang op straat, en dat soort gasten ruiken het bijna. En juist dan komt het "Pssst, hé meisje, hé meisje". Ik vind dat erg voor haar, het is ook niet leuk. terwijl ze dat niet mee zou hoeven moeten maken, als ze maar een beetje andere houding aanneemt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |