Dat is het ook inderdaad. Een bank kan zien dat een andere bank heeft geleend, en dat de lening op de afgesproken wijze volledig is terugbetaald zonder dat er achterstanden of andere bijzonderheden hebben plaatsgevonden tijdens de looptijd.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:11 schreef Aventura het volgende:
Ik heb zelfs weleens gehoord dat het voor hypotheekverstrekkers juist een goed teken is - het bewijst dat je de verantwoordelijkheid van het aflossen van een lening goed aankan.
Ik weet niet of ze dat zeggen, het kan in ieder geval wel dat het ter sprake komt. Het hangt ook af van de instelling, je adviseur en hoe het gesprek verloopt. De werkelijkheid is in ieder geval dat ze veel dingen die ze vragen allang hebben nagetrokken.quote:Op donderdag 24 maart 2005 16:19 schreef signs het volgende:
Ik heb alles netjes betaald en nooit achterstanden gehad.
De hypotheek zal geen probleem worden denk ik. Maar zeggen ze bij zo'n gesprek dat ik een lening heb gehad ?
Dat is de standaard-situatie. Een BKR-toets kan alleen worden gedaan met jouw expliciete toestemming.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:23 schreef signs het volgende:
Is het mogelijk dat je bij BKR aangeeft dat niemand kan zien of je een lening hebt gehad ?
Dat houdt dus in ?quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:26 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is de standaard-situatie. Een BKR-toets kan alleen worden gedaan met jouw expliciete toestemming.
Dat niemand in je BKR kan kijken tenzij je toestemming er voor geeft. Een kredietverstrekker zal ook alleen in je BKR kunnen kijken met je toestemming.quote:
Als ik dit wil moet ik dan BKR op de hoogte stellen ? Of dat is wat je al zei standaard procedure ?quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:34 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat niemand in je BKR kan kijken tenzij je toestemming er voor geeft. Een kredietverstrekker zal ook alleen in je BKR kunnen kijken met je toestemming.
Dat is de standaard procedure. Wanneer je een krediet aanvraagt, zul je ook doorgaans er voor moeten tekenen dat een BKR-toetsing plaatsvindt.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:36 schreef signs het volgende:
[..]
Als ik dit wil moet ik dan BKR op de hoogte stellen ? Of dat is wat je al zei standaard procedure ?
Het is geen hokje, het staat gewoon in het contract vermeld. Als je tekent, teken je dus automatisch ook voor dat onderdeel.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:44 schreef signs het volgende:
Dus stel dat ik een hypotheek aanvraag, dan krijg ik een papier dat ik moet ondertekenen. Daar staat ook vermeld dat ik hun toestemming geef om te kijken of ik een lening heb gehad (waar ik een hokje voor moet aankruisen als ik akkoord ga) ???
Waarom zou je zo geheimzinnig willen doen tegen een hypotheekverstrekkerquote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:44 schreef signs het volgende:
Dus stel dat ik een hypotheek aanvraag, dan krijg ik een papier dat ik moet ondertekenen. Daar staat ook vermeld dat ik hun toestemming geef om te kijken of ik een lening heb gehad (waar ik een hokje voor moet aankruisen als ik akkoord ga) ???
Heb je wat te verbergen ofzoquote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:23 schreef signs het volgende:
Is het mogelijk dat je bij BKR aangeeft dat niemand kan zien of je een lening hebt gehad ?
Precies, een hypotheek is in feite ook een lening.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 17:49 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Heb je wat te verbergen ofzo
Ik begrijp je punt niet helemaal.... Waarom zou een geldverstrekker niet mogen zien dat je eerder een lening hebt gehad, wanneer je hierbij niks verkeerd heb gedaan
Komt (sporadisch) voor.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 21:36 schreef Notoire_Gek het volgende:
TS......je gaat over de mogelijkheden van een hypotheek praten nadat je een huis hebt gekocht.......schopje naar onzin maar.
Ik moet toch echt eens wat minder vluchtig de topics doorlezen :pquote:Op dinsdag 3 mei 2005 23:22 schreef Five_Horizons het volgende:
TS heeft het over een huis dat nog gebouwd moet gaan worden....
quote:Op dinsdag 3 mei 2005 23:56 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik moet toch echt eens wat minder vluchtig de topics doorlezen :p
quote:Op vrijdag 6 mei 2005 16:01 schreef SevenWonders het volgende:
Bij een hypotheek wordt er volgens mij helemaal niet bij het BKR geinformeerd. Alleen naar je inkomsten wordt gekeken. Je te kopen huis dient als onderpand.
BKR toetsing doen ze altijd natuurlijk.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 16:01 schreef SevenWonders het volgende:
Bij een hypotheek wordt er volgens mij helemaal niet bij het BKR geinformeerd. Alleen naar je inkomsten wordt gekeken. Je te kopen huis dient als onderpand.
Hij heeft het over een huis dat hij heeft gekocht (zonder hypotheek ??) en nog gebouwd moet wordenquote:Op dinsdag 3 mei 2005 23:22 schreef Five_Horizons het volgende:
TS heeft het over een huis dat nog gebouwd moet gaan worden....
Waarom is dat raarquote:Op vrijdag 6 mei 2005 16:10 schreef Notoire_Gek het volgende:
[..]
Hij heeft het over een huis dat hij heeft gekocht (zonder hypotheek ??) en nog gebouwd moet worden
RaaaaRRR
Tuurlijk niet, je hebt het pas gekocht als je het betaald hebt (cash of dmv een hypotheek)quote:Op vrijdag 6 mei 2005 17:59 schreef Five_Horizons het volgende:
Waarom is dat raar
Als je een koopovereenkomst hebt getekend, heb je een huis gekocht hoor.
quote:Op vrijdag 6 mei 2005 18:06 schreef Notoire_Gek het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, je hebt het pas gekocht als je het betaald hebt (cash of dmv een hypotheek)
Om het niet een ja/nee-spelletje te laten wordenquote:
quote:Op vrijdag 6 mei 2005 18:49 schreef Notoire_Gek het volgende:
Dat snap ik ff niet...........is het een soort optie tot aankoop? Wat zijn je verplichtingen die je aangaat...want stel dat je de financien niet rond krijgt?
quote:Dank voor Uw antwoord, lieve vriend......want dat blijf je
Je moet dus wel erg zeker zijn dat je je hypotheek rond krijgt, anders ga je nat. Als ik de OP van TS lees, weet hij volgens mij van toeten é noch blazen. Dat vind ik toch een beetje RaaaaaRR RaaaaaRR RaaaaRRquote:Op vrijdag 6 mei 2005 19:14 schreef Five_Horizons het volgende:
Als je de financiën niet rond krijgt (na het verstrijken van de tijd die daarvoor staat --> ontbindende voorwaarde) zul je een bedrag moeten betalen (in de meeste koopcontracten is dat 10% van de koopsom) aan de verkopende partij.
Ook die 10% is toch weer een "ontbindende" voorwaarde?quote:Op vrijdag 6 mei 2005 19:14 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als je de financiën niet rond krijgt (na het verstrijken van de tijd die daarvoor staat --> ontbindende voorwaarde) zul je een bedrag moeten betalen (in de meeste koopcontracten is dat 10% van de koopsom) aan de verkopende partij.
In dat geval wordt de koop ongedaan gemaakt.
[..]
![]()
![]()
Dat weet jij volgens mij ook niet.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 19:17 schreef Notoire_Gek het volgende:
[..]
Je moet dus wel erg zeker zijn dat je je hypotheek rond krijgt, anders ga je nat. Als ik de OP van TS lees, weet hij volgens mij van toeten é noch blazen. Dat vind ik toch een beetje RaaaaaRR RaaaaaRR RaaaaRR
Kunnen twee dingen spelen denk ik:quote:Op vrijdag 6 mei 2005 19:17 schreef Notoire_Gek het volgende:
[..]
Je moet dus wel erg zeker zijn dat je je hypotheek rond krijgt, anders ga je nat. Als ik de OP van TS lees, weet hij volgens mij van toeten é noch blazen. Dat vind ik toch een beetje RaaaaaRR RaaaaaRR RaaaaRR
Ik durf niet stellig te beweren dat die 10% een ontbindende voorwaarde is danwel een gevolg van de ontbindende voorwaarde.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 19:18 schreef frederik het volgende:
[..]
Ook die 10% is toch weer een "ontbindende" voorwaarde?
Principe blijft toch dat koop is koop, met de mogelijkheid om nakoming te vorderen?
Al dan niet met schadevergoeding naast die te vorderen nakoming?
Zo bedoelde ik het in elk geval niet.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 19:51 schreef frederik het volgende:
Ik bedoelde meer dat je wel heel stellig beweerde dat wanneer je niet aan je financiele verplichtingen kon voldoen (na verloop van het hypotheek beding), dat je na automatisch met 10% boete overal vanaf was.
Volgens mij is die 10% eveneens een onderdeel van de koopovereenkomst, zonder die 10% in de overeenkomst is in elk geval de schadebepaling voor de verkoper moeilijker (die wordt nu op 10% gesteld), of er ontbinding is na betaling van die 10% vraag ik me achteraf trouwens nog af, hangt voor een deel ook van de koopovereenkomst af natuurlijk. Die 10% kan ook puur kostenvergoeding zijn (denk aan langere tijd dubbele hypotheeklasten voor de verkoper en meer van dat soort zaken)
Iemand kan best een wanbetaler zijn zonder dat er een kodering is bij het BKR natuurlijk.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is het ook inderdaad. Een bank kan zien dat een andere bank heeft geleend, en dat de lening op de afgesproken wijze volledig is terugbetaald zonder dat er achterstanden of andere bijzonderheden hebben plaatsgevonden tijdens de looptijd.
Dat kan inderdaad, maar al met al is die kans best klein natuurlijk. (praktisch gezien, dan)quote:Op zaterdag 7 mei 2005 12:41 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Iemand kan best een wanbetaler zijn zonder dat er een kodering is bij het BKR natuurlijk.
Er is misschien niet over gesproken, maar een BKR-ckeck wordt AL-TIJD gedaan.quote:Op maandag 9 mei 2005 14:53 schreef Vhiper het volgende:
Bij mijn hypotheekgesprekjes is er nooit gepraat over andere leningen (terwijl ik er toch genoeg had). Zal ook wel afhangen van de hoogte van je hypotheek en je inkomen (M.a.w. de bank zal kijken of je naast je bestaande leningen en kosten voor levensonderhoud, genoeg inkomen hebt om de maandelijkse betalingen voor je hypotheek te kunnen doen)
Dat zal je nog verbazen hoeveel mensen dat niet weten. Er zijn zo veel mensen die ook niet weten dat een creditcard of een winkelpas ook als lening gezien wordt.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 19:23 schreef Aventura het volgende:
[..]
<knip> Verder weet iedereen (nou ja, blijkbaar niet iedereen), dat je nooit onder een BKR-check heenkunt. Mensen met lopende schulden zullen dus ws. eerst die zoveel mogelijk aflossen, mensen die weten dat ze ooit een betalingsachterstand hebben gehad zullen ws. afhaken of zich uitgebreid laten voorlichten door een adviseuralvorens te tekenen. <knip>
Ongetwijfeld, maar TS vroeg of er altijd over gesproken werdquote:Op maandag 9 mei 2005 15:17 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Er is misschien niet over gesproken, maar een BKR-ckeck wordt AL-TIJD gedaan.
Yup, dat zei ik zo ongeveerquote:Voor wat betreft de hypotheeklasten wordt er vaak gebruik gemaakt van een woonquote (% ten opzichte van je inkomen dat je kunt besteden aan een hypotheek). Daarbij wordt ook rekening gehouden met bestaande leningen.
De meeste notaties zijn niet onoverkomelijk hoor. Behalve een A-notering (als je dus een betalingsachterstand hebt of hebt gehad). Een CC hebben is meestal ook niet erg, alleen verzoekt de hyp. verstrekker vaak wel de optie gespreid betalen eraf te halen. En ja, als je dat hebt en je staat daar net 2000 rood op..Dan heb je wel een probleem want je moet dat bedrag wel inlossen voor je tekent. Zelfde met PL'etjes of DK's (leenvormen). Die moet je in de meeste gevallen inlossen.quote:Op maandag 9 mei 2005 15:32 schreef Igraine het volgende:
[..]
Dat zal je nog verbazen hoeveel mensen dat niet weten. Er zijn zo veel mensen die ook niet weten dat een creditcard of een winkelpas ook als lening gezien wordt.
Echt er zijn mensen die tot over hun oren in de schulden zitten en zich van geen kwaad bewust zijn.
Grote hypotheekverstrekkers zijn sowieso vaak laks. Het komt nog best vaak voor dat een hypotheekverstrekker te laat de hypotheeksom overmaakt.quote:Op maandag 9 mei 2005 15:35 schreef Aventura het volgende:
En verstrekkers willen met dat soort dingen nog weleens op het laatste moment komen zodat je flink in de problemen kunt komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |