[kort]
Ik stel dat wij met z'n alle naar een wereld toe werken waarin niemand meer zal hoeven te werken, en wij, de hele mensheid, derde wereld inclusief, dankzij oneindige technologische innovatie van elke 3D behoefte (van glas water tot BMW) worden voorzien, en ons uitsluitend bezig hoeven te houden met onze bewustzijns en belevingswereld, of desnoods dingen als kunst, cultuur, spritualiteit, sport, liefde, samenzijn, whatever, zaken waar wij ons nu slechts PARTTME mee bezig kunnen houden.
Does it make any sense? Een soort volgnde stap in evolutie die ons over 3D gepruts heen zet? Of idealistisch onrealistisch gelul, wat dankzij de verrote en zelfvernietigende essentie van de menselijke natuur nooit werkelijkheid zal kunnen worden? Opinionsss.
[/kort]
[lang]
Ik ben een dromer, een onvervalste idealist (een gedurfde positie in deze schijnbaar barre tijden). Ik droom van een samenleving, maatschappij, fusie, hoe je het noemen wil, waarin alle mensen uitsluitend bezig hoeven te zijn met hetgeen hun interesseert, de belangrijke dingen in het leven als liefde, medeleven, respect, en noem het lijstje maar op. Een soort eindeloze hedonistische exstatische, orgiastische vakantie, die ten koste gaat van niets of niemand.
Elk dier en mens op aarde kent in die wereld een overvloed aangaande driedimensionale noodzakelijkheden, de basics als veiligheid, voedsel, habitat, en voor de wat hoger geevolueerden onder ons voor mijn part een bodemloze koelkast die het eten uit GFT afval inelkaar draait tot ongekende lekkernijen. Niemand hoeft zich meer enigsinds druk te maken over iets simpels maar fundamenteels als materie.
Dit utopia in schril contrast met de huidige stand van zaken. Op dit moment zijn wij met z'n alle keihard bezig. We zijn collectief keihard aan het werk, druk bezig allerlei dingen te doen. Vliegtuigen vliegen, containerschepen varen, satellieten cirkelen rond de planeet. De mens is op het moment een zeer druk baasje, ongetwijfeld. Dit wederom in een schril contrast met oh, zeg 200.000 jaar geleden. De zon kwam op, wat wolkjes dreven voorbij, en de mens(achtig)en waren druk bezig te overleven, te zoeken naar de essentiele dagelijkse bio-massa, en het liefst een veilige en beschutte plek voor de komende overnachting. Verder gebeurde er weinig (vanuit menselijk perspectief).
Hoe zit het dan dat wij nu zo keihard aan het werk zijn? Werken we soms ergens naartoe? Is er een gemeenschappelijk doel waar we met zijn alle als mens naar streven? Ik, de idealist zijnde die ik ben, denk graag van wel. Ik hou mijzelf graag voor dat wij met z'n alle naar de door mij beschreven oneindige vakantie toe werken. We zijn onderweg. We willen ergens naartoe. Elk mens streeft in zijn dagelijks leven van moment tot moment naar een geidealiseerde staat, waarvan hij zich voorhoud dat het bereiken van deze staat hem zal bevredigen. Bijvoorbeeld, wat zal ik toch blij zijn als ik eenmaal thuis ben. Zou een dergelijk streven dus inderdaad ook op collectieve schaal plaats kunnen vinden? Ik denk graag van wel.
Wij streven naar een materialistische bevrediging van 100%. En met materialistisch bedoel ik ALLES van materie. Dus niet alleen een glas water, ook een nieuwe BMW. Op individueel niveau, dat is het kernprinicpe van economie, maar ook op mondiaal niveau weten wij dat het beter is voor ons allemaal als we allemaal een bevredigende welvaart hebben, en niet de een zijn welvaart leidt tot een ander zijn armoede. DAT zal namelijk ONHERROEPELIJK tot CONFLICT leiden, en oorlog, en doden, en lijden, en alles wat ermee gepaard gaat.
De grote vraag is, kunnen wij de materialistische behoefte 100% bevredigen, op mondiaal niveau, dus zonder de een zijn welvaart ten kosten van de ander te laten gaan, kunnen wij ervoor zorgen dat iedereen alles heeft (aan materie)?
Natuurlijk kunnen wij dat! Waarom denk je dat we zo hard aan het werk zijn met z'n alle? Vanzelfsprekend in de eerste plaats om onszelf te voorzien van onze directe materialistische behoeften (een beschutte overnachtingsplaats, het liefst in een VINEX wijk, bio-massa, het liefst arm aan vet en rijk aan gezonde vitaminen, enz.) maar toch ook voor een betere toekomst voor onze soort? Denk hier aan kinderen krijgen. Kinderen hebben niets te maken met directe materialistische behoeften, sterker nog, de ouders offeren een aanzienlijk deel hiervan op, ten behoeve van hun nageslacht. Ouders willen het beste voor hun kinderen, dus spreekt het dat wij met z'n alle graag een betere wereld voor onze kinderen willen scheppen, waarin niemand elkaar afmaakt voor simpele materie.
In mijn dromerige visie is het onze intelligentie die ons gaat redden, ons binnen krijgt. Genoeg technologische innovatie zal uiteindelijk leiden tot een overvloed aan materialistische zaken, en zorgen dat elk mens op deze planeet geheel tevreden, wel doorvoed en goed beschut kan doen waar hij/zij zin in heeft, niet zal hoeven werken.
Uiteraard, velen van ons zullen op dit moment niets kunnen met die vrije tijd. Wij hebben het werken nodig. Velen van ons (ik zeg veel, lang niet iedereen) hebben het maar wat moeilijk zichzelf bezig te houden bij gebrek aan verplichtingen als werk en/of school. Maar dat komt omdat wij een generatie van werkers zijn, wij zijn in mijn visie één van de, zoniet de laatste werkende generatie. Onze kinderen zullen zich fulltime kunnen focussen op wat belangrijk is, iets waar wij ons slechts parttime en heel beknopt mee kunnen vermaken (denk aan oppervlakkig een paar uurtjes uitgaan, eens in de zoveel tijd flink de beest uithangen op een feest, whatever om vervolgens veruit het gros van onze tijd aan het werk te zijn).
Voor ons is werk nog belangrijk, velen van ons zien het als een plicht, en de maatschappij is dan ook uiterst efficient ingericht om iedereen constant zijn tijd te laten rechtvaardigen. Wij moeten de tijd die wij besteden constant rechtvaardigen. Wat ben je daar aan het doen? Ga eens aan het werk! Wij moeten iets doen, met niets doen bereiken we niets.
Maar hoe belangrijk eigenlijk? Wij zien het als onze plicht. Een zeer gezonde instelling als je iets wilt bereiken. En wij willen iets bereiken, reken maar van yes. Maar is werk belangrijk voor een wezen als de mens? Tot op zekere hoogte. Want wat zal jij je eerder herinneren op je sterfbed, de dag dat je eindelijk tot hoofd van de afdeling benoemd werd, OF de dag dat je eerste kind geboren werd, de dag dat je voor het eerst je partner ontmoette, een leuke familievakantie, enz enz? Ik neig naar het idee dat werken onze plicht is, maar we het liever niet doen (sommigen zeggen duhhhhh, anderen zeggen hmmm zit wellicht iets in). Het is een noodzaak die wij onszelf hebben aangeleerd in verband met onze behoefte aan veiligheid in de driedimensionale wereld.
En dus mensen, werken wij met z'n alle keihard aan de zorgeloze toekomst van onze kinderen, die toekomst waarin zij zich volledig op gelukzaligheid binnen hun belevingswereld kunnen focussen, en met alle goeie dingen in het leven bezig kunnen zijn zoals liefde, samenzijn, kunst, cultuur, religie, spiritualiteit, filosofie, MET z'N ALLE MOOI ZITTEN PILSEN, wat ze maar willen. Allemaal mogelijk gemaakt door onze inventiviteit, vernuft, intelligentie, maar bovenal ons harde werk en discipline
![]()
.
Kortgezegd stel ik de combinatie voor van hippie-achtige idealen, samengevoegd met kapitalistisch geld verdienen als noodzakelijk proces voor (dure) technische innovatie met als doel het uiteindelijk verwezenlijken van die idealen.
Wat denken jullie? Does it make any sense? Een soort volgnde stap in evolutie die ons over 3D heen zet? Of idealistisch onrealistisch gelul, wat dankzij de verrote en zelfvernietigende kern van de menselijke natuur nooit werkelijkheid zal kunnen worden? Opinionsss.
[/lang]