VK vandaag:
Malaise treft Marokkanen en Surinamers
Van onze verslaggever Willem Beusekamp
AMSTERDAM - Sociale uitsluiting, het 'niet erbij mogen horen', treft veel Marokkanen. Maar ook steeds meer Surinamers. Dit concludeert de belangenorganisatie Amsterdams Patiënten Consumenten Platform. Een onderzoek onder deze twee bevolkingsgroepen in het stadsdeel Bos en Lommer, een overwegend zwarte wijk, leverde een naargeestig beeld op.
De belangrijkste oorzaken: taalproblemen en verharding van de samenleving na 11 september en de moord op cineast Theo van Gogh. Veelzeggend zijn de interviews met betrokkenen, die zijn opgenomen in het rapport.
Marokkaanse man (60): 'Ik wil over angst en stress praten. Heel veel Marokkanen die werkloos zijn, hebben last van angst. Elke keer als er iets met de sociale uitkering gebeurt, leidt dat tot angst. Het is zo erg dat wij Marokkanen een complex hebben. Waar moeten we naartoe, wie helpt ons?
'Ik heb ontzettend spijt van alles. Hoe ben ik zo laag gezonken dat ik geen kracht meer heb en afhankelijk ben van de sociale dienst. De aanpak van de media, hoe mensen naar ons kijken. We ervaren alleen maar vernedering. We moeten integreren. Maar hoe kun je integreren in een vijandelijke sfeer?
'Onze kinderen ontwikkelen ook angst, wij zijn bang voor de toekomst van onze kinderen. We weten echt niet meer wat onze toekomst is . En dan merk je dat iedereen langzamerhand ziek wordt. (. . .) Onze kinderen zien hoe op ons wordt neergekeken. Dat doet ze pijn. Wij zijn hier als gasten gekomen. We hebben altijd ons best gedaan, maar nu worden we gezien als vijanden.
'Ik behoor tot de groep ouders die zich hier in het werk hebben gestort. We werkten ook over. Daarom hadden we geen tijd om Nederlands te leren. Als de groep ouderen echt begrijpt hoe de media ons behandelen, gaan we ontploffen. We hebben onszelf dan niet meer in de hand, we worden gek. (. . .) Laatst kwam ik vrienden tegen. We hadden het erover dat we terug naar Marokko zouden moeten gaan. Maar helaas, we hebben daar niets opgebouwd. Dat alles veroorzaakt psychisch leed.'
Twee Surinaamse vrouwen verwoorden hun situatie als volgt:
'Men spreekt het niet uit, maar er is nu onder sommige Surinamers totale paniek. Paniek, verdriet, terugtrekking. Er zijn mensen die in paniek zijn door de sociale omvormingen, door de economische situatie en door hoe allochtonen in de media worden neergezet.
'De veranderingen onder het huidige kabinet hebben voor een totale omslag gezorgd. Mensen waren er niet op voorbereid. Daardoor is er paniek, woede en angst. De psychische problemen uiten zich vooral in agressief gedrag. Het slaan van kinderen neemt toe. Er is geen tijd om de kinderen iets te leren, met ze te praten. De druk van het leven is dusdanig dat je moet gaan werken om aan geld te komen . Kinderen lijden eronder.
'Sommige Surinamers voelen zich niet meer meetellen. Dat reageren ze af op iedereen. Men is woedend en blijft gewoon weg. Ze voelen zich in de steek gelaten. Ze laten hun kinderen hun gang gaan. Na de moord op Theo van Gogh heeft een emotionele omslag plaatsgevonden. Je bent gewoon bang geworden om wat te zeggen. Je trekt je terug na alles wat er met de Marokkanen is gebeurd. Je wilt erover praten. Maar met wie? Men is bang dat alles gaat escaleren. Het land is in een draaikolk terecht gekomen.'
--------------------------------------------------------------------------------------
Ik zou bijna zeggen: no comment.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens:
http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..