Waarom dan? Is het zo ondemocratisch dat een burgemeester de gemeenteraad kan ontbinden? Tenslotte zal er dan weer gekozen moeten worden. Zo is de democratie prima gewaarborgd, alleen is de invloed van het volk wat groter geworden. Is dus een goede zaak, i.t.t. wat de PvdA de kiezers wil doen geloven.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:04 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Het gaat om zeggenschap, niet om macht. Een burgemeester zal over zijn bevoegdheden verantwoording moeten afleggen aan een gemeenteraad. Een rechtstreeks gekozen burgemeester heeft zijn eigen kiezersmandaat, en hoeft zich daarom minder aan te trekken van een gemeenteraad.
Daar zijn wel oplossingen voor, maar als je vanuit de VVD al geluiden hoort dat men wil dat een burgemeester een gemeenteraad kan ontbinden dan is het wel duidelijk dat je je democratisch op glad ijs begeeft.
Dus jij wilt dingen onder de pet houden. Het is de taak van journalisten om naar buiten te brengen wat er speelt en niet wat politici zeggen dat er speelt.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:08 schreef HalfLife2ABC het volgende:
[..]
Ben je echt voor een media waar roddels inspringen om alles te hypen? Dit lijkt mij geen goede weg. Het heeft totaal geen toegevoegde waarde, als het waar blijkt te zijn kan het ook tien minuten later worden gebracht met 100% zekerheid.
Het is ook de taak van journalisten om geen verwarring te veroorzaken en alleen feiten naar buiten te brengen.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:09 schreef SCH het volgende:
[..]
Dus jij wilt dingen onder de pet houden. Het is de taak van journalisten om naar buiten te brengen wat er speelt en niet wat politici zeggen dat er speelt.
Sinds wanneer ben ik alle mods?quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:06 schreef ferrarifreak het volgende:
[..]
Wel mee-discuseren, maar beetje vreemd dat alle mods hier pro-PVDA zijn
ehh, bij een door de raad gekozen burgemeester (wat ook bij deze grondwetswijziging mogelijk is), blijft nog steeds dat de gekozen burgemeester verantwoording moet afleggen bij gemeenteraad.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:04 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Het gaat om zeggenschap, niet om macht. Een burgemeester zal over zijn bevoegdheden verantwoording moeten afleggen aan een gemeenteraad. Een rechtstreeks gekozen burgemeester heeft zijn eigen kiezersmandaat, en hoeft zich daarom minder aan te trekken van een gemeenteraad.
Daar zijn wel oplossingen voor, maar als je vanuit de VVD al geluiden hoort dat men wil dat een burgemeester een gemeenteraad kan ontbinden dan is het wel duidelijk dat je je democratisch op glad ijs begeeft.
Het is wel de taak van journalisten om de waarheid naar buiten te brengen en niet onwaarheden als feiten te presenteren.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:09 schreef SCH het volgende:
[..]
Dus jij wilt dingen onder de pet houden. Het is de taak van journalisten om naar buiten te brengen wat er speelt en niet wat politici zeggen dat er speelt.
Art. 64 . - 1. Elk der kamers kan bij koninklijk besluit worden ontbonden.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:08 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Het kabinet kan een parlement niet ontbinden.
inderdaad, zijn laatste politieke daad is dus geweest na het beentje lichten van de pvda, kijken of je op andere terreinen bij de coalitie meer steun kan krijgen. verstandig dat ze dat niet gedaan hebben.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:10 schreef komrad het volgende:
ik vind het persoonlijk opmerkelijk dat hij aangegeven heeft dat hij ook binnen de coalitie onvoldoende draagvlak voelde voor zijn voorgestelde bestuurlijke vernieuwingen. Dit geeft wel aan dat hij denkt dat met name CDA eigenlijk veel gelukkiger is met de situatie zoals die nu is.
Zijn districtenstelsel was al veel eerder, binnen de coalitie, getorpedeerd.
Al met al erg opmerkelijke uiting van de graaf
Dat is dan gelukkig ook niet gebeurd.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:10 schreef Jalu het volgende:
[..]
Het is wel de taak van journalisten om de waarheid naar buiten te brengen en niet onwaarheden als feiten te presenteren.
quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:11 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Journalisten zijn ingehaald en achterhaald door internet.
ze kunnen leden van het kabinet wegsturen (motie van wantrouwen: ook 2/3 meerderheid). Dus door 15 moties van wantrouwen in te dienen, is het toch klaar? Maar als het zo ver zou gaan, zou het kabinet zelf al de brui er aan geven.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:08 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Het kabinet kan een parlement niet ontbinden.
Het is de taak van journalisten om nieuws naar buiten te brengen. Niet om roddels te hypen. Het hoeft niet absoluut te zijn, maar de vuistregel zoals hierboven beschreven moet wel worden aangehouden.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:09 schreef SCH het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:12 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
ze kunnen leden van het parlement wegsturen (motie van wantrouwen: ook 2/3 meerderheid). Dus door 15 moties van wantrouwen in te dienen, is het toch klaar? Maar als het zo ver zou gaan, zou het kabinet zelf al de brui er aan geven.
Nee, dat is het niet. Er is gezegd dat "het verhaal rond ging dat Brinkhorst en Van der Laan hun positie aan die van De Graaf zouden hebben verbonden". Dat verhaal ging rond, dat is waar.quote:
Jepz, parlement=kabinet...quote:
Laten we iedere week dan maar de gemeenteraad ontbinden.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:09 schreef Jalu het volgende:
[..]
Waarom dan? Is het zo ondemocratisch dat een burgemeester de gemeenteraad kan ontbinden? Tenslotte zal er dan weer gekozen moeten worden. Zo is de democratie prima gewaarborgd, alleen is de invloed van het volk wat groter geworden. Is dus een goede zaak, i.t.t. wat de PvdA de kiezers wil doen geloven.
Zou het kabinet gaan vallen?quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:12 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
ze kunnen leden van het kabinet wegsturen (motie van wantrouwen: ook 2/3 meerderheid). Dus door 15 moties van wantrouwen in te dienen, is het toch klaar? Maar als het zo ver zou gaan, zou het kabinet zelf al de brui er aan geven.
behalve dat is het ook zo dat dus weer blijkt dat met name het CDA gewoon geen enkele behoeft heeft aan die bestuurlijke vernieuwingen. Het stond in het regeerakkoord en onder de burgemeester konden ze niet uit. Het districtenstelsel is echt nooit een optie voor het CDA (en ik denk ook voor VVD) geweest. Ik snap ook niet wat D66 nu nog in de coalitie wil bereiken. Ik vermoed dat ze alles op innovatie en onderwijs gaan richten, wat op zich een goed geluid in deze aardsconservatieve coalitie is.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:11 schreef evert het volgende:
[..]
inderdaad, zijn laatste politieke daad is dus geweest na het beentje lichten van de pvda, kijken of je op andere terreinen bij de coalitie meer steun kan krijgen. verstandig dat ze dat niet gedaan hebben.
Het is echt totaal onzinnig om te stellen dat de Eerste Kamer (vertegenwoordiger: Ed van Thijn) en de Tweede Kamer (Wouter Bos) totaal niks met elkaar van doen hebben, omdat het aparte organen zijn.quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
2006 is na de volgende kabinetsperiode?
[..]
Dit was enkel een fictief voorbeeld. Denk je dat er een 2/3de meerderheid bestaat om iemand weg te sturen? Dus ook een deel van de regeringspartijen.quote:
Lees mijn reactie nog eens een keer, daar staat alles al in.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:10 schreef evert het volgende:
[..]
ehh, bij een door de raad gekozen burgemeester (wat ook bij deze grondwetswijziging mogelijk is), blijft nog steeds dat de gekozen burgemeester verantwoording moet afleggen bij gemeenteraad.
Joh, wil jij me niet gaan vertellen wat ik wel en niet snap...quote:(ik krijg de indruk dat je niet helemaal snapt dat de grondwetswijzing inhield dat de benoeming Kroon wordt afgeschaft, het ging er niet over dat de burgers rechtstreeks mogen kiezen).
nee, omdat D66 denkt nog voldoende te kunnen bereikenquote:
Wouter was voor de gekozen burgemeester door het volk, Ed was tegen...quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:16 schreef R_ON het volgende:
[..]
Het is echt totaal onzinnig om te stellen dat de Eerste Kamer (vertegenwoordiger: Ed van Thijn) en de Tweede Kamer (Wouter Bos) totaal niks met elkaar van doen hebben, omdat het aparte organen zijn.
Het is heel goed mogelijk dat Wouter en Ed afspraken hebben gemaakt in een achterkamertje.
Kabinet valt. Koningin roept advies in bij de fractievoorzitters en vervolgens wordt bepaald of er nieuwe verkiezingen komen of dat er een andere coalitie wordt gevormd. Dat is het koninklijk besluit. Het is niet zo dat een kabinet een parlement kan ontbinden en zelf kan blijven zitten.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:11 schreef HalfLife2ABC het volgende:
[..]
Art. 64 . - 1. Elk der kamers kan bij koninklijk besluit worden ontbonden.
- 2. Het besluit tot ontbinding houdt tevens de last in tot een nieuwe verkiezing voor de ontbonden kamer en tot het samenkomen van de nieuw gekozen kamer binnen drie maanden.
- 3. De ontbinding gaat in op de dag waarop de nieuw gekozen kamer samenkomt.
- 4. De wet stelt de zittingsduur van een na ontbinding optredende Tweede Kamer vast; de termijn mag niet langer zijn dan vijf jaren. De zittingsduur van een na ontbinding optredende Eerste Kamer eindigt op het tijdstip waarop de zittingsduur van de ontbonden kamer zou zijn geëindigd. § 2.
Werkwijze
Koninklijke besluiten worden door de regering opgesteld.
jouw voors en tegens zijn op basis van een door de burgers gekozen burgemeester, niet een door de gemeenteraad gekozen burgemeester.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:17 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Lees de discussie nog even terug, ik heb het over de voors en tegens van een gekozen burgemeester. Ik heb allang ergens gezegd dat ik in principe vindt dat de PvdA voor het kroonbesluit had moeten stemmen, maar dat ik de uitleg prima snap.
Ik heb het ook over een direct gekozen burgemeester. Ik ben voor een burgemeester die door de gemeenteraad wordt gekozen.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:19 schreef evert het volgende:
[..]
jouw voors en tegens zijn op basis van een door de burgers gekozen burgemeester, niet een door de gemeenteraad gekozen burgemeester.
dit schreef je:
Weet je wat ondemocratisch is? Een burgemeester die 25 procent van de bevolking in een gemeente achter zich heeft, en daaraan absolute macht ontleent. De meest democratische wijze van besturen is een gemeenteraad, gekozen op basis van evenredige vertegenwoordiging, die het hoogste orgaan is in een gemeente.
---
dit slaat dus nergens op als de burgemeester door de gemeenteraad gekozen wordt.
Bos heeft juist geprobeerd om Noten te overtuigen om voor de grondwetswijziging te stemmen.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:19 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Noten en Bos hebben gisterenavond continu contact gehad, hoezo onafhankelijk?
Ik lees toch veel kritiek op de PvdA-fractie in de Eerste Kamer.quote:Thom de Graaf kwam in het slotdebat onze Eerste Kamerfractie fors tegemoet maar kennelijk niet genoeg. Met name het feit dat hij koste wat kost een aantal gemeenten, of ze daar nu klaar voor zijn of niet, al in 2006 een gekozen burgemeester wilde opdringen was voor onze senatoren een brug te ver. Het tegenbod van de PvdA-senatoren dat gemeenten zelf bepalen wanneer ze de overstap willen maken, namelijk als ze daar klaar voor zijn maar uiterlijk in 2010, werd door De Graaf niet geaccepteerd.
De Tweede Kamerfractie heeft deze grondwetswijziging overigens een paar maanden geleden wel gesteund. Het moge duidelijk zijn dat ik het diep treurig vind dat De Graaf en de Eerste Kamerfractie elkaar niet hebben kunnen vinden. Ze moeten het zelf ook maar uitleggen hoe je elkaar zo dicht kunt naderen en het dan niet af maakt; mij lukt het in ieder geval niet.
ALS het kabinet valt, zal er ook een verkiezing komen.... Dus speculairen heeft geen enkel zin....nu heeft volgens peilingen pvda veel zetels, maar tijdens een verkiezing ook?quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:21 schreef komrad het volgende:
Als het kabinet valt zijn er weinig mogelijkheden op een coalitie.
PvdA CDA gaat echt niet gebeuren.
CDA VVD met GL of SP kan niet
CDA VVD met klein christelijk zou kunnen, maar is lastig vanwege 4 partijen coalitie
LPF wil denk ik niemand meer mee in de coalitie
http://www.tweedekamer.nl/applicaties/livedebat/index.jspquote:Op woensdag 23 maart 2005 22:22 schreef komrad het volgende:
waar kan je het debat zien op het net?
Als het kabinet valt komen er nieuwe verkiezingen. Maar dat gaat dus niet gebeuren.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:21 schreef komrad het volgende:
Als het kabinet valt zijn er weinig mogelijkheden op een coalitie.
PvdA CDA gaat echt niet gebeuren.
CDA VVD met GL of SP kan niet
CDA VVD met klein christelijk zou kunnen, maar is lastig vanwege 4 partijen coalitie
LPF wil denk ik niemand meer mee in de coalitie
bijkomende schadequote:
In dat geval zou Bos ook moeten opstappen, aangezien die dan ook niet geloofwaardig meer is.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:23 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Bos heeft juist geprobeerd om Noten te overtuigen om voor de grondwetswijziging te stemmen.
Zie ook zijn reactie:
[..]
Ik lees toch veel kritiek op de PvdA-fractie in de Eerste Kamer.
site is down, zal wel overload zijnquote:Op woensdag 23 maart 2005 22:24 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
http://www.tweedekamer.nl/applicaties/livedebat/index.jsp
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |